طراحی در گذر زمان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

طراحی در گذر زمان

طراحی در گذر زمان

ممکنه که ما فکر کنیم طراحی اخیرا در تاریخ بشریت به وجود اومده اما تا اونجا که باخبریم انسان ها ابزارآلات رو می ساختن تا زندگی راحتری داشته باشند و محیط اطرافشون رو زیبا کنند . قبل از هر ابداع دیگه بشر از جمله زبان(گفتگو) ؛ طراحی مشق و تمرینی بود که از انسان های اولیه شروع شد و از نسلی به نسل دیگه منتقل شد هر چیزی که ما امروز داریم از ماشین ها تا کامپیوترها و گوشی های هوشمند گرفته تا لباس هایی که می پوشیم نتیجه هزاران سال اکتشاف انسان هاست.

  • دو تراشه های(تیشه مشتی) آشولی

پیش بینی میشه که تمام این ها احتمالا برمیگرده به دوتراشه های آشولی که مورخان و باستان شناسان معتقدند که اولین شی ای ست که به دست انسان طراحی و ساخته شده ، دو تراشه آشولی در نگاه واقعی مانند تبر یا تیشه به مفهوم الان ما نیستند در واقع در ساخت دوتراشه ها از سنگ به جای فلز و آهن استفاده شده و مثل تبر ها دسته های چوبی یا فلزی نداشتند بلکه سنگ هایی بودند که کنده کاری شده اند و قالبی مثل قطره اشک دارند.

ما دقیقا موارد استفاده دو تراشه رو نمیدونیم اما باعث میشدند زمان و مهارت و تلاش که دارایی با ارزش انسان های ما قبل تاریخ بود تامین بشه ، نظریه ها حاکی از اینه که از دوتراشه برای جدا کردن گوشت از استخوان ، شکستن میوه های مغز دار و پرتاب کردن اون سمت دشمن و شکار استفاده میشده .

دوتراشه برای اون ها فواید زیادی داشته بطوریکه قدیمی ترین دوتراشه به ۱.۷ میلیون سال پیش برمیگرده که انسان های اولیه تا بیش از ۱ میلیون سال دیگه به ساختن اون ادامه دادند

  • نقشه ها

گوگل بخشی رو بوجود آورده  که تاریخ ۲۵۰۰ ساله رو در نقشه اش نشون میده ، نقشه ها از حکاکی های روی دیوارهای سنگی درون غارها تا کار های زیبای هنری ای چون نقشه های تکامل یافتنه رو به نمایش میزاره  . 

نقشه ها علاوه بر کمک کردن به مردم تا اینکه از مکانی به مکان دیگه ای برند مناطقی رو هم تعریف میکنند که بعضی از اونا حتی شکل تاریخی هم دارند ، مثل نقشه جهان "هنریک مارتلوس بزرگ" که متعلق به سال 1486 که کریستوف کملب از اون استفاده کرد تا شاه فردیناند رو متقاعد کنه که به غرب سفر کنه که مسلما در دست یافتن او به شرق هند موثر بود .

  • چرخ ها

آها ، چرخ ، این بنظر خیلی سادست، چرخ ها همیشه به ما کمک کردن تا همه چیز رو از یک نقطه به نقطه دیگه منتقل کنیم و حتی فکر کردن بهش گیج کننده است که انسان ها تا الان بدون چرخ ها به سر میبرد اما این همه مثل همه چیز توسط افرادی اختراع شد . 

مدارک نشون میدند چرخ ها از هزاره چهارم استفاده می شدند قدیمی ترین مکانیسم محور و چرخ که کشف شده بود تاریخ درست و منطقی اش برمیگرده به ۳۱۰۰ سال قبل از میلاد مسیح چرخ ها فقط برای کمک رسانی در حمل و نقل استفاده نمی شوند آنها همچنین پایه و اساس چرخ دنده ها ، قرقره ها هستند که به چرخ های آب ، سانتریفیوژ و موتورهای احتراق کمک می کنند

  • ماشین های چاپ 

برای هزارن سال متن ها و نوشته ها روی سنگ ها حک می شدند سرانجام نوع متفاوتی از کاغذ اختراع شد که مردم با استفاده از جوهر می تونستند روی اون بنویسند اما هر بار خسته کننده بود که متن ها با دست کپی بشند .  کپی برداری میتونست یک سال یا بیشتر زمان ببره که اغلب اوقات با اشتاباهات فراوانی همراه میشد اولین ماشین چاپ قابل حرکت در قرن یازدهم در چین اختراع شده بود تا اینکه جوهانسون گوتنبرگ ماشین چاپ جدیدی اختراع کرد که در آن زمان انقلابی به پا کرد.

که ناگهان اطلاعات خیلی سریعتر گسترش یافتند و قیمت کتاب ها به طور قابل توجهی کاهش یافتند اختراع ماشین چاپ مسیری رو میسر کرد که بیشتر مردم به دنبال باسواد شدن برند و تحصیلات رو ادامه بدند.

  • کامپیوترهای شخصی

اگه شما در حال خوندن این متن هستید این شانس خوب وجود داره که شما یک جور طراح هستین که احتمالا زمان زیادی رو برای طراحی در کامپیتورتون صرف کردید

در حقیقت شغل میلیون ها آدم به کامپیوتر ها وابسته است کامپیوترها پایه خیلی از زیرساخت ها و زندگی روزانه ی ما هستند از چراغ های راهنما گرفته تا پرداخت در یک ثبت نام نقدی
و حتی بیشتر، این اختراع با مشکلاتی که در سال ۱۹۸۰ وجود داشت بوقوع پیوست و این امکان رو ساخته که تمام تکنولوژی که امروزه دوست داریم رو داشته باشیم مثل لپ تاپ ، گوشی های همراه، تبلت ها ، اینترنت و جی پی اس . 

متشکریم از بیل گیتس و اسیتو جابز به خاطر طراحی این چیزها که به ما اجازه ی طراحی در شغلمون رو داده . 

  • نتیجه

ما شاید فکر کنیم که طراحی یک حرفه نسبتا جدید باشه اما در حقیقت اون یکی از قدیمی ترین حرفه هاست که ناشی از فکر خلاقانه انسان های اولیه از میلیون ها سال پیش است ما نیازی نداریم که کارهای باور نکردنی ای بکنیم تا جهانمون جایی زیباتر و راحتر برای زندگی باشه . 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@hesammousavi
حسام موسوی
طراح و برنامه نویس

بیشتر از ۱۵ سال هست که در حال برنامه‌نویسی و انجام پروژه های مختلف هستم و ۱۰ سالی هست که آموزش برنامه‌نویسی به علاقمندان حوزه برنامه نویسی میدیم در همه این مدت الان عاشق کدزنی و چالش‌های پروژه‌های مختلفم. به تدریس علاقه خاصی دارم و دوست دارم دانشی که در این راه بدست آوردم را در اختیار دیگران هم قرار بدم. 

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

حسام موسوی

طراح و برنامه نویس

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات