افزایش طراحی به سبک تخت در دنیای وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

افزایش طراحی به سبک تخت در دنیای وب

به عنوان یک سبک جایگزین برای متد اسکیومورفیسم شروع به کار کرد.طراحی تخت به عنوان یک سبک کاملا ساده و با هنر مینیمالیستی است که ویژگی هایش از نامش پیداست.اگرچه در سالهای اخیر دست خوش تغییرات زیادی شده تا بتواند کاربر را راضی به عوض کردن متد طراحی و تکنولوژی بکند اما درعین حال موفق عمل کرده است.طراحی تخت در حال حاضر به نام آن چیزی( Ryan Allen ) Flat 2.0 نامید تغییرات زیادی کرده اما هنوز اصل خود را از دست نداده است.در این مقاله قصد داریم به 7 مورد از مهم ترین ویژگی های طراحی تخت اشاره کنیم.

برای شروع بحث از یک تصویر ساده شروع می‌کنیم که به خوبی نفوذ طراحی flat در دنیای دیجیتال را نشان می‌دهد. عکسی که می‌بینید صفحه اصلی یک گوشی آیفون را نشان می‌دهد. تصویر سمت چپ مربوط به نسل اول آیفون است و همانطور که می‌بینید طراحی اپلیکیشن‌ها تقریبا سه‌بعدی‌است و حتی سایه‌روشن هم دارد. در تصویر سمت راست یک آیفون نسل جدید را می‌بینیم که طراحی اپلیکیشن‌های آن کاملا دوبعدی‌ و flat است و هیچ برجستگی و سایه‌روشنی در آن مشاهده نمی‌شود. پس با این تفاسیر می‌توان گفت که طراحی Flat راه خود را به خوبی پیدا کرده است.

مزایا و معایب طراحی تخت:

نگاهی به تجزیه و تحلیل ما در زیر بیاندازید تا با مزایا و معایب طراحی تخت آشنا شوید.

مزایا:

  • طرح شما واکنش‌گرا و جذاب خواهد بود
  • کاربر سایت یا طرح شما آسان‌تر و سریع‌تر با سایت ارتباط برقرار می‌کند
  • بلوغ بصری در طرح و ساختار شما افزایش پیدا می‌کند
  • وب‌سایت یا طرح شما سریع‌تر آماده به کار می‌شود
  • صفحات و طرح‌ها ساده‌تر خوانده و مرور می‌شوند

معایب:

  • طراحی بی‌نقص در شیوه Flat بسیار دشوار است
  • سادگی بیش از اندازه طرح ممکن است وب‌سایت شما را ضعیف نشان دهد
  • ممکن است طرح شما برای مخاطب خسته‌کننده شود
  • طراحی Flat بسیار یک‌جانبه است و ممکن است طرح شما همه‌گیر نشود

این بود مزایا و معایب.حال به شما 7 تکنیک را میگوییم که میتواند در طراحی تخت به شما کمک بسیاری بکند

سایه

 سایه باعث شده خروجی کار بسیار جذاب‌تر شده و دیگر مثل سابق طرح‌های flat خسته‌کننده نباشد. همچنین میتواند عمق را در طراحی شما به نمایش بگذارد.شما می توانید از سایه در طرح‌های خود استفاده کنید و نتیجه آن را ببینید.

در سال های گذشته شاهد استفاده بیشتری از تکنیک سایه اندازی بوده ایم اما همان طور که به نظر میرسد هنوز این تکنیک همه گیر نشده است.

رنگ های پویا

رنگ‌ها نقش بسیار زیادی در طراحی Flat دارند. هر چقدر بتوانید از رنگ‌ها در طرح‌های خود بهتر استفاده کنید کار شما جذاب‌تر خواهد بود.

شما باید در طرح‌های Flat خود از رنگ‌های جذاب، پویا و براق استفاده کنید به طوری که انگار پالتی از رنگ در دست دارید و می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

در عکس بالا مشاهده میکنید که سایتی برای کنفرانس css از طراحی تخت با رنگ های جذاب و پرانژی استفاده کرده که توجه همگان ار جلب میکند.

حفظ سادگی در طرح

بهترین طرح Flat طرحی‌است که سادگی در آن به چشم بیاید. متن‌ها باید به راحتی خوانده شوند و عکس‌ها و رنگ‌ها به راحتی به چشم بیایند. در تصویری که می‌بینید فونت و اندازه قلم در عین سادگی انتخاب شده و توجه زیادی به خود جلب نمی‌کند. چرا که متن باید طوری باشد که به راحتی خوانده شود. در طراحی Flat شما نیازی به فونت‌های عجیب و غریب ندارید.

دکمه‌های ساده و معمولی

در وب‌سایت‌ها گاهی دکمه‌هایی قرار می‌دهیم که کاربر با کلیک کردن روی آن به صفحه‌های دیگر منتقل می‌شود. در طراحی flat نیازی نیست شما دکمه‌هایی برجسته و عجیب و غریب که کاربر را به خود جذب کند طراحی کنید. فقط کافی‌است با یک باکس نشان دهید که کاربر با کلیک کردن روی آن دکمه می‌تواند به صفحه‌های دیگر منتقل شود. برای اینکه دقیقا متوجه منظور ما بشوید به تصویر زیر نگاه کنید.

مینیمالیسم (کوچکتر زیبا تر است)

این روزها در حوزه طراحی معماری یک ضرب‌المثل حسابی معروف شده است. این ضرب‌المثل می‌گوید:«همیشه کوچک زیباتر است». شاید شما روزهایی را که هر چیزی در اندازه بزرگ بیشتر مورد پسند بود را به خاطر بیاورید. این روزها اما همه چیز دقیقا برعکس آن دوران است. اکنون این مینیمالیسم است که با خودش زیبایی به همراه دارد؛ پس شعار «همیشه کوچک زیباتر است» به درد طراحان گرافیکی هم می‌خورد. پس همیشه اجزای طرح خود را به صورت کوچک به کار ببرید و از فضای خالی که به وجود می‌آید نگران نباشید.

استفاده آیکون‌ها

آیکون‌ها در طراحی Flat بسیار مهم هستند. البته طراحی آیکون بسیار جزئیات پیچیده‌ای دارد اما شما باید در طرح‌های خود از آیکون‌ها به بهترین شکل استفاده کنید تا نتیجه کار شما رضایت‌بخش باشد. استفاده از رنگ‌های کارتونی و شکلک‌های جذاب و عروسکی ممکن است بسیار کار شما را زیباتر کند.

کنتراست رنگ‌ها

شما در طرح‌های Flat باید به طور حرفه‌ای از رنگ‌ها استفاده کنید. هر رنگی حس و حال خود را دارد و ما نمی‌توانیم بدون توجه به خصلت هر رنگ از آن در طرح‌هایمان استفاده کنیم. باید کنتراست رنگ‌ها را در نظر گرفت و اگر از یک رنگ براق استفاده می‌کنیم در کنار آن رنگی خنثی هم به کار ببریم. درست مثل تصویر زیر.

طراحی به سبک Flat اگرچه هنوز فراگیر نشده اما مسیر بسیار موفقیت آمیزی را طی کرده است.این در حالی است کمپانی های بزرگی مانند گوگل،اپل و حتی ماکرئسافت در طراحی های خود از رابط هایی با حالت Flat  استفاده میکنند . در نهایت اینکه طراحی Flat در آینده همچنان محبوب‌تر خواهد شد و قطعا تغییراتی زیادی هم خواهد کرد. پس هر چه شما از این شیوه طراحی بیشتر استفاده کنید کارها و پروژه‌های موفقیت‌‌آمیز بیشتری در کارنامه خود خواهید داشت.

منبع: speckyboy

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@saeid9063

آغاز کارم با لینوکس و یک خط فرمان سیاه و سفید بود.بعد از 2 سال به سمت برنامه نویسی تحت وب رفتم و زبان های HTML و CSS و کار با سیستم های مدیریت محتوا رو یاد گرفتم.با زبان PHP کار میکردم که با آشنا شدن به پایتون و فریم ورک جانگو دیگه به سمت پایتون مهاجرت کردم.علاقه اصلیم هنوز همون لینوکسه وصد البته امنیت سایبری.آرزوم هم سربلندی کشورم تو عرصه فناوری اطلاعاته

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

سعید اکبری

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات