من یک طراح و برنامه نویس وب هستم ولی کاری ندارم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

من یک طراح و برنامه نویس وب هستم ولی کاری ندارم

سلام خدمت همه همراهان و عزیزان وبسایت راکت ، در این مدتی که راکت راه اندازی شد افراد زیادی سوال کردن که من فلان زبان و فلان کار رو بلدم اما چطور میتونم وارد بازار کاری بشم تعداد این پیام ها و تماس ها هم خیلی خیلی زیاد بوده و منم در زمان های زیادی به دنبال فرصتی میگشتم تا یک پست در این مورد برای شما عزیزان قرار بدم تا تجربه شخصی خودم رو در این مورد در اختیار شما بزارم و امیدوار باشم که به شما دوستان کمک لازم رو بکنه . 

من یک طراح و برنامه نویسم برای کار چیکار کنم 

سوال بالا شاید سوال خیلی ها باشه ولی واقعا راهش چیه برای مثلا شخصی میاد میگه خوب من HTML و CSS و javascript و php بلدم اما نمیتونم کاری بکنم . خوب واقعا چرا ؟ چرا نمیتونی کاری پیدا کنی ؟ 

شاید دلیلش این باشه که ما خیلی مایوس و ناامیدیم به حدی که فکر میکنیم نمی تونیم یک کارو به پایان برسونیم یعنی اگه خیلی ساده بخوام بگم ، میترسیم پروژه بگیریم ، چرا ؟ چون میترسیم نتونیم به پایان برسونیمش . کار برنامه نویسی و طراحی در کل همینه ، انجام پروژه های مختلف ، حالا دو حالت داره یا شما اون پروژه رو برای خودتون میخواید بزنید یا برای شرکتی که توش کار میکنید اما فرقشون چیه ؟ درواقع هیچ ندارن ، هر دوتا پروژه هستند و باید به پایان برسن . 

حالا این وسط چیکار کنیم که بتونیم یا برای خودمون کار کنیم یا در یک شرکتی استارت بزنیم ، بزارید موضوعی که میخوام بگم رو با این جمله شروع کنم ، برای اینکه یک ماشینی به سرعت بالا برسه باید چیکار کنه ؟ از 0 کیلومتر شروع کنه . هیچ ماشینی نیست بگه من از 200 کیلومتر در ساعت شروع میکنم به حرکت . دقیقا حرفی که میخوام بزنم معنیش همینه که گفتم ، شما باید از یک ، دو ، یا سه یا هرچندتا پروژه که میتونید برای خودتون شروع کنید دنبال کار سخت نباشید با همون چیزایی که بلدین سعی کنید یک وبسایت معمولی که باهاش بشه پست گذاشت طراحی کنید . بعد بهش امکانات بدید و بعد قدرتون رو در عمل زیاد کنید . 

اینکه میگم پروژه انجام بدید منظورم این نیست برید بگین خوب من از دو سه نفر پروژه میگیرم هم انجام میدم چیز یاد میگیرم و هم پولی به جیب میزنم ، به نظر خودم چنین کاری درست نیست اصلا چون خروجی کارتون قطعا خیلی ضعیف خواهد بود چون از قبل بصورت عملی کار نکردید و در نتیجه رضایت مشتری که ازش پروژه گرفتین خیلی پایین میاد و نه شما رو معرفی میکنه به کسی و نه ازتون تعریف میکنه . پس از اول برای خودتون و تجربه اتون شروع کنید . 

شاید شما فیلم های آموزشی یا مقالات زیادی خونده باشین اما با اینکه خیلی چیزا میدونید اصلا ندونید چطور میشه یک وبسایت رو اجرا کرد . برای همینه که میگم باید از یک پروژه خیلی کوچیک برای خودتون شروع کنید تا در عمل دانسته های خودتون رو محک بزنید و اگر نتونستید اصلا دل سرد نشید و نگین خوب وااااای من این همه آموزش دیدم مقاله خوندم . اما الان حتی یک خط کد هم نمیتونم برای شروع کار بزنم . 

بزارید از تجربه شخصی خودم بگم شاید کمکتون کنه ، من خودم شخصا از زمانی که طراحی وب رو شروع کردم از کسی کمک نگرفتم ، کسی هم نبود که کمکم کنه . پس باید چیکار میکردم میگفتم خب چون کسی نیست کمکم کنه باید بیخیالش بشم ؟ نه اصلا .  با پروژه خیلی ساده ای شروع کردم هر مشکلی که پیش می اومد رو تو گوگل چه به زبان فارسی چه به زبان انگلیسی سرچ میکردم تا بلاخره اون مشکل رو حل کنم خب نتیجه تلاش نهاییم چی میشد ؟!!!! انجام دادن کل پروژه ای که میخواستم اما واقعا چه فايده اي داشت ؟ خوب فایده اش این بود که :

  • یک به دونسته های تئوریم جامعه عمل پشوندم .
  • و دوم اینکه تجربه خوبی از انجام اون کار بدست آوردم و در کار بعدی میدونم از کجا باید شروع به کار کنم و چه کارهای رو باید انجام بدم و چه کارهای رو نیاز به انجامش ندارم . تقریبا بعد از انجام یک یا دو پروژه کوچیک آماده میشید برای انجام کارهای بزرگتر یا شروع به کار در یک شرکت .

یه دسته از افرادم هستن که دور و برشون پر افراده با تجربه اس خوب اینجا باید بگم شما خیلی خوش شانسین و تا میتونید از تجربه های شخصی اون افرادی که در نزدیکی شما هستند استفاده کنید تا به دونسته هاتون اضافه بشه . حتی اگه کارآموزی کنید بدونه اینکه حقوقی بگیرید . کارهای خیلی سخت تر ام از شاگردی شروع میشه و بعد به استادی میرسه . کسایی که الان برای خودشون حرفی دارن برای گفتن از همون اول استاد نبودن تو کارشون با انجام پروژه و کارهای مختلف تونستن یه حرفی برای گفتن بدست بیارن . 

چون هر چی که پروژه انجام میدید درک بیشتری در مورد کد نویسی بدست میارین و میفهمید اون چیزهای که بلدین کمه و باید دونسته هاتون رو ارتقاع بدید . سعی نکنید گام های بلند بردارید سعی کنید از گام های کوچیک شروع کنید چون کارتون رو تضمین میکنه و مطمئنن میتونه نتیجه بخش باشه .

امیدوارم این نوشته ها به کار کسی بیاد اگر نکته ای رو فراموش کردم بگم رو در بخش نظرات بگین تا در مورد اون هم توضیحی بدم به شما .

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.79 از 14 رای

/@hesammousavi
حسام موسوی
طراح و برنامه نویس

بیشتر از ۱۵ سال هست که در حال برنامه‌نویسی و انجام پروژه های مختلف هستم و ۱۰ سالی هست که آموزش برنامه‌نویسی به علاقمندان حوزه برنامه نویسی میدیم در همه این مدت الان عاشق کدزنی و چالش‌های پروژه‌های مختلفم. به تدریس علاقه خاصی دارم و دوست دارم دانشی که در این راه بدست آوردم را در اختیار دیگران هم قرار بدم. 

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

حسام موسوی

طراح و برنامه نویس

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات