تفاوت UI و UX در طراحی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

تفاوت UI و UX در طراحی

دوتا از رایجترین کلمات مورد استفاده در زبان طراحی UI و UX (رابط کاربری و تجربه کاربری ) اند . که حتما یبا رو از دهن کسی اسم این دو تا رو شنیدید . هرچند که این دوتا ساده بنظر میرسن اما وجود تصورات غلط زیاد در مورد این دوتا باعث بوجود اومدن اخلافات زیاد در جامعه طراحی شده . 

  • خلاصه ای از تفاوت بین UI و UX

تعریف ساده UI و UX . خب  UI یا رابط کاربری سمت بصری طراحیتونه یعنی اون چیزی که کاربر میبینه . این کاریه که شما در Photoshop یا Illustrator انجام میدین . UX یا تجربه کاری ، در طرف دیگه ماجرا قرار داره و اون چیزیه که از بیرون باید روش فکر و انجام بشه . خوب این یعنی چی ! مثلا کاربران چه احساسی در مورد محصول شما دارن ؟ وقتی از محصولاتتون استفاده میکنن حسشون چیه ؟ اونها خوشحال ؟ عصبانی ان ؟ یا راضی ان ؟ 

طراحی UX یکی از راهایی که با استفاده درست از اون میتونیم باعث افزایش احساس رضایتمندی و وفاداری در مشتری بشیم . و همنیطور از طریق بهبود usability (قابلیت استفاده) ، میشه کاری کرد که وقتی مشتری با محصول ما تعامل پیدا میکنه احساس لذت و رضایت مندی کنه و به سادگی بتونه از محصولات ما استفاده کنه . بنابراین ، کار یک طراح UX اینکه به عنوان یه بازاریاب با توسعه کیفیت محصول کاری کنه که مشتری احساس مالیکیت در قبال اون محصول داشته باشه . 

طراحی UI ، از طرفی شبیه به طراحی گرافیکیه اما گاهی اوقات به طراحی یه برند یا کد نویسی های front هم گسترش پیدا میکنه . کار UI اینکه وقتی مشتری محصول رو میبینه یه رابطه قوی و بصری با طرح برقرار کنه که همین هم باعث بهتر شدن تجربه کاربری میشه . 

  • سس گوجه فرنگی 

بهترین راه برای نشون دادن تفاوت بین UI و UX با یه مثاله . مثال ما هم سس گوجه فرنگیه . (عجب این چه مثالیه باز) ! عجله نکنید فقط دقت کنید . 

چند سال پیش ، یه شرکت تولید سس گوجه فرنگی یه بطری زیبا برای سس گوجه فرنگش طراحی کرد . این طرح به این شکل بود که پایین بطی ضخیحم ، بزرگ بود ولی بالای بطری نازک و باریک . این بطری طوری طراحی شد که همیشه بطور ایستاده در یخچال قرار بگیره . با این حال ، وقتی سس داخل بطری به آخراش میرسد و میخواستین ته مونده هاشو از بطری خارج کنید باید انقدر تکونش میدادین تا سس باقی مونده رو از بطری خارج میکردین . خارج کردن با این روند یه کار آزار دهنده بود . [من یکی که از کت و کول می فتادم از بس تکون میدادم ]

این شرکت مشکلات این بطری جدید رو یاد گرفت و دست به طراحی دوباره بطری ها زد . بطری های جدید برعکس قبلیها سر پهنی داشتن بطوری که اگه برعکس اونو هر جا بزارین هم بطور ایستاده میمونه و سرنگون نمیشه . بنابراین ، زمانیه که سس گوجه فرنگیتون به آخراش میرسید تنها کاری که لازم بود بکنید اینکه اونو برعکس کنید تا هر وقت نیاز بهش داشتن به همون صورت درشو باز کنید و با یه فشار سس باقی مونده ازش رو خالی کنید . مشتری ها از این طراحی جدید خوشحال شدن . 

طراحی جدید نه تنها مشکل بوجود اومده رو حل کرد ، بلکه باعث بهبود تجربه مشتری شد و این بهتر شدن تجربه کاربری باعث شد تا مشتری ها به این شرکت وفادار بشن . از لحاظ زیبایی شناسی یا UI هم طراحی جدید یه نگاه زیبا تر و مفید تر داشت . 

نتیجه 

هر دو یعنی UI و UX به هم مرتبطن و بسختی در همدیگه آمیحته شدن . هر کدومشون نمیتونه بدونه یکی دیگه وجود داشته باشه برای همین هرگز نباید سرخود از یکدومشون استفاده کرد برای همین اگه بخواین به موفقیت دست پیدا کنید باید از این دوتا بطور هماهنگ استفاده کنید . 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.67 از 6 رای

/@hesammousavi
حسام موسوی
طراح و برنامه نویس

بیشتر از ۱۵ سال هست که در حال برنامه‌نویسی و انجام پروژه های مختلف هستم و ۱۰ سالی هست که آموزش برنامه‌نویسی به علاقمندان حوزه برنامه نویسی میدیم در همه این مدت الان عاشق کدزنی و چالش‌های پروژه‌های مختلفم. به تدریس علاقه خاصی دارم و دوست دارم دانشی که در این راه بدست آوردم را در اختیار دیگران هم قرار بدم. 

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

حسام موسوی

طراح و برنامه نویس

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات