چرا لاراول بهترین فریمورک پی اچ پی است
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

چرا لاراول بهترین فریمورک پی اچ پی است

بررسی اجمالی از لاراول

لاراول یک فریم ورک رایگان با زبان php است که برای توسعه برنامه های کاربردی وب مورد استفاده قرار میگیره . این فریمورک متن باز بوده و از الگویی (model-view-controller) پیروی میکنه . سهولت استفاده از اون ، دارا بودن پکیج های کاربردی و متنوع و همینطور دارا بودن جامعه بزرگی از برنامه نویسان php که به راحتی میتونید با اونها هر کجا در مورد مشکلتون صحبت کنید میتونه از امتیازات این فریم ورک یا هر فریم ورک دیگه php باشه . 

در حال حاضر تعداد زیادی از توسعه دهندگان به ارائه services مختلفی برای لاراول مشغولند ، که دلیله این میتونه خوانایی بالا و همینطور قابلیت های غنی لاراول باشه . یکی از جنبه های مهم استفاده از لاراول برای توسعه دهندگان دور بودن از برنامه نویسی اسپاگتی و دارا بودن یک syntax بدونه مشکل محسوب میشه. البته این برای فریم ورک های دیگه ای php هم میتونه حاکم باشه . 

اجازه بدید بریم سراغ تجزیه و تحلیل ویژگی ها، مزایا و آینده لاراول تا ببینیم میتونیم نتیجه بگیریم که لاراول بهترین فریم ورک php است یا خیر . 

ویژگی های لاراول

ویژگی های متعدد در لاراول باعث ارائه یک تجربه لذت بخش به توسعه دهندگان لاراول شده است البته در کنار نوشتن کدهای php زیبا و تمیز .

خوب اجازه بدید در اینجا در مورد برخی از ویژگی های لاراول صحبت کنیم که لاراول رو محبوب تر از بقیه فریم ورک ها کرده . 

سیستم مسیریابی (Routing system) : لاراول با یک رویکرد بسیار ساده از مسیریابی پا به میدان گذاشته . مسیریابی میتونه در یک اپلیکیشن باعث انعطاف پذیری خوب و کنترل عالی در اون اپلیکیشن بشه . شما در نظر داشته باشید که برای هر url میتونید برنامه ای مخصوص داشته باشید که پیاده سازیشم خیلی خیلی راحته و این دستتون رو خیلی باز میزاره در ساخت یک اپلیکیشن انعطاف پذیر . 

View composers : این مفهوم یعنی View composers برای ارائه اطلاعاتی در view ها مورد استفاده قرار میگیره ، اونها گاهی بصورت callbacks هستیند یا گاهی به متد های متصلند . اگر شما قصد دارید یک سری اطلاعات رو به یک ویو که هر زمان اجرا میشه انتقال بدید میتونید از این مفهوم استفاده کنید . این تابع شبه توابع “presenters” یا “view models” در لاراوله . 

Application logic در هر اپلیکیشنی که میسازید میتونید برای کل اپلیکیشن از کنترل های متفاوتی استفاده کنید یا میتونید اصلا بطور مستقیم کدهاتون رو در داخل route ها بنویسید . لاراول دستون رو در انواع روش های کد نویسی باز گذاشته . 

Unit-testingاین قابلیت کمک میکنه تا آزمایش های متعدد روی کدهای در حال اجرا انجام بدیم ، تا مطمئن بشیم که تغییرات جدیدی که ایجاد کردیم بدونه هیچ مشکلی کار میکنن . از Unit-tests میتونید به راحتی بر روی کد های که نوشتید استفاده کنید . که این میتونه از رگرسیون (regressions) در یک فریم ورک جلو گیری کنه . 

Database seeding این یک فرآیند خودکاره . با استفاده از این مفهوم در لاراول شما میتونید یک سری اطلاعات پیشفرض رو در داخل جداولتون اضافه کنید که میتونه برای آزمایش اپلیکیشن برای راه اندازی اولیه مورد استفاده قرار بگیره .

علاوه بر ویژگی های فوق ، لاراول دارای ویژگی های زیاد دیگه ایه مثل اضافه کردن پیکج های مختلف به لاراول , صفحه بندی خودکار eloquent ORM , query builder , restful controllers , migrations, class auto loading و ... است . 

لاراول - چرا اون بهترین فریمورک php است

در میان انبوهی از فریم ورک ها ، لاراول از این جهت معروفترین فریمورکه که به توسعه دهنگان کمک میکنه تا یک وبسایت با کد های ساده و تمیز در کوتاه ترین زمان بسازنند . این فریم ورک تحت وب دارای syntax زیبا و رساست . کارهای که در یک پروژه ای تحت وب انجام میشه مثل احراز هویت ، مسیریابی ، sessions ، صف ها و کش ها به ساده ترین حالت در لاراول قابل انجامه . 

شرکت های متفاوت و زیادی از لاراول استفاده میکنن ، چون در لاراول قالب به یک طرح بندی ساده تبدیل شده است . وقتی با فریم ورک های دیگه مقایسه میکنید مثل مقایسه با کدایگنایتر لاراول دارای یک stack trace ( ردیابی پشته ها) دقیق است . همچنین ویجت های برای کار بهتر با css و js در لاراول وجود داره که در این فریمورک به این موارد هم اهمیت داده شده است . کتابخانه ها و مدل های مختلف که میتوایند به راحتی در این فریم ورک استفاده کنید چون این واقعیت در مورد لاراول وجود داره که لاراول دارای کتابخانه های شی گرا با پشتیبانی خودکار از ویژگی های کامل این فریم ورک است . 

مزایای استفاده از لاراول برای پی اچ پی

  • سیستم پکیج ماژولوار ای که باعث صرفه جویی در زمان میشه.
  • سفارشی سازی و تنظیم کردن فرایند ها بسیار ساده هستند.
  • ابزار برای کمک به محافظت از حملات xss و دیگر حملات . 
  • تمام کد های SQL در فایل های مدل جداگانه نگهداری مشوند . اینکار به به حفظ و نظارت بر روی کد ها کمک میکنند . 
  • و ... 

آینده لاراول

لاراول پس از اثبات سلطه خود در بین فریم ورک های پی اچ پی . میشه انتظار داشت که لاراول یک آینده به اندازه کافی روشن داشته باشه و همینطور که به جلو حرکت میکنیه توسعه دهندگان بیشتری به سمت لاراول میان . با توجه به ویژگی های متعدد و مزایای استفاده از این فریم ورک . لاراول بدونه شک میتونه به عنوان یک انتخاب عالی برای توسعه دهنگان مختلف باشه . 

پ.ن : این که لقب بهترین رو به یک فریم ورک بدیم بنظرم خیلی خوشایند نیست چون هر فریمورک دارای ویژگهایه که اون فریمورک رو از دیگر فریمورک ها مجزا میکنه . اما دادن لفب محبوب ترین فریمورک به نظرم عقلانه تره چون طبق آماری این نتیجه گیری انجام میشه . لاراول هم یک فریمورک با دامنه وسعی از ابزارها و ویژگی هایه ، که واقعا کد نویسی php رو لذت بخش میکنه و مهم تر از اینا لاراول یک فریمورک بروزه و با تغییرات متفاوت سعی داره بهترین ها رو برای توسعه دهندگان فراهم کنه . 

منبع : agriya

دوستانی که این مقاله رو خوندن اگه نظری یا موضوعی دارن که میتونه این پست رو بهتر کنه یا حتی اگه اشتباهی در این پست هاست حتما در بخش نظرات بگن تا به این مطلب اضافه بشه یا اصلاح بشه . با تشکر 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@hesammousavi
حسام موسوی
طراح و برنامه نویس

بیشتر از ۱۵ سال هست که در حال برنامه‌نویسی و انجام پروژه های مختلف هستم و ۱۰ سالی هست که آموزش برنامه‌نویسی به علاقمندان حوزه برنامه نویسی میدیم در همه این مدت الان عاشق کدزنی و چالش‌های پروژه‌های مختلفم. به تدریس علاقه خاصی دارم و دوست دارم دانشی که در این راه بدست آوردم را در اختیار دیگران هم قرار بدم. 

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

حسام موسوی

طراح و برنامه نویس