بهترین فریمورک جاوا اسکریپت در سال 2023
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

بهترین فریمورک جاوا اسکریپت در سال 2023

کسانی که به تازگی وارد حرفه‌هایی مثل توسعه دهندگی یا مهندسی نرم افزار شده‌اند، قطعاً در انتخاب زبان، فریمورک و ابزارهای ابتدایی خود مشکل دارند. نمی‌توان بهترین فریمورک را به آسانی انتخاب کرد زیرا زبان‌ها و فریمورک‌های زیادی در صنعت توسعه نرم افزار وجود دارد. جاوا اسکریپت به ستونی مهم در اکثر فرآیندهای توسعه تبدیل شده، بنابراین قصد دارم 3 فریمورک جاوا اسکریپت را با یکدیگر مقایسه کنم.

من فریمورک‌های React، Angular و Vue را برای این مقاله انتخاب کرده‌ام. ابتدا نظرسنجی‌های انجام شده در ماه‌های گذشته را بررسی می‌کنیم تا با ترندترین فریمورک آشنا شویم. سپس در مورد مزایا و معایب این سه فریمورک با هم صحبت خواهیم کرد.

نظرسنجی Stack Overflow

در این نظرسنجی فریمورک‌های React و Angular به ترتیب اول و چهارم شدند. فریمورک React پارسال در رتبه دوم قرار داشت. Vue پیشرفت بزرگی داشته اما با این حال در رتبه ششم قرار دارد.

Trends NPM

نمودار بالا تعداد دانلودهای هر فریمورک را در یک بازه زمانی مشخص نشان می‌دهد. این آمار مربوط به سال پیش بوده که در آن React خیلی از رقبای خود پیشی گرفته است. Vue تعداد دانلودهای خود را به تدریج افزایش داده و حالا حدود 5.1 میلیون دانلود داشته است. نشان دادن داده‌های گیت‌هاب یکی دیگر از مزایای NPM Trends است. در تصویر زیر می‌توانید تعداد فورک‌ها، ستاره‌ها و مشکلات مربوط به هر فریمورک را مشاهده کنید.

State of JavaScript

یک پلتفرم گزارشی دیگر در جاوا اسکریپت است که می‌توانید قیاس‌های مختلفی را در آن پیدا کنید. تصویر زیر میزان استفاده از فریمورک‌های frontend را در 5 سال گذشته نشان می‌دهد.

همانطور که مشاهده می‌کنید، خیلی از کاربران به جای Vue از React و Angular استفاده کرده‌اند.

دلایل انتخاب Angular

من سفر توسعه نرم افزار خود را با فریمورک Angular شروع کردم و از این بابت پشیمان نیستم. Angular در مقایسه با دو فریمورک دیگر کمی پخته‌تر بوده و دارای یک جامعه بزرگ است. این فریمورک بخشی از پشته MEAN است. این فریمورک قابلیت‌های فوق العاده‌ای همچون اتصال داده دو طرفه، تزریق وابستگی، ساختار MVC، پشتیبانی از TypeScript و غیره را به کاربران ارائه می‌دهد.

Angular محبوبیت خود را با ظهور رقبا در چند سال گذشته از دست داد. سنگین بودن، برآورده نکردن انتظارات کاربران با انتشار آپدیت‌های جدید، پشتیبانی محدود از SEO و غیره روی محبوبیت این فریمورک بسیار تاثیرگذار بوده است. به همین خاطر مردم امروزه فریمورک‌های Vue و React را انتخاب می‌کنند. اگرچه این فریمورک همچنان برای پشتیبانی از وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های وبی مانند Guardian، PayPal، Upwork و Sony استفاده می‌شود. این فریمورک توانسته کارآیی خود را در این وبسایت‌ها بزرگ به خوبی نشان دهد.

Angular بیشتر در موارد زیر کاربرد دارد:

  • اپلیکیشن‌هایی با مقیاس بزرگ
  • نیاز به یک معماری مقیاس‌پذیر
  • ساخت اپلیکیشن‌های real-time
  • استفاده از TypeScript

دلایل استفاده از React

طبق اطلاعاتی که توانستم از State of JavaScript بدست بیاورم، فریمورک React توانسته رتبه اول را برای سومین سال متوالی کسب کند. این فریمورک توسط شرکت فیسبوک در سال 2013 به منظور تقسیم رابط کاربری به مجموعه‌ای از کامپوننت‌ها منتشر شد. هدف آن‌ها از ساخت این فریمورک، ساده‌تر کردن فرآیند توسعه بود. توانایی استفاده در توسعه بومی، حضور جامعه‌ای بزرگ، پشتیبانی گرفتن از فیسبوک، عملکردی عالی، کامپوننت‌های چندبار مصرف و سازگاری با SEO جزو مزایای این فریمورک به حساب می‌آید. بروزرسانی‌های ناگهانی باعث تردید بعضی از توسعه دهندگان شده چون باید کارهای خود را برای جلوگیری از بروز مشکلات آپدیت کنند. نبود مستندات و استفاده از JSX یکی دیگر از معایب اصلی React به حساب می‌آید.

استفاده کردن از این فریمورک در موارد زیر بهتر است:

  • ساخت SPA یا اپلیکیشن‌های کراس پلتفرم
  • توسعه اپلیکیشن‌های کوچک

دلایل انتخاب Vue

Vue یکی از کشفیات سال‌های اخیر است. Vue ناگهان به یکی از محبوب‌ترین فریمورک‌ها در بین افراد حرفه‌ای تبدیل شده است.

Vue به خاطر مستندات دقیق، واکنش‌پذیری، قابلیت استفاده مجدد، پشتیبانی از TypeScript و یادگیری آسان رشد بالایی را شاهد بوده است. این فریمورک دارای جنبه‌های خاص بسیاری است. گاهی اوقات برخی از این جنبه‌ها در بخش معایب قرار می‌گیرند. فریمورک Vue خیلی انعطاف‌پذیر است اما برای تیم‌هایی با تعداد بالا بیش از حد منعطف خواهد بود. امروزه این فریمورک در بازار آسیا خیلی متقاضی دارد. عدم پشتیبانی از پروژه‌هایی با مقیاس بالا و نبود جامعه‌ای بزرگ جزو معایب Vue است.

Vue در خصوص موارد زیر می‌تواند بهترین راه‌حل شما باشد:

  • برای ساخت اپلیکیشن‌های کوچک و سبک (مانند Grammarly)
  • برای ساخت اپلیکیشن‌های هوشمند و کاربردی
  • برای ورود زودهنگام یک اپلیکیشن به بازار

نتیجه‌گیری

بنابراین از صحبت‌های بالا می‌توان نتیجه گرفت که React بهترین فریمورک برای یادگیری در سال 2023 خواهد بود. Vue در جایگاه بعدی قرار دارد. البته Angular نیز به خاطر پخته‌تر بودن نسبت به Vue شانس قرار گرفتن در رتبه دوم را خواهد داشت. اگر از Angular استفاده می‌کنید، یاد گرفتن React را به شما توصیه می‌کنم.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 8 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات