شغل برنامه‌نویسی از بزرگ‌ترین دشمنان سلامت است! چگونه بر آن غلبه کنیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

شغل برنامه‌نویسی از بزرگ‌ترین دشمنان سلامت است! چگونه بر آن غلبه کنیم؟

همانطور که می‌دانید برنامه نویسی چه به لحاظ روحی و چه به لحاظ جسمی یک کار سخت و طاقت فرساست. از لحاظ روحی شما با کلی استرس برای تحویل پروژه، یادگیری تکنولوژی‌های جدید، برخورد درست با همکاران‌تان و... دست و پنجه نرم می‌کنید و به لحاظ جسمی نیز ستون فقرات شما، سلامت وزنی‌تان و بسیاری از موارد دیگر که ناشی از کم تحرکی است، در خطر هستند.

به همین دلیل شما نیاز دارید که جدای از کاری که انجام می‌دهید یکسری موارد دیگر را نیز رعایت کنید تا تاثیرات این موارد را به کمترین میزان خود برسانید.

در این مطلب از وبسایت آموزشی راکت قصد داریم 7 عادت مناسب خارج از کار را به شما معرفی کنیم که با رعایت کردن این موارد می‌توانید اثرات منفی ذکر شده را کم کنید.

عادت اول: ورزش کردن!

یک خانم مشغول ورزش کردن است.

مطمئنا این جمله کلیشه‌ای را شنیده‌اید که عقل سالم در بدن سالم است. زمانی که شما به لحاظ ذهنی مشغولیت‌های  زیادی دارید باید بالانس مناسبی را برای بدن‌تان نیز رعایت کنید. یعنی اینکه در کنار تمام فعالیت‌های ذهنی‌تان، بهتر است کمی به فعالیت‌های بدنی نیز پرداخته و از آن غافل نشوید.

منظور از ورزش کردن انجام تمرینات سخت و طاقت فرسا نیست. شما اگر بتوانید در طول هفته ۳ ساعت را به ورزش کردن اختصاص بدهید کافی خواهد بود. بدین شکل کیفیت زندگی‌تان افزایش پیدا کرده و رضایت خاطر از سلامت فیزیکی‌تان را بدست می‌آورید.

برخی از کلیدی‌ترین تاثیرات ورزش کردن روی حال عمومی خود را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

  • کم شدن استرس‌ و فعالیت‌های نابجا ذهنی
  • شاداب شدن و انرژی پیدا کردن
  • افزایش کیفیت زندگی و رضایت از سلامت فیزیکی
  • افزایش اعتماد به نفس
  • بهبود وضعیت ذهنی و افزایش قابلیت تمرکز

اگر از حضور پیدا کردن در باشگاه‌های ورزشی ناراضی هستید و به هر دلیلی نمی‌توانید در چنین مکانی حضور پیدا کنید، می‌توانید از تمرینات خانگی لذت ببرید. وبسایت Fitness wiki مجموعه‌ای کامل از تمرینات به شکل فیتنس را در خود قرار داده که به صورت گام به گام می‌توانید آن را دنبال کنید.

عادت دوم: کتاب خواندن

نیاز است که یک موضوع مهم را بدانیم و آن این است که در زندگی‌تان، برنامه نویسی تنها چیزی نیست که باید بدانید. دانش‌های بسیار زیاد دیگری هستند که دانستن آن‌ها در حد عمومی می‌تواند کاربردی و مفید باشد. جدای از آنکه مطالعه کتاب‌های مختلف کمک می‌کند تا ذهن‌تان شاداب‌تر بوده و بتواند با اطلاعات جدید نیز ساختار یادگیری خود را تقویت کند.

البته تنها کتاب منبع اصلی برای یادگیری موضوعات جدید نیست. مقالاتی که در وبسایت‌های مختلف قرار می‌گیرند نیز می‌توانند در این زمینه به شما کمک بکنند. مجلات آنلاین مختلف را مطالعه کرده و با موضوعات مختلف آشنایی بیشتری پیدا کنید.

عادت سوم: مشارکت در کنفرانس‌ها و میتاپ‌ها

کنفرانس‌ها و میتا‌پ‌ها همواره یکی از بهترین مکان‌ها برای یادگیری موضوعات جدید و دیدار افراد جدید بوده است. زمانی که شما بتوانید فرایند یادگیری خود را به صورت لذت بخش پیش بُرده و بتوانید با دیگرانی که به تازگی آشنا شده‌اید در ارتباط با آن‌ها صحبت کنید، تاثیرات مثبت اجتماعی روی شما اتفاق می‌افتد.

مطمئنا یکی از مشکلاتی که برخی برنامه نویسان با آن روبرو خواهند بود دقیقا همین مسئله است. تنهایی و عدم اجتماعی بودن. با شرکت در کنفرانس‌ها و میتاپ‌ها شما می‌توانید تا حد زیادی مشکلات تنهایی و... را از خودتان دور کنید.

گاهی اوقات ممکن است از شما نیز دعوت شود که در کنفرانس‌ها صحبت کنید و یا اگر یک موقعیت برای صحبت کردن وجود دارد از آن استفاده کرده و مشارکت داشته باشید. تمام این موارد در نهایت تاثیرات مثبت کاری را به دنبال خواهد داشت.

عادت چهارم: کار روی پروژه‌های خارج از شرکت و مشارکت در دنیای متن باز

اگر از جمله افرادی باشید که علاقه‌مندی بالایی به پیدا کردن تکنولوژی‌های جدید و تست کردن‌شان روی پروژه‌های واقعی را دارید، ممکن است شرکت پتانسیل‌های لازم برای اینکار را نداشته باشد. پس بهتر است در وقت‌های اضافی خود دنبال پروژه‌های فریلنسری بوده و براساس علاقه‌مندی خود به نسبت استک‌ی که آن‌ها پیشنهاد می‌دهند در ساخت پروژه شرکت داشته باشید.

مشارکت در پروژه‌های متن باز یکی دیگر از خوبی‌های بودن در برنامه نویسی است. زمانی که شما برای یک شرکت کار می‌کنید ممکن است تنها برای دسته‌ای از افراد خاص کار کرده و محصولات‌تان در نهایت در اختیار عموم قرار نگیرد. اما اینکه در کنار کار در شرکت روی پروژه‌های متن باز نیز کار کنید می‌تواند تاثیرات مثبتی روی خود و عموم جامعه داشته باشد.

عادت پنجم: مقاله بنویسید

مقاله نویسی و وبلاگ نویسی بهتون کمک میکنه تا ذهن‌تون فعال تر بشه

داشتن یک وبلاگ و نوشتن مطالب در آن به صورت هفتگی یا حتی ماهانه می‌تواند حس خوبی به شما بدهد. می‌توانید این مقالات را در شبکه‌های اجتماعی با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید و از آن‌ها بخواهید که نوشته‌های شما را مطالعه کنند.

لزوما قرار نیست مقالات شما در ارتباط با برنامه نویسی و حوزه کاری‌تان باشد. می‌توانید در ارتباط با مسافرتی که چند ماه پیش داشتید صحبت کنید، یک کتاب یا فیلم را معرفی کنید، تصاویری که گرفته‌اید را آپلود کرده و در ارتباط با آن‌ها بنویسید. تمام این موارد در کنار همدیگر لذت بخش خواهند بود.

عادت ششم: خوب بخوابید

گربه‌ای در حال خوابیدنوبسایت آموزشی راکت

یکی از بغرنج‌ترین باورهایی که در بین برنامه نویسان مبتدی وجود دارد این است که برنامه نویسان حرفه‌ای شب‌ها نمی‌خوابند و سرگرم کد نوشتن هستند. خب باید بگویم که این یک واقعیت چندان درستی نیست. بیشتر برنامه نویسان کارهای‌شان را در طول روز انجام می‌دهند و بیشترشان نیز آن موقع‌هایی که فیلم‌های هالیوودی به ما نشان می‌دهد که مشغول کار هستند در حال گشت زدن در دنیای رویاها و خواب‌های‌شانند.

بنابراین همواره این موضوع را به یاد داشته باشید که خوب بخوابید. خوب خوابیدن یعنی اینکه حداقل بین ساعت ۰۰:۰۰ بامداد تا ۶ صبح به خوبی خوابیده باشید. زمان خواب نیز می‌تواند بین ۷ تا ۹ ساعت باشد که براساس سیستم شخص متفاوت است.

عادت هفتم: گاهی اوقات هیچ کاری نکنید

هیچ کاری نکردن خود کار بسیاری انجام دادن است! گاهی اوقات نیاز است که در یک گوشه از اتاق نشسته و یا روی مبل لم داده و هیچ کاری نکرد. به هیچ چیزی فکر نکرد و خیال‌تان را برای کمتر از بیست دقیقه به هیچ کجا نبرید. در این فرایند که ذهن استراحت می‌کند واحد‌های فیزیکی مغز می‌توانند کمی از کارهای عقب مانده‌شان را انجام داده و به صورتی مرتب‌تر زمان را سپری کند.

جنبه‌های منفی و مثبت برنامه‌نویسی

تأثیر برنامه‌نویسی بر سلامتی فردی می‌تواند هم مثبت و هم منفی باشد. درک این تأثیرات و روش‌های مدیریت آن‌ها برای حفظ سلامت برنامه‌نویسان بسیار مهم است. در ادامه به برخی از جنبه‌های مهم این تأثیرات پرداخته‌ام:

جنبه‌های منفی

  1. نشستن طولانی‌مدت: برنامه‌نویسی معمولاً نیاز به ساعات طولانی کار پشت میز دارد که می‌تواند منجر به کمردرد، اختلالات اسکلتی-عضلانی و حتی خطرات بیماری‌های قلبی شود.

  2. خستگی چشم: استفاده طولانی مدت از کامپیوتر می‌تواند باعث خستگی چشم، خشکی چشم، و تاری دید شود.

  3. استرس و فشار روانی: مهلت‌های کوتاه، پروژه‌های پیچیده، و مشکلات نرم‌افزاری می‌توانند سطح استرس را افزایش دهند.

جنبه‌های مثبت

  1. تحریک ذهنی: برنامه‌نویسی می‌تواند به تقویت مهارت‌های حل مسئله و تفکر منطقی کمک کند، که برای سلامت مغز مفید است.

  2. انعطاف‌پذیری کاری: بسیاری از برنامه‌نویسان از انعطاف‌پذیری در زمان و مکان کاری برخوردارند، که می‌تواند به تعادل بهتر بین کار و زندگی کمک کند.

در پایان

برنامه نویسی شغل پر استرس و مشکلی است که باعث می‌شود در گذر زمان شما را با مشکلات جدی همراه کند. با رعایت کردن نکات گفته شده در این مطلب شما می‌توانید در بلند مدت سالم‌تر زندگی کرده و عمر طولانی‌تری داشته باشید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا