M MD
5 سال پیش توسط M MD مطرح شد
3 پاسخ

بستن قرارداد پشتیبانی

سلام دوستان
من یه پروژه نسبتا بزرگ انجام دادم.
الان که پروژه تموم شده کارفرما میخواد برای پشتیبانی یک ساله قرارداد ببنده.
چون پروژه تغییرات جزئی ( و متداوم) زیادی داره واسه همین پشتیبانیش یه مقدار سخته.
میخواستم بدونم توی قرارداد باید به چه نکاتی اشاره کنم و مبلغ رو چجوری حساب کنم؟


ثبت پرسش جدید
امیر یاوندحسنی
تخصص : Full Stack Developer
@mirmahna.s 5 سال پیش مطرح شد
4

سلام @sirmmds
من معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد مبلغ کل قراردادم رو برای یکسال درخواست میکنم.
مواردی هم که برای پشتیبانی در نظر میگیرم این ها هستند:
۱. رفع ایرادات احتمالی پروژه که ناشی از خطا در کد باشه و در ابتدای کار مشخص نشه
۲. اگر تو قراردادم باشه که مسئولیت بارگزاری روی سرور با من باشه، در صورتی که داون بشه مسئولیت بالاآوردنش رو برعهده میگیرم.
۳. تغییرات کوچک موردنیاز کارفرما که اسمش رو نشه گذاشت افزودن قابلیت جدید رو انجام میدم. (برای توسعه سیستم در صورت نیاز کارفرما، قرارداد جدا می‌بندم.)
۴. هیچ وقت دیتااینتری (مثل قراردادن مطالب یا تعریف محصولات) رو به عنوان پشتیبانی قبول نمیکنم چون کارم این نیست :)
۵. خیلی‌ها هم بعد از اتمام پروژه تقاضا میکنن که سایتمون بیاد بالا و رنک ۱ گوگل بشه :) که اونم چون کار کاملا جداییه و خیلی‌ها فکر میکنن پشتیبانی هستش، ذکر میکنم که انجام نخواهم داد.
از نظر فنی هم این نکته رو بگم که اگر برای پروژه تست های خوبی بنویسی معمولا کار پشتیبانیت بسیار سبک و راحت میشه.


vahidahmad
تخصص : برنامه نویس فول استک
@vahidahmad 5 سال پیش مطرح شد
1

سلام ،
به نظرم رفع ایرادات و خطاهای احتمالی که در آینده ممکنه پیدا بشه ، باید کاملا رایگان انجام بشه

به شخصه قرارداد پشتیبانی رو به صورت ساعتی می بندم، برای تغییرات کوچیکی که به قول دوستمون نشه اسمش رو قابلیت جدید گذاشت

برای تغییرات بزرگتر یه تخمین زمانی و هزینه ای میزنم و به صورت جدا هزینه اش دریافت میشه


محسن آقاجانی
@maghajani 5 سال پیش مطرح شد
2

سلام
مبلغ قرارداد پشتیبانی باید متناسب با مبلغ پروژه تعیین بشه و در صورت ادامه داشتن در سال های بعدی به تناسب تورم یا با درصدی مشخص افزایش پیدا کنه. در صورتی که تغییرات متناسب با نیازهای اولیه بوده و جزئی هستند هزینه ی بیشتری از مشتری بابت پشتیبانی دریافت نمیشه ولی در صورتی که مشتری اعلام نیاز جدیدی بکنه یا تغییراتی در نرم افزار درخواست کنه که فراتر از امکانات اولیه باشه باید ابتدا هزینه اون محاسبه شده و بعد از توافق تغییرات اعمال بشه.

قرارداد پشتیبانی برای بسیاری از مشتریان مفهوم همون قرارداد اولیه رو داره. این مساله می تونه برای توسعه دهنده دردسرهای زیادی ایجاد کنه لذا باید با دقت بالایی تمام بندهای اون رو تدوین کنید و از پذیرفتن موارد مبهم که به مشتری حق درخواست های غیرمعمول رو بده خودداری کنید. در عین حال حق مشتری برای رفع اشکالات و تغییرات جزئی که نیازهای اولیه را رو تغییر اساسی ندن رو هم محترم بشمرید.


برای ارسال پاسخ لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام