فیدبک کاربر در UX
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

فیدبک کاربر در UX

به ارتعاش لذت بخشی که بعد از تاچ کردن  سوئیچ رینگر ایفون تان برای خاموش کردن آن  احساس می کنید فکر کنید. به این صداها نیز فکر کنید : در مورد قطع کردن این صدای ناهنجار هنگامی که با یک شماره نادرست یا مسدود تماس می گیرید،  " لطفا این تماس را قطع کرده و بعدا مجددا تماس بگیرید " ؟ یا صدای " یک ایمیل دریافت کردید" از یک پیام AOL . صدای اخطار هنگامی که درب خودرو نیمه بسته است یا صدای کارت های دیجیتالی که هنگام برنده شدن در بازی کامپیوتری روی صفحه مانیتور قرارمی گیرند.

همه اینها بدون اینکه این اقدامات دیجیتالی روزانه گیج کننده ای  باشند، مثال هایی از فیدبک کاربر هستند.

فیدبک برای فراهم کردن یک تجربه کاربری مثبت در طراحی وب سایت بدون توجه به ظرافت روش، حیاتی است. در هر موقعیتی به کاربردن یک فیدبک بد یا عدم وجود یک فیدبک مفید می تواند سردرگمی را تشدید کند.

اصول فیدبک

زمانی که فیدبک برای کاربر فراهم می شود درنظر داشتن زمینه ای که فیدبک از ان دریافت می شود مهم است. که شامل زمینه فیزیکی (جایی از صفحه که فیدبک دریافت می شود) و زمینه احساسی (فیدبک شما مثبت است یا منفی) است.

زمینه فیزیکی

از انجا که ما انتظار داریم وب سایت به ورودی های ما پاسخ دهد، ارائه این فیدبک در جای درست و واضح اهمیت دارد. به عنوان مثال اگر یک ایتم به سبدخرید اضافه شود، هر ورودی مربوط (یک ایتم اضافه شده به سبد) باید در نزدیک ترین جایی که عمل انها صورت گرفته ، ارائه شود. به روز رسانی بی سرو صدای کل یک سبد در یک بخش کاملا مجزا از صفحه، زیاد مفید نیست.

یک کاربرد مفید دیگر فیدبک کاربر در این زمینه، در مورد پر کردن اشتباه فرم است. ارائه یک برچسب ویژوال واضح و توضیحات برای هر اصلاح ضروری، بیشتر از ارائه یک لیست کلی از تمام خطاها در بالا یا پایین فرم مفید خواهد بود. اشتباهات انشعاباتی فراتر از زمینه فیزیکی دارند و استفاده مناسب از زمینه احساسی به همان اندازه برای ایجاد یک تجربه کاربری مثبت و یک خاطره بادوام از یک برند، مهم است.

زمینه احساسی

ایجاد محتوا روی وب سایت گاهی اوقات می تواند یک ترن هوایی احساسی باشد. در حالیکه اغلب اوقات ما اخبار خوب ارائه می کنیم در مواقع دیگر مجبوریم در مورد چیزهای برنامه ریزی نشده فیدبک بدهیم. وضعیت های خطا به خصوص در مورد پذیرفته نشدن کارت اعتباری، خرابی اطلاعیه ها و سیاست های قانونی همگی به درجه ای همدلی نیاز دارند( شما نمی توانید با همان لحنی که به کسی می گویید در قرعه کشی برنده است بگویید تبریک می گم پرواز شما کنسل شد . می تونید بگید؟)

پیاده سازی بازخوردها

در اینجا چند پیاده سازی از فیدبک وجود دارد که تیم توسعه وب ما مفیدترین انها را برای پروژه مان پیدا کرده است. در واقع ، هریک از انها به فریم ورکی که ما برای وب سایتمان ساخته ایم اعمال می شود. انها نه تنها برای تجربه کاربری ، بلکه برای حفظ توجه مشتری، اعتماد به نام تجاری سازمان و تبدیلات مثبت نیز کامل هستند.

شاخص وضعیت لود

ناامیدی از دیدن یک واکنش بعد از کلیک کردن روی چیزی، در اتصالات کند (آهسته) بسیار هویدا است و به صورت موثر با طراحی یک شاخص وضعیت بارگذاری (LSI) که نشان می دهد،" لطفا منتظر بمانید درخواست شما در حال انجام است" نشان داده می شود. حتی بهتر، یک LSI می تواند برای هر پروژه وب سفارشی شود. ما یک روش استاندارد برای طراحی یک LSI برای هر یک از پروژه هایمان ساختیم، روشی که برای رنگ برند و استایل کلی سایت منحصر به فرد است. طرح همچنین استفاده از ان را به عنوان یک ابزار بازخورد احساسی ، یک انیمیشن که احساس ارامش را به کاربر منتقل می کند ، تقویت می کند.

همانطور که فیدبک تمام کاربران مهم است، برخی نکات در استفاده از یک LSI نیز مهم است. اگر یک LSI قبل از اینکه زمان قابل توجهی بگذرد، زیادی جلو برود، می تواند منجر به گیج شدن کاربر یا  به وجود امدن این تصور که همه چیز خیلی کند پیش می رود، بشود، به این علت که ما یک LSI را تنها بعد از گذشت چند صد میلی ثانیه نشان می دهیم.

نوار پیشرفت

در مواردی که یک فایل ممکن است بیشتر از چند ثانیه پردازش شود، ما از نوار پیشرفت استفاده می کنیم. نوار پیشرفت در هنگام بارگذاری فایل به روز رسانی می شود و اگر بارگذاری به دلایلی ناموفق باشد به کاربر اطلاع می دهد. برای ارائه فیدبک بهتر، ما نوار پیشرفت را در سایت هایمان به تدریج بهبود داده ایم. برای کاربران مرورگرهای قدیمی تر که نمی توانند فرایند به روز رسانی شما را تشخیص دهند ما یک نوار استریپ را برای نشان دادن هرچیزی که در حال وقوع است- به خصوص یک LSI که به طور ویژه برای اپلود فایل ها ساخته شده، پیشنهاد می کنیم .

هنگامی که کاربران ما با مرورگر جدید و به روز کار می کنند ما اطلاعات بیشتری مانند به روز رسانی پیشرفت واقعی آپلود،  thumbnail ها هنگام اپلود شدن تصاویر و فایل های اضافی درون صف را ارائه می کنیم به طوریکه هنگام به روز رسانی تعداد زیادی فایل، به جای اینکه کاربر پهنای باند تمام فایل های جریان در دسترسش را گسترش دهد ، هنوز هم می تواند میزان پیشرفت را ببیند. این نشانه ها اعتماد کاربر را در مورد انجام شدن کارش بیشتر می کند .

رویدادهای شناور

سال های اولیه وب، چیزی که مشهود بود این بود که لینک چیست. ان متن زیرخط دار آبی رنگ یک الگوی بصری تقریبا جهانی بود. امروزه استایل سفارشی عناصر وضعیت quo است، رویدادهای شناور یک ابزار فیدبک مفید برای کاربران دارای موس هستند. انها به کاربر اعلام می کنند که می توانند با هرچیزی که شناور است مانند تصویر، لینک متنی یا دکمه تعامل برقرار  کنند .

با این حال در دستگاه های تلفن همراه برای فعال کردن عناصر اکثر مواقع کاربر باید برای به کار انداختن ان رویداد شناور ان را دو مرتبه تاچ کند (روی ان با انگشت ضربه بزند) .

پیغام های خطا

ارائه پیام های خطا با فیلدهای مناسب برای فرم های ورودی کاربر مهم است. این فرم های ورودی شامل فیدبک هایی در مورد فیلدهایی است که مورد نیازند اما اطلاعات انها با فرمت درست وارد نشده است .

اگر شما یک ایمیل نامعتبر را وارد کنید فورا به شما الارم می دهد که خطایی رخ داده است. برای راهنمایی بیشتر کاربران ، وقتی فرمی ارسال می شود ما کاربران را به مکانی از صفحه که با خطا مواجه شده ارجاع می دهیم و در برخی مواقع یک پیام پاپ آپ به عنصری که خطا دارد می چسبانیم به طوریکه کاربر به راحتی بتواند فیلد با خطا مواجه شده را پیدا کند و اشتباه خود را تصحیح کند .

برچسب های فرم

در بسیاری از فرم ها ، ما یک برچسب placeholder ساده قبل از اینکه کاربر اطلاعات را اماده کند ، می گذاریم تا کاربر مطلع شود که این فیلد خاص برای چیست. سپس هنگامی که شروع به تایپ کردن می کند ما آن برچسب را به موقعیت همجوار انتقال می دهیم ، هدف این است که هنگام پر کردن فرم اگر اطلاعات را با فرمتی اشتباه وارد کردند ، این کار را اسان تر از سر بگیرند. 

نتیجه گیری

ناامیدی قاتل تعامل رضایت بخش کاربر است، و اکثر مواقع غیرقابل اجتناب است. پیاده سازی فیدبک مناسب در پروژه های طراحی تان نه تنها می تواند نرخ تبدیل موفق را ایمن کند بلکه احساس مشتریان را در مورد برند شرکت به طور کلی اطمینان می بخشد.

همانطور که جاش کلارک می نویسد: " کار ما این است که به کاربران مان کمک کنیم نیات خود را به اعمال ترجمه کنند"  ما از طریق رابط هایمان می توانیم بیشتر به کاربران مان کمک کنیم و با ارائه یک فیدبک شفاف در مورد پیشرفت انها، موفقیت بیشتر و ناامیدی کمتری ایجاد کنیم.

منبع : speckyboy

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@mahin.kiyan.68

کارشناس ارشد مهندسی نرم افزار . زمینه مورد علاقه من برنامه نویسی اپلیکیشن هستش و زمینه تحقیقاتی ام شاخص گذاری فایل ها در سیستم های ذخیره سازی مقیاس بزرگ توزیع شده است . با دنیای وب به تازگی آشنا شدم و هنوز اول راهم .

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید