10 کتابخانه کاربردی برای JavaScript
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

10 کتابخانه کاربردی برای JavaScript

همانطور که JavaScript تبدیل به معروف‌ترین و پر استفاده‌ترین زبان برنامه‌نویسی در سال 2018 می‌شود، اکوسیستم اطراف آن نیز به همین صورت پیش می‌رود.

گرچه، کتابخانه استاندارد JavaScript بسیار کوچک است، و برای جبران این مشکل، تعداد زیادی کتابخانه کاربردی معروف، در طی سال‌های اخیر در گیت‌هاب قرار گرفته‌اند. در اینجا لیستی از بهترین‌های این کتابخانه‌ها را خواهید دید.

1. Underscore و Lodash

احتمالا اکثر شما از قبل این دو مورد را می‌شناختید. Underscore برای فراهم کردن توابع کاربردی برای عملیات‌های رایج در JavaScript ساخته شد. از طرفی دیگر Lodash، یعنی پر دانلودترین و مستقل‌ترین پکیج NPM، در جهت فراهم کردن iterationهای ثابت‌تر برای آرایه‌ها، رشته‌ها، آبجکت‌ها و آبجکت‌های آرگومان ساخته شد.

2. Ramda

این کتابخانه کاربردی JavaScript با داشتن بیش از ۱۲ هزار ستاره، برای برنامه‌نویسی تابعی طراحی شده است، و ساخت توابع که داده‌های کاربر را تغییر نمی‌دهند را آسان‌تر کرده است. توابع غیر قابل تغییر و بدون اثرات جانبی، قلب فلسفه طراحی آن هستند. در جهت استفاده ساده‌تر، پارامترهای منتقل شده، به ترتیب پشت هم قرار می‌گیرند.

3. MathJS

Math.js با داشتن ۶ هزار ستاره، یک کتابخانه ریاضی گسترده برای JavaScript و Node.js است، که با کتابخانه داخلی JavaScript، یعنی Math نیز سازگار است. این کتابخانه یک parse کننده منعطف دارد، قادر به انجام محاسبات نمادین است و توابع و constantهای داخلی زیادی دارد. حتی می‌توانید آن را خودتان گسترش دهید.

4. Moment / date-fns

Moment.js با داشتن حدود ۴۰ هزار ستاره، یک کتابخانه دستکاری تاریخ و زمان برای parse کردن، اعتبارسنجی، دستکاری و قالب‌بندی تاریخ‌ها است. Moment به گونه‌ای طراحی شده است که هم در مرورگر و هم در Node.js کار کند. نسخه 2.10.0 به بعد آن، در ماژول ECMAScript 6 نوشته شده است.

Date-fns یک کتابخانه در حال رشد برای دستکاری تاریخ و زمان در JavaScript است، که توسط بسیاری از توسعه دهندگان به عنوان جایگزین Moment.js انتخاب شده است. این کتابخانه بیش از 130 تابع برای دستکاری تاریخ ها در مروگر و Node.js را به همراه دارد. Date-fns با استفاده از توابع خالص ساخته شده است تا همه چیز را غیر قابل تغییر نگه دارد. این کتابخانه با Weback، Browserify یا Rollup به خوبی کار می‌کند.

5. Sugar

Sugar با داشتن ۳ هزار و ۵۰۰ ستاره، یک کتابخانه کاربردی JavaScript برای کار کردن با آبجکت‌های native است. Buildهای سفارشی و پکیج‌های NPM که modularize شده‌اند، شما را قادر می‌سازند تا از چیزی که می‌خواهید استفاده کنید، و کاربران می‌توانند متدهایی تعریف کرده، یا از پلاگین‌هایی برای مدیریت موارد خاص استفاده کنند.

6. Lazy

Lazy.js با داشتن ۵ هزار ستاره، یک کتابخانه کاربردی برای JavaScript با یک موتور تنبل است، که فقط می‌خواهد کمترین کار را انجام دهد، در حالی که هنوز هم به اندازه کافی منعطف است. این کتابخانه هیچ‌گونه Dependency خارجی ندارد.

7. CollectJS

Collecft.js با داشتن تقریبا ۳ هزار و ۵۰۰ ستاره، یک wrapper امیدوار کننده و بدون نیاز به Dependency برای کار با آرایه‌ها و آبجکت‌ها در JavaScript است، که چندین عملکرد و API کاربردی دارد. این کتابخانه به خوبی پشتیبانی می‌شود.

8. ChanceJS

Chance یک مولد برای رشته‌های تصادفی، اعداد تصادفی و... است، که به شما در جلوگیری از بروز یکنواختی در هر جایی که نیاز به موارد تصادفی دارید، کمک کند. این کتابخانه با داشتن ۳ هزار ستاره، به طرز شگفت‌انگیزی پرکاربرد است.

9. ChartJS

Chart.js با داشتن تقریبا ۴۰ هزار ستاره، دارای ۸ نوع روش مختلف برای بصری‌سازی داده‌ها است، که هر کدام پویانمایی شده‌اند و قابل سفارشی‌سازی هستند. Chart.js شما را قادر می‌سازد تا نمودارهای ساده HTML 5 را با استفاده از تگ <canvas>، با رندر کردن عالی در تمام مرورگرهای مدرن بسازید. Chart.js قطعا یکی از بهترین کتابخانه‌های موجود در لیست ما است.

10. Polished

Polished توسط گروه پشت styled-components ساخته شده است و دارای تقریبا ۳ هزار و ۵۰۰ ستاره است. این یک کتابخانه برای نوشتن استایل‌ها در JavaScript با توابع کمکی به مانند Sass است. این کتابخانه با styled-components، Aphrodite، Radium یا استایل‌های خطی به خوبی سازگار است.

موارد دیگر که بهتر است بشناسید:

Voca

یک کتابخانه JavaScript برای دستکاری رشته‌ها. این کتابخانه از توابع پرکاربردی مانند change case، trim، pad، slugify، latinise، sprinify، truncate، escape و... تشکیل شده است. این کتابخانه به هیچ‌گونه Dependency نیاز ندارد.

Licia

این پروژه جالب که تنها ۴۰۰ ستاره دارد، مجموعه‌ای ساده از قطعه کدهای پرکاربرد JavaScript است. این کتابخانه به خوبی پشتیبانی می‌شود.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@er79ka

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان کاکایی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات