10 ترند طراحی مشهور كه بايد فراموش شوند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

10 ترند طراحی مشهور كه بايد فراموش شوند

اگر تا كنون از ترندی به سراغ ترند ديگری رفته‌ايد، پس بايد بدانيد رهايی از ترندی كه سال‌ها از آن استفاده كرده‌ايد، چقدر دشوار است. زمانی كه در كمد لباس‌هايتان می‌گرديد ممكن است يك شلوار لی قديمی‌تان را پيدا كنيد كه زماني با وجود سوراخ‌هايی كه بر روی زانوهايش وجود داشت، باز هم مدت‌ها آن را می‌پوشيديد. اما به خود می‌گوييد، "شايد بعدا در خانه وقتی هوا گرم‌تر شد، آن را پوشيدم" يا "شرط می‌بندم اين استايل قديمی باز هم مد می‌شود".

ايجاد اين تعديلات در طراحی وب و توسعه‌دهندگی نيز، آسان است. شما اينگونه فكر خواهيد كرد كه:

‌”من اين متاتگ كيبورد را از روزی كه به ياد دارم، استفاده می‌كنم. چه مشكلی دارد باز هم از آن استفاده كنم؟ "

همانگونه كه لباس‌هايتان ممكن است قديمی شود يا لوازم‌تان در گذر زمان منسوخ و از كار افتاده گردند، درمورد ترندهای طراحی و توسعه‌دهندگی نيز، اين اتفاق می‌افتد. به جای چسبيدن به تكنيك‌های قديمی كه ديگر به شما خدمتی نمی‌كنند و تنها حجم كاری‌تان را افزايش می‌دهند، پاك كردن آن‌ها و استفاده از ترندهای جديدتر كه تاثير چشمگيرتری دارند، ايده بسيار بهتری است.

10 ترند مشهور كه بايد فراموش شوند

زمانی كه درمورد ترندهای منسوخ شده طراحی وب حرف می‌زنيم، تنها درمورد آن‌هايی كه برای سال‌ها منسوخ شده‌اند حرف نمی‌زنيم. بلكه درمورد ترندها و تكنيك‌هايی نيز كه تجربه كاربر را به خطر می‌اندازند و بايد هرچه سريع‌تر حذف شوند نيز حرف می‌زنيم.

1. تصاوير مرجع لوس

هيچ نكته و مساله بدی در استفاده از تصاوير مرجع وجود ندارد. بسياری از مشتريان بودجه و توانايی ساختن عكس‌های شركتی خود را ندارند و تصاوير مرجع يك گزينه جايگزين بسيار مناسب است.

با وجود گفتن اين، زمانی تصاوير مرجع "بد" (مثلا بسيار لوس و غير واقعی) بسيار مورد استفاده قرار می‌گرفتند. حتی اكنون نيز، شما وبسايت‌هايی را خواهيد يافت كه از اين تصاوير استفاده می‌كنند، چرا كه فكر می‌كنند يك تصوير از دو نفر كه در حال دست دادن در يك اتاق كنفرانس با نور خوب، اعتماد را می‌رساند. (كه اينطور نيست.)

عكسی از  DepositPhotos

2. اسلايدرهاي هيرو  (Hero Sliders)

تكنولوژی اسلايدر تصاوير در دوران اوجش بسيار عالي بود. اين تكنولوژی به طراحان وب اين امكان را داد كه در عين نمايش دادن چندين پيشنهاد ارتقا دهنده به صورت همزمان، فضا را نيز ذخيره كنند. به علاوه اينكه اسلايدرها معمولا سرعت صفحه را كاهش می‌دهند، احتمال دارد سرعت كاربر را نيز كاهش دهند، زيرا حواس آن‌ها را از رفتن به بخش‌های ديگر وبسايت پرت می‌كند.

 به عنوان مثال، Verizon Wireless، يك نمونه‌ عالی از يك تصوير عنوان ساده ولی قوی طراحی در سال 2019 است:

اين تصوير اسلايدر بسيار متفاوت‌تر از آنچه است كه در سال 2013 از آن استفاده می‌كرد:

بيشتر ما ياد گرفتيم كه چگونه از اين فضا بهتر و موثرتر استفاده كنيم، اگرچه هنوز هم وبسايت‌هايی وجود دارند كه نمی‌توانند تصميم بگيرند در صفحه اول اين اسلايد‌ها كدام پيشنهاد را نمايش دهند؛ كه اين مساله تصميم گيری بازديد كنندگان درمورد مراحل بعدی‌ را دشوارتر می‌كند. ابتكار عمل به خرج دهيد و اينكار را با يك بنر عنوان منفرد انجام دهيد.

3. autoplay يا پخش خودكار

اين روزها يافتن وبسايت‌هايی كه آهنگ و صوت پس‌زمينه دارند بسيار غير معمول است، آهنگ‌های autoplay ديگر جای خود دارد. با گفتن اين مطلب، چيزی كه معمولا با آن مواجه می‌شويد وبسايت‌هايی است كه معمولا ويديوها و تبليغات را با صدا به صورت خودكار پخش می‌كند. لازم به ذكر نيست كه اين كار بايد متوقف شود. اگر پلير يا پخش‌كننده ويديو شما يا فايل صوتی‌تان به بازديد كنندگان اجازه نمی‌دهد زمان پخش آن را خودشان انتخاب و كنترل كنند، بايد اكنون آن را تغيير دهيد.

4. قانون سه-كليك

در طول اين سال‌ها، طراحان وب به دنبال راه‌هايی جهت كاهش مشكلات و ناسازگاری‌ها در تجربه كاربر بوده‌اند. قانون سه كليك كردن قرار بود روشی برای انجام اين كار باشد. هرچند، بر اساس يك گزارش جديد، از گروه Nielsen Norman، هيچ داده‌ای جهت پشتيبانی از اين قاعده وجود نداشته است:

"در حقيقت، يك تحقيق توسط جاشوا پورتر (Joshua Porter) اين ادعا را رد كرد؛ اين تحقيق نشان داد كه سقوط تعداد كاربران با عمليات‌هايی كه به بيش از سه كليك نياز دارند، افزايش نمی‌يابد و سطح رضايت نيز كاهش نمی‌يابد. محدود كردن هزينه تعاملات قطعا مهم است، اما اين مساله از يك حساب سرانگشتی و شمردن تعداد كليك‌ها به ميزان حداكثر تعداد مورد نياز، بسيار پيچيده‌تر است."

به جاي كاهش دادن آن بخاطر هدف حداقل‌سازی، پيچيدگی عمليات يا قيفی كه از آن زمان طراحی و تعيين مقدار قدم‌ها استفاده كرديد را در نظر بگيريد.

5. لينك‌های (خارجی) كه در همان تب باز می‌شوند

دلايلی جهت اضافه كردن  لينك‌ها به محتوايتان وجود دارد: جهت مقاصد راهبری، مقاصد ارتقا دادن، و مقاصد مرجع دادن. اما زمانی كه يك هايپرلينك را به متن خود اضافه می‌كنيد، مورد زير را در نظر بگيريد: آيا مشكلی ندارد اين لينك بازديدكنندگان را به صفحه‌ای ديگر در همين تب مرورگر منتقل كند؟

به عنوان مثال، لينك‌های خارجی، هميشه بايد يك تب جديد در مرورگر باز كند. هدف شما در طراحی يك وبسايت اين است كه بازديدكنندگان بيشتری را بازگردانيد. اينكه به يك لينك خارجی اجازه دهيد جايگزين وبسايت شما در تب باز و فعال شود، تنها باعث می‌شود شانس اين مساله را كاهش دهيد. در بعضی موارد، لينك‌های داخلی نيز نبايد در همان تب باز شوند. پس، مطمئن شويد كه بار بعدي كه يك لينك را به سايت خود اضافه می‌كنيد، اين مساله را در ذهن داشته باشيد.

6. اسكرول كردن به صورتی غيرسنتی

هرچند ما به روش‌های معمول كشيدن صفحه و swipe كردن در برنامه‌های موبايلی عادت كرده‌ايم، اسكرول كردن افقی يا روش‌ها‌ی غيرسنتی، موردی نيست كه معمولا به آن برخورد كنيم. درحالی كه قطعا ترندی است كه چند سال پيش به بسياری از صنعت‌ها جهت برجسته كردن خودشان كمك كرد، اما اين روزها بسيار تكراری و غيرخلاقانه است.

وبسايت تعاملی و ادامه‌دار Robby Leonardi يكي از اولين وبسايت‌های اين چنينی بود كه من به ياد دارم و روشی خارق‌العاده جهت جلب توجه داشت – مخصوصا برای آن‌هايی كه با ماريو بزرگ شدند.

اما امروز؟ هر نوع نمونه از اسكرول‌ كردن غير متعارف، غير ضروری و غيركاربردی‌ است. حتی وبسايت فعلی Robby نيز اين طراحی افقی را به يك صفحه با اسكرول عمودی تبديل كرده است:

در اين عرصه و روز اگر می‌خواهيد بازديد كنندگان را در تعامل با وبسايت‌تان باقی نگهداريد، آن‌ها را مجبور نكنيد نحوه اسكرول كردن وبسايت شما را كشف كنند.

7. متاتگ كيبورد

برای سال‌ها (ما درمورد تقريبا يك دهه حرف می‌زنيم)، متاتگ‌های كيبورد توسط موتورهای جستجوی مشهور، پشتيبانی نمی‌شدند. بعضي از طراحان، با وجود اينكه از فوايد متاتگ‌ها آگاه بودند، باز هم اضافه كردن آن زمان برد. اما اگر اينكار يك قدم اضافه است كه هيچ منفعتی برای شما به همراه ندارد، پس چرا به خود زحمت دهيد؟

8. پاپ‌آپ‌های بد

هرچند پاپ‌‌آپ‌ها در طول اين سال‌ها تحولات زيادی را متحمل شدند – از پاپ‌آپ‌های تبليغاتی به شدت آزاردهنده كه خارج از مرورگر ظاهر می‌شدند تا اطلاعيه‌های هميشه حاضر حريم شخصی كه اكنون با تشكر از  GDPRمی‌بينيم. درحالی كه قطعا استفاده از پاپ‌‌آپ‌ها در يك وبسايت مزايايی به دنبال دارد، اما انواع پاپ‌آپ‌های بدی كه بايد حذف شوند بسيار زياد است.

پاپ‌آپ‌های "بد" پاپ‌آپ‌‌هايی هستند كه:

  • خيلی زود (مثلا چند ثانيه قبل از ورود به وبسايت) بر روی وبسايت ظاهر می‌شوند.
  • طی يكبار بازديد و يا بازگشت به وبسايت، مكررا ظاهر می‌شود.
  • كاربران را جهت كسب پاداش اصلی‌شان به فيسبوك فرستاده و سپس آن‌ها را در آن جا با تعداد زيادی پيام مورد هجوم قرار می‌دهد.
  • شامل دو دكمه هستند. كاربرهايی كه پيشنهاد را قبول می‌كنند، يك پيغام دوستانه دريافت می‌كنند. آن‌هايی كه آن را قبول نمی‌كنند، با يك لحن خشن و شرمنده كننده، مورد خطاب قرار می‌دهد.
  • يك پيشنهاد را كه پيش‌تر در يك وبسايت به عنوان يك بنر ارتقا دهنده، طراحی شده است را تكرار كند.

9. وبسايت‌هايی با سرعت بارگذاري كم

وبسايت‌های موبايل در بهينه‌سازی سرعت در مقايسه با ساير همتاهای دسكتاپ خود، بدنام هستند. برخلاف سال‌های گذشته كه بهينه‌سازی سرعت بارگذاري در موبايل را  به صورت منطقی، می‌توانستيم ناديده بگيريم، امروزه، با وجود رتبه‌بندی‌های گوگل در صفحات نخست، اين امر بايد تبديل به يك اولويت گردد. هاPWA يك راه جهت بهبود آنی سرعت بارگذاری وبسايت موبايل شما هستند.

بر اساس يك نكته مرتبط، با طراحی يك PWA به جای يك  وبسايت رسپانسیو براي موبايل، شما خوهيد توانست وبسايت خود را در دسترس كاربرانی كه اتصال وای-فای ضعيف يا هيچ گونه اتصالی ندارند، قرار دهيد.

10. فلش

باورم نمی‌شود كه بايد در سال 2019 اين مورد را نيز ذكر كنم، اما ظاهرا هنوز هم وبسايت‌هايی وجود دارد كه از فلش پلير استفاده می‌‌كنند.

ادوبي پيش‌تر نيز اعلام كرد كه در سال آينده، پشتيباني از فلش را قطع خواهد كرد. مرورگرهای وب نيز درحال قطع پشتيبانی خود از فلش پلير هستند. كه امری بسيار خوب است. فلش مدت‌ها بود كه مشكلات امنيتی و كاربردی داشت.

اگر می‌خواهيد فلش پلير را نگه داريد، (يا مشتريان شما بر استفاده از آن پافشاری می‌كنند) به ياد داشته باشيد كه از سال 2020 به بعد بازديدكنندگان بر روی بيشتر مرورگرها، با همچين چيزی مواجه خواهند شد:

كلام آخر: اگر سازنده فلش پشتيبانی را قطع می‌كند، شما نيز بايد در هر كدام از وبسايت‌های خود، اين كار را انجام دهيد.

جمع‌بندی

سرگرم شدن با ترندهای‌ جديد و بزرگ بعدی در طراحی وب مانند – تكنولوژی AR، ترند تايپوگرافی، گرادينت‌های رنگ و غيره – و فراموش كردن ترندهای ‌پيشين، آسان است. اما تكليف ترندهايی كه در گذر اين سال‌ها تبديل به يك عادت شده‌اند چيست؟

به جای حفظ اين استراتژی‌های ترند‌های منسوخ شده كه تنها مانع پيشرفت شما به عنوان يك طراح وب شده و وبسايت‌های مشتريان شما را باز می‌دارد، اين موارد منسوخ (يا مواردی كه به زودی منسوخ خواهند شد) را اكنون حذف كنيد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@sorryimzhino57
ژینو عباسی
مترجم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید