10 سوال برای کارفرماها در جهت استخدام یک توسعه دهنده وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

10 سوال برای کارفرماها در جهت استخدام یک توسعه دهنده وب

توسعه دهندگان وب نقش بسیار حیاتی و مهمی در دنیای دیجیتال و اینترنت ایفا می‌کنند. از این جهت زمانی که شما یک توسعه دهنده وب را استخدام می‌کنید باید مطمئن شوید که تمام ویژگی‌های اولیه را داشته و این اطمینان را حاصل کنید که می‌توانید روی توانایی‌های وی حساب باز کنید.

جدای از توانایی‌های نرم افزاری و مهندسی، یک توسعه دهنده وب باید توانایی‌های نرم نیز داشته باشد. منظور از توانایی نرم همان توانایی‌های ارتباطی و غیر تکنیکی است که افراد در یک تیم باید داشته باشند.

با در نظر گرفتن این موضوعات ما در مجموعه راکت ۱۰ سوال را برای کارفرمایان طراحی کرده‌ایم تا در صورت استخدام یک توسعه دهنده وب بتواند پرسش‌های مرتبطی در هر دو حوزه تخصصی و غیر تخصصی را در اختیار داشته باشد.

سوال اول: پروژه مورد علاقه شما کدام مورد بوده (با توجه به رزومه) و کمی از فرایند ایجاد آن بگویید؟

برای درک کردن شیوه کاری فرد مصاحبه شونده و اینکه چگونه مشکلات و مسائلی که با آن مواجه می‌شود این سوال به نظر می‌رسد که می‌تواند چیزهای زیادی را به کارفرما تحویل دهد. برای مثال این پرسش می‌تواند شامل جواب‌هایی در ارتباط با شیوه مدیریت بازخوردها، تعامل با بخش کنترل کیفی، همکاری با تیم و... بشود.

سوال دوم: چگونه ....... را برای یک همکار غیر فنی توضیح می‌دهید؟

گاهی اوقات توسعه دهندگان وب مجبور خواهند بود تا موضوعات تخصصی حوزه خودشان را برای همکارانی که در همان سطح و یا زمینه کار نمی‌کنند توضیح دهند. در این صورت باید بدانید که شیوه ارتباط برقراری این فرد چگونه است. به جای جای خالی بالا می‌توان مواردی مانند طراحی واکنشگرا، وب سرویس‌، معماری میکروسرویس، MVC و... را قرار داد.

سوال سوم: در رابطه با آخرین باری که تجربه یک ارائه دادن داشتید بگویید.

وقتی که در یک شرکت کار می‌کنید بسیاری از اوقات پیش خواهد آمد که در ارتباط با یک اپلیکیشن و یا حتی یک ویژگی، ارائه یا presentation تحویل دهید و به صورت کنفرانس آن را ارائه دهید. شنیدن تجربه‌های موفقیت آمیز در ارتباط با این مورد مسلما روی شناخت بیشتر مصاحبه شونده کمک می‌کند.

سوال چهارم: چه وبسایت یا اپلیکیشنی شما را به لحاظ کارکرد و یا طراحی آزار می‌دهد؟

بسیار مهم است که کاندید یا نامزد شما برای استخدام شدن بتواند نگاه تحلیلی به یک طراحی از پیش موجود داشته باشد. به همین دلیل پرسیدن این سوال مهم است. حتی می‌توانید یک نمونه را به وی داده و با مشاهده کردن آن از وی مشکلاتی که می‌تواند پیدا کند را بپرسید.

سوال پنجم: زمانی که یک اپلیکیشن با خطا مواجه می‌شود چه کاری انجام می‌دهید؟

بیشتر درکی که باید از توانایی‌های فرد پیدا کنید، توانایی حل مسئله و شیوه فکر کردن در شرایط بحرانی است. اگر پاسخ درست و قانع کننده‌ای پس از این سوال وجود داشته باشد آن موقع می‌توانید متوجه شوید که فرد مناسبی در حضور شما قرار گرفته است.

سوال ششم: چگونه فیدبک‌های منفی را پاسخ می‌دهید؟

توسعه دهندگان وب در بیشتر اوقات پس از توسعه یک اپلیکیشن باید با فیدبک‌هایی که از طرف تسترها و کاربران واقعی ارسال می‌شوند دست و پنجه نرم کنند. هر کدام از این فیدبک‌ها در سطوح مختلفی قرار دارند و به همین دلیل شیوه برخورد با این موارد کمی چالش برانگیز است. اما بسیار مهم است که بدانید توسعه دهنده مورد نظر شما چگونه به فیدبک‌های منفی پاسخ می‌دهد.

سوال هفتم: تا به حال شده به صورت ناعادلانه ای به یک مشکل متهم شوید؟ چگونه آن را مدیریت کردید؟

زمانی که یک فرد را وارد شرکت خودتان می‌کنید تنها یک فرد جدید را وارد نکرده‌اید بلکه یک ذهنیت جدید را به شرکت وارد کرده‌اید از این جهت بسیار مهم است که شما فردی را استخدام کنید که در مواقعی مانند این به جای اینکه بغرنج وار رفتار کند، مانند یک دیپلومات بتواند به صورت منطقی ناعادلانه بودن قضیه را اثبات کند و بعد از آن فرایند حل مشکل را مدیریت کند.

سوال هشتم: چالش‌های اصلی‌تان در زمان توسعه بخش فرانت-اند چه بوده است؟

منظور اصلی ما از توسعه دهنده وب دقیقا توسعه بخش رابط کاربری و البته فرانت-اند اپلیکیشن‌هاست. به همین دلیل است که بسیار این موضوع مهم است که چگونه یک توسعه دهنده وب که قصد استخدام شدن را دارد بداند که چالش‌هایی پیش روی‌ش هست و تا به حال اگر چالشی در مقابل وی بوده چگونه آن را حل کرده است! همچنین این بخش می‌تواند فرصتی مناسب باشد تا شما به عنوان کارفرما نیز در رابطه با چالش‌های وب اپلیکیشن‌ خودتان صحبت کنید.

سوال نهم: آيا در حال کار کردن روی پروژه‌ای هستید؟ در رابطه با کلیات آن حرف بزنید.

توسعه دهنده وبی که شما قرار است آن را استخدام کنید باید بروز باشد و در محیط کاری/پروژه های شخصی خود از تکنولوژی‌های جدید استفاده کند. درک کردن این موضوع که چگونه می‌توان یک توسعه دهنده بروز را استخدام کنید دقیقا به تجربیات اخیر وی مرتبط می‌شود.

سوال دهم: از چه ابزارها و تکنولوژی هایی استفاده می‌کنید؟

مطمئنا این مورد را می‌توان در رزومه فرد پیدا کرد اما دلایلی که باعث می‌شود این فرد از فریمورک انگولار استفاده کند و نه ری‌اکت خود می‌تواند یک بینش کلی در ارتباط با فرد مقابل به شما بدهد. پس در نتیجه می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و شرحی کلی از ابزارهایی که قرار است از آن‌ها استفاده بکند را دریافت کنید.

در پایان

سوالاتی که در این مقاله قرار داده شدند فقط مربوط به کارفرمایان نیست بلکه توسعه دهندگان نیز می‌توانند با مشاهده کردن آن‌ها و ترسیم فضای گفتگو، خود را برای جواب دادن به آن‌ها آماده کنند. با در نظر گرفتن این موضوع می‌توان به این نتیجه رسید که این مقاله در واقع برای هر دو طرف سودمند است.

ده سوالی که در این مقاله قرار داده شدند تنها سوالاتی نیستند که شما نیاز دارید بپرسید بلکه تنها مواردی کلی بودند که باید در کنار باقی سوال‌ها قرار بگیرند تا درک درست‌تری از کلیت ماجرا پیدا کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات