۱۰۱ نکته برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده بهتر - بخش دوم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 13 دقیقه

۱۰۱ نکته برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده بهتر - بخش دوم

در بخش اول با قسمتی از نکات مربوط به تبدیل شدن به توسعه دهنده بهتر آشنا شدیم، حال در بخش دوم به ادامه‌ی این نکات خواهیم پرداخت:

۳۵. به طور مرتب تمرین کنید

برای کار کردن به عنوان یک برنامه‌نویس نیازی به داشتن استعداد طبیعی نیست. تقریباً همه چیز قابل یادگیری است و بهترین راه برنامه نوشتن است. بنابراین روزانه به طور مرتب کدنویسی کنید. با این کار به طور خودکار بهتر خواهید شد.

۳۶. یک پروژه شخصی را شروع کنید

بسیاری از مردم معتقدند که یک "برنامه‌نویس واقعی" کاری جز کدنویسی انجام نمی‌دهد و حداقل در آن واحد بر روی ۳ پروژه شخصی کار می‌کند. مشخص است که این موضوع درست نیست. اما یک پروژه شخصی می‌تواند چیز خوبی برای کشف تکنولوژی‌های جدید، آزمایش چیزهای نو، ساخت و فروش یک محصول یا حتی فقط برای داشتن یک سرگرمی باشد. بنابراین حتماً آن را امتحان کنید.

۳۷. یک پروژه شخصی را به پایان برسانید

شروع یک پروژه‌ی شخصی آسان است، اما اتمام و ارسال آن به جامعه اصلا کار آسانی نخواهد بود. قبرستان پروژه‌های شخصی، پر از پروژه‌هایی است که در میان راه رها شده‌اند. شما باید کاری که شروع کرده‌اید را تمام کنید زیرا تکمیل کردن یک پروژه احساس بسیار فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

۳۸. یک دوره جدید را بگذرانید

آخرین باری که یک چیز جدید را یاد گرفته‌اید کی بوده است؟ این کار را برای حرفه‌ی خود انجام دادید یا برای خودتان؟ شاید زمان آن فرا رسیده تا از جای گرم و نرم خود بلند شوید و دوره‌ای را با موضوعی جدید بگذرانید. لازم نیست دوره‌ها تنها در مورد کدنویسی باشند. شما می‌توانید مهارت‌های اجتماعی خود یا حتی چیزهایی مثل آشپزی را نیز بهبود ببخشید.

۳۹. کتاب‌های بیشتری بخوانید

اینترنت فرصت‌های جدید بسیاری را برای یادگیری در اختیار شما قرار داده است. ما می‌توانیم با استفاده از وبلاگ‌ها، پادکست‌ها، دوره‌های ویدیویی و غیره مسائل جدیدی را بیاموزیم. اما برای من هیچ چیزی بهتر از یک کتاب خوب نیست. بنابراین اگر می‌خواهید چیز جدیدی که تا نسل‌ها کاربرد داشته را امتحان کنید، بهتر است به فکر کتاب خواندن باشید.

۴۰. از افراد دیگر حمایت کنید

بخشش بهتر از گرفتن است. با کمک کردن به دیگران واقعاً می‌توانید به عنوان یک انسان پیشرفت کنید. این کار اغلب در بلندمدت نتیجه خواهد داد. با کمک کردن به دیگران می‌توانید فرصت‌ها و دوستان جدیدی را پیدا کنید. این موضوع را نباید فراموش کرد که کمک کردن به دیگران احساس بسیار خوبی را به انسان منتقل می‌کند.

۴۱. تجزیه و تحلیل کردن مشکلات را یاد بگیرید

معمولاً وقتی به عنوان یک توسعه‌دهنده کار می‌کنید، باید مشکلات را قبل از حل آن‌ها به طور گسترده تجربه و تحلیل کنید. این همان مهارتی است که باید آن را یاد بگیرید. دوره‌های بسیار خوبی در دسترس است که به طور خاص، نحوه‌ی آنالیز کردن مشکلات را به شما می‌آموزد.

۴۲. یک کدبیس را بازسازی کنید

کدبیس‌ها مانند اتاق‌های زیرشیروانی هستند. آن‌ها هنگام ساخت خانه به نظر تمیز می‌آیند اما با گذشت زمان به مکانی شلوغ و پر از وسایل غیرضروری تبدیل می‌شوند. همین مسئله در مورد کدهای شما نیز صدق می‌کند. بنابراین عاقلانه است که گاهی اوقات به سراغ کدهای خود بروید تا ببینید که چه چیزهایی قابلیت بازسازی را داشته و چه چیزهایی را باید رها کنید.

۴۳. با افراد جدیدی آشنا شوید

من توسعه‌دهندگان بسیاری را می‌شناسم که خودشان را دورنگرا خطاب می‌کنند. اغلب می‌گویند که ملاقات کردن با افراد جدید برای آن‌ها دشوار است. البته این موضوع کاملاً قابل درک است اما باور کنید که معاشرت کردن برای همه سخت است. بنابراین از صحبت کردن با دیگران نترسید. جلسات آنلاین مکانی عالی برای غلبه بر این ترس است.

۴۴. از زندگی خود لذت ببرید

این موضوع برای بعضی از مردم واضح است اما برخی دیگر این موضوع را درک نمی‌کنند. از کارهایی که در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود انجام می‌دهید لذت ببرید. اگر به کاری که انجام می‌دهید علاقه نداشته باشید، هرگز نمی‌توانید خودتان را کاملاً وقف آن کار کنید. همان کاری را انجام دهید که واقعاً دوست دارید.

۴۵. خیلی به دیگران گوش ندهید

شاید این توصیه‌ی من به شما کمی عجیب باشد چون من دارم با شما صحبت می‌کنم و مطمئناً شما هم دارید گفته‌های من را می‌خوانید. اما این نکته کاملاً درست است. در دنیا افراد زیادی وجود دارند که به شما می‌گویند چه کار کنید. اما در آخر این زندگی و تصمیمات شماست. بنابراین هرگز گفته‌های دیگران را کورکورانه دنبال نکنید، اما شکاک باشید و تحقیقات خود را انجام دهید.

۴۶. مدتی از شبکه‌های اجتماعی دوری کنید

رسانه‌های اجتماعی واقعاً مثل یک شمشیر دو لبه هستند. شما می‌توانید با افراد بزرگی ملاقات کنید، چیزهای خارق‌العاده‌ای را بخوانید و زمان زیادی را صرف آن کنید. به خاطر سیستم‌های لایک و نظراتی که این شبکه‌ها دارند، معتاد شدن به آن‌ها می‌تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد. بنابراین گاهی اوقات از شبکه‌های اجتماعی کمی دوری کنید تا دوباره بتوانید انرژی خود را بدست آورید.

۴۷. یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی درست کنید

اگرچه من اظهار داشتم که گاهی اوقات رسانه‌های اجتماعی می‌توانند خطرناک باشند، اما همچنین می‌توانند فرصت خوبی برای شناخت افراد درخشان، یادگیری چیزهای جدید، پیوستن به انجمن‌ها و یا انجام بازاریابی شخصی نیز باشند. پیشنهاد می‌کنم حتماً این کار را امتحان کنید و سپس خودتان تصمیم بگیرید که می‌خواهید آن را ترک کنید و یا در آن بمانید.

۴۸. یک اکانت لینکدین ایجاد کنید

لینکدین به استانداردی جهت روابط حرفه‌ای تبدیل شده است. اگر در مورد حرفه خود جدی هستید و می‌خواهید به طور منظم فرصت‌های جدیدی را بدست آورید، وجود یک پروفایل زیبا و بروز امری الزامی است.

۴۹. از اکانت‌های اجتماعی خود مراقبت کنید

به نظر من داشتن اکانتی که بروز نیست، از نداشتن اکانت در شبکه‌های اجتماعی بدتر است؛ مخصوصاً اگر آن اکانت در لینکدین باشد. برای مراقبت از پروفایل‌های خود کمی وقت بگذارید.

۵۰. یک پایه محکم بسازید

بسیاری از مبتدیان مستقیم به سراغ فریمورک می‌روند و حتی مدام آن‌ها را تغییر می‌دهند. من به شخصه با استفاده از فریمورک در ابتدای کار مشکلی ندارم، البته تا زمانی که این کار بتواند علاقه شما را حفظ کرده و متناسب با سبک یادگیری شما باشد. با این حال در بازه‌ای از زندگی حرفه‌ای شما، داشتن پایه‌ای محکم بسیار ضروری می‌شود چون فریمورک‌ها گذرا هستند اما این اصول و مسائل پایه‌ای است که باقی می‌ماند. بنابراین یک پایه محکم و خوب به شما کمک می‌کند تا با شرایط و چالش‌های جدید سازگار شوید.

۵۱. از منابع رایگان استفاده کنید

منابع بسیار زیادی برای یادگیری مباحث برنامه‌نویسی و توسعه‌ی وب در دسترس است اما گاهی اوقات جدا کردن موارد خوب از موارد بد کمی دشوار می‌باشد. از دوستان و همکاران خود درخواست پیشنهاد کنید. در شبکه‌های اجتماعی از مردم سوال بپرسید. به عنوان مثال به تعداد بازدیدهای یوتیوب نگاهی بیاندازید، اما هرگز کورکورانه آن‌ها را دنبال نکنید. وقتی یک چیز را می‌خوانید یا تماشا می‌کنید، قبل از دست به کار شدن ابتدا باید در مورد آن فکر کنید.

۵۲. جایگاه خود را پیدا کنید

در اختیار داشتن دانشی گسترده در زمینه‌های مختلف بسیار خوب است، زیرا درهای زیادی را به روی شما باز کرده و فرصت‌های بسیاری را به دنبال خواهد داشت. کسب مهارت در موضوعات مورد علاقه برای شما رضایت بخش است. همچنین نوشتن و صحبت کردن در این باره آسان می‌شود. برنامه‌نویسی بسیار سرگرم‌کننده است.

۵۳. نحوه یادگیری بهتر را بیاموزید

این همان چیزی است که خودم هم باید آن را کشف می‌کردم. اشخاص بسیاری به شما پیشنهاد می‌دهند تا چیزهای خاصی را با ترتیبی خاص و از طریق رسانه‌ای خاص یاد بگیرید. اما حقیقت این است که هیچکس واقعاً نمی‌تواند نحوه یادگیری مسائل را به شما بگوید. شما باید استراتژی‌ها و تکنیک‌های مختلفی را امتحان کنید تا بفهمید که چگونه می‌توانید بهتر یاد بگیرید.

۵۴. قدردانی از شکست‌ها را یاد بگیرید

وقتی با کدنویسی، ارسال کالا و نوشتن دوره‌های آموزشی سر و کار دارید، همیشه احتمال خطا، اشتباه و خرابی وجود دارد. نباید اجازه دهید این شکست خوردن‌ها شما را دلسرد کند، بلکه باید به دنبال شانسی برای بهتر شدن، یادگیری مسائل جدید و تقویت اعتماد به نفس خود باشید.

۵۵. جشن گرفتن برای موفقیت را یاد بگیرید

شاید گفتن این موضوع راحت‌تر از عمل کردن به آن باشد، اما همین مورد گاهی اوقات نادیده گرفته می‌شود. اگر به چیزهای جدیدی مثل یک گواهینامه نو، ترفیع، شغل جدید، پست وبلاگی موفق و یا یک محصول کاربردی دست پیدا کردید، آن موفقیت‌ها را جشن بگیرید و دیگران را از این بابت مطلع کنید.

۵۶. فقط کدنویسی را شروع کنید

اگر به تازگی وارد برنامه‌نویسی شده باشید، احتمال دارد به خاطر حجم بالای مطالب آموزشی احساس فشار کنید. شما پست‌ها و دروه‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارید اما همچنان موضوعاتی برای آموختن وجود دارد. اما بهترین روش برای یادگیری کدنویسی این است که تنها شروع به کد نوشتن کنید و سپس به تدریج پیشرفت کنید.

۵۷. به Stackoverflow کمک کنید

این یکی از بزرگترین جوامع در بین توسعه‌دهندگان است که شما تقریباً می‌توانید راه‌حل هر مسئله‌ی برنامه‌نویسی را در آن پیدا کنید. اما نیازی نیست که تنها مطالب موجود در آن را بخوانید، شما می‌توانید در آن سوالاتی را مطرح کرده و یا به سوالات دیگران پاسخ دهید. به خاطر داشه باشید که بخشش بهتر از گرفتن است.

۵۸. ابزارهایی عالی پیدا کنید

خوب بودن یک توسعه‌دهنده را می‌توان با ابزارهای او سنجید. شما برای کدنویسی به چیزهای زیادی احتیاج ندارید. یک لپتاپ و ویرایشگر پایه‌ای می‌تواند کار شما را راه بیاندازد. اما ابزارهای خوبی در دنیا وجود دارد که می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند. می‌توانید از ابزارهایی مثل IDEها، CLIها، تایمرهای Pomodoro، میزبانی تصویر و موارد دیگر استفاده کنید.

۵۹. IDE خود را سفارشی کنید

اگر از یک محیط توسعه مثل VSCode استفاده می‌کنید، باید آن IDE را با کمک افزونه‌های عالی موجود در بازار و ویژگی‌هایی عظیم سفارشی کنید. این کار را می‌توانید با رنگ‌ها و تم‌های مختلف شروع کرده و تا تغییر اندازه‌ی میانبرها پیش بروید.

۶۰. محصول جدیدی را تولید کنید

محصولات همان چیزی هستند که بسیاری از توسعه‌دهندگان برای کسب درآمد جانبی به دنبال آن خواهند رفت. برخی از آن‌ها تنها برای رسیدن به آزادی و یا جانبخشی به ایده‌های خود این کار را انجام می‌دهند. بگذارید حقیقت را به شما بگویم: ممکن است اولین محصول شما میلیون‌ها دلار فروش نداشته باشد، اما اجازه ندهید این موضوع شما را دلسرد کند. اگر اولین محصول شما موفقیت‌آمیز نبوده، ممکن است محصول دوم یا سوم موفق واقع شود. در آخر این شما هستید که موفقیت واقعی را تعریف می‌کنید نه دیگران.

۶۱. ابزارهای خود را خلق کنید

حتی اگر ابزارهای بسیار خوبی در بازار وجود داشته باشد، من همچنان معتقدم که همیشه جایی برای ابزارهای بیشتر وجود خواهد داشت؛ ابزارهایی که می‌توانند عملکرد خاصی را دارا بوده و یا مشکلات ما را بهتر از سایر موارد موجود در بازار حل کنند. بنابراین اگر ایده‌ای را برای بهبود یک چیز در سر دارید یا نمی‌توانید یک مشکل را با استفاده از ابزارهای فعلی در بازار حل کنید، بهتر است به دنبال ساخت ابزارهای خود باشید.

۶۲. کتاب بنویسید

کتاب نوشتن امری دشوار به نظر می‌رسد که دارای موانع بسیاری است. قطعاً این کار چالش برانگیز است اما یک تجربه‌ی عالی را برای شما رقم خواهد زد. همچنین با نوشتن کتاب می‌توانید به درآمد قابل توجهی دست پیدا کنید. نیازی به نوشتن یک کتاب کاغذی نیست، یک کتاب الکترونیکی هم بسیار خوب است. می‌توانید ابتدا با نوشتن ۱۰ تا ۱۵ صفحه شروع کنید. آن را به صورت رایگان انتشار دهید، سپس آن را تست کنید تا نحوه‌ی درست نویسندگی را یاد بگیرید.

۶۳. یک کتابخانه بسازید

آیا تا به حال سعی کرده‌اید کتابخانه مختص خودتان را بسازید؟ مثلاً یک کتابخانه مبتنی بر جاوا اسکریپت؟ افراد بسیاری این کار را انجام داده‌اند و راه‌حل‌ها اغلب توانسته مشکلات کوچکی را برطرف کند. بنابراین اگر با یک مشکل روبرو شدید و فکر می‌کنید که دیگران هم می‌توانند از راه‌حل شما سود ببرند، پیشنهاد می‌کنم یک کتابخانه بسازید.

۶۴. گوش دادن به دیگران را یاد بگیرید

به نظر می‌رسد بسیاری از مردم تنها به صدای خودشان علاقه دارند. وقتی با یک تیم یا یک مشتری کار می‌کنید، فعالانه گوش دادن امری ضروری است. منظور من از فعال بودن، پرسیدن سوالاتی مفید است که به بحث کمک می‌کند. در جلسات کاری حرف‌های دیگران را قطع نکنید و به آن‌ها احترام بگذارید.

۶۵. به خوبی ارتباط برقرار کنید

امروزه مهارت‌های ارتباطی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. گاهی اوقات اهمیت این موضوع حتی فراتر از مهارت‌های کدنویسی شما خواهد بود. شکست یا موفقیت یک محصول و شرکت، مستقیماً به کیفیت ارتباطات داخلی و خارجی مربوط می‌شود. بنابراین کمی وقت بگذارید تا بتوانید روشن و درست با دیگران ارتباط برقرار کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات