سه استراتژی برای زماني كه سايت شما درحال شكست است
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

سه استراتژی برای زماني كه سايت شما درحال شكست است

عدم موفقيت یا شکست سايت شما در تكميل اهداف خود، بسيار آزاردهنده است. گاهي اوقات، ممكن است روشن نباشد كه مشكل در كجا است. من به اين نتيجه رسيده‌ام که داشتن يك جفت چشم ديگر براي بررسي طراحي شما و استفاده از متريك‌هاي وب، بهترين روش‌ها براي يافتن نقاط ضعفي كه پتانسيل‌هاي وبسايت را بازمي‌دارند، هستند.

درصورتي كه سايت شما در تقلا است، در اينجا سه استراتژي كه شما بايد آن‌ها را درنظر بگيريد، پوشش داده شده است:

  • آنالتيك‌هاي وب و آزمايش‌هاي split
  • آزمايش‌هاي شخصي
  • ساده‌سازي فرآيند فروش‌هايتان

اگر ممكن است، اين استراتژي‌ها را از قبل، پيش از اينكه به مشكل برخورد كنيد، اجرا نماييد. من دليل اثرگذاري اين استراتژي‌ها و مشكل‌هايي كه قادر به رفع آن هستند را پوشش خواهم داد.

1. تجزیه و تحلیل‌های وب و آزمايش‌هاي split

اگر شما از اينكه كجا و چه زماني كاربران سايت را ترك مي‌كنند بی‌خبرید، پس شما ou را از قلم انداخته‌ايد؛ اگر كار شما فروش است، اين امر كاملا بي‌فايده است.

تجزیه و تحلیل‌ به شما اين امكان را مي دهند تا ميانگين زماني كه كاربران در سايت شما صرف مي‌كنند، و در كدام صفحه‌ها كاربران از سايت شما خارج مي‌شوند را ببينيد.

اگر يك كاربر از سايت شما بازديد كند و پس از مشاهده صفحه نخست، بدون پيشروي در سايت‌تان خارج شود، پس شما مي‌دانيد كه چه چيزي را بايد تغيير دهيد. اگر آن‌ها زمان زيادي را صرف راهبري در بخش‌هاي ساده فرآيند فروش مي‌كنند، پس شما خواهيد دانست كه در اينجا مشكلي وجود دارد و شما بايد به آن بپردازيد.

آزمايش AB Split ...در رفع نقاط ضعف مكان‌هايي كه بازديدكنندگان در وبسايت شما قرار دارند، بسيار خوب است...و نظر آن‌ها را تغيير مي‌دهد.

بسته به اينكه كاربران در كدام صفحه سايت شما قرار دارد، شما ممكن است بخواهيد كه زمان بيشتر يا كمتري را در آن صرف كنند. تعداد بالاي نامتعارف كاربراني كه سبدهاي خريد خود را رها مي‌كنند ممكن است به اين معني باشد كه بررسي‌هاي شما تجربه كاربر مثبتي به كاربران نمي‌دهد.

آزمايش AB Split به نمايش نسخه‌هاي مختلفي از يك صفحه يكسان به كاربران متفاوت، اشاره دارد. اين آزمايش در رفع نقاط ضعف مكان‌هايي از سايت‌تان كه كاربران از آن‌جا وبسايت را ترك مي‌كنند و يا اينكه نظرشان درمورد پيش رفتن جهت رفع نيازشان (به عنوان مثال خريدن محصولات)؛ به طرز ويژه‌اي مناسب و خوب است.

بياييد فرض كنيم ما 2000 بازديدكننده صفحه داريم و 70% آن‌ها بلافاصله از صفحه هدف خارج مي‌شوند و 600 نفر پيش مي‌روند (نرخ 30%ي كه به مقاصد بعدي كليك مي‌كنند). به جاي تنها ارائه يك صفحه هدف به تمامي بازديدكنندگان، ما دو صفحه هدف نمايش مي‌دهيم و يك صفحه هدف را به نصف بازديدكنندگان و صفحه هدف دوم به نصف ديگر بازديدكنندگان نشان مي‌دهيم.

ما چند تغيير كوچك بر روي صفحه هدف ايجاد مي‌كنيم و چند تا از كاربرها را به نسخه جديد و عده‌ي ديگر را به نسخه اصلي مي‌فرستد. ما اينكار را جهت اينكه ببينيم آيا صفحه هدف جديد نرخ كليك بيشتري نسبت به 30% پيشين خواهد داشت يا خير، انجام مي‌دهيم.

يك مثال كوتاه براي يك شركت تفريحي سقوط آزاد : گروه A در يك كليد با سايز كوچك كلمه "رزرو" مي‌بينند، درحالي كه گروه B كلمه "همين الآن سقوط آزاد را تجربه كنيد!" را بر روي يك كليد با سايز بزرگتر مي‌بينند. اگر كليد "همين الآن سقوط آزاد را تجربه كنيد!" تعداد رزروهايي كه سايت دريافت مي‌كند را بهبود دهد، ما مي‌توانيم استفاده از گروه B به عنوان گروه شاهد را در نظر گرفته و اقدامات بيشتري جهت بهينه‌سازي صفحه رزرواسيون، احتمالا از طريق يك اصلاح كه كليد "همين الآن سقوط آزاد را تجربه كنيد!" در آن طرح رنگ ديگري دارد يا در يك موقعيت ديگري در صفحه قرار گيرد، انجام دهيد.

اين ممكن است يك تغيير كوچك در طراحي باشد، مانند تغيير رنگ يك كليد، به يك رنگ ترغيب كننده‌تر يا يك تغيير طراحي گسترده باشد.

شما همچنين مي‌توانيد به صورت همزمان بيش از دو نسخه از صفحه را نمايش داده، و چندين اصلاح انجام دهيد، و سه يا بيش از سه نسخه را به كاربران مختلف نشان دهيد. در اين مورد، ما نسخه اصلي A و دو يا سه صفحه اصلاحي ديگر B و C و غيره را خواهيم داشت. اين امر آزمايش Split را با آزمايش فوري چندين احتمال راحت تر مي‌كند اما از طرفي فرآيند را پيچيده تر مي‌كند.

2. آزمايش‌هاي شخصي

آزمايش شخصي يا آزمايش از راه دور، يك استراتژي است كه طي آن شما يك كاربر را جهت آزمايش وبسايت‌تان با انجام عمليات‌هاي مختلف، مانند خريد يك محصول مشخص، و فرستادن آن به خانه‌تان يا يافتن اطلاعات به‌خصوصي بر روي وبسايت‌تان، به كار مي‌گيرد.

اين كار بايد متناوبا طي فرآيند ساخت وب انجام شود، با انجام اين كار زماني كه شما وبسايت خود را فعال مي‌كنيد، ممكن است مشكلات بزرگ يا مكرري را كه مي‌توان از آن‌ها پرهيز كرد، را آشكار كنيد. اگر اين كار را در مراحل ابتدايي توسعه‌دهندگي انجام دهيد، مي‌توانيد اطلاعات حاصل از آزمايش را جهت برنامه‌ريزي قبل از شروع به ساخت مواردي كه عمل نخواهند كرد، به كار ببريد!

"اگر سايت شما از قبل درحال كار است و پیش از این از آزمايش كردن صرف نظر كرده‌ايد، هنوز هم زياد دير نيست."

اگر وبسايت شما از قبل درحال كار است و شما از آزمايش كردن صرف نظر كرده‌ايد، هنوز هم زياد دير نيست. هنوز هم مي‌توانيد از چندين موارد جهت آزمايش آن استفاده كنيد.

آزمايش شخصي مخصوصا زماني انجام مي‌شود كه شما يك فرد را نظارت كرده و آن‌ها را جهت ادامه عمليات مشخصي راهنمايي كرده و از نحوه راهبري آن‌ها در وبسايت شما از طريق شيوه‌اي كه صفحه را مرورگري مي‌كنند و/يا نحوه حركت دادن ماوس خود، يادداشت برداري كنيد. از آن‌ها بخواهيد با صداي بلند افكار خود را ابراز كنند، شما همچنين بايد از آن‌ها بپرسيد كه چرا گزينه منتخب خود را به بقيه ترجيح دادند، و از چه چيزي را درمورد يك ويژگي به‌خصوص خوشتان مي‌آيد.

اگر از قبل مي‌دانيد بايد بر روي كدام قسمت‌ها از وبسايت‌تان كار كنيد، اما مطمئن نيستيد چگونه آن را بهبود دهيد، مي‌توانيد از آزمايش دهنده خود درخواست insightهايي مشخص كنيد.

من معمولا از سه كاربر جهت آزمايش كردن استفاده مي‌كنم، زيرا سريع، آسان و ارزان بوده و مي‌توانند خطاها و اشكالات زيادي را كه ممكن است من از آن‌ها چشم‌‌پوشي كرده باشم را آشكار كنند. استفاده از كاربران بيشتر جهت آزمايش وبسايت ممكن است مفيد واقع شود، اما معمولا بيشتر كاربران در نهايت نقاط ضعف مشتركي را بيان مي‌كنند.

اين يك استراژي موثر است زيرا داشتن چند نفر براي آزمايش وبسايت شما مانند داشتن يك نفر جهت خواندن نوشته‌هايتان است. شما ممكن است متوجه اشتباهات خود نشويد، اما شخص ديگري مي‌شود. همچنين مهم است به ياد داشته باشيد كه روشي كه شما، به عنوان يك طراح وب، وب را مرورگري مي‌كنيد با نحوه مرورگري يك فرد معمولي متفاوت است. شما ممكن است دركي كامل از آنچه كه بر روي وبسايت شما رخ مي‌دهد داشته باشید، زيرا خودتان آن را ساخته‌ايد. هرچند، كسي كه از آن براي بار اول استفاده مي‌كند، همان دانش و تجربه شما را نخواهد داشت و تلاش خواهد كرد که عمليات‌ها را در ساده‌ترين و شهودي‌ترين روش ممكن انجام دهد.

آزمايش از راه دور همانند آزمايش شخصي است اما از راه دور صورت مي‌گيرد. اين كار ممكن است دردسر حاصل از ملاقات با افراد را از بين ببرد، اما ممكن است به اين معني باشد كه شما بايد از نرم‌افزار (مانند يك Camcorder) استفاده كنيد تا مروگري‌شان را همراه با تماس صوتي يا تصويري نظارت كنيد تا درمورد روند با آن‌ها به بحث بپردازيد.

3. ساده‌سازي روند فروش

آيا حواستان به مشتريان خود هست و آن‌ها را در خريدهايشان راهنمايي مي‌كنيد؟

زماني كه كاربران شما وارد وبسايت‌تان مي‌شوند چه اتقافي مي‌افتد؟ آيا يك پيشنهاد باارزش (محصولات، خدمات، يا اطلاعاتي جذاب) كه آن‌ها را به خريد ترغيب مي‌كند وجود دارد؟

عالي است، اكنون شما بايد طمينان حاصل كنيد كه اين روند واضح و سرراست است.

درمورد هر هزينه اضافه، يا هزينه‌هاي ارسال صادق باشيد. اجازه دهيد از مدت زماني كه ارسال طول مي‌كشد، مطلع باشند. مشتريان مي‌خواهند احساس كنند كه مي‌توانند به شما اعتماد كنند.

" مشتريان مي‌خواهند احساس كنند كه مي‌توانند به شما اعتماد كنند."

سوالات متداول يا (FAQ (Frequently Asked Questions بنويسيد و به نگراني‌هاي معمولي كه يك مشتري احتمالي مي‌تواند داشته باشد، اشاره كنيد. به‌عنوان مثال فرض كنيد كه من قصد دارم يك تلفن همراه دو سيم‌كارته بخرم، من مي‌خواهم بدانم كه محصول از كدام كشور است، من مي‌خواهم درمورد گارانتي اطلاع داشته باشم، ممكن است بخواهم به طور ويژه از جزئيات گوشي كه ممكن است شماره‌هاي مختلف از كارت‌هاي مختلف را ذخيره مي‌كند، خبر داشته باشم.

يك بخش سوالات متداول كه سوالات معمول درمورد فروش و يك سوالات متداول در مورد مشخصات محصولات، داشته باشيد. همراه با آن، به مشخصات محصولات اشاره كنيد و تصاوير و ويديوهاي باكيفيتي نمايش دهيد.

زماني كه مشتريان از آن چيزي كه انتخاب كرده‌اند راضي باشند، روند بررسي را ساده كنيد. اگر اين گزينه مناسب براي وبسايت شما باشد، به كاربران اجازه دهيد به صورت مهمان وبسايت شما را بررسي كنند. به مشتريان خود نشان دهيد كه به آن‌ها اهميت مي‌دهيد و به آن‌ها دلايلي جهت به اشتراك‌گذاري وبسايت‌ و محصولات خود دهيد. زماني كه فروش خود را انجام دهيد، يك ايميل يا تشكر براي آن‌ها بفرستيد. اينكار باعث تشويق آن‌ها به تعامل بيشتر و جذب كاربرهاي ثابت مي‌شود. به ياد داشته باشيد، فروختن محصولات هدف نهايي نيست. هدف نهايي تبديل يك شخص به يك مشتري مادام‌العمر است و شما بايد اين هدف را تسهيل كنيد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@sorryimzhino57
ژینو عباسی
مترجم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید