۳ روش غیرمعمول برای ایجاد انگیزه فوری
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

۳ روش غیرمعمول برای ایجاد انگیزه فوری

چند بار به لیست‌های بی پایان کاری، ده‌ها ایمیل خوانده نشده و کوهی از کاغذ بازی‌های اداری نگاه کرده‌اید!؟ آیا از فکر کار کردن بر روی ﺁن‌ها ترسی شدید داشته‌اید؟ آیا تابحال شده که به ساعت نگاه کرده و امیدوار باشید که پایان روز رسیده باشد؟ فقط بخاطر اینکه محل کارتان را ترک کنید؟! من هم این لحظات را تجربه کردم و می‌دانم این مشکلات چه ذهنیتی را برای ما ایجاد می‌کند. البته این را هم ذکر می‌کنم که نداشتن تمایل در آن زمان دلیلی بر از بین رفتن کار شما نیست. متأسفانه، اکثر تاکتیک‌های انگیزشی رایج در آن زمان هرگز برای من جواب نداد، بنابراین مجبور شدم روش‌هایی که خلاف منطق هستند را پیدا کنم تا انگیزه خود را بالا ببرم تا در واقع بتوانم به کارم ادامه دهم.

پس اگر شما هم به مانند من هستید و سعی می‌کنید که انگیزه را وارد زندگی‌تان کنید، بدانید که مجبور به انجام این کار نیستید.

ذهن شما با یک چیز اشتباه پیوند خورده است

مشکل اصلی این است که شما بیش از حد بر روی کار اشتباه تمرکز کرده‌اید و این یک واقعیت است. و در آخر این موضوع به چه چیزی منجر می‌شود؟ به تعویق انداختن ختم می‌شود. و مهم نیست که چه نوع کاری را باید انجام دهید (حتی اگر مربوط به هدفی بزرگ باشد که همیشه داشته‌اید)، این مشکل می‌تواند سرنوشت شما را تغییر دهد.

وقتی نوبت به انگیزه می‌رسد، معمولا به افراد گفته می‌شود که از روش‌هایی مانند اهداف SMART یا تجسم موفقیت در خود استفاده کنند. خب، این موارد ممکن است برای بعضی افراد مفید باشد. اما طبق تجربه من، آن‌ها هنگام ایجاد انگیزه فوری مورد نیاز شما، به ویژه وقتی که روحیه و انرژی شما کم است، هیچ سودی نخواهند داشت.

و دلیل این اتفاق در چیست؟ زیرا آن‌ها تمرکز و احساسات ما را به سمت چیزهای جذاب و سودمند هدایت نمی‌کنند. من پیشنهاد می‌کنم که به جای استفاده از تاکتیک‌های محبوب انگیزشی که به صورت آنلاین دیده می‌شوند، کاری را امتحان کنید که اکثر مردم قبلا آن را انجام نداده‌اند.

اساسا، ما می‌خواهیم تمرکز شما را بر روی تاکتیک‌هایی تغییر دهیم که (اگرچه کمی عجیب یا ترسناک است) شما را ترغیب می‌کند تا بر اساس اهداف خود عمل کنید، بنابراین، بیایید چند نکته را در ادامه برای شما به اشتراک بگذارم:

۱. سیستم مجازات داشته باشید

با اینکه اکثر مردم این نکته را دوست ندارند، ولی احتمال کار کردن یک نفر برای اجتناب از مجازات دو برابر می‌شود و به جای اینکه برای پاداش تلاش کند از مجازات دوری خواهد کرد. این چیزی است که Daniel Kanheman (یک متخصص خوب در زمینه الهام بخشیدن) در بسیاری از آزمایش‌های روانشناسی خود کشف کرده است.

پس به جای این که صرفا به دنبال درمان رفتار خوب باشید، عاقلانه است که عواقبی را برای عدم انجام دادن کارتان در نظر بگیرید.

در ادامه چند ایده ذکر شده است:

- اگر بعد از کار به باشگاه نمی‌روید، باید چیز ناخوشایندی (مثلا چیزی تلخ، مانند گریپ فروت) بخورید

- اگر شما شغل جدید خود را شروع نکنید، در ﺁن صورت باید به خیریه کمک کنید

- اگر به موقع از رخت‌خواب بلند نشوید، باید دوش آب سرد بگیرید

۲. از فشار اطرافیان استفاده کنید

ما واقعا با این موضوع رشد نخواهیم کرد. ولی اگر اطرافیان‌تان شما را برای انجام کاری تحت فشار قرار دهند (چه خوب و چه بد)، احتمال انجام هر کاری بسیار بیشتر می‌شود.

سعی کنید از دوستان و خانواده‌تان بخواهید که شما را تحت فشار قرار دهند تا در رسیدن به اهداف خود کار کنید. برای مثال، وقتی از سر کار به خانه می‌روید، اولین کاری که دوست دارید انجام دهید استراحت کردن است. اما اگر خانواده‌تان شما را تحت فشار قرار دهند تا به ورزش کردن بپردازید، احتمالا امتناع از حرف‌هایشان دشوار خواهد بود.

درست است که انجام این کار برای شما سخت می‌شود، ولی فرهنگ درستی را در بین نزدیکان خود پرورش خواهید داد. به این ترتیب، شما هرگز اجازه نخواهید داد که تنبلی یا خلق و خوی شما بر اعمال شما مسلط باشد و می‌توانید اهداف خود را حفظ کنید.

۳. ترس‌های خود را به رقیبانی بد دهن تبدیل کنید

این مورد خیلی جالب بوده و مانند نکته قبلی است. اگر قبلا در تیم ورزشی بوده‌اید و سابقه بد دهنی از دیگران را دارید، می‌دانید که اینگونه صحبت کردن میتواند بسیار عصبانی کننده باشد.

اما نکته مهم این است که هر وقت این اتفاق رخ دهد، آن خشم فورا به میل نابودی رقیبت تبدیل می‌شود و به شما انگیزه می‌دهد که او را از مسیر کنار بزنید. به من اعتماد کن. این قدرت، جز قدرت‌هایی است که نباید آن را نادیده بگیرید.

وقتی برای فرستادن یک ایمیل کاری به مشتری احساس اضطراب می‌کنم، سعی می‌کنم یک فردی را در تخیلات خود بسازم که به من میگوید: «مطمئن هستم که آن را ارسال نمی‌کنی چون یک ترسو هستی» سپس از این موضوع اذیت شده و در نهایت آن را انجام می‌دهم. این ترفند همیشه برای من کارساز بود.

می‌دانم این موضوع می‌تواند کمی عجیب به نظر برسد اما فوق العاده کارساز خواهد بود. وقتی به خاطر اضطراب از انجام کارهای خود دوری می‌کنید، این روش می‌تواند بسیار به شما کمک کند. دلیل عملکرد عالی این روش هم این است که به جای پنهان کردن اضطراب شما آن را بر روی مسیر دیگری هدایت و متمرکز می‌کنید.

می‌دانم این روش‌های انگیزشی کمی عجیب هستند اما وقتی تمام روش‌ها را انجام داده‌اید و هنوز با تعویق انداختن مشکل دارید، یعنی زمان آن رسیده تا به دنبال راهکارهای دیگری باشید و خارج از محدودیت‌ها فکر کنید. بنابراین این روش‌ها را استفاده کنید و ببینید آیا تاثیری در انگیزه شما خواهد داشت یا نه!؟

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@Pooriarazmjoo

پوریا رزمجویی هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید