نحوه‌ی ایجاد صفحات خطای فوق‌العاده
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

نحوه‌ی ایجاد صفحات خطای فوق‌العاده

از نظر شما یک صفحه‌ خطا چیست؟ آیا این دلیلی برای گیج و اذیت کردن دیگران است؟ چیز خاصی نیست؟ روبرو شدن کاربران با صفحات ۴۰۴ برای صاحبان سایت هم به همان اندازه ناامیدکننده است. با این وجود ما می‌توانیم با استفاده از طراحی، صفحات ۴۰۴ بهتری را برای کسب و کار خود خلق کنیم. شما می‌توانید تصمیم بگیرید که کاربرانتان در مواجه با این صفحات چه احساسی داشته باشند. یک طراح قادر به ایجاد یک صفحه‌ خطای ۴۰۴ خلاق برای افزایش نرخ تبدیل و افزایش ترافیک سایت شما است. اگر به دنبال مطالبی در مورد نحوه‌ی بهبود صفحه‌ی ۴۰۴ وبسایت خود هستید، یعنی در مکان درست قرار دارید پس به خواندن ادامه دهید.

نحوه‌ی به‌وجود آوردن صفحات خطای فوق‌العاده

یک صفحه‌ی خطای ۴۰۴ چیست؟

صفحه‌ی ۴۰۴ یک صفحه‌ی آنلاین است که شما پس از کلیک کردن بر روی لینکی خراب یا غیرقابل دسترس با آن مواجه می‌شوید. ممکن است بازدیدکنندگان به دو علت سر از صفحات خطای ۴۰۴ درآورند:

- یک شرکت محتوای خاصی را از وبسایت خود حذف کرده یا URL خود را تغییر داده است.

- یک شخص URL مربوطه را اشتباه وارد کرده است. این مشکل بسیار رایج است.

بنابراین خطای ۴۰۴ بدین معناست که یک نفر خرابکاری کرده است.

نحوه‌ی به‌وجود آوردن صفحات خطای فوق‌العاده

چرا یک صفحه‌ی ۴۰۴ اهمیت دارد؟

اشتباهات بخشی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند. به صورت ایده‌آل قرار نیست تمام کاربران صفحه‌ی ۴۰۴ را به طور کلی مشاهده کنند، اما در وبسایت‌های امروزه که مدام در حال بروزرسانی هستند، بعضی از لینک‌ها دیگر کاربرد ندارند. شما هرگز نمی‌توانید نیاز به صفحات ۴۰۴ را کاملاً برطرف کنید. اما بهتر است عاقلانه و حساب شده عمل کنید.

یک صفحه‌ خطای ۴۰۴ فوق‌العاده می‌تواند تجربه‌ی ضعیف مشتریان شما را به تجربه‌ای دلنشین تبدیل کند. به خطای ۴۰۴ ارائه شده توسط مرورگرها اعتماد نکنید.

نحوه‌ی به‌وجود آوردن صفحات خطای فوق‌العاده

این بسیار سرد، خسته‌کننده و غیرقابل درک است. متن‌ها و دستورات فنی زیادی در اینجا دیده می‌شود. این هیچ کمکی به بازدیدکنندگان نمی‌کند. یک صفحه‌ی ۴۰۴ سفارشی بسیار بهتر است:

برندسازی: این باعث تقویت تصویر برند شما می‌شود و کاری می‌کند که بازدیدکنندگان بیشتر با سایت شما همراه شوند و آن را ترک نکنند.

اعتمادسازی: یک صفحه‌ی ۴۰۴ بسیار عالی، مثل روشی مطمئن برای ایجاد سطحی رضایت‌بخش از اعتماد بین مشتری و شرکت است.

سئو: سبب لینک شدن بخش‌های مهم سایت شما می‌شود. با این کار موتورهای جستجو می‌توانند به ساختار کامل خود برسند.

سرگرم کننده: یک صفحه‌ی ۴۰۴ سرگرم کننده با خلاقیت عمل می کند و انتظارات برآورده نشده کاربران را آرام می‌کند.

نحوه‌ی به‌وجود آوردن صفحات خطای فوق‌العاده

بهترین روش‌ها برای طراحی صفحات خطای ۴۰۴

صفحه‌ی ۴۰۴ صفحه‌ای است که به وجود آوردنش می‌تواند هزاران دلار خرج داشته باشد اما همه امیدواریم که کسی آن‌را نبیند. احتمالاً طراحی صفحه‌ی ۴۰۴ اولین چیزی نیست که به ذهن یک طراح یا مالک وبسایت می‌رسد، اما این امر بسیار حیاتی است. شما با استفاده از این نکات می‌توانید صفحه‌ی خطای بسیار خوبی را طراحی کنید. با این کار شما مطمئن خواهید بود که این صفحه درجه یک است و به خوبی منظور شما را به کاربران انتقال می‌دهد. 

نحوه‌ی به‌وجود آوردن صفحات خطای فوق‌العاده

حفظ طراحی و ثبات در برندسازی

هنگامی که یک صفحه‌ خطای ۴۰۴ خلق می‌کنید، باید دقت داشته باشید که این صفحه هنوز بخشی از وبسایت شماست. بنابراین باید عناصر برندسازی و بصری مشابهی را برای آن به کار بگیرید. به عنوان مثال از عناصری که در صفحات دیگر خود بهره برده‌اید استفاده کنید. حال این عناصر می‌توانند فونت‌ها، رنگ‌ها، لوگو، سبک و خصوصیات خاص برند شما باشند. 

نحوه‌ی به‌وجود آوردن صفحات خطای فوق‌العاده

آن را کاربردی کنید

هدف اصلی یک صفحه‌ی ۴۰۴ این است که کاربردی باشد و بتواند به سرعت کاربران را به مسیر درست هدایت کند. هنگام طراحی صفحه ۴۰۴، به ترکیب اجزای زیر فکر کنید:

یک لینک به صفحه‌ی اصلی

این یک عنصر اساسی و پایه‌ای است. اما اگر نکات قبلی را رعایت کنید، ممکن است دیگر نیازی به آن نداشته باشید زیرا تمام لینک‌های لازم در آنجا قرار داده خواهند شد.

یک بخش جستجو

بخش جستجو در طراحی صفحه ۴۰۴ به کاربر فرصتی را می‌دهد تا بتواند صفحه‌ای که به دنبالش است را جستجو کند. بنابراین این باعث می‌شود تا آن‌ها همچنان در سایت بمانند. 

چند لینک به محبوب‌ترین صفحات

شما در اینجا می‌توانید برخی از نیازهای بازدیدکنندگان خود را پیش‌بینی کنید. اگر یک کاربر به دنبال صفحات محبوب باشد، شما می‌توانید به سرعت آن‌ها را در مسیر درست قرار دهید.

نحوه‌ی به‌وجود آوردن صفحات خطای فوق‌العاده

آن را ساده نگه دارید

ارائه‌ دادن صفحه‌ی خطایی که شامل لینک‌هایی به صفحات مهم سایت است، روشی خاص برای آزمایش کردن محدودیت‌های صبر یک کاربر ناامید است. یک صفحه‌ی خطای ساده می‌تواند با کارآمدترین روش به شما کمک کند. بهترین طراحی قادر است با ساده‌ترین روش‌ها به اهداف خود برسد. این همان پیچیدگی در طراحی است.

آلبرت انیشتین گفته است:« بهترین طرح، ساده‌ترین طرح است.»

نحوه‌ی به‌وجود آوردن صفحات خطای فوق‌العاده

یک پیام واضح را منتقل کنید

با اینکه جوامع امروز دیجیتالی شده است، ما نباید اینگونه فکر کنیم که تمام مردم از معنای خطای ۴۰۴ آگاه هستند. این طرز فکر اشتباه است، زیرا مردم معمولاً به دیدن این صفحات عادت ندارند. بهتر است مشکل را به شکلی مفید و مشخص توضیح دهید. به متن صفحه‌ی ۴۰۴ و انتخاب کلمات دقت کنید. بهتر است به جای استفاده از جملات قدیمی مثل «خطای ۴۰۴: صفحه پیدا نشد.» از «ببخشید! ما نتوانستیم صفحه‌ی مورد نظر شما را پیدا کنیم» استفاده کنید. بگویید که متاسف هستید. ممکن است این تقصیر شما نباشد اما به کاربر نشان می‌دهد که شما به او اهمیت می‌دهید.

نحوه‌ی به‌وجود آوردن صفحات خطای فوق‌العاده

آن را خنده‌دار و سرگرم کننده کنید

بسیاری از وبسایت‌ها مانند GitHub و Pixar از یک روش خنده‌دار استفاده می‌کنند تا وب سایت خود را سرگرم کننده کنند. خلق یک صفحه‌ی ۴۰۴ خنده‌دار و عالی می‌تواند تاثیر شگفت‌آوری بر روی بازدیدکنندگان شما داشته و کاری کند که آن‌ها در سایت شما بمانند. ممکن است مردم در مورد صفحه‌ی ۴۰۴ جالب شما با دوستانشان صحبت کنند.

معاملات ویژه‌ای ارائه دهید

ارائه دادن برخی از معاملات ویژه مثل ۱۰ درصد تخفیف در صفحه ۴۰۴ شما ممکن است ناامیدی بازدیدکنندگان را کاهش داده و آن‌ها را به ماندن در وبسایت تشویق کند. آن‌ها حتی می‌توانند از این شرایط سود ببرند. سعی کنید از متن‌هایی این چنینی استفاده کنید:« ما به خاطر این مشکل متاسف هستیم. اجازه دهید یک معامله‌ی ویژه را به شما ارائه دهیم.» این انگیزه‌ای قدرتمند است که سبب همکاری و خرید کردن از شما می‌شود.

نحوه‌ی به‌وجود آوردن صفحات خطای فوق‌العاده

طراحی صفحه‌ی ۴۰۴ شما چیست؟ آیا می‌خواهید از قله‌های خلاقیت بالا بروید یا صرفاً می‌خواهید به یک طرح ساده بسنده کنید؟ 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات