۵ مورد از بهترین روش‌های سریع‌تر کردن سفر برنامه نویسان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

۵ مورد از بهترین روش‌های سریع‌تر کردن سفر برنامه نویسان

ماتیاس الکساندر گفته است:« مردم در مورد آینده خود تصمیم نمی‌گیرند. آن‌ها در مورد عادت‌های خود تصمیم می‌گیرند و این عادت‌ها آینده آنان را شکل می‌دهند.»

فقط بر روی لیست کارهای خود تمرکز نکنید، بلکه یک روتین معمول را نیز به وجود بیاورید

من زمانی از این موضوع مطلع شدم که خودم آن را تجربه کردم. واقعیت این است که وقتی می‌خواهیم یک کار جدید را شروع کنیم، بسیار هیجان زده هستیم. اما وقتی پس از مدتی هیجان ما کمتر می‌شود، الهامات و انگیزه‌های ما نیز محو خواهند شد.

این همان جایی است که علاقه خود را از دست می‌دهیم، بهانه می‌گیریم و بلاخره شتاب خود را در این مسیر از دست می‌دهیم. به همین خاطر می‌گویم که دیگر به آن پایبند نباشید یا از یک منبع خارجی مثل اعتبار دیگران الهام نگیرید. گاهی اوقات مردم از ما می‌خواهند تا کارهای خوبی را انجام دهیم اما نمی‌خواهند از آن‌ها بهتر باشیم.

این موضوع خیلی مضخرف می‌باشد اما تنها کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که آن را پشت سر بگذارید و روی هدف خود تمرکز کنید. به شما توصیه می‌کنم تا یک روتین ایجاد کنید و به آن پایبند بمانید؛ تا جایی که به بخشی از زندگی روزمره شما تبدیل شود. به من اعتماد کنید، این کار جواب خواهد داد.

هرگز به این موضوع فکر نکردم؛ تا زمانی که خودم با آن مواجه شدم. سخت‌ترین بخش در به وجود آوردن یک عادت، ۱۰۰ روز اول است. شما تقریباً هر روز این کار را انجام می‌دهید تا آن عادت را به درستی پرورش دهید. سپس همه چیز آسان‌تر می‌شود تا اینکه آن عادت به بخشی از زندگی روزمره شما تبدیل می‌شود.

موفقیت شما در زندگی را می‌توان با توانایی شما در نظم و انضباط ارزیابی کرد. هر شخصی در مورد اتفاقات اطراف خود نظرات خاصی را دارد، اما در آخر همه چیز به نظم خودتان بستگی خواهد داشت. اگر بتوانید این مسئله را درک کنید، زندگی شما بهتر خواهد شد.

هر وقت در مقابله با وسوسه‌های خود با مشکل روبرو شدید، به یاد داشته باشید که باید چیزی را انتخاب کنید که در درازمدت بهترین نتیجه را برای شما به همراه داشته باشد. انتخاب‌هایتان باعث افتخار شما می‌شوند. انتخاب‌ها یا می‌توانند شما را ساخته و یا شما را از بین ببرند. همیشه این انتخاب‌های کوچک و بزرگ شما هستند که آینده شما را رقم می‌زنند.

Cheat sheet خاص خودتان را بسازید

وقتی می‌خواهید از چیزی استفاده کنید یا آن را یاد بگیرید، Cheatsheet مثل مستندات، مرجع و یا یک منبع برای جستجو است. مستندات می‌توانند به هر شکلی باشند. این مستندات کاربرد بسیار بالایی در زمینه توسعه‌ی نرم افزار دارند. وقتی مهندسان قصد ساخت کتابخانه، فریمورک و غیره را دارند، مستندات به یکی از مهمترین موضوعات تبدیل می‌شوند.

این مثل یک دستورالعمل است. هر زبان برنامه‌نویسی دارای یک دستورالعمل می‌باشد. حتی ساده‌ترین ابزارهای تکنولوژی مانند میان افزارها نیز از آن برخوردار هستند. مهندسان مجموعه مستندات خاص خود را ایجاد می‌کنند تا سایر توسعه‌دهندگان بتوانند راحت‌تر فناوری آن‌ها را درک کنند.

من هرگز از اهمیت مستندات به خوبی قدردانی نکردم. در حال حاضر من مشغول کار بر روی بزرگترین پروژه خود هستم. به طور رسمی بیش از ۱۰۰ نفر مشغول کار بر روی این پروژه هستند. مدیریت کردن این همه آدم بسیار پیچیده است. می‌توانید تصور کنید که اگر هیچ مستنداتی به اشتراک گذاشته نمی‌شد، چه اتفاقی رخ می‌داد؟ مطمئناً این به یک هرج و مرج تبدیل می‌شد. حتماً برای مستندسازی نباید پروژه‌ای بزرگ در دست داشته باشید. شما باید استفاده از آن را به خودتان یاد دهید و همچنین از آن برای اهداف شخصی استفاده کنید. 

به عنوان مثال وقتی از CSS استفاده می‌کنید، نباید برای طراحی کردن یک چیز مشابه دوباره برخی از ویژگی‌ها یا اسکریپت‌ها را جستجو کنید. در اینجا بهترین کار، ساخت مستندات است. اگر توانستید باگی را برطرف کنید، روش حل آن را هم یادداشت کنید. می‌توانید از آن اطلاعات به عنوان منبعی برای حل مشکلات مشابه در آینده استفاده کنید.

خیلی خوب می‌شود اگر بتوانید هنگام کار کردن بر روی یک پروژه، مستنداتی را نیز در کنار آن تهیه کنید. خودم هم چنین چیزی را تجربه کرده‌ام. وقتی هنوز بر روی اولین شغل خود کار می‌کردم، یک پروژه دیگر به من داده شد. این پروژه‌ی جدید یک کار ضروری‌تر بود.

وقتی پروژه ضروری‌تر را به اتمام رساندم، وظیفه داشتم تا دوباره کارهای خود را بر روی وبسایت ادامه دهم. من حدود یک سال پیش مشغول کار بر روی این پروژه بودم، اما هیچ مستنداتی از آن آماده نکردم. به همین خاطر مجبور شدم دوباره از اول تمام مراحل را طی کنم. وقتی مطابق با الگوی کاری خود عمل می‌کردم، استرس کمتری در کارها داشتم. این درسی بود که در آن زمان یاد گرفتم.

دقت کنید که مستندات شما باید ساختار خوبی داشته باشند. آن‌ها می‌توانند ده یا حتی هزار خط هم باشند. بنابراین ابتدا به درستی فکر کرده و برای آن برنامه‌ریزی کنید.

همیشه مستندات خود را به چشم یک کمک، دوست و یا مخلوق ببینید و استفاده از آن را به خوبی یاد بگیرید.

شما محیط خود هستید

بنابراین کاری کنید تا چیزهای بیشتری را از محیط خود دریافت کنید. محیط پیرامون خود را مشاهده کنید. منظورم فقط در مورد افراد اطرافتان نیست، شما باید محیط‌هایی مثل دفترکار، خانه و یا اتاق خود را هم زیر نظر داشته باشید. آیا با چیزهایی احاطه شده‌اید که به شما در رسیدن به اهداف و آرزوهایتان کمک می‌کنند؟ یا اطراف شما پر از چیزهای مخرب است؟

من حدود ۱۰ سال است که تلویزیون ندارم و تمام سال ۲۰۲۰ را بدون دیدن تلویزیون گذرانده‌ام. آپارتمان من ۴ گوشه دارد. یک گوشه به آشپزخانه اختصاص داده شده که در آن غذای خود را می‌پزم. یک گوشه هم مخصوص قرار دادن دوچرخه‌ام است. دوچرخه سواری در آخرهفته مرا از مشکلات روزمه دور می‌کند و همچنین سبب می‌شود تا بهتر فکر کنم.

گوشه‌ی سوم همان فضای کاری من است. این فضای کاری شامل ۳ مانیتور، لپتاپ، دفترچه یادداشت و سایر موارد مرتبط با کار است. من ۶۰ تا ۷۰ درصد از روز خود را در این محل کوچک می‌گذرانم. آخرین گوشه‌ی خانه‌ام همان تختخواب دوست داشتنی است. من واقعاً عاشق خواب هستم.

محیط خود را مطابق با آینده‌ی دلخواه خود طراحی کنید. همانطور که قبلاً هم گفتم، موفقیت شما را می‌توان با میزان نظم‌تان سنجید. از نزدیکترین تعطیلات برای طراحی مجدد و تغییر ساختار خانه خود استفاده کنید. مطمئن شوید که انگیزه و برنامه‌های شما کاملاً واضح هستند.

هرگز قدرت تدبیر را دست کم نگیرید

گاهی اوقات متوجه نمی‌شوم که چرا مردم وقتی می‌خواهند یک مهارت جدید را یاد بگیرند، کلی بابت آن پول خرج می‌کنند. وقتی ۵ سال پیش شروع به کار کردم، برای مطالب آموزشی هیچ هزینه‌ای نکردم. همچنین وارد بوت‌کمپ‌ها هم نشدم. وقتی اولین شغل خود را به دست آوردم، تازه از Udemy برای آموزش استفاده کردم.

وقتی کار کردن را شروع کردم، فهمیدم که باید مهارت‌های پیشرفته‌تری را یاد بگیرم. به همین خاطر بخشی از درآمد خود را به سرمایه‌گذاری در این راه اختصاص دادم و این همان موقعی بود که چند دوره Udemy را خریداری کردم.

اگر می‌خواهید چیزی را یاد بگیرید، نباید پول نداشتن را بهانه کنید. اگر در این راه مصمم هستید، باید کاری کنید تا به آن برسید. مشکلات را به درستی حل کنید و آن کار را انجام دهید. در غیر اینصورت هیچ چیزی تغییر نخواهد کرد و زندگی شما نیز مثل گذشته خواهد بود.

آیا از زندگی یکنواخت خود خسته نشده‌اید؟ رویاهای بزرگ داشته باشید و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنید.

بهترین راه یادگیری، قرار گرفتن در آن شرایط است

از متعجب ماندن و رویاپردازی بیهوده دست بکشید. شما همیشه به برنامه‌ریزی احتیاج ندارید. گاهی اوقات مشکل شما، بیش از اندازه فکر کردن و به تعویق انداختن کارهاست. فقط آن کار را انجام دهید. تجربه، بهترین راه برای یادگیری است. اگر به آزمون و خطا نیاز دارید، فقط آن را انجام دهید.

من می‌خواستم به یک توسعه دهنده وب تبدیل شوم. حدود یک سال در اولین شغل خود مشغول به کار شدم و در آن پروژه‌ای در زمینه توسعه‌ی موبایل به من داده شد. من قصد نداشتم تا به یک توسعه دهنده موبایل تبدیل شوم، اما حرفه‌ام تغییر کرد و به دنبال آن تقاضاها نیز عوض شدند. بنابراین من هم می‌بایست خود را با شرایط جدید وفق می‌دادم. این خلاصه‌ای از زندگی است.

حالا پس از گذشت ۴ سال به یک توسعه دهنده نرم افزار تبدیل شده‌ام. این حرفه نیازمند مهارت‌ها و فناوری‌های مختلفی است. این موضوع برای من مهم نیست چون همچنان به راه خود ادامه خواهم داد. با این طرز فکر، زندگی شما هرگز مثل گذشته نخواهد شد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات