5 جایگزین سبک برای Jquery
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

5 جایگزین سبک برای Jquery

جی‌کوئری کتابخانه‌ای سریع، متن باز و چند‌سکویی است که از جاوااسکریپت قدرت می‌گیرد. جی‌کوئری به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکلی ساده‌تر از جاوااسکریپت در وبسایت استفاده کنید. جی‌کوئری قابلیت‌هایی مانند DOM، انیمیشن، مدیریت رویداد، آژاکس و… را در اختیارتان می‌گذارد.

گاهی اوقات پیش می‌آید که ما تنها به چند API ساده جی‌کوئری نیاز خواهیم داشت، مواردی که از طریق یک کتابخانه سبک‌تر نیز بدست خواهد آمد، از این رو استفاده از جی‌کوئری کاری منطقی نخواهد بود چرا که حجم آن حدود ۲۵۰ کیلوبایت است. 

در این مطلب قصد داریم تا جایگزین‌های سبک جی‌کوئری را به شما معرفی کنیم:

1. UmbrellaJS

UmbrellaJS کتابخانه‌ای است که تاثیر بسیاری از جی‌کوئری گرفته و تقریبا قابلیت‌های یکسانی را ارائه می‌کند. اما تفاوت اصلی حجم آن است. حجم این کتابخانه از آنجایی که با استفاده از gzip فشرده‌سازی شده، ۲.۵ کیلوبایت است. این بدان معناست که بارگذاری آن کمتر از یک ثانیه زمان می‌برد. البته با وجود شباهت بسیار زیادش به جی‌کوئری، این ابزار ویژگی‌های منحصر به فرد خودش را نیز ارائه می‌کند. برای مثال UmbrellaJS از اینترنت اکسپلورر ۱۱ به بالا پشتیبانی می‌کند، همچنین به شما قابلیت استفاده از متدهای محلی جاوااسکریپت را در خودش می‌دهد. سینتکس این کتابخانه نیز کاملا شبیه به جی‌کوئری است با این تفاوت که شما بجای استفاده از $ حرف u را به کار می‌برید:

u(“button”).on(‘click’, function(){
      alert(“Hello world”);
});

2. Cash

Cash حجمی بسیار کمتر از جی‌کوئری دارد. حجم Cash به صورت عادی برابر ۳۲ کیلوبایت و در زمان فشرده‌سازی/کوچک‌سازی ۵ کیلوبایت است. از این رو نزدیک به ۸۵ درصد کوچکتر از جی‌کوئری است. Cash می‌تواند توسط اینترنت اکسپلورر ۱۰ به بالا پشتیبانی شود. قابلیت‌هایی موجود در این ابزار کاملا شبیه به جی‌کوئری پیاده سازی می‌شوند. البته ممکن است که تمام قابلیت‌ها داخل جی‌کوئری را در Cash پیدا نکنید اما می‌توان به ویژگی‌های اصلی و پایه‌ای دسترسی کامل داشت.

مثالی از سینتکس Cash:

var element = $(“div”);
$(element).attr ( attrName, attrValue );

3. ChibiJS

Chibi حجمی بسیار کوچک در مقابل جی‌کوئری دارد. در حالت کوچک‌ شده این کتابخانه ۷ کیلوبایت و در حالت فشرده شده ۳ کیلوبایت حجم دارد. در مقایسه با دیگر کتابخانه‌ها، Chibi می‌تواند عملیات‌های DOM را تا ۵۰ درصد سریع‌تر انجام دهد. البته این کتابخانه توسط اینترنت اکسپلورر به خوبی پشتیبانی نمی‌شود. سینتکس آن نیز شباهت زیادی با جی‌کوئری دارد. یک مثال ساده از این کتابخانه را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

$(“p”).hide()

4. ZeptoJS

Zepto یک کتابخانه مینیمالیستی جاوااسکریپت است که بیشترین سازگاری را با APIهای جی‌کوئری داشته و می‌تواند توسط مرورگر‌های مختلف از جمله اینترنت اکسپلورر ۱۰ پشتیبانی شود. حجم ZeptoJS برابر با ۵-۱۰ کیلوبایت است. البته هیچ هدفی برای جایگزینی با جی‌کوئری در آن دیده نمی‌شود، اما می‌تواند کارایی جی‌کوئری را در سطح بالایی پیاده‌سازی کند. 

یک مثال ساده از این کتابخانه:

$.camelCase(‘hello-there’)

۵. جاوااسکریپت

جاوااسکریپت به صورت محلی خود می‌تواند بهترین جایگزین برای جی‌کوئری باشد. دلیلی که باعث شد این گزینه را در مطلب بنویسم این بود که شما نیازی به نصب هیچ برنامه خاصی ندارید چرا که مرورگرها به صورت پیشفرض از آن پشتیبانی می‌کنند. تنها مشکلی که استفاده از جاوااسکریپت به صورت محلی دارد این است که شما نیاز دارید تا کدهای بیشتری را بنویسید،‌ اما در زمان اجرا مطمئن باشید که سریع‌تر خواهد بود. یک مثال ساده از سینتکس جاوااسکریپت:

var element = document.getElementById(“media”);
element.classList.add(“my style”);

در پایان

جایگزین‌های بسیار زیاد دیگری برای جی‌کوئری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید. البته در نهایت این موضوع به اپلیکیشن شما بستگی خواهد داشت. ممکن است جایگزین‌های موجود نتوانند بهترین حالت را برای شما پیاده‌سازی کنند. از این رو نیاز است که سراغ جی‌کوئری بازگردید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.4 از 5 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات