5 الگوی تجربه کاربری مرسوم که کاربران از آن‌ها متنفرند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

5 الگوی تجربه کاربری مرسوم که کاربران از آن‌ها متنفرند

الگوهای طراحی تجربه کاربری، برای حل کردن مشکلات مرسومی که تکرار می شوند، ساخته شده اند. هدف این الگوها ساده تر کردن قابلیت در دسترس بودن وبسایت است که در نهایت منجر به بهبود نرخ تبادلات و نگه داری کاربر می شود. با این حال بسیار از اوقات این الگوها بجای اینکه فایده ای برای کاربران داشته باشند می توانند موجب مزاحمت برای آنها باشد. این دلیلی است که ما اینجا هستیم و می خواهیم در رابطه با چندین نمونه از این الگو ها بحث کنیم و راه درست کردن آنها را بیاموزیم.

۱. POPUPS -پاپ آپ ها

مطمئنا که شما نیز با من سر این قضیه، موافق هستید. شما روی یک لینک کلیک می کنید و وارد صفحه‌ای می شوید، تقریبا تا نصفی از مقاله مورد نظرتان را می خوانید که یک دفعه با یک صفحه بزرگ که از شما درخواست ایمیل برای مشترک شدن را دارد، مواجه می شوید. شاید آنها فکر کنند که این یک راه مناسب و خوب برای پیدا کردن مشترک های بیشتر برای وبسایت‌شان است و فکر می کنند که من از این حالت خشنود هستم، اما چیزی که واقعا باید بدانند این است که با اینگونه «فریاد زدن» نمی توانند کاربران جدید را جذب کنند.

بجای این کار بهتر است به کاربر اجازه دهید تا صفحه مورد نظر را بخواند و بیشتر با وبسایت شما آشنا شود. بهتر است به آنها شانسی برای تصمیم گیری بدهید تا اینکه آنها را به کاری مجبور کنید. بهتر است از این پاپ آپ ها در اواخر یک مقاله یا زمانی که کاربر می خواهد از صفحه خارج شود، به نمایش دربیاید.

۲. ادغام شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری چیزی عالی است. به خصوص اگر که وبسایت شما یک وبسایت شرکتی است، این یکی از بهترین راه‌ها برای پیدا کردن مشتری های جدید و بالا بردن سود شرکت است. از طرفی دیگر ابزارک های شبکه های اجتماعی باید به کمی مورد استفاده قرار بگیرند. چرا باید ساعت ها وقت خودتان را برای نوشتن مقاله، صرفا برای استفاده کاربر از دکمه های شبکه های اجتماعی، تلف کنید.

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی باید یک تجربه ارگانیک و خوب به کاربر بدهد نه یک حس اجبار. یک کاربر مطمئنا اگر از مقاله شما خوشش آمده باشد علاقه زیادی به اشتراک گذاری مطلب دارد البته اگر که شما وی را مجبور به این کار نکنید. پس بهتر است که از ابزارهای مختلف شبکه های اجتماعی که باعث می شوند وبسایت شلخته بشوند دوری کنید و تنها با یک متن ساده برای کاربر، در آخر مقاله با این مضمون که «اگر دوست داشتید به اشتراک بگذارید» وی را به چالش بکشید.

۳. پیش لودرهای برگه

همانطور که تکنولوژی در عصر ما پیشرفت داشته است ما هم به همان اندازه بی صبر شده ایم. پس ما نباید در سال ۲۰۱۷ وقتی یک وبسایت با حجم ۲ مگابایت لود می شود به یک «لودر چرخنده» نگاه کنیم و منتظر باشیم تا وبسایت لود شود. همه ما می دانیم که این ویژگی تنها یک عنصر دیداری برای وبسایت است و در لود کردن وبسایت هیچ تاثیری ندارد، تنها کاربردی که  این عنصر برای وبسایت دارد زیبایی آن است، اما باید به یاد داشته باشیم که سرعت وبسایت باید در اولویت کارهای ما باشد.

اگر وبسایت شما مشکل سرعت دارد بهتر است در ابتدای ورود به وبسایت عناصر سبکی مانند منو به صورت کامل لود شود و برای قسمت های سنگین تری مانند قسمت محتوا از یک لودر استفاده کنید. این شرایط بهتر از آن است که کاربر را با یک انیمیشن لودر در ابتدای وبسایت میزبانی کنید. در این شرایط کاربر حس اینکه قرار است تا ابد منتظر وبسایت بماند را از ذهن وی دور می کند و باعث می شود که کاربر در نگاه اول، وبسایت را ترک نکند.

 ۴. مگا منو

به نظر می رسد که مگا منوها راه حل خوبی برای وبسایت هایی که دارای آیتم ها، محصولات و بخش های مختلفی هستند، باشد. اما در حقیقت اینگونه نیست. مشکل از آنجاست که این کار باعث می شود کار برای پیدا کردن بخشی که کاربر به دنبال آن است سخت و پیچیده شود. این کار بیشتر شبیه آن است که کار ناوبری و کاوش در وبسایت را به دوش کاربر بیاندازید، به همین دلیل کاربر زود خسته و کسل می شود. 

برای جلوگیری از این حالت می توانید منو را به بخش های مختلفی تبدیل کنید و در هر بخش آیتم های مرتبط به هم را قرار دهید. سعی کنید در منوها از لینک های متنی بیشترین استفاده را کنید، چون اینگونه حس واقعی تری از ناوبری را به کاربر می دهد. به عنوان توصیه آخر در این بخش، سعی کنید از ظاهر شدن منوها از طریق هاور کردن ماوس روی آنها جلوگیری کنید. 

۵. اسکرول نامحدود

در حالی که اسکرول نامحدود مسئله ای مانند نگه داری مطالب را برای ما حل می کند، اما مشکلاتی که می آفریند بیشتر از فوایدش است. برای مثال وقتی که شما می خواهید به یک بخش مهم از فوتر وبسایت دسترسی پیدا کنید، اسکرول اتوماتیک از این کار جلوگیری می کند و مزاحم کارتان می شود. یکی دیگر از مشکلات این است که مطالب با اسکرول نامحدود مکان های دقیقی از نوار پیمایش کناری مرورگر را به خود اختصاص نمی دهند و همین مسئله زمانی مهم می شود که شما بسیاری اسکرول کرده اید و حال می خواهید به مکان مهمی بازگردید، پیدا کردن آن مکان کار سختی است. 

درست مانند مگا منوها، اسکرول نامحدود نیز اگر به درستی پیاده سازی شود می تواند کارایی بالایی داشته باشد. بهتر است که برای  دیدن مطالب بیشتر توسط کاربر، از صفحه بندی های قدیمی استفاده کنید. در این حالت به کاربر اجازه می دهید تا پیدا کردن مطالب بیشتر را با یک عملیات انجام دهد. این حالت دسترسی به فوتر وبسایت را ساده تر می کند. برای حل مسئله فراموش کردن مکان هایی که کاربر در آن حضور داشته است، تغییرات در URL وبسایت می تواند بسیار کارا و مفید باشد. «استفاده از اسکرول نامحدود برای شبکه های اجتماعی بسیار مناسب است اما برای وبسایت های دیگر، انتخاب زیاد مناسبی نیست.»

در پایان

استفاده نکردن از این آیتم ها به عهده خودتان و نیازمندی هایی است که وبسایت شما دارد. بهتر است بگوییم که وبسایت هایی هستند از این حالت ها بهره می گیرند و وبسایت‌شان با مشکلی مواجهه نمی شود. در نهایت سعی کنید در رابطه با کاربران و این مشکلات قبل از استفاده از آنها فکر کنید و بعد از آن تصمیم بگیرید که از آنها استفاده کنید یا خیر.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات