۵ راه برای شروع کار با تجربه کاربری
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

۵ راه برای شروع کار با تجربه کاربری

امروزه صحبت بسیاری حول محور موضوعی به نام تجربه کاربری می شود اما همین موضوع نیز به سادگی پشت چشم قرار می‌گیرد و به عملی کردن آن اعتنایی نمی شود. گذشته از همه این موارد اگر شما فردی هستید که در صنعت ساخت وبسایت با استفاده از استانداردها مدرن و بهترین تکنیک ها کار می کنید، آیا هدفتان این نیست که در نهایت یک تجربه کاربری با کیفیت را تحویل کاربر دهید؟

جواب سوال این است که «بله اما ...»

یک اخطار: ایده اینکه وبسایت باید مطابق با تجربه کاربری طراحی شود و حول محور آن باشد یک موضوع معلوم است. اگر در وبسایت‌تان خبری از تجربه کاربری مناسب و درست نباشد مطمئنا کاربران به سراغ وبسایت شما نخواهند آمد. در نهایت ساختن یک وبسایت مطابق با قواعد پایه ای تجربه کاربری و بهترین قواعد آن باز هم با همدیگر فرق می کنند.

با وجود آنکه ممکن است شما تبدیل به یک استاد در زمینه تجربه کاربری نشوید اما در این مقاله قصد داریم تا به شما ۵ استراتژی تجربه کاربری را یاد دهیم که با استفاده از آن ها می توانید توسعه دهنده وب بهتری باشید.

۱. رابط کاربری را از تجربه کاربری جدا کنید

داشتن یک رابط زیبا برای وبسایت، یکی از مهمترین نکات جلب کردن توجه بازدیدکنندگان است. نه تنها زیبایی، شما باید لایه بندی درستی را برای وبسایت انتخاب کنید، آن را ساده و واضح طراحی نمایید و از هرگونه پیچیدگی که باعث بشود کاربر از هدف سرخورده شود، دوری کنید. با در نظر گرفتن چنین حالتی کاربر می تواند بدون آنکه سرگیجه بگیرد روی محتوای وبسایت تمرکز کند. تمام این موارد باید با استفاده از المان های گرافیکی واقعی درست شود و به یاد بسپارید که نباید هرچیزی را مبتنی بر رفتارهای کاربری طراحی کنید و المان های واقعی وبسایت را زیر آن ها مخفی نگه دارید.

اگر می‌خواهید به یک استاد در زمینه تجربه کاربری تبدیل شوید باید این موضوع را درک کنید که رویکردتان را با طراحی رابط کاربری باید جدای از هم قرار دهید. با وجود آنکه این دو مورد با همدیگر به خوبی هماهنگ می شوند و می توانند در کنار هم قرار بگیرند اما باز هم موارد کاملا جدایی از همدیگر هستند، به این خاطر که رابط کاربری روی زیبایی شناسی وبسایت تمرکز دارد اما تجربه کاربری روی راحت کردن رابط کاربری برای استفاده پذیری و قابلیت تعامل کاربر در وبسایت.

پس به یاد بسپارید که قبل از درنظر گرفتن هرگونه استراتژی به یاد بسپارید که برای انجام تجربه کاربری شما به یک رویکرد جداگانه نیاز دارید. 

۲. خودتان را به عنوان نماینده سرویس مشتری در نظر بگیرید

اگر تا به حال به این فکر کرده اید که به یک استاد در زمینه تجربه کاربری تبدیل شوید آیا به این نیز فکر کرده اید که چرا؟ به نظر من جواب ساده است. به این دلیل که آینده پروژه شما مبتنی بر تجربه کاربری است. اگر شما وبسایت چشمگیری را درست کنید مطمئنا توجه کاربران را به تجارت‌تان معطوف می‌کنید اما باید به آن نیز فکر کنید تجربه‌ای که شما ساخته اید آیا آنها و هدفشان را پشتیبانی می کند یا خیر؟

به این صورت راجع به این موضوع فکر کنید:

  • کاربری با در نظر گرفتن یک هدف خاص و انجام یک عملیات واضح وارد وبسایت می شود. برای مثال خرید یک محصول، فراهم کردن یک سرویس یا خواندن در رابطه با یک موضوع خاص.
  • طراحی با کیفیت باعث می شود که کاربر متقاعد شود که در وبسایت بیشتر مشاهده کند و ببیند.
  • اما شاید در وبسایت مسیرها آنقدر درست نباشند، دنبال کردن ساختاری که شما درست کرده اید سخت باشد و یا برای رسیدن کاربر به هدف‌ش مراحل بسیار نامربوطی را قرار داده اید.
  • وظیفه شماست که چنین حالتی را که باعث شده کاربر با مشکل به هدفش برسد، حل نمایید. اشتباهاتی که انجام داده اید همگی باعث می شوند که به وبسایت‌تان زیان بسیاری برسد.

اگر می‌خواهید توسعه دهنده بهتری باشید به چشم یک نماینده سرویس های مشتری به خودتان نگاه کنید. شما باید حتی قبل از اینکه مشتری از در وارد شود هدف وی را متوجه شوید. حتی قبل از اینکه آن ها سوالشان را بپرسند شما باید راه حل هایی را در ذهنتان داشته باشید.

تجربه کاربری راجع به این موضوع است که شما باید مخاطب خود را بشناسید و مشکلات وی را درک نمایید. با داشتن یک تجربه کاربری خوب می توانید تجربه های بد کاربر از وبسایت را از ذهن وی پاک کنید.

۳. همیشه با یک استراتژی شروع کنید

در رابطه با تجربه کاربری بیشتر شبیه به یک استراتژی نگاه کنید تا یک طراحی. تجربه کاربری راجع به تقسیم کردن پروژه تان به قسمت های کوچکتر و نگاه دقیق‌تر به تمام جزئیات است.

راه های بسیاری وجود دارد که شما با استفاده از آن ها می توانید به تجربه کاربری مناسبی دست پیدا کنید. یکی از راه ها این است که در رابطه با رقبایی که در صنعت شما نیز کار می کنند اطلاعات جمع آوری کنید و راجع به آن ها مطالعه نمایید. بهتر است در ابتدای کار به این دقت کنید که تا به حال چه چیزی ساخته شده، آن ها را شناسایی کنید و بعد از آن فکر کنید که به چه چیزهایی برای ساختن نیاز دارید.

۴. روی ابزارهای درست سرمایه گذاری کنید

راه های بسیاری وجود دارد تا به طراحی تجربه کاربری برسید. با وجود آنکه هیچکس از شما انتظار ندارد که به تمام استراتژی ها دست پیدا کنید اما به عنوان یک طراح  یا توسعه دهنده وب نیاز دارید تا رویکرد کاری‌تان را سازمان دهی و ساختارمند کنید.

تجربه کاربری کلا راجع به فکر کردن به صورت سیستامتیک و برنامه ریزی شده است. اگر شما بتوانید این موضوع را پیاده سازی کنید و برای این رویکرد جدیدتان ابزارهای درست را بیابید، شما به استراتژی های درست تجربه کاربری دست پیدا کرده اید و حال به آسانی می توانید آن ها را پیاده سازی کنید.

در اینجا می توانید تعدادی از مفیدترین ابزارهای موجود را مشاهده کنید:

۵. گوش دهید

این مورد برمی‌گردد به گزینه دومی که در این مقاله بحث‌ش شد. برای درک کافی از تجربه کاربری تنها مطالعه، برنامه ریزی و انجام آزمایش کافی نیست. بدون توجه کردن به فییدبک های کاربری چرخ وبسایت شما مطمئنا به حرکت در می آید اما به جایی که هدف کاربری در آن قرار دارد نخواهد رسید. 

درست به این دلیل است که گوش دادن یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام بدهید. یکی از راه های اینکار این است که آنالیزها و بررسی های مختلف را مطالعه کنید. به نظرسنجی های کاربران دقت کنید. و بالاتر از همه این ها در مورد فییدبک هایی که دریافت می کنید وظیفه شناس باشید. اگر این اولین باری باشد که قصد دارید وبسایتی با کارایی و قابلیت استفاده پذیری بالایی بسازید این را بدانید که ممکن است راهی را که می روید با چیزی که کاربر می‌خواهد مغایرت داشته باشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا