۶ مرحله برای موفقیت در توسعه محصول نرم افزاری
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

۶ مرحله برای موفقیت در توسعه محصول نرم افزاری

ما بر این باوریم که همه می‌دانند که توسعه نرم افزار با کیفیت بالا از جمله توسعه برنامه‌های موبایل و وب به دانش فنی عمیق، تجربه، انسجام تیم و مدیریت مدبرانه نیاز دارد. روند توسعه محصول نرم افزاری نسبتا پیچیده است و شامل عناصر و عوامل بسیاری است که برای موفقیت پروژه ضروری هستند. برای درک صحیح، به شما خواهیم گفت که توسعه نرم‌افزار سفارشی تنها گام سوم است که پس از مرحله ﺁماده‌سازی ویژه ﺁغاز می‌شود.

مراحل توسعه محصول نرم افزاری

۱. اعتبارسنجی ایده

موفقیت در توسعه برنامه‌های نرم افزاری سفارشی به کارهای مقدماتی عالی نیاز دارد. این کار با بحث و تحلیل ایده مشتری (و نیازها) شروع می‌شود. مهم‌ترین چیز در اینجا، اعتبارسنجی ایده‌های اوست.

آیا بازار به برنامه تناسب اندام دیگری (به عنوان مثال) نیاز دارد؟ آیا چیزی خواهد داشت که به آن اجازه دهد در میان بسیاری از برنامه‌های دیگر برجسته شود؟ چگونه می‌توان یک نیچ در بازار ایجاد کرد؟ مخاطب هدف چیست؟ چگونه محصول را دقیقا برای مشتری درست کنیم؟

به انواع app storeها مراجعه کنید. به برنامه‌های مشابه نگاه کرده، از آن‌ها استفاده کنید و آن‌ها را تخمین بزنید. نظرات کاربران را بخوانید و خواسته‌های آن‌ها را در نظر بگیرید.

آنالوگ‌های محبوب را تعریف کنید، تجزیه و تحلیل آن‌ها و نظرسنجی کاربران را در روند کاری خودتان قرار دهید. این مراحل بسیار مهم هستند. آن‌ها به شما کمک می‌کنند ویژگی‌ها و عملکردهایی که محصول شما را متمایز می‌کند شناسایی کنید، این امر باعث موفقیت برنامه می‌شود.

۲. نمونه اولیه و ایجاد طرح

اکنون، هنگامی که ویژگی‌های اصلی یک برنامه تعریف می‌شود، زمان توسعه نمونه اولیه آن فرا رسیده است. در ابتدا، ما وایرفریم ایجاد می‌کنیم که هم ساختار و هم ویژگی‌های محصول را منعکس می‌کند و سپس سراغ ایجاد نمونه اولیه پویا (ساخته شده با inVision) می‌رویم.

این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا شما را قادر می‌سازد تا برنامه‌ای که در آینده ساخته می‌شود را تجسم کنید و ببینید که چگونه کار می‌کند. نمونه اولیه به مشتری این امکان را می‌دهد تا قبل از مراحل توسعه، طراحی رابط وب یا برنامه موبایل را بر روی تلفن مشاهده کند و همچنین مشتریان می‌توانند آن را آزمایش کنند.

۳. توسعه MVP (حداقل محصول پذیرفتنی یا قابل ارائه)

خب، بیایید با این تعریف شروع کنیم. ممکن است بگوییم محصولی با حداقل کارایی، حداقل محصولی پذیرفتنی یا قابل ارائه، اولین نسخه از برنامه با مهم‌ترین ویژگی‌هاست.

با توجه به بودجه و زمان در نظر گرفته شده روند توسعه ایجاد می‌شود. نکته این است که شما یک راه حل کاری تضمین شده با کیفیت بالا دریافت می‌کنید و آن را بر روی مخاطب مورد نظر خود آزمایش می‌کنید و مشخص می‌کنید چه مواردی باید بهبود یابد و کدام توابع باید اضافه شود و محصول خود را توسعه دهید.

این روش نه تنها به شما این امکان را می‌دهد تا در زمان و هزینه توسعه صرفه‌جویی کرده (به عنوان مثال ما در مدت ۲ ماه MVP را توسعه می‌دهیم)، بلکه برای ایجاد یک برنامه موثر نیز صرفه‌جویی می‌کنید.

۴. QA (تضمین کیفیت) و ثبات

مرحله بعدی توسعه برنامه‌های موبایل و وب در حال آزمایش (QA) است. باگ‌ها تعریف و برطرف شده‌اند و سپس تثبیت کننده محصول در حال انجام است: همه چیز برای آزاد‌سازی باید در شرایط کار عالی باشد. معمولا این روند بسته به روش‌های آزمایش QA مورد استفاده در پروژه، حدود یک ماه طول می‌کشد.

۵. راه اندازی و پشتیبانی بازاریابی

پس از صد هزار بررسی و اطمینان از آماده بودن برنامه برای انتشار، آن را راه‌اندازی می‌کنیم. قبل از این، ما یک برنامه بازاریابی یا راهکاری برای تبلیغ محصول ایجاد می‌کنیم.

در این مرحله کانال‌های تبلیغاتی انتخاب می‌شوند، ASO (کلمات کلیدی App Store Optimization، توضیحات برنامه، نام و غیره) برای بازارها (Google Play، App Store) انجام می‌شود، بازخورد کاربران (خواسته‌ها، نظرات) جمع‌آوری می‌شود. بدون شک پشتیبانی از بازاریابی یکی از مهم‌ترین عناصر فرایند توسعه محصول نرم افزاری با کیفیت بالا است.

مطمئنا استثناهایی وجود دارد، اما این فرصت یک در میلیون اتفاق می‌افتد. از طرف دیگر، مواردی که در آن ایده (یا تحقق آن) بی ربط است، اما به دلیل راهکار صحیح تبلیغات، محصول با کسب سود محبوبیت می‌یابد، بسیار رایج است.

۶. توسعه بیشتر محصول

پس از دریافت راه‌حل مفید و تحلیل واکنش کاربران، می‌توانید به توسعه محصول نرم‌افزاری سفارشی ادامه دهید: بهبود بخشیدن، اجرای ویژگی‌های جدید که به اندازه‌ای که در MVP گنجانده شده‌اند مهم نیستند (اما باید باشند)، بلکه برای ایجاد برنامه‌ای خوب و مناسب برای مخاطبان هدف‌تان ضروری است.

سایر عوامل موفقیت

۱. تیم توسعه اختصاصی

اکنون به سراغ سایر عناصر لازم برای موفقیت پروژه شما می‌رویم. در ابتدای مقاله نوشتیم که برای توسعه برنامه‌های کاربردی موبایل یا وب با کیفیت بالا به ترکیبی از دانش فنی، تجربه، مدیریت و انسجام تیم نیاز دارید.

اما موارد بیشتری وجود دارد. برای موفقیت در تولید محصول نرم افزاری، تیم باید کاملا درگیر پروژه باشد. به همین دلیل اخیرا مدل اختصاصی تیم توسعه چنین محبوبیتی پیدا کرده است. بنابراین، چه مزایایی دارد؟

در مرحله اول، یک تیم توسعه اختصاصی به معنی درک بهتر کار و همچنین انسجام بیشتر از ابتدا تا انتها فقط بر روی پروژه‌های یک مشتری کار می‌کند. در مرحله دوم، مشتری این فرصت را دارد تا کار تیمی پروژه اختصاصی را کاملا کنترل کند، دائما از مرحله محصول مطلع باشد و همچنین خودش آن را آزمایش کند.

۲. روش چابک

چابکی، تحرک و آمادگی برای تغییرات، روش توسعه چابک را تعریف می‌کند. این روش انعطاف‌پذیری ارتباطات و همچنین روند کار را تضمین می‌کند.

تغییرات لازم در روند پروژه به راحتی انجام می‌شود (در همان توسعه و همچنین در الزامات و مشخصات)، در حالی که مشتری با توجه به بررسی اجمالی روش چابک، دسترسی مستقیم به همه اعضای تیم را دریافت می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مراحل این روش برقراری ارتباط مداوم با مشتری و هماهنگی وظایف برای هر مرحله از پروژه و امکان کاهش زمان توسعه و ایجاد یک برنامه با کیفیت بالا را فراهم می‌کند.

۳. قرارداد TM

در این نوع قرارداد متخصصان دستمزد کارهایی را که انجام داده‌اند را بر اساس میزان ساعت کارکرد و حق‌الزحمه ساعتی که در قرارداد آمده است، دریافت می‌نمایند.

رویکرد نتیجه‌گرا و جستجوی بهترین راه‌حل باعث TM می‌شود که نتیجه آن منجر به موفقیت در توسعه محصول نرم‌افزاری خواهد شد. هیچ مهلت و نگرانی سخت‌گیری در رابطه با تغییر در دامنه کار وجود ندارد که به نوبه خود منجر به تغییر در بودجه شود و انگیزه متخصصان برای انجام بهترین کارها افزایش می‌یابد.

بنابراین، این قراردادها عملا همیشه محصول بهتری را ارائه می‌دهند.

بنابراین، برای توسعه برنامه‌های موبایل با کیفیت بالا و همچنین برای توسعه موثر برنامه‌های وب، شما باید این ۶ مرحله ساده را دنبال کنید و این ۳ عنصر موفقیت را به خاطر بسپارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pooriarazmjoo

پوریا رزمجویی هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید