۷ نکته در استخدام توسعه دهندگان نرم افزاری خوب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

۷ نکته در استخدام توسعه دهندگان نرم افزاری خوب

برای رقابت کردن با سایر مشاغل موجود در تخصص خود باید گسترش پیدا کنید. اگر برای رشد و گسترش تلاش نکنید، در گرد و غبار رقابت رها خواهید شد چون رقبای شما محصولی با کارایی بالا را ارائه می‌دهند. آن‌ها مدیریت خط تولید خود را اتومات می‌کنند و برنامه‌هایی را می‌سازند که به آنان اجازه می‌دهد تا در صورت تمایل موارد در دسترس را مقیاس‌بندی کنند. آیا تجارت شما می‌تواند با توسعه دهندگان فعلی این کار را انجام دهد؟ در غیر این صورت زمان آن رسیده تا به اتاق جلسه رفته و استخدام متقاضیان را شروع کنید.

اما چگونه باید بهترین توسعه دهندگان نرم افزار را استخدام کنید؟ آیا ترفند خاصی برای این کار وجود دارد؟ خیر، همچین چیزی وجود ندارد. حتی اگر هم وجود داشته باشد شما نمی‌خواهید که از آن استفاده کنید. چرا؟ چون ممکن است متناسب با شرکت شما نباشد. چیزی که برای تجارت دیگران مفید بوده، ممکن است برای تجارت شما کاربرد نداشته باشد. بنابراین از گشتن به دنبال لیست‌های مختلف دست بکشید و مطالب پایین را مطالعه کنید تا از نکاتی با خبر شوید که واقعاً می‌تواند به شما در استخدام کردن توسعه دهندگان نرم افزار کمک کند.

به جای توسعه دهندگان به دنبال پروژه‌ها باشید

شاید به نظر شما این حرف من برعکس به نظر برسد، اما بفهمید که چه نیازهایی دارید و سپس پروژه‌ای متناسب با آن نیاز را پیدا کنید. وقتی پروژه مورد نظر را پیدا کردید، با توسعه دهندگان مربوطه تماس بگیرید و ببینید آیا شخصی در این زمینه به دنبال کار است یا خیر.

اگر یک یا چند نفر از توسعه دهندگان تقاضای کار در آن پروژه را دادند، جستجوی شما در همین جا خاتمه پیدا می‌کند. شما می‌دانید که این پروژه عملی می‌شود و مطمئن هستید که پروژه با نیازهای تجارت شما همگام می‌باشد. تنها کاری که شما باید انجام دهید، استخدام توسعه دهندگان و بحث کردن در مورد دامنه و مقیاس پروژه است. توسعه دهندگان خود را بشناسید تا مطمئن شوید شخصیت آن‌ها با شرکت شما سازگار است.

قبل از نیاز استخدام کنید

اگر در صورت روبرو شدن با نیاز مراحل استخدام را شروع کنید، کارهای خود را به سرعت انجام خواهید داد. وقتی خیلی سریع عمل کنید، احتمال اشتباه کردن بالا خواهد رفت. نیازهای خود را از قبل پیش بینی کرده و متناسب با آن نیازها فرایند استخدام را شروع کنید.

شما نباید هرگز از این مرحله به سرعت عبور کنید، چون با این کار تنها یک توسعه‌دهنده نامناسب را استخدام خواهید کرد. زمان خوبی را به جستجوی بهترین متقاضیان اختصاص دهید تا بتوانید بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید. مطمئناً با این کار در تمام سطح‌ها موفق خواهید شد.

البته این موضوع نیازمند آن است که شما از جدول زمانی شرکت خود اطلاع کامل داشته باشید. چه چیزی در آینده رخ خواهد داد؟ نقشه شما برای گسترش پیدا کردن چیست؟ در سال آینده به چه فناوری‌هایی نیاز خواهید داشت؟

به توسعه دهندگان خود اجازه‌ی نظر دادن دهید

این سوال را از خودتان بپرسید: آیا واقعاً درک لازم برای استخدام تیم‌های توسعه را دارید؟ اگر بخشی از سازمان IT نباشید، احتمالاً نمی‌توانید آگاهی درستی از کیفیت لازم برای بهترین مهندسین نرم افزار داشته باشید. با این حال شما یک منبع واقعاً خوب در اختیار دارید. منبعی که می‌فهمد برای یک توسعه‌دهنده عالی بودن چه چیزهایی لازم است. این منبع همان توسعه دهندگان فعلی شما هستند. شما باید به کسانی که قبلاً استخدام کرده‌اید اجازه‌ی صحبت کردن دهید.

تنها اجازه‌ی صحبت کردن به آن‌ها ندهید، از آن‌ها بخواهید تا در استخدام کردن افراد جدید به شما کمک کنند. توسعه دهندگان از ارتباط برقرار کردن با یکدیگر استقبال می‌کنند. به همین خاطر کارکنان شما ارتباطاتی خواهند داشت که ممکن است شما نداشته باشید. بنابراین از این روابط استفاده کنید. به توسعه دهندگان فعلی خود اجازه دهید تا در تعیین مکان تازه استخدام شده‌ها کمک کنند.

از ستاره‌ها اجتناب کنید

مطمئناً شما به دنبال یافتن و استخدام بهترین‌ها هستید، اما بهتر است از بهترین‌ها اجتناب کنید. شاید بپرسید که چرا باید از آن توسعه‌دهنده‌ای که دارای شهرت جهانی و استعداد است چشم پوشی کنید؟ این موضوع تنها یک دلیل دارد و آن دلیل را می‌توان کار گروهی دانست.

شما تیمی از توسعه دهندگان را در اختیار دارید. وقتی یک ستاره را استخدام می‌کنید، ممکن است آن شخص در کار با یک تیم مهارت چندانی نداشته باشد. البته در این زمینه استثنایی نیز وجود خواهد داشت اما بسیاری از کسانی که خود را ستاره یا بهترین در این حرفه می‌خوانند، عملکرد مشابهی را در کار با یک تیم از خود به نمایش می‌گذارند. آن‌ها خواهان بهترین پروژه‌ها هستند، سعی می‌کنند همه چیز را رهبری کنند یا در پیروی از دیگران خودداری می‌کنند. به عبارت دیگر غرور آن‌ها ارزش این همه دردسر را نخواهد داشت.

همه چیز در مورد ارتباطات است

این موضوع هم راستا با مورد ستاره بودن است. وقتی یک توسعه‌دهنده جدید استخدام می‌کنید، نمی‌توانید مهارت‌های ارتباطی او را نادیده بگیرید. به یاد داشته باشید که توسعه بخشیدن یک کار تماماً گروهی است. اگر یک مهندس نرم افزار برجسته را استخدام کنید که نمی‌تواند با یک تیم ارتباط برقرار کند، توانایی آن‌ها در کار کردن با یکدیگر به عنوان یک تیم واحد تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

شاید از دیگران بشنوید که مهارت‌های ارتباطی آنقدر هم برای توسعه دهندگان اهمیت ندارد، بهتر است این گفته‌های نادرست را نشنیده بگیرید. اگر یک توسعه‌دهنده نتواند تمام کارها را به تنهایی انجام دهد، مجبور است برای رفع مشکل خود با دیگران ارتباط برقرار کند.

رزومه همه چیز نیست

رزومه‌ها برای فهم و دریافت یک پیش زمینه عالی هستند، اما در آخر آن‌ها تنها یک تکه کاغذ هستند که تنها یک بعد از متقاضی را نشان می‌دهند. اگر بیش از حد به رزومه تکیه کنید، احتمالاً شانس استخدام شدن را از دست می‌دهید.

رزومه را می‌توان کلیدی فرض کرد که برای باز کردن اولین درِ شرکت استفاده می‌شود، اما این در صورتی است که باز کردن آن در آسان باشد. مطمئن شوید که مشتری بتواند حداقل‌ها را در رزومه مشاهده کند. این موارد می‌تواند شامل میزان تحصیلات و حداقل مقدار سابقه کار باشد. در عین حال این مسئله را مد نظر قرار دهید که یک متقاضی خاص، دارای سطح خاصی از تجربه نیست. ممکن است شما فردی را در اختیار داشته باشید که به تازگی فارغ التحصیل شده اما می‌تواند تجارت شما را ارتقا ببخشد.

وقتی رزومه به متقاضی اجازه‌ی ورود را داد، از آن زمان به بعد دیگر بیخیال آن شوید. در این مرحله شما باید از رزومه به عنوان وسیله‌ای برای تماس با متقاضی یا شناخت منابع او استفاده کنید.

کدهایشان را بررسی کنید

شما در آخر باید واقعاً کدهای آن‌ها را بررسی کنید. اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید، به یکی از افراد حاضر در تیم بسپارید تا این کار را برای شما انجام دهد. مطمئن شوید که متقاضی در نوشتن کدها و مستندات مهارت داشته باشد. شاید توسعه‌دهنده الف تابع فوق‌العاده‌ای را نوشته باشد، اما تشخیص این موضوع دشوار است چون کدهای او نامرتب هستند. توسعه‌دهنده ب تابع خارق‌العاده‌ای نوشته و همچنین کدهای او تمیز و مرتب هستند. در این موقعیت شما باید توسعه‌دهنده ب را استخدام کنید.

بعضی اوقات یک توسعه‌دهنده دیگر قرار است با کدهای نوشته شده توسط کارکنان جدید شما کار کند. اگر کسی را استخدام کنید که کدها و مستندات خوبی نمی‌نویسد، هیچکس نمی‌تواند یا نمی‌خواهد با آن توسعه‌دهنده کار کند. همیشه به دنبال کدهایی تمیز و ظریف باشید.

نتیجه‌گیری

اگر از هر تعداد از این نکات در روند استخدام خود استفاده می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که فردی که استخدام می‌کنید توانا بوده و برای نیازهای شرکت شما مناسب‌ خواهد بود. اگر از روش‌های قدیمی استخدام که شامل رزومه/ مصاحبه/ منابع بوده استفاده می‌کنید، احتمال انتخاب فرد اشتباه یا رد کردن فرد مناسب وجود خواهد داشت. گسترش شرکت شما به درست انجام دادن این کار بستگی دارد. این پیشنهادات را دنبال کنید تا در نهایت به موفقیت برسید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات