7 اصل مهم تجربه کاربری
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

7 اصل مهم تجربه کاربری

ما زمان بسیار زیادی را در روز برای خواندن خبرها به صورت آنلاین، ناوبری وبسایت‌های مختلف و استفاده از وب اپلیکیشن‌های متفاوت صرف می‌کنیم. در برخی از موارد تجربه کاربری آنلاینی که ما از یک اپلیکیشن داریم آن چیزی نیست که واقعا باید باشد.

تمام این موضوعات بدلیل نبود یک طراحی مناسب است که در آن تجربه کاربری به خوبی پیاده‌سازی و لحاظ نشده است. گشتن به دنبال مشکلات به عنوان یک بازدید کننده معمولا کار ساده‌ای است اما به عنوان کسی که صاحب یک پروژه هستید این کار کمی چالش برانگیز است. 

وظیفه طراحان این است که یک طراحی عالی را همراه با تجربه کاربری مناسب خلق کنند. این کار چندان هم آسان نخواهد بود.

در این مطلب قصد دارم شما را با ۷ اصل مهم در تجربه کاربری که باید برای پروژه‌های وب‌تان در نظر بگیرید آشنا کنم.

۱. طراحی باید روی تجربه کاربری تمرکز داشته باشد

لذت بخش کردن استفاده از یک وبسایت بسیار مهمتر از چیزی‌ست که حتی می‌گوید و ارائه می‌دهد. کاربران معمولا داده‌ها و محتوای یک وبسایت را از یاد می‌برند، آن‌ها تنها حس و حالی که در استفاده از یک سرویس بدست آورده‌اند را به یاد خواهند داشت. این موضوع در تبلیغات استفاده می‌شود؛ خب چرا همین کار را برای محتوای وبسایت نیز انجام ندهیم؟!

گرافیک‌ها، لایه‌بندی، متون و المان‌های تعاملی همگی این موارد علاوه بر محتوا و اطلاعاتی که ارائه می‌دهد حاوی یکسری تجربه کاربری نیز هستند. شما باید سعی کنید که میزان رضایتمندی تجربه کاربری این محصولات را بهتر نمایید. طراحی تجربه کاربری یک بخش بسیار مهم از کارهای مربوط به اپلیکیشن‌ها و دنیای وب است.

سعی کنید المان‌های تعاملی بیشتری را در وبسایت‌تان داشته باشید. کاربران معمولا از تعامل داشتن با وبسایت لذت می‌برند و باید بگویم که از این طریق می‌توانید بسیار بهتر عمل کنید.

۲. وبسایت‌ها اسکن می‌شوند، خوانده نمی‌شوند

کاربران وبسایت شما را نمی‌خوانند بلکه محتوای آن را اسکن می‌کنند، بنابراین بسیار بهتر است که شیوه لایه‌بندی وبسایت را به صورتی تعیین کنید که قابلیت اسکن‌پذیری بالایی داشته باشد و خواندن آن بسیار ساده انجام شود. اینفوگرافیک و المان‌های بصری نقش بسیار مهمی در این روند دارد که باید حتما در نظر گرفته شوند.

اسکن پذیر کردن برگه‌های وبسایت به این معناست که مخاطبان بهتر می‌توانند وبسایت شما را مطالعه کنند و از آن بهره ببرند. روند استفاده از وبسایت توسط کاربران به این صورت است که آن‌ها یک پویش کلی از وبسایت را انجام می‌دهند و براساس عناوینی که مشاهده کرده اند تصمیم می‌گیرند که کدام موارد برای‌شان در جهت خواندن بهتر است. 

۳. کاربران سادگی و شفافیت را می‌خواهند

در کسری از ثانیه کاربران قابلیت درک طراحی وبسایت شما را دارند و می‌توانند آن را متوجه بشوند. بنابراین نیاز است که چیزی که از کاربران می‌خواهید تا انجام دهند را به صورتی ساده و شفاف بیان کنید. پیدا کردن دکمه‌های CTA را برای آنان سخت نکنید. به جای کار کردن روی دکمه‌های متعدد در صفحه خانگی، روی چند دکمه اصلی تمرکز کنید و آن‌ها را معلوم سازید.

به صورت مداوم کاری که وبسایت‌تان می‌تواند انجام دهد را به مخاطب اعلام کنید و با جلوه‌های بصری آن‌ها را نمایش دهید. این موضوع را نیز در نظر بگیرید که کاربران از کشف کردن خوششان می‌آید. بهتر است که تمام چیزها را به صورت یکجا معرفی نکنید، بگذارید کاربران نیز بتوانند سرویس‌های دیگران را تشخیص دهند و آن‌ها را پیدا بکنند.

همچنین همواره سعی کنید که همه چیز را ساده نگه دارید. کاربران باید بتواند با وبسایت شما به راحتی ارتباط برقرار کنند و نیازی به این نداشته باشند که بسیار درگیر قضایای مختلف شوند. وقتی که کاربران با جنبه‌های مختلف طراحی وبسایت آشنایی داشته باشند می‌توانند بهتر با وبسایت نیز تعامل برقرار بکنند.

۴. المان‌های طراحی مرسوم بجای خلاقیت

 وقتی که المان‌های طراحی مرسومی در دنیای وب وجود دارد که به خوبی جوابگوی نیازهای‌تان نیز هستند، لزومی ندارد که سعی کنید آن‌ها را از ابتدا دوباره ایجاد کنید. وقتی که از الگوهای مرسوم طراحی رابط کاربری استفاده نکنید بنابراین ممکن است باعث شوید که کاربران نتواند به خوبی با وبسایت شما ارتباط برقرار کنند. پس سعی در استفاده از الگوهای طبیعی و عامیانه بکنید. 

البته این بدان معنا نیست که خلاقیت را نابود کنید، نه! اما بهتر است که خلاقیت‌تان تا حدی نیز از استانداردها پیروی بکند. در این حالت می‌توانید استفاده‌پذیری بسیار بیشتری را ارائه دهید. در نهایت سعی کنید که یک تعادل در بین استفاده‌پذیری و خلاقیت ایجاد کنید. URLها، دکمه‌ها، المان‌های ناوبری و... تماما نیاز دارند که از استفاده‌پذیری پیروی بکنند. 

۵. مخاطبین‌تان را بشناسید

قبل از اینکه وبسایت یا اپلیکیشن‌تان را ایجاد کنید باید بتوانید مخاطبینی که دارید را به خوبی بشناسید. اینگونه می‌توانید بهترین طراحی را برای آنان انجام دهید. وقتی که شما بتوانید مخاطبین‌تان را به درستی شناسایی بکنید می‌توانید نیازها و خواسته‌های شان را نیز بهتر برطرف کنید. این یک نکته بسیار مهم در بازار رقابتی آنلاین است. 

زمانیکه بتوانید مخاطبین‌تان را بشناسید بعد از آن می‌توانید براساس علایق آن‌ها حرکت بکنید. در نتیجه کاربران متوجه می‌شوند که شما دارید به آن‌ها احترام می‌گذارید و توجه می‌کنید. اینگونه می‌توانید هم به ایده خودتان دسترسی پیدا کنید و هم می‌توانید خواسته‌های آنان را برطرف نمایید.

بعد از شناسایی مخاطبین‌تان سعی کنید از آن‌ها نظرسنجی بکنید و از آن‌ها فییدبک دریافت کنید. اینگونه می‌توانید حتی شناخت بسیار بالاتری از آن‌ها را کسب کنید.

۶. سلسله مراتب بصری

وقتی که المان‌های کاربری مهمی را در وبسایت‌تان قرار می‌دهید سعی کنید که آن‌ها را هایلایت کنید، اینگونه کاربران می‌توانند تمرکز بیشتری روی آن‌ها داشته باشند. در طراحی راه‌های مختلفی برای هایلایت کردن المان‌ها وجود دارد اما یکی از تاثیرگذارترین حالات برای اینکار بزرگ نشان دادن آن‌ها در صفحه است.

سعی کنید یکسری نقاط کانونی را در وبسایت‌تان درست کنید. اینگونه می‌توانید سریع‌تر به اهداف‌تان در وبسایت برسید.

۷. کیفیت تجربه کاربری

Peter Moville در یکی از ارائه‌های خود فاکتورهایی که باعث می‌شوند کیفیت تجربه کاربری بالاتر برود را به صورت لیست شده معرفی کرد. در این قسمت قصد داریم با این فاکتورها آشنا شویم:

  • مفید بودن – محتوا باید اصل باشند و نیازهای کاربران را برطرف سازند.
  • استفاده‌پذیر بودن – استفاده از وبسایت باید بسیار آسان باشد.
  • مطلوب بودن – المان‌های طراحی باید بتوانند که حس و رضایت بالایی به ارمغان بیاورند.
  • پیدا شدنی – محتوای وبسایت شما باید در بخش‌هایی از وبسایت قرار بگیرد که دست یابی به آنان آسان باشد و کاوش در آن‌ها پیچیده نباشد.
  • دسترسی‌پذیری – محتوا باید برای افراد مختلف با داشتن حتی ناتوانی‌های مختلفی قابل دسترس باشد.
  • معتبر بودن – کاربران باید از طریقی به وبسایت شما اعتماد بکنند و وبسایت برای‌شان مکان امنی تلقی شود.
  • انسانی بودن – سعی کنید تجربه کاربری را ارائه دهید که بیشتر شبیه به تعاملات انسان باشد تا ماشین. اینگونه کاربران می‌توانند بهتر با وبسایت شما تعامل داشته باشند و آن را درک بکنند.

در پایان

کاربران نیاز دارند تا یک ارتباط حسی را با محصول (وبسایت-اپلیکیشن) برقرار کنند. اگر شما تنها سعی در ایجاد یک رابط کاربری دارید و زیاد به تجربه کاربری اهمیت نمی‌دهید پس شانس بسیار کمی برای پیشرفت دارید.

رابط کاربری باید ساده باشد و دسترسی به آن بسیار آسان! سعی کنید از رنگ‌هایی استفاده کنید که کاربران با آن‌ها سازگاری بالاتری دارند. همواره سعی کنید راه ارتباطی با کاربران‌تان ایجاد کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا