9 نکته مهم برای داشتن وبسایتی بهتر
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

9 نکته مهم برای داشتن وبسایتی بهتر

وقتی صحبت از بازاریابی برای مشاغل کوچک به میان می‌آید، داشتن یک وبسایت عالی می‌تواند یکی از موثرترین و باصرفه‌ترین کانال‌های بازاریابی به شمار رود.

در این مقاله سعی داریم نکاتی را درباره بهبود جلوه‌های بصری در سایت‌ها ارائه دهیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید کسب‌و‌کار خود را به شکلی نمایش دهید.

دیزاین سایت باید ساده، به‌روز و منحصر‌به‌فرد باشد

صفحه اصلی سایت از مهم‌ترین قسمت‌های آن است زیرا این صفحه اولین چیزی است که مشتریان بالقوه هنگام بازدید از وبسایت شما میبینند بنابراین طراحی این صفحه باید با دقت زیادی صورت پذیرد. اطمینان حاصل کنید که صفحه اصلی وبسایت شما به سوالاتی که برای بازدیدکنندگان جدید ایجاد می‌شود، پاسخ می‌دهد. سوالاتی مانند اینکه شما چه کسی هستید، کسب‌و‌کار شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند و اینکه شما چه چیزی در وبسایت خود به آن‌ها ارائه می‌دهید. در حین انجام تمامی این مراحل باید در نظر بگیرید که:

1_می‌خواهید چه تصویری از خود و برندتان در ذهن مخاطب ایجاد کنید

2_ می‌خواهید چه پیامی را برای ارتباط با مشتریان بالقوه خود انتخاب کنید.

توجه کنید که طراحی صفحه اصلی سایت شما نباید به گونه‌ای باشد که مخاطبینتان را سردرگم کند. به همین منظور این صفحه را بیش از حد شلوغ نکنید و تنها اطلاعات کلی و ضروری را در آن قرار دهید( پیشنهاد ما نهایتا 120 کلمه است)

یک سایت واکنش‌گرا طراحی کنید

در نظر داشته باشید که ممکن است تعدادی از بازدیدکنندگان شما با استفاده از لپ‌تاپ، تبلت و یا تلفن‌همراه از سایت بازدید کنند. بنابراین از طراحی صفحات برای مانیتور‌های بزرگ و صفحه‌هایی که از ویژگی‌های پیچیده‌تری برخوردار هستند، خودداری کنید.(برای مثال انیمیشن‌های flash در دستگاه‌های اپل پشتیبانی نمی‌شوند) شما باید سایتی واکنش‌گرا طراحی کنید تا در هر دستگاهی به صورت استاندارد نمایش داده شود و عناصر آن به هم نریزد.

محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارید.

محصولات که می‌فروشید و یا خدماتی را که ارائه می‌دهید را در صفحه اصلی قرار دهید تا به وضوح قابل مشاهده باشند. بیشتر مشاغل کوچک می‌توانند با ارائه محتوای مفید درباره محصول یا خدمت خود(متن، عکس، صوت و فیلم) آن را کاملا حرفه‌ای معرفی کنند. توجه کنید که عکس‌ها و اینفوگرافیک‌های محصول باید واضح و مناسب باشد. طراحی یک سایت شیک و منحصر‌به‌فرد کار آسانی است اما مهم این است که محتوایی با کیفیت و همراه با جلوه‌های بصری مناسب ارائه دهید تا مخاطبین خود را قانع کنید که برای آن‌ها ارزش قائل هستید. اگر عکس‌های محصول شما وحشتناک به نظر برسد، مشتریان آینده‌نگر شما درباره تهیه محصولتان تردید خواهند کرد.

سرعت بارگذاری(لود) سایت خود را بالا ببرید

در عصر حاضر با زیادتر‌شدن مشغله‌ها و حجم کار‌ها و در پی آن عجول‌شدن مردم، آن‌ها غالبا ترجیح می‌دهند تا از سایت‌هایی بازدید کنند که در زمان کمی نمایش داده شوند. این موضوع بسیار مهم است و می‌تواند تاثیر مستقیمی در فروش داشته باشد. اگر زمان بارگذاری سایت شما کمی بیش از حد معمول طول بکشد، مخاطب با یک کلیک ساده سایت را خواهد بست و شما یک فرصت مهم را از دست خواهید داد. بنابراین اگر می‌خواهید از عرصه رقابت عقب نمانید سایتی را طراحی کنید که سبک باشد و به‌سرعت بارگذاری شود.

سایت خود را برای همه در دسترس قرار دهید

در نظر بگیرید که در برخی اوقات افرادی که دارای معلولیت‌های خاص هستند(مانند کوری رنگ) از سایت شما بازدید می‌کنند. بنابراین باید طراحی سایت به گونه‌ای باشد که آن‌ها نیز بتوانند در مورد محصولات و خدمات شما اطلاعاتی کسب کنند. همچنین افرادی که اینترنت‌های ضعیفی دارند، اغلبا سایت‌ها را ناقص مشاهده می‌کنند(برخی از تصاویر یا اِلمان‌ها برای آن‌ها نمایش داده نمی‌شود) طرحی را برای سایت خود انتخاب کنید که برای این دسته از افراد نیز مشکل جدی ایجاد نکند.

سایت خود را سازماندهی کنید تا یک تجربه کاربری عالی ارائه دهید

به‌خاطر داشته باشید که وقتی مشتریان احتمالی از سایت شما بازدید می‌کنند، معمولا به دنبال اطلاعات خاصی هستند. آن‌ها به ندرت کل صفحات را می‌خوانند و بیشتر افراد مروری سریع بر محتوای صفحات خواهند داشت. از این جهت سایتی منظم که اطلاعات را به صورت سازماندهی‌شده ارائه می‌دهد، بسیار موفق‌تر از سایتی است که محتوای آن فارغ از جلوه‌های بصری است و هرج و مرج در آن موج میزند.

محتوا از همه ‌چیز مهم‌تر است.

محتوای ضعیف می‌تواند به سرعت باعث شود بازدیدکننده‌ها سایت شما را ترک کنند. در کنار محتوای کاربردی و باارزش، از اهمیت عناوین جذاب نیز غافل نشوید. یک عنوان مناسب می‌تواند دلیلی باشد که مخاطب خواندن محتوای سایت شما را به سایت‌های دیگر ترجیح دهد. در سایت خود محتوای ارزشمند تولید کنید و مطمئن شوید که اطلاعات ارائه شده صحیح و بروز هستند. همچنین محتوای شما باید به اندازه‌ای جذاب باشد که مخاطبین را به تعامل با آن وادارد. محتوای ارزشمند و عنوان صحیح و جذاب مکمل یکدیگر هستند و استفاده از آن‌ها کمک شایانی به رشد وبسایت شما می‌کند.

از بهینه‌سازی موتور‌های جستجو (SEO) و بازاریابی موتور‌های جستجو (SEM) غافل نشوید.

SEO و SEM زمینه‌های تخصصی هستند و برای یادگیری به صرف زمان قابل‌توجهی نیاز دارند. اما باید بدانید این دو  می‌توانند اهرم بزرگی برای پیشرفت مشاغل کوچک ایجاد کنند و در نتیجه نباید از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. به معنای واقعی کلمه هزاران نفر از متخصصان واجد شرایط وجود دارند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. بنابراین می‌توانید با راهنمایی این افراد(یا با یادگیری این دو مهارت) استراتژی‌های مربوط به  SEO/SEM را اجرا کنید و شاهد تاثیر بزرگی بر موفقیت سایت خود باشید.

پروژه‌های مربوط به دیزاین سایت و محتوای نوشتاری با برون‌سپاری کنید(Crowdsourcing)

 Crowdsourcing یا جمع‌سپاری به فرآیند واگذارکردن امور به گروهی از متخصصان در هر زمینه از طریق یک فراخوان علنی، گفته می‌شود. امروزه گروه‌های بزرگی از نیرو‌های متخصص وجود دارند که می‌توانند انواع پروژه‌ها را بنابر مهارت‌هایی که دارند، انجام دهند. شما به عنوان یک کارفرما می‌توانید پروژه‌هایی را که نیاز دارید انجام شوند(مثل یک سایت یا طراحی یک کمپین تبلیغاتی و...) به همراه قیمت مدنظر خود اعلام کنید. سپس افرادی از سراسر دنیا که برای انجام پروژه شما آمادگی دارند، پیشنهادات خود را ارائه می‌دهند و شما به سادگی یکی از بهترین‌ها را انتخاب می‌کنید. استفاده از این قابلیت از این جهت اهمییت دارد که روشی سریع‌تر، ارزان‌تر و آسان‌تر برای داشتن یک سایت مناسب را در اختیار شما قرار می‌دهد و همچنین کار را برای انتخاب سبک طراحی سایت راحت‌تر می‌کند.

در این مقاله سعی کردیم تا با ارائه نکاتی به شما در طراحی و ارائه سایتی بهتر کمک کنیم. شما نیز اگر نکات مفید دیگری در این زمینه میدانید در بخش نظرات ذکر کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@mahdijafari245245
مهدی جعفری
تولید و ترجمه محتوا در حوزه IT و کسب و کار

محمد مهدی جعفری هستم. یک برنامه نویس و گیک تکنولوژی. نوشتن رو دوست دارم و سعی می‌کنم توی راکت با تولید و ترجمه محتوای جذاب، به بقیه کمک کنم:)

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

مهدی جعفری

تولید و ترجمه محتوا در حوزه IT و کسب و کار