چکاری انجام دهیم تا به عنوان فریلنسر از ما سوء استفاده نشود؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

چکاری انجام دهیم تا به عنوان فریلنسر از ما سوء استفاده نشود؟

فریلنسر بودن در جامعه مدرن کسب و کار امروزی یکی از روش‌های بسیار مناسب و فراگیر برای کسب درآمد و پیش بردن شغل خودتان است. اما از آنجایی که پتانسیل‌های ناامنی در حالت‌های مختلف را در خود دارد بسیار مهم است که هواسمان را جمع کنیم تا مورد سوء استفاده قرار نگیریم.

در این مطلب قصد داریم شما را با مواردی آشنا کنیم که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانیم کمتر مورد سوء استفاده قرار گرفته و بهتر بتوانید از خودتان در برابر مشتری حقیقی یا حقوقی محافظت بکنید.

۱. از «براحتی در دسترس بودن» خودداری کنید

شما می‌خواهید که مشتری‌تان را راضی نگه‌دارید به همین خاطر همیشه در دسترس هستید، ساعت ۸ صبح و حتی مواقعی که دیر وقت است. این کار باعث می‌شود که به شما و زمان‌تان کمتر توجه کنند و به بی‌توجی مایل شوند. این توقع را برای آن‌ها ایجاد کنید که صرفا در ساعات نرمال و عادی اداری و شرکتی می‌توانید برای آن‌ها کار کنید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. شما زندگی شخصی را نیز برای خودتان دارید. هیچوقت برای آن‌ها خم و تسلیم تمام خواسته‌ آن‌ها نشوید. در غیر اینصورت از شما انتظار می‌رود که همیشه چنین کاری را انجام دهید.

۲. از مصالحه کردن روی قیمت خودداری کنید

مشتریان همواره سعی می‌کنند که میزان دست‌مزد شما را کم کنند، برای مثال بجای ساعتی ۱۲۵ دلار از شما بخواهند که ساعتی ۹۰ دلار برای آن‌ها کار کنید. منطق کار این است که شما برای مدتی باید برای آن ها کار کنید و با هم مشارکت داشته باشید پس باید میزان کمی تخفیف در نظر بگیرید. اما چگونه آن‌ها را از پیدا کردن یک فریلنسر دیگر که برای آن‌ها ساعتی ۵۰ الی ۶۰ دلار کار می‌کند، متوقف کنید؟ هیچ وقت چنین کاری نکنید، در غیر اینصورت شما به عنوان یک ابزار یا کالا برای آن‌ها جلوه می‌دهید. همیشه روی کیفیت رقابت کنید نه روی قیمت. اگر مشتری‌تان قصد دارد که هزینه کمتری بپردازد پس شما هم محدوده کاری پروژه را برای وی کمتر کنید. در نهایت شما پول کمتری دریافت می‌کنید اما در ازای آن کار کمتری را نیز انجام می‌دهید.

۳. از طرح‌های پیشنهادی رایگان خودداری کنید

ارائه پیشنهادات زمان بر هستند. شما باید ساعت‌ها وقت خود را برای درک هدف مشتری و جزئیات پیاده‌سازی آن و… صرف کنید تا بتوانید یک پیشنهاد معقول را ارائه دهید. مشتری‌ها اغلب نمی دانند که بعد از ارائه پیشنهاد، روی پروژه چه‌کارهایی نیاز است که انجام شود. آن‌ها تنها می‌خواهند از هزینه‌ها و مواردی مانند این سر در بیاورند تا به این درک برسند که آیا ارزش دارد که روی آن سرمایه‌گذاری شود یا خیر. این موضوع واقعا منصفانه نیست، چرا که مشتری از میزان زمانی که شما برای ارائه پیشنهاد می‌گذارید خبر ندارد. 

۴. از انجام هر کاری به صورت رایگان خودداری کنید

مشتری‌ها سعی می‌کنند که خروجی شما را به حداکثر میزان برسانند. تمام چیزی که آن‌ها از شما می‌خواهند این است که یک دکمه لایک اضافه کنید؟ یکپارچه‌سازی و ادغام آن با پروژه حدود ۳۰ دقیقه وقت می‌خواهد، پس شما آن را به صورت رایگان انجام می‌دهید. به من اعتماد کنید آن‌ها فقط یکبار این درخواست را از شما نمی‌کنند، بعدها چندین بار دیگر موارد مشابهی را مطرح می‌نمایند. آن‌ها از شما انتظار دارند که چنین کاری را دوباره انجام دهید و این در حالی‌ست که شما ارزشی برای زمان خودتان نمی‌گذارید.

۵. از توجه کردن صرفا به پول خودداری کنید

وقتی تمام توجه و دغدغه شما مربوط به پول باشد، دیگر به پروژه یا مشتری فکر نمی‌کنید. از طرفی دیگر با این موضوع مشتری نیز تنها روی پروژه تمرکز دارد و صرفا به آن فکر می‌کند. آن‌ها فکر می‌کنند که هر فریلنسر دیگری را نیز می‌توانند برای انجام این پروژه استخدام کنند. سعی کنید ارزش چیزی که قرار است فراهم کنید را نشان دهید. بگذارید آن‌ها بدانند که شما چگونه پلن مالی و تجاری آن‌ها را به سوی یک مسیر درست و مثبت می‌برید. مطمئن شوید که آن‌ها درک کرده‌اند که چرا شما بهترین فرد برای انجام این کار هستید.

۶. از انجام هرچیزی که مشتری درخواست دارد خودداری کنید

رها کردن کار و پروژه در میانه‌های آن به نظر کار غیرطبیعی می‌رسد، اما در همین حین مشتری ویژگی‌های بسیار زیادی را درخواست می دهد که بسیاری از آن‌ها ممکن است بی استفاده و غیر مفید باشند. شما نیاز دارید که این موضوع را درک کنید که هر کدام از این ویژگی های پیشنهادی به چه میزان به کاری که مشتری قصد انجام آن را دارد در نهایت، مربوط و مرتبط است. آن‌ها را مجبور کنید که توضیح دهند و بیشتر در رابطه با آن صحبت کنند. از اینکه چقدر مطمئن است که مشتری ممکن است از آن ویژگی خوشش بیاید مطمئن شوید در صورتی که کاربران چنین ویژگی را نخواهند وی را تشویق کنید که از آن دوری کند. انجام چنین کاری کمک می‌کند که محصول بهتری را تولید کنید و میزان علاقه‌مندی‌ و اهمیت‌تان را به کار نمایش دهید.

۷. به مشتری اجازه ندهید که جلسات بی‌استفاده را ایجاد کند

مشتری‌ها از شما می‌خواهند که به جلسات بپیوندید. جلساتی که هیچ برنامه‌ریزی و صورت‌جلسه‌ای ندارند، به مدت تنها یک ساعت هستند و به صورت هفتگی برگزار می‌شوند. آن‌ها فقط زمان شما را هدر می‌دهند. این موضوع به شما یک سیگنال می‌فرستد که نشان می دهد شما بخشی از شرکت‌ آن‌ها هستید و تمایل به این فرهنگ کاری نامؤثر دارید. جلسه‌ای را برگزار کنید که در آن مقررات و اصول اولیه ای وجود داشته باشد  و به آن‌ها نمایی از اینکه می‌خواهید در نهایت چه چیزی از این جلسه خارج شود را بدهید. به‌ آن‌ها بفهمانید که جلسه ارزش‌ زیادی دارد، در این صورت آن‌ها به زمان شما احترام می‌گذارند و بهتر با شما برخورد می‌کنند.

۸. منتظر مشتریان نباشید که از شما یک درخواست بروزرسانی کنند

داشتن ارتباط فعال با مشتری در نهایت به داشتن یک رابطه محکم و قوی منجر می‌شود. این موضوع شما را حرفه‌ای جلوه می‌دهد و نشان می دهد که نمی‌توانید به صورت مستقل و بدون مشتری کاری را انجام دهید. حداقل در هفته یک‌بار با مشتری ارتباط برقرار کنید. به مشتری بگویید که روی چه چیزهایی تا به حال کار کرده‌اید (یا در حال کار هستید)، قصد دارید کار بعدی‌تان چه باشد و در نهایت چه زمانی کارها تمام می‌شود. اگر چیزی به صورت بصری دارید بهتر است آن را به کاربر نشان بدهید. هرچقدر بیشتر ارتباط برقرار کنید و با مشتری رابطه داشته باشید، سطح اعتماد بیشتری بین طرفین بوجود می‌آید.

۹. اجازه ندهید که مشتریان بعدها پول شما را بدهند

همواره سعی کنید قبل از اینکه کار را شروع کنید از مشتری تقاضای پول کنید. پول گرفتن و دریافت هزینه‌ها به صورت هفتگی یکی از بهترین حالت‌های ممکن است. تعیین کنید که این هفته می‌خواهید چکاری را انجام دهید، آن را به مشتری بگویید و هزینه‌های مربوط به آن هفته را دریافت کنید و در نهایت کار را انجام دهید. این کار را برای هفته‌های بعد نیز به همین شیوه تکرار کنید. با این روش می‌تواند ارزش کاری‌تان و روند تجاری‌تان را نشان دهید.

۱۰. از اینکه صرفا فریلنسر باشید دست بردارید!

فریلنسر بودن در رابطه با به اجرا درآوردن و تداوم یک تجارت است. تنها یک طراح یا کدنویس خوب بودن به این مفهوم نیست که شما می‌توانید فریلنسر خوبی نیز باشید. برای اینکه در این زمینه موفق باشید باید مشتریان را هدایت کنید، خودتان مشغول بازاریابی باشید، ارتباطات قوی را با افراد مختلف ایجاد کنید، نیازهای بازار را درک کنید و تجارت را به جلو ببرید، ارزش خود را ثابت کنید، روند و زمان تحویل پروژه را بتوانید تخمین بزنید و در نهایت به قول‌های‌تان عمل کنید. این ها مواردی هستند که کمک می‌کنند مشتری با شما همراه باشد و شما را تایید کند. برای این موضوع سعی کنید همواره یک شریک تجاری باشید نه یک فریلنسر ابزاری یا کالایی!

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا