افسانه های UX - دردسترس بودن سخت و گران است
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

افسانه های UX - دردسترس بودن سخت و گران است

قابلیت در دسترس بودن وبسایت اشاره دارد به اینکه یک وبسایت باید حتی با وجود معلولیت مشتری (جسمی، دانشی، دستگاهی) بتواند به کاربر یا همان مشتری سرویس ارائه دهد. برای مثال یک وبسایت باید تا حد ممکن از پیچیدگی های خود بکاهد تا یک کاربر با سطح دانش پایین بتواند از وبسایت استفاده بکند.

برای اینکه قابلیت در دسترس بودن وبسایت تان افزایش پیدا کنید، احتیاج به اضافه کاری های بیهوده نیست، اصلی ترین شاخصه برای قابل دسترس بودن وبسایت ساده کردن رابط کاربری است. 

ساختن یک وبسایت با قابلیت دسترسی بالا از ابتدا، کاری اشتباه است زیرا که هزینه های توسعه زیادی را در بر می گیرد. درست قضیه آنست که شما وبسایتی  که از قابلیت دسترسی بالا پیروی نمی کند را اصلاح کنید اگرچه ممکن است که به ویژگی های جدیدی احتیاج داشته باشید اما بعد از آن به صورت کلی سودمند خواهد بود، زیرا هم هزینه کمتری برای آن شده است، هم اینکه آسانتر می شود آن را پیکربندی کرد.

چرا ساخت وبسایت با قابلیت دسترسی مهم است

سایت شما مناسب کسانی خواهد بود که از معلولیت برخوردارند. مطابق با آمار DRC حدود ۸.۶ میلیون افرادی که در دنیای وب جستجو می کنند افراد معلول هستند یعنی تقریبا ۱۴ درصد. ۲ میلیون از کاربران دچار مشکلات بینایی از جمله تاری، کور رنگی و… هستند. ۱۲ میلیون کاربران اینترنتی دارای سن بیشتر از ۶۰ سال می باشند. ۲ میلیون کاربران دارای مشکلات یادگیری (دیر یادگیری) هستند و ۹ میلیون از کاربران دچار مشکلات شنوایی هستند.

سایتی با قابلیت دسترسی بالا همیشه بهینه تر و کارایی بهتری از خود نشان می دهد. یکی از مهمترین نکات در این زمینه کاهش استفاده از گرافیک در وبسایت است، به دین مفهوم که شما در این طراحی باید کمترین استفاده را از سی اس اس و تصاویر متحرک مانند فلش داشته باشید، این کار کمک می کند که وبسایت قابلیت سازگاری بیشتری با مرورگر ها و سیستم عامل های مختلف داشته باشد، از طرفی دیگر اینکار باعث می شود که در بحث پهنای باند نیز هزینه کمتری صرف شود.

یکی از اصول مهم دنیای سئو رعایت کردن ویژگی دسترسی بالا به وبسایت است. موتورهای جستجوگر دوست دار وبسایت هایی هستند که کمتر از اجزای گرافیکی و … تشکیل شده باشد، موتورهای جستجوگر بیشتر به دنبال محتوا هستند پس می شود گفت که با تکیه بر محتوا و دوری از گرافیک موتورهای جستجوگر وبسایت شما را بیشتر دنبال می کنند. یکی دیگر از دلایلی که موتورهای جستجوگر دنبال این وبسایت ها می روند، سرعت لود بسیار بالای این وبسایت هاست.

قابلیت پرینت کردن آسان هم یکی دیگر از ویژگی های این وبسایت هاست، زیرا زمانی که وبسایت دارای یک قالب مشخص و مرتب است می توان راحتتر از وبسایت نسخه چاپی گرفت.

نتیجه: همانطور که گفته شد برای ساختن وبسایت هایی با قابلیت دسترسی بالا، احتیاجی به استفاده از چیزهایی پیچیده نیست بلکه چیزی که در این طراحی مهم است سادگی استفاده و سادگی دسترسی به مطالب است. یکی از راههای مهم برای طراحی اینگونه صفحات دوری از طراحی با سی اس اس و استفاده از المان های خود اچ تی ام ال است. برای مثال اگر می خواهید لایه ها را در وب پیاده سازی بکنید، سعی در استفاده از سی اس اس نکنید بلکه بیایید همین کارها را با استفاده از تگ table انجام بدهید. اینکار باعث می شود که سایت شما ساده تر و سریع تر باشد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا