عنوان مقاله :

افسانه های UX - به تمام صفحات باید در سه کلیک دسترسی پیدا کرد

گردآوری و تالیف : ارسطو عباسی
تاریخ انتشار : 20 فروردین 1396
دسته بندی ها : تجربه کاربری , رابط کاربری

یکی از چالش های مفید که دارای پیشنیه زیادی است چالشی است به اسم «قانون سه کلیک» یا «قانون سه ضربه (Tap) ». قانون سه کلیک یا سه ضربه می گوید که فاصله بین صفحات مختلف وبسایت نباید بیشتر از سه  کلیک باشد، یعنی یک کاربر با سه کلیک بتواند اطلاعات کل صفحات آن وبسایت را مرور بکند. 

 خلاف این قانون، باور دارند که کاربر حتی اگر به اطلاعات مفیدی در سه کلیک یا ضربه داخل وبسایت دسترسی پیدا نکرد وبسایت یا اپلیکیشن شما را ترک نخواهد کرد. در این نظریه ی مخالف، عقیده بر آنست که تعداد کلیک ها هیچ تاثیری روی بیشتر ماندن کاربر یا حتی پیدا کردن اطلاعات مفید توسط کاربر ندارد. نظریه درست آنست که کاربر با کلیک کردن های کم یا متعدد نمی تواند نشان دهد که از وبسایت راضی است یا خیر.

اما چیزی که در رفتار کاربر با وبسایت  نقش اساسی دارد، سررشته موضوعاتی است که در وبسایت قرار می گیرد، اگر شما یا هر قانونی دیگر کاربر را به قانون سه کلیک متقاعد کند، مطمئنا اطلاعات زیادی نمی تواند از این راه در وبسایت پیدا بکند. تست های سازمان UIE نشان می دهد که کاربران همیشه بعد از سه کلیک از وبسایت خارج نمی شوند و حتی این فکر نیز به ذهنشان خطور نمی کند که بعد از انجام سه کلیک، دیگر این وبسایت بدرد نمی خورد، بلکه خیلی از اوقات کاربر وبسایت را بیشتر نیز دنبال می کند.    

در تست های Jakob Nielsen نشان داده شده که توانایی پیدا کردن محصولات در یک سایت فروشگاهی توسط مردم با طراحی جدید و استفاده از تکنولوژی های مدرن، ۶۰۰ برابر از پیش بهبود یافته و کاربر می تواند در سریعترین زمان ممکن کالای مورد نیاز را بیابد، در این طراحی محصولات باید حداکثر از صفحه اصلی سایت ۴ کلیک فاصله داشته باشند.

بیشتر:

در تحقیقات  UIE نشان داده شده که واقعا تعداد کلیک ها موثر نیستند و هدف اصلی از ماندن کاربر در وبسایت حساب نمی شود، این تحقیقات نشان داده که لینک ها با برچسب هایی که سررشته اطلاعات داخل آن صفحه را نشان می دهد می تواند تاثیری بسیار بیشتری روی پیدا کردن اطلاعات مفید توسط کاربر داشته باشد.

یک توصیه، سعی کنید بجای استفاده از قانون سه کلیک همواره بیاد داشته باشید که قانون یک کلیک  جایگزینی بهتر است، قانون یک کلیک می گوید شما  با دادن سررشته اطلاعات به کاربر، با هر کلیک وی را به مقصد اصلی و هدف وبسایت (فروش محصول، بازدید مطلب و…) راهنمایی بکنید، در این قانون ذکر شده که همیشه محدودیت قرار دادن باعث می شود که یک کاربر از وبسایت زده شود، اما یک کلیک مانده به هدف می تواند امیدی بهتر باشد.

هیچ عدد جادویی وجود ندارد

ابتدای امر که قانون سه کلیک اختراع شد همه از جادویی بودن عدد سه، در طراحی وبسایت صحبت می کردند، اما نظریه ای وجود دارد که می گوید هیچ عدد جادویی وجود ندارد، چرا؟ چون اساس هدف وبسایت ها با هم متفاوت است و این یک قانون کلی نمی توان در نظر گرفت. ما وبسایت ها را می سازیم تا به کاربر اجازه دهیم که مطالب را بدون سردرگمی و تقلای زیاد پیدا بکند، پس نباید کاربر را به این فکر محدود کرد، نباید نگران تعداد کلیک ها شد بلکه سعی کنید که اطلاعات را در سریعترین زمان ممکن به کاربر ارائه دهید.

Joshua Porter یکی از مخالفان قانون سه کلیک می گوید:

قانون سه کلیک روی مشکل اصلی «پیدا کردن سه رشته اطلاعات» تمرکز ندارد و بیشتر دارد مسئله را مشکل تر می کند، شمارش تعداد کلیک ها نکته اصلی برای کاربران یک وبسایت نخواهد بود و من فکر نمی کنم که این قانون بتواند در پیدا کردن اطلاعات مهم به کاربران و بازدید کنندگان کمکی بکند.

مقالات پیشنهادی

ترفندهای UX برای وبسایت های تجاری کوچک

اگر شما به عنوان یک تجارت کوچک موضوعات مهمی مانند پوسته کلی وبسایت، کپی رایت،  مارکتینگ و… را در همین اوایل جدی نگیرید، مطمئنا بخش ها و قسمت های مهم پ...

۵ راه برای آسان کردن فرایند ورود

یکی از بهترین راه ها برای ارائه تجربه خوب به کاربر و یا در حقیقت عالی کردن آن، ساده کردن تمام مراحلی است که کاربر برای استفاده از وبسایت شما باید انجا...

هوش مصنوعی برای طراحان وب تهدید است یا فرصت؟

موضوع هوش مصنوعی چیزی نیست جز افسانه ای که دهه های قبل در مورد آن صحبت می شد. الان با تشکر بسیار از رشد و ترقی عجیب و غریب و البته ترسناک تکنولوژی، مح...

50 مجموعه برتر UI برای طراحی وب سایت و گجت های همراه

همونطور که از جامع طراحی انتظار میرفت ، اکثر قریب به اتفاق کیت های UI ، قالب ها و الگو های رایگان بصورت flat طراحی شدن . اما در سال گذشته شرکت آپل با...

دیدگاه های ارزشمند شما

برای ارسال نظر لازم است ابتدا وارد سایت شوید
هیچ دیدگاهی تا به این لحظه برای این موضوع ثبت نشده است