جشنواره تکرارنشدنی نوروزی راکت آغاز شد! | هر روز یک سوپرایز ویژه!

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
افسانه های UX - به تمام صفحات باید در سه کلیک دسترسی پیدا کرد
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

افسانه های UX - به تمام صفحات باید در سه کلیک دسترسی پیدا کرد

یکی از چالش های مفید که دارای پیشنیه زیادی است چالشی است به اسم «قانون سه کلیک» یا «قانون سه ضربه (Tap) ». قانون سه کلیک یا سه ضربه می گوید که فاصله بین صفحات مختلف وبسایت نباید بیشتر از سه  کلیک باشد، یعنی یک کاربر با سه کلیک بتواند اطلاعات کل صفحات آن وبسایت را مرور بکند. 

 خلاف این قانون، باور دارند که کاربر حتی اگر به اطلاعات مفیدی در سه کلیک یا ضربه داخل وبسایت دسترسی پیدا نکرد وبسایت یا اپلیکیشن شما را ترک نخواهد کرد. در این نظریه ی مخالف، عقیده بر آنست که تعداد کلیک ها هیچ تاثیری روی بیشتر ماندن کاربر یا حتی پیدا کردن اطلاعات مفید توسط کاربر ندارد. نظریه درست آنست که کاربر با کلیک کردن های کم یا متعدد نمی تواند نشان دهد که از وبسایت راضی است یا خیر.

اما چیزی که در رفتار کاربر با وبسایت  نقش اساسی دارد، سررشته موضوعاتی است که در وبسایت قرار می گیرد، اگر شما یا هر قانونی دیگر کاربر را به قانون سه کلیک متقاعد کند، مطمئنا اطلاعات زیادی نمی تواند از این راه در وبسایت پیدا بکند. تست های سازمان UIE نشان می دهد که کاربران همیشه بعد از سه کلیک از وبسایت خارج نمی شوند و حتی این فکر نیز به ذهنشان خطور نمی کند که بعد از انجام سه کلیک، دیگر این وبسایت بدرد نمی خورد، بلکه خیلی از اوقات کاربر وبسایت را بیشتر نیز دنبال می کند.    

در تست های Jakob Nielsen نشان داده شده که توانایی پیدا کردن محصولات در یک سایت فروشگاهی توسط مردم با طراحی جدید و استفاده از تکنولوژی های مدرن، ۶۰۰ برابر از پیش بهبود یافته و کاربر می تواند در سریعترین زمان ممکن کالای مورد نیاز را بیابد، در این طراحی محصولات باید حداکثر از صفحه اصلی سایت ۴ کلیک فاصله داشته باشند.

بیشتر:

در تحقیقات  UIE نشان داده شده که واقعا تعداد کلیک ها موثر نیستند و هدف اصلی از ماندن کاربر در وبسایت حساب نمی شود، این تحقیقات نشان داده که لینک ها با برچسب هایی که سررشته اطلاعات داخل آن صفحه را نشان می دهد می تواند تاثیری بسیار بیشتری روی پیدا کردن اطلاعات مفید توسط کاربر داشته باشد.

یک توصیه، سعی کنید بجای استفاده از قانون سه کلیک همواره بیاد داشته باشید که قانون یک کلیک  جایگزینی بهتر است، قانون یک کلیک می گوید شما  با دادن سررشته اطلاعات به کاربر، با هر کلیک وی را به مقصد اصلی و هدف وبسایت (فروش محصول، بازدید مطلب و…) راهنمایی بکنید، در این قانون ذکر شده که همیشه محدودیت قرار دادن باعث می شود که یک کاربر از وبسایت زده شود، اما یک کلیک مانده به هدف می تواند امیدی بهتر باشد.

هیچ عدد جادویی وجود ندارد

ابتدای امر که قانون سه کلیک اختراع شد همه از جادویی بودن عدد سه، در طراحی وبسایت صحبت می کردند، اما نظریه ای وجود دارد که می گوید هیچ عدد جادویی وجود ندارد، چرا؟ چون اساس هدف وبسایت ها با هم متفاوت است و این یک قانون کلی نمی توان در نظر گرفت. ما وبسایت ها را می سازیم تا به کاربر اجازه دهیم که مطالب را بدون سردرگمی و تقلای زیاد پیدا بکند، پس نباید کاربر را به این فکر محدود کرد، نباید نگران تعداد کلیک ها شد بلکه سعی کنید که اطلاعات را در سریعترین زمان ممکن به کاربر ارائه دهید.

Joshua Porter یکی از مخالفان قانون سه کلیک می گوید:

قانون سه کلیک روی مشکل اصلی «پیدا کردن سه رشته اطلاعات» تمرکز ندارد و بیشتر دارد مسئله را مشکل تر می کند، شمارش تعداد کلیک ها نکته اصلی برای کاربران یک وبسایت نخواهد بود و من فکر نمی کنم که این قانون بتواند در پیدا کردن اطلاعات مهم به کاربران و بازدید کنندگان کمکی بکند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است