آیا مطمئن هستید که برای آنلاین شدن وب سایت خود آماده هستید؟

ترجمه و تالیف : علیرضا داداشی
تاریخ انتشار : 16 بهمن 98
خواندن در 7 دقیقه
دسته بندی ها : کسب و کار

من اخیراً شاهد شکست خوردن یکی از وب سایت‌های استارتاپی بودم. این یک شکست بسیار بزرگ بود، زیرا صاحب آن، وب سایت را خیلی زود راه اندازی کرد و به همین خاطر عواقب ناشی از این کار مهلک بود. به عنوان یک مالک یا طراح/توسعه دهنده یک وب سایت، باید درک کنید که پیروی از مراحل درست و داشتن حس بازاریابی برای دانستن زمان مناسب به منظور یک راه اندازی موفق بسیار حیاتی است. این مسائل برای وب سایت‌های نوپا بسیار مهم هستند.

برای اینکه مشتری راه اندازی وب سایت را زود شروع نکند، چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟

آیا مطمئن هستید که برای آنلاین شدن وب سایت خود آماده هستید؟

من در یک شرکت مشغول رفع مشکلات بودم. آن شرکت قصد داشت وب سایتی را راه اندازی کند که هدفش آموزش دادن نحوه وبلاگ نویسی به مردم بود. اولین واکنش من نسبت به این موضوع چنین بود که سعی داشتم بفهمم آیا همچین وب سایتی از قبل وجود دارد یا خیر. من متوجه شدم که در یک بازار کار شلوغ، چنین وب سایت‌هایی به فراوانی یافت می‌شوند. نگرانی اصلی من این بود که با وجود تعداد بسیاری از سایت‌های آموزش وبلاگ، وب سایت این شرکت چگونه قرار است با آن‌ها رقابت کرده و بهتر از همه‌ی آن‌ها عمل کند. «وب سایت برتر شدن» در چنین موقعیتی شدنی است، اما به برنامه ریزی دقیق و خاصی احتیاج دارد.

هنگامی که هیچ برنامه ریزی وجود ندارد

متاسفانه آن‌ها هیچگونه برنامه ریزی نداشتند. آن‌ها حتی به رقیب‌های خود دقت نکردند تا بفهمند برای رقابت و برتری به چه چیزهایی نیاز دارند. در ابتدا رسیدن به آرزوهای مالک وب سایت غیرممکن به نظر می‌رسید. وقتی چنین تفکری به وجود می‌آید، خوب است که هدف بزرگی برای وب سایت خود داشته باشید. شما برای رسیدن به موفقیت در چنین شرایطی، هنوز هم به برنامه ریزی احتیاج دارید.

من به عنوان طراحی باتجربه که با بسیاری از استارتاپ‌ها و همچنین انتشارات برتر همکاری داشته است، تصور می‌کردم که نه تنها به عنوان یک توسعه دهنده، بلکه به عنوان نویسنده و مستندساز هم استخدام شده بودم تا به وب سایت در تاسیس و رشد کردن کمک کنم. در ابتدا برنامه این چنین بود. این شرکت آمریکایی نبود، به همین خاطر زبان دوم آنها انگلیسی بود.

اولین سوال من از صاحب وب سایت در مورد برنامه فعالیت‌های وی بود. من سوالات خود را با نحوه‌ی انتخاب دامین و غیره آغاز کردم. خیلی سریع متوجه شدم که خبری از برنامه ریزی و وجود نقشه نیست. آن‌ها فقط قصد داشتند وب سایتی با موضوع آموزش وبلاگ را راه اندازی کنند

من به آن‌ها پیشنهاد کردم تا زمانی که محتوای سایت در حال آماده شدن است، ما می‌بایست پلتفرم‌هایی را در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کرده و مخاطبان خود را هدف قرار دهیم. این وبلاگ علاوه بر ارائه راهنمایی‌های مربوط به نحوه‌ی شروع وبلاگ، ویدیوهایی آموزشی و مصاحبه‌ای با وبلاگ نویسان برتر را نیز در اختیار مردم قرار می‌داد. این بلاگ مقاله‌هایی با موضوعات ابزارهای وردپرس، ترفندهای رسانه‌های اجتماعی و درآمدزایی از یک وبلاگ را ارائه می‌داد.

مالک سایت موافقت کرد و من هم علاوه بر تهیه مقالات و فیلم‌های مورد نیاز، شروع به طراحی پلتفرم‌هایی برای وب سایت در رسانه‌های اجتماعی کردم. در همین حین، مالک وب سایت چند نفر را استخدام کرد تا بر روی این پروژه‌ی بسیار بزرگ کار کنند. او قصد داشت طی ۶ ماه جزو بهترین وب سایت‌ها شود. 

با شنیدن چنین جمله‌ای، تمام بدنم به لرزه در آمد. تاسیس یک وب سایت با پیشرفت روز افزون در شش ماه یک چیز است، اما تبدیل شدن به وب سایت برتر در وبلاگ نویسی چیز دیگری است. رسیدن به همچین چیزی بدون داشتن بودجه‌های تبلیغاتی امکان پذیر نیست. تنها شانس ما برای برابر شدن با برخی از رقبا، این بود که بتوانیم از رسانه‌های اجتماعی به شکلی تاثیرگذار استفاده کنیم.

وب سایت‌ها باید خارق العاده و دیدنی باشند. وب سایت‌‌ها باید چیزی را داشته باشند که رقیبان آن‌ها ندارند. وب سایت آن‌ها نه تنها فاکتورهای قابل قبولی نداشت، بلکه حتی عملکردهای لازم برای رسیدن به موفقیت را نیز در اختیار نداشت. بزرگترین اشتباهی که مشتری سابق من مرتکب شد، این بود که وب سایتی را راه اندازی کرد که هنوز آماده نبود.

برخلاف رقبای وب سایت که به طور کلی روی وبلاگ نویسی متمرکز شده بودند، مالک تصمیم گرفت تا راهنمای وبلاگ نویسی را برای بیشتر تخصص‌ها فراهم کند. او تصمیم داشت هر ماه برای تخصص‌های متفاوت، اطلاعاتی را در مورد نحوه وبلاگ نویسی فراهم کند. او راهنماهای جداگانه‌ای را برای صنعت موسیقی، املاک، مد و غیره آماده کرد. او به دنبال محاصبه کردن با برترین وبلاگ نویسان دنیا بود. او قصد داشت برای هر تخصص، از مقاله‌هایی طولانی (حداقل ۳۵۰۰ کلمه) استفاده کند. 

شما زمانی می‌توانید وب سایت خود را به اجرا در آورید که محتواهایتان تنظیم شده باشد. سعی کنید زمانی وب سایت خود را به نمایش بگذارید که قدم‌های درستی را برداشته باشید. با قرار دادن راهنما و فیلم‌های آموزشی مربوط به دو تخصص، هر بازدیدکننده‌ای که به دنبال اطلاعاتی برای شروع یک وبلاگ بود، با دو انتخاب تخصصی روبرو می‌شد. اگر آن‌ها نتوانند اطلاعات مربوط به تخصص خود را پیدا کنند، سایت او را ترک می‌کنند و هرگز باز نخواهند گشت. این به معنای از دست رفتن زمان و تلاش‌های چندین ماهه است.

عجله = حماقت

این عقیده که "بیشتر" همیشه بهتر است، می‌تواند مبهم و محدودکننده باشد. در این حالت یک راهنمای کلی در مورد چگونگی شروع یک وبلاگ کافی خواهد بود. گاهی اوقات روش KISS بهترین راه برای بازدیدکنندگان وب سایت است تا درک کنند که سایت در مورد چیست و موضوع اصلی را متوجه شوند. هدف این استارتاپ شکست خورده این بود که بازدیدکنندگان را به رزرو میزبانی در وب هاستینگ ترغیب کند. طی چند ماه اول، وب سایت درگیر بی کفایتی‌های موجود شد. تعدادی از کارمندان جدید، پست‌هایی شخصی را در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی ارسال می‌کردند. آن‌ها اکانت‌های خودشان را به وجود آوردند و تحت عنوان وب سایت، پست‌های عجیبی و غریبی را منتشر می‌کردند.

مردی که مسئول تهیه ویدیوهای آموزشی بود، همیشه با چشمانی قرمز از خودش فیلم برداری می‌کرد و اتاقی که در آن فیلم می‌گرفت همیشه شلوغ و نامرتب بود. شخصی که مسئولیت ایجاد پرسشنامه‌های مربوط به بلاگ‌ها را بر عهده داشت، تصمیم گرفت فقط در زمینه مد و فشن مصاحبه انجام دهد. حالا سایت دارای بیش از ۵۰ مصاحبه در مورد مد و تنها 3 مصاحبه درباره‌ی موسیقی بود. اگر شما به سایتی مراجعه کنید که تنها طرفداران مد را مهم می‌داند، چه فکری با خودتان می‌کنید؟

از آنجایی که آن‌ها دیگر نیازی به تصحیح مطالب و سایر چیزها نداشتند، درخواست کمک مرا رد کردند. "نحوه‌ی شورع یک وبلاگ"، بله آن‌ها در صفحه‌ی اصلی کلمه‌ی شروع را بدین گونه نوشته بودند. این‌ها در برابر نام دامین هیچ بود. نام دامین آن‌ها آنقدر بی ربط بود که شما هرگز باور نمی‌کردید این سایت ربطی به آموزش وبلاگ نویسی داشته باشد. آن‌ها طراحی صفحه‌ی فرود (Landing Page) خود را طی ۲ ماه ۶ بار تغییر دادند. (۳ بار در یک هفته)

اکانت توییتر آن‌ها برای ۴ ماه دست نخورده باقی مانده بود و صفحه‌ی فیسبوک آنها هم هیچگونه فعالیتی نداشت. پیشخوان‌های آن‌ها نیز از سایت حذف شدند. 

چک لیست مفید در راه اندازی وب سایت 

شما برای ساخت هر نوع وب سایت و هرگونه توسعه پروژه‌ای به آن نیاز دارید.

دامین مناسب و درست 

در حالی که نام‌های کوتاه، آسان و به یاد ماندنی ".com" برای سال‌هاست که از بین رفته‌اند، GTLDهای جدیدی وجود دارد که در دسترس شماست. افزونه‌‌هایی مثل ".design" و ".guru" به همراه سایر افرونه‌های دامین به شما کمک خواهد کرد تا دامینی را بسازید که کاملاً مناسب کسب و کارتان باشد. چند دامین دیگر هم بگیرید، تمام آن‌ها باید کاری کنند که مردم نام شما را به خاطر داشته باشند.

این موضوع را نیز فراموش نکنید، علاوه بر دامین‌های بالا، سعی کنید دامینی را انتخاب کنید که SEO شما را بومی سازی خواهد کرد.

دموگرافیک‌های خود را بررسی کنید

تحقیقاتی را در بازار انجام دهید تا بفهمید که مخاطبان شما چه کسانی هستند. افرادی که می‌خواهید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید، طراحی وب سایت شما و عناصر لازم برای یک تجربه کاربری فوق العاده را ارائه می‌دهند. شما باید نزدیک ترین رقیب‌های خود را نیز بررسی کنید. فقط به سایت‌های بزرگتر از خودتان نگاه نکنید. بفهمید که آخرین موارد اضافه شده به تخصص شما چه کارآیی‌هایی دارد. گاهی اوقات این موارد ایده‌های خوبی را به همراه دارد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

کاری تیمی

اطمینان حاصل کنید که تمام افراد حاضر در گروه، از جایگاه و وظایف خود مطلع هستند. به آن‌ها بفهمانید که چه کارهایی را باید و چه کارهایی را نباید انجام دهند. اگر بعضی از افراد در کارهای دیگران دخالت کردند، فوراً وظایفشان را به آن‌ها گوشزد کنید و سعی کنید آن‌ها را به انجام کارهای خودشان ترغیب کنید. اگر این کار را نکنید، ممکن است درگیری‌هایی در گروه رخ دهد.

۱. اگر می‌خواهید تمام افراد هم جهت با یکدیگر فعالیت داشته باشند، باید این موضوع را به آن‌ها بگویید! وجود یک دندانه‌ی شکسته در زنجیر، منجر به از هم پاشیده شدن تمام زنجیر خواهد شد.

۲. هفته‌ای ۲ بار جلسه برگزار کنید. کمتر از این ۲ بار نفعی برایتان ندارد و بیشتر از ۲ بار گروه را کلافه می‌کند. با انجام این کار تمام اعضای گروه می‌فهمند که پروژه در چه سطحی قرار دارد. 

خلق محتوا

محتوای ماه آینده خود را آماده نگه دارید. وقتی ساخت وب سایت به اتمام رسید، شما باید برای شرکت کنندگان جدید، محتوا و تصاویر دیگری را نیز فراهم کنید تا حضور حرفه‌ای خود را به همه نشان دهید.

۱. تصحیح! وقتی کارهایتان به اتمام رسید، کسی را مسئول تصحیح کردن کنید. اگر بخواهید تیتر خود را با "نحوه‌ی شورع یک وبلاگ" آغاز کنید، یعنی شروع چندان خوبی نخواهید داشت.

۲. قبل از اینکه وب سایت خود را راه اندازی کنید، به اندازه کافی مطلب در آن قرار دهید تا بازدیدکنندگان در روز اول به اندازه کافی مطلب برای خواندن داشته باشند. این به آن‌ها نشان می‌دهد که هدف شما و سایتتان جدی است و آن‌ها می‌توانند تمام اطلاعات مورد نیاز خود را در وب سایت شما پیدا کنند.

۳. اگر محتوای شما مشابه محتوای سایر وب سایت‌ها باشد، مردم دلیلی نمی‌بینند تا سایت‌های قبلی خود را رها کنند. متفاوت باشید تا مردم به وب سایت شما مراجعه کنند.

چند کلمه هوشمندانه در راه اندازی

از آنجایی که مشکلات مطرح شده در مورد سایتی بود که قصدش ارائه اطلاعاتی در مورد نحوه‌ی وبلاگ نویسی بود، با خودم گفتم که بهتر است از فردی که در این زمینه موفق بوده و به افراد زیادی در راه اندازی سایت و وبلاگ نویسی کمک کرده سوالاتی را در مورد مشکلات وب سایت مطرح شده بپرسم. 

متیو لومیس مالک «Build Your Own Blog» است. این یک سایت آموزشی است که به افراد کمک می‌کند وبلاگ‌های خود را شروع کنند. 

۱. متقاعد کردن شخصی برای نگاه کردن به یک وبلاگ تقریباً خالی، راهکار خیلی خوبی برای شروع نیست. اگر قرار است این کار را انجام دهید، بهتر است اولین پست وبلاگ شما بی نظیر باشد. با این حال اگر این تمام چیزی باشد که ارائه می‌دهید، بازدیدکننده‌های زیادی را از دست خواهید داد.

۲. من به بلاگرها توصیه می‌کنم که قبل از ارتقا دادن سطح وبلاگ خود، حداقل ۴ مقاله را آماده در اختیار داشته باشند. هرچه قبل از راه اندازی وبلاگ خود محتوای بیشتری را آماده کنید، بهتر خواهد بود. این کار ارزش بیشتری را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند و سبب برقراری ارتباطی محتوایی در بازدیدکننده می‌شود. این امر به بازدیدکنندگان دلیل خوبی را می‌دهد تا در وبلاگ شما عضو شوند.

۳. سوق دادن مردم به سمت وبلاگی خالی یا غیرفعال، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

۴. بنابراین این شامل رسانه‌های اجتماعی نیز می‌شود. اگر من برای تجارت خود نیاز به حضور در رسانه‌های اجتماعی را داشته باشم، تا زمانی که حداقل ۴ مقاله آماده نداشته باشم این کار را انجام نمی‌دهم.

نتیجه گیری

هر کسب و کاری به یک برنامه عملیاتی مصمم و محکم نیاز دارد. مطمئناً یک وب سایت، ابزاری بزرگ در تجارت است. اگر شما به درستی از وب سایت استفاده نکنید، می‌تواند سبب سقوط تجارت شما شود. شما برای رسیدن به موفقیت تنها یک شانس دارید.

از همه عجیب‌تر این است که آن وب سایت به حالت ایستا در آمده است. یکی از کارمندان خود را به عنوان مالک وب سایت در پروفایل LinkedIn معرفی کرده است. این یک دروغ است، زیرا هیچکس نمی‌گوید که این گفته درست است. شاید او یک سایت نیمه جان را با قیمتی ارزان خریداری کرده باشد. واقعیت هرچه که باشد، این وب سایت دیگر نمی‌تواند پیشرفتی را به کارنامه‌ی خود اضافه کند.

منبع

دیدگاه‌ها و پرسش‌ها

برای ارسال نظر لازم است ابتدا وارد سایت شوید
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید