بهترین IDEها و ویرایشگرهای کد برای جاوا اسکریپت - بخش دوم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

بهترین IDEها و ویرایشگرهای کد برای جاوا اسکریپت - بخش دوم

محبوبیت و کاربرد کلی جاوا اسکریپت منجر به افزایش قابل توجهی در توسعه IDEها و ویرایشگرهای کد شده است. در بخش اول این مقاله ۷ مورد از ابزار برتر توسعه برای جاوا اسکریپت را برسی کردیم؛ در این بخش به باقی این موارد می‌پردازیم.

8. Codeanywhere

نوع: IDE ابری

این برنامه در سال 2013 منتشر شد و یک IDE مبتنی بر ابر و کراس پلتفرم است که به زبان جاوا اسکریپت نوشته شده است. می‌توانید پروژه‌های خود را مستقیما از طریق یک مرورگر وب نوشته، ویرایش و اجرا کنید و به غیر جاوا اسکریپت از بیش از 70 زبان برنامه نویسی دیگر نیز پشتیبانی می‌کند.

ویرایشگر Codeanywhere بر اساس CodeMirror طراحی شده که از یک کانتینر OpenVZ به نام DevBoxes برای محیط‌های توسعه استفاده می‌کند. شما می‌توانید ماشین‌های مجازی خود را از طریق FT یا SSH متصل کنید و همچنین به شما امکان می‌دهدDropbox ، Google Drive و OneDrive خود را به Codeanywhere متصل کنید. به علاوه پشتیبانی از Git ، GitHub و Bitbucket نیز وجود دارد.

با استفاده از این محیط توسعه آنلاین، یک ترمینال داخلی با پشتیبانی از npm و همچنین دستورات Unix، دیباگینگ، مدیریت فایل‌ها و سایر ویژگی‌های اساسی دریافت خواهید کرد و از استقرار برنامه شما در Heroku نیز پشتیبانی می‌کند.

9. Eclipse

نوع: IDE مخصوص جاوا

Eclipse که در نوامبر 2001 منتشر شد، یکی از سه IDE جاوا اسکریپت بزرگ با سیستم افزونه قابل توسعه است. برای استفاده از آن برای جاوا اسکریپت یا هر زبان برنامه نویسی دیگر، باید کامپایلرهای خاصی را نصب کنید.

با استفاده از این محیط توسعه یکپارچه به ترکیبی قابل توجه از ثبات، عملکرد و قدرت می‌رسید. در این IDE می‌توانید با راه اندازی پروژه Oomph، فضاهای کاری یکسان را خودکار و تولید کنید.

در چند سال اخیر، توسعه دهندگان آن تلاش‌های قابل توجهی برای تعاملی کردن آن با جاوا اسکریپت انجام داده‌اند که با افزایش عملکرد در ابزارهای توسعه JS به وضوح قابل مشاهده است. با استفاده از این IDE می‌توانید تصاویر و کانتینرهای داکر را با Docker CLI بسازید، زیرا از رابط کاری جدید داکر نیز پشتیبانی می‌کند.

گزارش خطای خودکار یکی از ویژگی‌های شگفت انگیز آن است که کارایی شما را چندین برابر افزایش می‌دهد. با بهره گیری از این ویژگی، Eclipse مشکل پیدا شده را به طور خودکار به eclipse.org ارسال می‌کند. علاوه بر این، تمام یا حداقل اکثر پکیج‌ها برای Eclipse با گیت تلفیق شده است.

10. IntelliJ IDEA

نوع: IDE مخصوص جاوا

این محیط توسعه در ابتدا با هدف به حداکثر رساندن بهره وری توسعه دهندگان در ژانویه 2001 منتشر شد که یکی از محبوب‌ترین IDEها برای توسعه مربوط به جاوا اسکریپت است. همچنین از تعدادی زبان برنامه نویسی دیگر به غیر از جاوا و جاوا اسکریپت نیز پشتیبانی می‌کند.

طراحی ارگونومیک آن سهولت استفاده را به کاربر می‌دهد و یکی از جالب ترین ویژگی‌هایش این است که به طور خودکار تمام ابزارهای مربوط به پروژه شما را اضافه می کند. این برنامه قادر است به طور خودکار وظایف کدنویسی تکراری، تکمیل کد پیشرفته، تجزیه و تحلیل کد ایستا و تعدادی از ویژگی‌های کمکی برای کدنویسی هوشمند را فراهم کند. همچنین یک ابزار کنترل نسخه یکپارچه نیز در آن وجود دارد.

11. NetBeans

نوع: IDE

این برنامه در سال 1997 منتشر شد و یک IDE اختصاصی برای توسعه جاوا محسوب می‌شود. به غیر از این، NetBeans یک محیط توسعه یکپارچه قدرتمند برای جاوا اسکریپت نیز فراهم می‌کند. این محیط توسعه کراس پلتفرم به شما امکان می‌دهد تا با استفاده از ماژول‌ها یا کامپوننت‌های نرم‌افزاری ماژولار برنامه‌هایی را توسعه دهید.

با بهره‌گیری از NetBeans به تکمیل کد هوشمند، پشتیبانی داخلی گیت، برجسته سازی سینتکسی و دستوری کد و سایر ویژگی‌ها دست پیدا می‌کنید. در این IDE می‌توانید به راحتی فضای کاری را اصلاح کنید، همچنین می‌توانید تب‌ها را در قاب برنامه بکشید و تغییر مکان دهید و نیز دکمه‌ها را در نوار ابزار شخصی سازی کنید و میانبرهای صفحه کلید خود را هم تنظیم کنید.

12. PhpStorm

نوع: IDE مخصوص PHP

این برنامه در سال 2009 منتشر شد و یک IDE کراس پلتفرم است که عمدتا برای توسعه مربوط به PHP ساخته شده است. با این وجود ویژگی‌های بسیار جالبی را به توسعه دهندگان جاوا اسکریپت هم ارائه می‌دهد. این محیط توسعه مبتنی بر IntelliJ IDEA ساخته شده و به همین دلیل عملکردهای آن را می‌توان توسط پلاگین‌های مختلف گسترش داد.

به خاطر وجود دیباگر پیکربندی شده، شما با بازسازی خودکار، برجسته سازی سینتکس، تجزیه و تحلیل کد و جلوگیری از خطا مواجه می‌شوید. برای افزایش کیفیت کد، PhpStorm دارای چندین ابزار بازرسی کد است. اینها به راحتی می‌توانند کد را تأیید کرده و پس از نوشتن آن، سریعا ارائه کنند و به رفع مشکلات بپردازند. همچنین می‌توانید با فشردن "Alt + Enter" تمام گزینه‌های موجود برای هر بازرسی را مشاهده کنید. به علاوه چند ابزار داخلی برای تست وجود دارد و توسط برخی ابزارها می‌توانید با پایگاه داده و SQL برای یک پروژه کار کنید.

13. SourceLair

نوع: IDE آنلاین مبتنی بر وب

SourceLair در سال 2011 منتشر شد و دارای 30 روز دوره آزمایشی رایگان می‌باشد. این یک IDE آنلاین است که با جنگو (یک فریمورک برجسته پایتون) نوشته شده و برای هر یک از پروژه‌های ایجاد شده یک محیط جداگانه در اختیارتان قرار می‌دهد.

یکی از مهمترین و قابل توجه ترین ویژگی‌های این محیط توسعه این است که همه پروژه‌ها دارای یک سرور اختصاصی توسعه هستند که در دسترس عموم قرار دارند. این بدان معنی است که شما می‌توانید با به اشتراک گذاشتن آدرس اینترنتی عمومی، پروژه را با همه مشتری‌ها یا همکاران خود به اشتراک بگذارید.

برخی از ویژگی‌های قابل توجه آن شامل فشرده سازی کد، تکمیل خودکار هوشمند، تورفتگی خودکار و برجسته سازی سینتکس است. به لطف JSHine، گزارش خطای جاوا اسکریپت به صورت real-time را نیز ارائه می‌دهد. علاوه بر این، شما یک ترمینال کامل لینوکس، همگام سازی مرورگر، پشتیبانی از درگ و دراپ، یکپارچه سازی گیت، کنترل صفحه کلید قوی، استقرار برنامه با یک کلیک در Heroku، npm، تقسیم صفحه نمایش و برخی از ویژگی‌های مفید دیگر خواهید داشت .

14. Vim

نوع: ویرایشگر متن

vim به عنوان یک برنامه مستقل با GUI و CLI ایجاد شده است. این یک ویرایشگر متن رایگان و متن باز است که می‌تواند برای انواع سیستم‌عامل‌ها استفاده شود. در ابتدا برای Amiga منتشر شد اما اکنون برای جاوا اسکریپت نیز استفاده می‌شود.

بهترین قسمت در مورد این ویرایشگر این است که از طریق پلاگین‌های مختلفی که با vimscript یا VimL نوشته شده بسیار قابل تنظیم است. این برنامه با یک سیستم جامع یکپارچه، ویژگی‌های مشابه IDE، پشتیبانی از تعامل با ماوس، مدیریت پنجره‌ها، برجسته سازی سینتکسی و موارد دیگر همراه است. با استفاده از Vim می‌توانید فایل‌های بایگانی شده را از طریق پروتکل‌های شبکهFT ، SSH و HTTP ویرایش کنید و همچنین به شما امکان می‌دهد نگاشت‌های کلید شخصی سازی شده تعریف کنید.

15. ++Notepad

نوع: ویرایشگر متن

این یک ویرایشگر متن اپن سورس، سبک و سریع است که می‌توانید از آن در ویندوز استفاده کنید. به طور کلی ++Notepad یک ویرایشگر کلاسیک است که می‌توانید تقریبا برای همه زبان‌های برنامه نویسی با آن کدنویسی کنید. این ویرایشگر به یکی از اساسی‌ترین ابزارها برای هر توسعه دهنده فرانت-اند تبدیل شده و اصولا با زبان سی پلاس پلاس نوشته شده است.

این ابزار از باز کردن همزمان چند فایل پشتیبانی می‌کند، پیشنهاد تصحیح خودکار را ارائه می‌دهد و همراه با برجسته سازی سینتکس است. به دلیل ویژگی باز شدن چند فایل، به راحتی می‌توانید از یک فایل به یک فایل دیگر سوییچ کنید. و به دلیل سبک بودن می‌توانید این را بر روی هر سیستمی با هر مشخصاتی بدون هیچ مشکلی اجرا کنید.

جمع بندی

این نمونه‌ها IDEها و ویرایشگرهای برتری بودند که فکر می‌کنم یک ابزار لازم برای تمام توسعه دهندگان باشند. هر یک از این ابزارها موافقان و مخالفان خاص خود را دارند. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از انتخاب در مورد تمام نیازهای خود اطمینان حاصل کنید.

امیدواریم که این لیست برای شما مفید باشد تا بتوانید بر اساس نیاز خود یکی را انتخاب کرده و به خوبی از آن استفاده کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید