بهترین شیوه‌ها برای طراحی بخش جستجوی وبسایت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

بهترین شیوه‌ها برای طراحی بخش جستجوی وبسایت

جستجو، می‌تواند ابزار قدرتمندی برای ارتقای تجربه کاربری باشد؛ و وقتی که از این روش‌ها پیروی کنید، می‌تواند حتی قوی‌تر هم باشد.

با توجه به مرکزیت جستجو در دنیای دیجیتال امروز، طراحی تجربه جستجویی که نه تنها قابل استفاده باشند، بلکه پر کاربرد هم باشند، حیاتی است. و این یعنی:

  1. با احتیاط،‌ انتظارات کاربر را درباره موضوع جستجو را نمایش دهید.
  2. باقی وبسایت خود جدا از بخش جستجو را با احتیاط طراحی کنید، تا تجربه جستجوی بهتری بسازید.

بیایید با ورود به جزئيات ساخت یک تجربه جستجو خوب شروع کنیم.

طراحی فرم جستجوی خود

طراحی یک تجربه جستجو، با خود فرم شروع می‌شود.

جستجو را در جایی قرار دهید که کاربران بتوانند ببینند

اولین قدم، این است که مطمئن شوید کاربران می‌توانند آن را پیدا کنند. طبق تحقیقات، مردم بیشتر در بالا سمت راست صفحه به دنبال جستجو می‌گردند؛ دقیقا جایی که عناصر اصلی شما معمولا قرار دارند.

برای اکثریت وبسایت‌ها، پیروی از این قانون باید کافی باشد. اگر وبسایتی می‌سازید که بیشتر در زمینه رفع مشکلات کار می‌کند، (مانند یک help center یا ویکی) یک جایگذاری برجسته‌تر، می‌تواند حتی بهتر باشد.

اگر در این که چگونه نوار جستجوی خود را بسازید مشکل دارید، این قانون را به یاد داشته باشید:

جستجو برای مردمی است که می‌دانند به دنبال چه چیزی هستند.

اگر وبسایت شما بیشتر برای اکتشاف و گردش است، همان بالا سمت راست می‌تواند مناسب باشد. در غیر این صورت، آن را در مرکز قرار دهید.

اندازه مناسبی برای باکس ورودی تعیین کنید

به طور معمول، باکس جستجوی شما باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا یک حجم متن رایج را پشتیبانی کند. اگر کمبود فضا دارید یا می‌خواهید وضعیت پیشفرض باکس را تغییر دهید، می‌توانید عکس العملی برای گسترش باکس وقتی که کاربر بر روی آن کلیک می‌کند، تعیین کنید.

جستجو را با کلیک، و همچنین کلید Enter راه‌اندازی کنید

با این که اکثر افراد به گوگل عادت دارند و برای شروع جستجو فقط کلید Enter را می‌فشارند، اما داشتن یک دکمه برای این کار نیز نمی‌تواند بد باشد.

جستجو در موبایل را در وسط قرار دهید

وقتی که معماری مرور اطلاعات یک وبسایت، قابل حمل به نظر می‌رسد، جستجو در قدرتمندترین حالت خود قرار دارد. پس به جای این که از کاربران خود بخواهید که منوی مخفی شما را باز کنند و ریسک کلیک کردن بر روی لینک‌های اشتباه را بپذیرند، بهتر است حالت موبایل نیز برای وبسایت خود طراحی کنید، تا سریع‌تر به آنچه که می‌خواهند برسند.

طراحی صفحه نتایج موتور جستجو (Search Engine Results Page = SERP)

یک تجربه جستجوی زیبا، هیچ معنایی ندارد اگر نتایج برای جستجوگر واضح نباشند. خوشبختانه، این نکات به شما در جمع‌بندی تجربه کاربری خود، به شما کمک می‌کنند.

در صفحه نتایج خود نیز یک باکس جستجو قرار دهید

معمولا جستجو پس از تلاش اول به اتمام نمی‌رسد. چه وقتی که نتایج جستجو با آنچه کاربر می‌خواست تطابق نداشته باشند، یا چه وقتی که کاربر فقط می‌خواهد به دنبال چیز دیگری بگردد. به هر حال منطقی است که آن‌ها را مجبور به برگشتن نکنیم.

با قرار دادن یک نوار جستجو در صفحه نتایج، کاربران راحت‌تر می‌توانند مجددا تلاش کنند. و اگر به دنبال نتایجی در زمینه‌های مختلف هستند، به راحتی می‌توانند نتایج را در یک تب جدید باز کرده، و صفحه نتایج را ترک نکنند.

یک state خالی خوب بسازید (به عبارتی، صفحه «هیچ نتیجه‌ای یافت نشد»)

هر طراحی، ارزش یک state خالی را می‌داند. ایده اصلی آن این است که اگر نمی‌توانید آنچه یک کاربر می‌خواهد را برایش فراهم کنید، می‌توانید راه‌های دیگری پیشنهاد کنید که کاربر را سرگرم نگه دارید. در بسیاری از رابط‌ها، یک state خالی، state طبیعی برای پیشنهاد یک کار خلاقانه است.

اما در جستجو، هیچ کار خلاقانه‌ای نیست که بتوانید پیشنهاد کنید. پس در عوض:

  1. به وضوح بگویید که هیچ نتیجه‌ای یافت نشده است.
  2. کاربر را مقصر نشان ندهید. این که وبسایت شما محتویات مد نظر او را ندارد، تقصیر او نیست.
  3. قدم بعدی کاربر را تعیین کنید. مثلا می‌توانید جستجوهای دیگری را پیشنهاد کنید، یا یک لینک به صفحه اصلی قرار دهید.

Slugها را نگه دارید

نمایش slugها (خط فاصله‌هایی که به جای کاراکترهای غیر مجاز استفاده می‌شوند) در جستجو، به کاربران شما کمک می‌کند که ساختار وبسایت را بهتر درک کرده، و ببینند که کدام نتایج برای آن‌ها مناسب‌تر هستند.

عبارات جستجو را در جستجوی خود برجسته کنید

یک ویژگی پرکاربرد دیگر در جستجو، برجسته سازی عبارات جستجو در نتایج است. یعنی این که هر کلمه‌ای که برایش جستجو شده است، در لیست نتایج bold شود. درست به مانند slugها، برجسته سازی‌ها نیز می‌توانند به کاربر در انتخاب نتیجه مناسب‌تر کمک کنند. نتایج برجسته توجه کاربر را به خود جلب می‌کنند.

نتایج را به صورت تقسیم‌بندی شده نمایش دهید

با توجه به تجربه خود در جستجو، شاید بخواهید صفحه نتایج موتور جستجوی (SERP) خود را مانند گوگل به صورت لیست صفحه‌بندی شده نمایش دهید. اما صبر کنید! به Google Images بروید و دوباره امتحان کنید. حال می‌توانید یک صفحه نتایج تقسیم بندی شده به صورت اشکال ۴ ضلعی ببینید.

وقتی که شک دارید، از گوگل دزدی کنید

تمام انتظارات کاربران در زمینه جستجو، توسط گوگل تعیین می‌شوند. پس از انجام این کار نترسید. شاید خلاقانه نباشد، اما پرکاربرد است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

5 سال پیش
/@er79ka

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید