با رقیب جدید Node.js آشنا شوید: Bun
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 3 دقیقه

با رقیب جدید Node.js آشنا شوید: Bun

از زمانی که در سال 2018 توسعه دهنده اصلی نودجی‌اس Rayan Dahl از ایجاد نودجی‌اس پشیمان شد افراد بسیار زیادی تلاش کردند تا نسخه‌های دیگری که شبیه به نودجی‌اس باشند اما نواقص آن را حل کنند را توسعه دهند. خود Rayan یک نسخه جدید را توسعه داد که نامش را Deno معرفی کرد و ممکن است تا به حال نام آن را شنیده باشید.

اما حال یک رقیب جدید برای نودجی‌اس ساخته شده است که  بنا بر آمار و تحلیل‌های تکنیکی توانسته خروجی‌های بسیار بهتری را به نسبت نودجی‌اس داشته باشد.

مطابق با مستندات خود وبسایت Bun.sh، این تکنولوژی جدید یک محیط اجرایی جدید جاوا اسکریپتی است که از ابتدای کار ایجاد شده و از هیچ runtime دیگری نسخه برداری نشده است.

لزوم ایجاد یک محیط اجرایی دیگر چیست؟

Bun از ابتدای کار توسعه پیدا کرده و به همین دلیل وابستگی به نودجی‌اس یا حتی Deno ندارد. بنابر موضوعاتی که در وبسایت رسمی گفته شده است، Bun سه ویژگی اصلی داشته و بیشتر توسعه آن همراه با این سه ویژگی ارائه می‌شود:

  • تازه بودن: همانطور که گفته شد Bun از ابتدا ساخته شده و از هیچ محیط اجرایی دیگری استفاده نمی‌کند.
  • Bun با بهینه‌سازی اصل داخلی جاوا اسکریپت یا همان JavaScriptCore سعی کرده تا میزان کارایی بسیار بالایی را ارائه دهد. در نتیجه چیزی که شاهد آن هستیم Performance بسیار بهتر به نسبت جاوا اسکریپت است.
  • همراه بودن با تمام ابزارهای لازم که برای توسعه یک اپلیکیشن نیاز دارید. Bun همراه با یک پکیج منیجر، یک transpiler و یک bundler عرضه می‌شود.

ابزارهای همراه Bun

جایگزینی برای نودجی اس با نام Bun

همانطور که گفته شد Bun همراه با سه ابزار اصلی و ضروری برای توسعه اپلیکیشن‌ها عرضه می‌شود.

Bundler موجود در Bun به شما این اجازه را می‌دهد تا بتوانید چندین فایل جاوا اسکریپتی را در کنار همدیگر قرار داده و آن‌ها را با همدیگر ترکیب کنید.

Task Runner که به شما در انجام دادن کارهای تکراری کمک می‌کند و از استفاده از ابزارهای موجود در این زمینه مانند grunt.js بی نیاز می‌سازد.

Transpiler که در نهایت در تبدیل کدهای جاوا اسکریپتی به شما کمک می‌کند. شما با استفاده از این ابزار توانایی استفاده از تایپ اسکریپت را نیز خواهید داشت.

تداخل با نودجی‌اس

Bun در وبسایت خود ادعا کرده که با بیشتر از ۹۰ درصد کتابخانه‌ها و ابزارهای نودجی‌اس مشکل نداشته و توسعه دهندگان هنوز می‌توانند از NPM استفاده کنند.

از این جهت برنامه نویسان نودجی‌اس که قصد مهاجرت به سوی Bun را دارند می‌توانند میزان بالایی اطمینان در جهت کار کردن درست اپلیکیشن‌شان داشته باشند.

آيا Bun از نودجی‌اس سریع تر است؟

این سوالی‌ست که جواب آن ممکن است به شدت شما را شوکه کند. Bun  سه برابر از نودجی‌اس و حدود چهار برابر از Deno سریع‌تر است. این آمار در زمانی که از دیتابیس کوئری گرفته شده و با فریمورک React مشغول انجام Server-Rendering بوده‌اند دریافت شده است. دلیل اصلی این موضوع نیز وجود جایگزین بهتری برای موتور قدیمی V8 Chrome است. در ساخت Bun از وب کیت مربوط به JavaScriptCore استفاده شده که به عنوان یکی از هسته‌های اصلی جاوا اسکریپت شناخته می‌شود.

در پایان

به نظر می‌رسد که Bun توانسته گرد و خاک حسابی به پا بکند. اما از آنجایی که هنوز Bun در نسخه‌های اولیه و بتا خود قرار گرفته نباید تصمیم عجولانه‌ای بگیریم چرا که باید تا تکامل این ران‌تایم صبر کرد. برخی از توسعه دهندگان مشکلاتی از نظر سازگاری ارائه کرده‌اند که نشان از تمام نشدن توسعه Bun می‌دهد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.83 از 6 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات