آیا یک طراح وب می تواند یک کارآفرین باشد؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

آیا یک طراح وب می تواند یک کارآفرین باشد؟

وب گسترده جهانی عرصه بسیار بزرگ و عظیمی برای شکوفایی و رشد است. این جهان آغوش خود را برای هر طراح خلاقی که قصد دارد Ethan Marcotte آینده باشد باز کرده است. درست مانند اینترنت چیزها که در حال حاضر به یکی از تکنولوژی های مورد نیاز روز تبدیل شده است، هیچوقتی بهتر از الان نیست که طراحان شروع به ساختن شرکت خودشان بکنند. اگر به عنوان یک طراح وب در فکر کارآفرین شدن هستید، در این مقاله قصد داریم که شما را با چند نکته مهم آشنا کنیم.

دارا بودن مهارت‌های کلیدی به عنوان یک طراح وب

طراحی وب نیز درست مانند حرفه‌های دیجیتالی دیگر برای ادامه و رشد کردن به یکسری از مهارت های کلیدی احتیاج دارد. این مهارت ها عبارتند از مارکتینگ، آنالیز داده و البته مهم‌تر از همه دانش خوب از پایه های طراحی. امروزه برای مارکتینگ بودن شما باید درک صحیحی از مباحثی مانند شبکه‌های اجتماعی، بهینه سازی موتورهای جستجوگر و متدهای جدید برای انتشار محتوا در سرتاسر اینترنت را داشته باشید. البته باید بگویم که در ابتدای کار داشتن اطلاعات کلی از این موارد کافی است و حتما به عنوان یک طراح وب احتیاجی به حرفه‌ای بودن در این زمینه ها ندارید. می توانید بعد از تاسیس شرکت یک فرد مجرب را بدین منظور استخدام کنید. 

با وجود مواردی چون مارکتینگ و سئو، در بین طراحان وب چیزی وجود دارد که نمی شود آن را دور زد و به سادگی از آن گذشت و آن درک درست و صحیحی از مفاهیم طراحی است. با وجود آنکه شما باید تکنیک ها و نکات خوب دنیای طراحی وب را بدانید اما در نظر بگیرید که یادگیری مفاهیم پایه‌ای طراحی باید در قدم اول باشد. به این دلیل که تکنیک ها و حقه های دنیای طراحی هر روز تغییر می کنند اما پایه های طراحی همیشه در جای خود هستند. 

برای آنکه یک طراح وب بخواهد به یک کارآفرین تبدیل شود باید المنت های طراحی مانند لایه ها، فضاها، ناوبری، تکنیک های کدنویسی، تصاویر و … را بداند. بدون حرفه‌ای بودن در زمینه طراحی وب مطمئنا نمی توانید خودتان را به عنوان یک فرد لایق برای کارآفرین بودن معرفی کنید.

آنالیز داده جدای از اینکه در چه صنعتی پیاده سازی می شود برای هر شرکت موفقی لازم است. یادگیری جمع آوری و آنالیز داده های وبسایت یک کار بی چون و چرا برای طراحانی است که می خواهند صاحب شرکت خود باشند. کسب کردن اطلاعاتی راجع به ترافیک وبسایت، رفتارهای کاربری، نرخ کلیک های وبسایت و … تنها راهی است که موجب می شود بدانید وبسایت‌تان برای کاربران بهینه است یا خیر. آنالیز داده علمی است که با آن طراح می تواند در بهتر کردن تجربه کاربری وبسایت برای مشتری های خود نقش داشته باشد. 

به انتخاب طراحی وب افتخار کنید

طراحان وب نسبت به دیگر کارآفرینان مزایا خاص خود را دارند. برای مثال آنها برای داشتن یک شرکت به مکان خاصی احتیاج ندارند. انجام کارها از راه دور و ارتباط با دیگر اعضا به صورت غیر مستقیم سختی های خود را دارد اما این سختی باعث می شود که هزینه شما برای اجاره کردن یک مکان کاهش پیدا کند. طراحان وب یک مزیت مهم دیگر را نیز دارند و آن این است که آنها می توانند وبسایت بسازند. در تجارت داشتن یک وبسایت خوب نکته‌ای بسیار مهم است، خب طراحان برای اینکار می توانند به بهترین شکل آن چیزی را که می خواهند پیاده سازی کنند. 

یکی دیگر از نکات قابل توجه این است که برای تاسیس یک شرکت در زمینه طراحی وب، احتیاجی به هزینه زیاد برای تجهیزات نیست. وبسایت Entrepreneur.com گفته است که برای شروع یک استارت‌آپ مربوط به طراحی وب تنها به ۲ هزار دلار پول نیاز دارید. یک کامپیوتر، اینترنت پرسرعت و بقیه چیزها به دانش شما بستگی دارد.

امروزه بسیاری از اپلیکیشن های مربوط به حوضه طراحی وب نیز به صورت رایگان در اختیار همگان است. پس نیازی به خرید نرم افزارهای پیچیده‌ای ندارید. این ویژگی های طراحان وب باعث می شود که افراد بتوانند بدون ریسک از دست رفتن تمام سرمایه‌شان شروع به تاسیس شرکت جدیدی بکنند.

درس‌هایی از طراحانی که در این مسیر قرار گرفته‌اند

طراحی وب یک صنعت پرجمعیت و شلوغ است. همچنین این صنعت یکی از صنعت هایی است که به سرعت می توان در آن رشد کرد، مخصوصا برای طراحانی که می دانند دقیقا چه‌کاری می کنند.   اگر واقعا قصد دارید به عنوان یک طراح وب به یک کارآفرین تبدیل شوید بهتر است که چند نکته ساده در این زمینه را از طراحانی که در این مسیر قرار گرفته‌اند، بخوانید. Mark Atkinson طراحی که صاحب و مدیر استدیو طراحی وب در آفریقای جنوبی است می گوید که در مسیر خود هیچوقت متوقف نشوید حتی اگر رقبای شما حرفه‌ای تر هستند. چند سال طول کشید تا Atkinson توانست استدیو طراحی خود را مدیریت کند.

Atkinson شرکت خود را به خوبی ساخت اما متوجه شد که شرکت در حال مرتکب شدند به یک اشتباه است. نداشتن طراحی مستقل. وبسایتی که شرکت وی داشت، مبتنی بر قالبی بود که چندین وبسایت دیگر از آن استفاده می‌کردند و بسیار خسته کننده بود. بعد از این موضوع،  Atkinson تصمیم گرفت که با در نظر گرفتن شرایط مختلف از جمله مشتری و تکنیک های جدید طراحی، وبسایتی بسازد که یونیک و منحصر به فرد باشد. بعد از طراحی وبسایت جدید Atkinson تمام تمرکز خود را روی پیش رفت شرکت گذاشت.

کارآفرینان دیگری که در این زمینه مشغول کار هستند سعی و تلاش دارند که با دیگر شرکت ها ارتباط برقرار کنند و یک شبکه بسازند. برخی از کارآفرینان این حالت را قبول می کنند، این در حالی است که آنها دارای توانایی های بسیار خوبی هستند و می توانند سرویس خوبی را به مشتری ارائه بدهند. در نهایت این کارها باعث می شود که شبکه بزرگی از مشتری ها و کارآفرینان حوضه طراحی وب با هم ارتباط داشته باشند. وجود چنین ارتباطی باعث می شود همیشه در ذهن مشتری قرار بگیرید و بتوانید شرکت را به صورت طبیعی به رشد و بالا رفتن از پله های موفقیت سوق دهید.

۵ رُکن کارآفرینی

بعضی از مردم به دنیا آمده‌اند تا کارآفرین باشند. بعضی از افراد دیگر سخت در حال تلاش برای تبدیل شدن به یک فرد کارآفرین و پیشرفت در این زمینه هستند. هیچ راه اشتباهی برای کارآفرین شدن وجود ندارد اما ۵ رکن و قاعده اساسی وجود دارد که بیشتر صاحبان شرکت ها به آن توجه بسیاری دارند.

۱. عاشق کاری باشید که انجام می‌دهید. مشتری ها می توانند برندی را که با ذوق و اشتیاق ساخته شده است و در حال کار است را از برندی که معمولی است و ذوق و شوق خاصی ندارد، جدا کنند. طراحان وبی که تا الان به یک کارآفرین موفق تبدیل شده‌اند واقعا عاشق طراحی وب هستند و پس زمینه بسیار عالی برای اثبات این حرف‌شان دارند. آنها تمام زندگی‌شان را وفق طراحی کرده‌اند و در روز دوره های مختلفی را نگاه می کنند تا بتوانند چیزهای بهتری را بسازند و به زندگی کاری‌شان شوق بیشتری بدهند.

۲. فضای هرز داخل بازار را پر کنید. کارآفرینان بسیاری از اوقات یک فضای هرز را در داخل صنعت‌شان مشاهده می کنند. آنها تا زمانی که این فضای هرز را در یک راه مناسب پر نکنند خوابشان نمی برد. طراح وبی را در نظر بگیرید که در یک شرکت در حال کار است و مخالف طراحی واکنشگرا وبسایت است. مطمئنا به سادگی می توان مشکل و فضای هرز چنین وبسایتی را مشاهده کرد. از زمانی که طراحان جدید با این پروژه مشارکت داشته اند، شرکت بهتر و تمییز‌تر در حال کار خود است.

۳. ایده داشته باشید. طراحان وب می دانند که چگونه از رفتارهای مشتری پروژه موفقی بسازند. آنها همیشه می دانند که چگونه می توان وبسایت موفق و رضایت بخشی را ساخت. آنها می دانند که به چه میزان توانایی دارند و چگونه از توانایی خود برای رقابت کردن استفاده کنند. داشتن یک ایده مناسب مبتنی بر هدف در ساختن شرکت جدیدتان بسیار مؤثر است.

۴. جمع آوری منابع. استخدام افراد درست و یا انجام تمام کارها شخصا در ابتدای فعالیت. هرکدام از این حالت ها را در نظر بگیرد. در نظر داشته باشید که هر کارآفرین طراح وبی برای رشد و انجام وظایف به یکسری از ابزارات نیازمند است. ابزارهایی مانند Atomic، Sketch و… . بخاطر داشته باشید که اگر می خواهید موفق باشید باید درباره تمام منابع اطلاعات کافی داشته باشید و شیوه استفاده از آن ها را بلد باشید.

۵. نقشه‌ای بکشید. بدون داشتن یک نقشه درست نباید به عنوان یک کارآفرین انتظار داشته باشید که ایده‌هایتان به واقعیت تبدیل شود. کارآفرینان از جنبه های مختلفی آزادنه می توانند عمل کنند اما بدانید که آنها نمی توانند از نقشه شرکت فرار کنند. برای این مرحله می توانید کتاب ها و تجربیات زیادی را مطالعه کنید. هرچیزی که برای شروع لازم است را فراهم کنید و آرام آرام روبه رشد قدم بردارید.

اگر مراحل ذکر شده را به درستی انجام دهید، مطمئن باشید که می توانید صاحب شرکت خودتان باشید. با داشتن اراده محکم و عزم راسخ هر طراح وبی می تواند به یک کارآفرین موفق تبدیل شود.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات