ChatGPT چگونه می‌تواند به برنامه‌نویس‌ها کمک بکند؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

ChatGPT چگونه می‌تواند به برنامه‌نویس‌ها کمک بکند؟

از زمانی که ChatGPT معرفی شده است تقریبا هر روز شاهد ده‌ها مطلب در ارتباط با آن در شبکه‌های اجتماعی هستم و این تصدیق اهمیت بالای این هوش مصنوعی است. ChatGPT یک هوش مصنوعی مبتنی بر سوال/جواب است که نسبت به موارد پیش از خود به صورت خارق العاده‌ای جدی رفتار می‌کند.

از افرادی که در اطرافم زندگی می‌کنند و با دنیای برنامه نویسی آشنایی ندارند درخواست کردم که برای یک بار هم که شده با این هوش مصنوعی کار بکنند و نتیجه این تجربه را با من در میان بگذارند. جالب است که تمام این افراد آن را خارق العاده نامیدند و می‌گفتند تا به حال با چنین تجربه‌ای دقیق روبرو نشده‌اند.

حال جدای از این مسائل چت‌جی‌پی‌تی چگونه می‌تواند به ما برنامه‌نویس‌ها کمک بکند؟ آیا اصلا پتانسیل کمک کردن را در آن می‌بینید؟ بسیاری از افراد هستند که معتقدند ChatGPT برنامه‌نویس‌ها را بی کار می‌کند. اما به نظر من این یک نظر ناممکن و محال است، چرا که ChatGPT می‌تواند یک همکار خوب برای برنامه نویس باشد و نه اینکه جای وی را بگیرد. در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم در ارتباط با چیستی ChatGPT صحبت کنیم و امکان‌های آن برای کمک به یک برنامه نویس را مورد بررسی قرار دهیم.

ChatGPT چیست؟

OpenAI در نوامبر سال ۲۰۲۲ ChatGPT را معرفی کرد، یک چت بات حرفه‌ای با مدل‌های زبانی بزرگ! در این چت بات شما می‌توانید به طُرُق مختلف با یک هوش مصنوعی خلاق و هوشمند ارتباط برقرار کرده و از وی سوال‌های مختلفی بپرسید. از آنجایی که این هوش مصنوعی قابلیت یادگیری دارد، می‌توان از آن به عنوان یک موتور جستجو نیز استفاده کرد. از این هوش مصنوعی برای نوشتن نامه‌ها، مقالات، کدها و... استفاده می‌شود.

به صورت تکنیکی اگر بخواهیم صحبت کنیم، ChatGPT یک Generative AI است. در این مدل زمانی که یک هوش مصنوعی با موضوعی آشنا می‌شود، در زمان پاسخگویی به پرسش‌های مربوط به آن موضوع، جواب تکراری تولید نمی‌کند، بلکه با روش‌های مختلف به همان پرسش پاسخ می‌دهد.

ChatGPT چگونه می‌تواند به برنامه‌نویس‌ها کمک بکند؟ بررسی 5 سناریو

ChatGPT می‌تواند به گستره بزرگی از افراد در کارهای مختلف کمک بکند که صحبت کردن از آن‌ها در این مقاله بی فایده است. به همین دلیل ما تنها سراغ برنامه‌نویس‌ها رفتیم و قصد داریم در ارتباط با سناریوهایی که ChatGPT می‌تواند به برنامه نویس‌ها کمک بکند صحبت بکنیم.

اولین سناریو: تولید کُد

در ارتباط با تولید کُد یا Code Generation هوش مصنوعی ChatGPT یک ابزار بسیار قدرتمند و کاربردی برای توسعه دهندگان است. ChatGPT توانایی این را دارد که براساس چیزی که توسعه دهنده از وی می‌خواهد، قطعه کدهای مهمی را ایجاد کند. زمانی که وارد کارهای تکراری و کدهای همگانی می‌شویم نیز این هوش مصنوعی به خوبی می‌تواند کارها را انجام دهد.

البته این موضوع تنها به کدهای همگانی و تکراری ختم نمی‌شود چرا که ChatGPT توانایی ایجاد کدهای پیچیده مانند ایجاد یک کلاس با تمام ویژگی‌ها را دارد. بسیاری از برنامه نویسان مبتدی نیز می‌توانند در کارهای آموزشی و یادگیری نیز از این هوش مصنوعی استفاده کنند چرا که می‌توانند نحوه ساخت این قطعه کدها را در خلال پرسش و پاسخ‌ها متوجه شوند.

برای مثال من از ChatGPT درخواست کردم تا یک کلاس پایتونی برای یک اپلیکیشن بانکی را ایجاد کند و نمونه کدی که تحویل داد بسیار دقیق و درست است:

class BankAccount:
    def __init__(self):
        self.balance=0
        print("Hello!!! Welcome to the Deposit & Withdrawal Machine")

    def deposit(self):
        amount=float(input("Enter amount to be Deposited: "))
        self.balance += amount
        print("\n Amount Deposited:",amount)

    def withdraw(self):
        amount = float(input("Enter amount to be Withdrawn: "))
        if self.balance>=amount:
            self.balance-=amount
            print("\n You Withdrew:", amount)
        else:
            print("\n Insufficient balance  ")

    def display(self):
        print("\n Net Available Balance=",self.balance)

s = BankAccount()
s.deposit()
s.withdraw()
s.display()

دومین سناریو: ایجاد مستندات

یکی از کارهایی که برای بیشتر برنامه نویس‌ها سخت و طاقت فرساست، ایجاد مستندات برای کدهای‌شان است. برای چنین حالتی هوش مصنوعی ChatGPT به خوبی می‌تواند به شما کمک بکند. برای مثال شما می‌توانید یک قطعه کد را در اختیار این هوش مصنوعی قرار داده و به وی بگویید که مستندات مربوط به این قطعه کد را برای شما آماده کند.

یک موضوع بسیار جذاب و عالی این است که مستندات توسعه داده شده توسط ChatGPT می تواند در سه فایل قالب‌بندی شده مانند md، HTML و JSDoc به شما ارائه شود.

سناریو سوم: نوشتن تست

زمانی که با این سناریو برخورد کردم متوجه شدم که انجام چنین کاری بسیار ناممکن است اما در این مرحله نیز بسیار شگفت زده شدم چرا که ChatGPT به خوبی از عهده این قسمت  نیز برمی‌آید.

یک روش برای تست نویسی در چت‌جی‌پی‌تی این است که هوش مصنوعی هدف از انجام چنین تستی را متوجه می‌شود و براساس این هدف، ورودی‌های تست را ایجاد کرده و یکسری خروجی تعریف شده را برای خود در نظر می‌گیرد. برای مثال ممکن است یک توسعه دهنده از چت جی‌پی‌تی بخواهد که برای یک فیلد ورودی، یک تست بنویسد، در این صورت ChatGPT با درک ساختار کدها می‌تواند تشخیص بدهد که چگونه روی ورودی‌های نامجاز تمرکز کرده و آن‌ها را روی فیلد امتحان بکند.

از آنجایی که ChatGPT قابلیت درک منطق کدها را دارد می‌توان به آسانی در فرایند نوشتن تست ها از آن استفاده کرد.

سناریو چهارم: ساده‌سازی کُدها

با استفاده از ChatGPT شما می‌توانید کدهای پیچیده‌ای که درک درستی از آن‌ها را ندارید به هوش مصنوعی بدهید و او برای آن توضیحاتی را ارائه دهد. اینکار حتی از طریق اضافه کردن کامنت‌های مختلف نیز انجام می‌شود.

در کنار این توضیحات، می‌توانید از ChatGPT درخواست کنید که کدهای‌تان را بهینه کند. این موضوع در وهله اول بدین معناست که کدهای‌تان را به صورت ساده‌تری نوشته و از پیچیدگی‌های سینتکسی دوری بکند.

تولید کدهای جایگزین نیز یکی دیگر از روش‌های این هوش مصنوعی برای ساده‌سازی کدهاست. در این حالت یک قطعه کد که یک کار خاص را انجام می‌دهد از ابتدا نوشته شده ولی به یک صورت دیگر! که البته خروجی قطعه کد دومی نیز همان خروجی قبلی خواهد بود.

سناریو پنجم: انجام تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات

درست مانند اینکه از گوگل یک سوال یا کوئری را پرسیده باشید می‌توانید همین کار را با ChatGPT نیز انجام دهید. با این تفاوت که این هوش مصنوعی به شما دقیقا همان پرسش را جواب داده و میلیون‌ها لینک را در اختیارتان نمی‌گذارد. به همین دلیل می‌تواند ابزار بسیار سودمند و مفیدی برای انجام تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات مختلف باشد.

از آنجایی که این هوش مصنوعی یک هوش مصنوعی با قابلیت یادگیری است می‌تواند در ارائه مطالب مختلف به شما کمک بکند و هر بار با یک پرسش یکسان، شما قرار نیست یک جواب کاملا تکراری را دریافت کنید.

در پایان

بررسی ابعاد کمکی هوش مصنوعی ChatGPT می‌ تواند یک کار آکادمیک و دانشگاهی بزرگ باشد چرا که درک پتانسیل‌های این هوش مصنوعی بسیار زیاد بوده و کارهای بسیار زیادی را می‌توان با آن انجام داد. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که در تجربه شخصی شما آیا موضوع جذاب یا تجربه جدیدی بوده که با این هوش مصنوعی به آن برخورد کرده باشید؟ مطمئنا صحبت کردن از آن بسیار لذت بخش خواهد بود. می‌توانید در قسمت نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 9 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا