جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
پیچیدگی در طراحی وب ساده
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

پیچیدگی در طراحی وب ساده

سادگی و زیبایی یکی از تجربه های خوب برای طراحی وب است. کاربران به آسانی از یک قسمت وبسایت به قسمت دیگری حرکت می کنند. با وجود آنکه در انتها، نتیجه قابل تشخیص است، رسیدن به یک طرح ساده و تجربه کاربری بالا یکی از وظایفی است که هر طراح یا توسعه دهنده باید به آن فکر کند.

فراوانی چیزها، ایده ها و محتوا در چند سال اخیر باعث شدند که جریان را به سوی سادگی رهبری کنند. همه چیز به طرف سادگی و در نظر گرفتن کاربران عادی پیش رفت. همه چیز تغییر کرد، نویسندگان هم حتی سعی می کردند که یک مفهوم بزرگ را به صورت مختصری بنویسند، صاحبان املاک در مزارع خود خانه هایی کوچک درست کردند تا بتوانند کارشان را بهبود بخشند و حتی آشپزها منوهای غذا را با آیتم های کمتری همراه کردند تا انتخاب برای یک مشتری آسان تر شود.

مردم حالا بیش از اندازه به جلوه نمایشی چیزها نگاه می کنند، آنها به دنبال سادگی هستند سادگی به معنای زیبا، لطیف و دلبخواه.

در طراحی وب هم موضوع سادگی بیش از اندازه مورد توجه قرار گرفته است. مردم امروزی بیشتر اوقاتشان را با دستگاه های مختلف می گذرانند و همیشه آنلاین هستند. آنها بیشتر فقط اشتیاق استفاده از چیزی را دارند که راحت باشد و بتوان بدون دردسر از آن استفاده کرد. موضوع سادگی هیچوقت به اندازه امروز برای کاربران مهم و برای طراحان سخت نبوده است.

تعریف طراحی وب ساده

در مورد یک رقاص باله، راننده ماشین مسابقه ای و یا یک آشپز سوشی فکر کنید. وقتی که به یک عملکرد حرفه ای نگاه می کنید، همه چیز برای شما نمایان می شود، قابل درک و ساده است. وقتی که شما سعی کنید چنین چیزی را از اول بسازید متوجه می شوید که با وجود نمایش ساده موضوع اما ساخت آن چقدر سخت و پیچیده است. در طراحی که کاربر پسند و ساده باشد نیز به همین گونه است. این مثال می تواند برای هر عملکرد حرفه ای دیگری نیز اتفاق بیافتد. به یاد داشته باشید که محصول نهایی به آسانی کاربر را به تعامل با شرکت وا می دارد. در کاربر خود باید یک حس اعتماد ایجاد کنید، از متخصصان حرفه ای استفاده کنید، سعی کنید همیشه بهینه باشید و برای رسیدن به هدفتان ساعت ها، کارتان را به چالش بکشید. آیا سه عدد CTA در یک صفحه خوب است؟ آیا باعث می شود که به هدف برسیم یا ما را از هدف اصلی دور می کند؟ رنگ پوسته وبسایت آیا کاربران را خشنود می کند یا نه آزاری بیشتر نیست؟ و سوالاتی از این قبیل که مطمئنا به سادگی وبسایت شما کمک خواهد کرد.

طراحی ساده وب با درجه بالایی به درک روانشناسی وابسته است. طراحان و توسعه دهنده هایی که درک انگیزه کاربر را دارند، از نظر محتوای دیجیتالی مشکلی ندارند و پروسه های دیگری که با رعایت آن ها، محصول شما در نهایت به یک طرح زیبا با استفاده آسان برای کاربر تبدیل می شود.

اجزای طراحی وب ساده

یک طراحی وب ساده، طراحی کسل کننده ای،  سفت و سخت و یا غیر جذاب نیست. آنها بهترین بخش یک وبسایت را می گیرند و آن را در بهترین قالب و فرمت بندی قرار می دهند. در یک طرح فروشگاهی یا یک وبلاگ پر از اطلاعات، سادگی در طراحی می تواند به زیبایی و بالا بردن میزان درک وبسایت کمک کند.

برخی از مهمترین اجزا برای ساختن یک طراحی وب ساده را می توانید در زیر مشاهده کنید:

ساده سازی ضوابط و روابط با مشتری

اغلب وبسایت ها به دنبال آن هستند که یکسری علایق را از کاربر یا خواننده وبسایت دریافت کنند. آگاهی از علایق و درکیات کاربر شما می تواند در اجزای طراحی وبسایت به شما کمک کند. هر وبسایتی باید قابلیت تعامل خود و کاربر، و راههای این ارتباط را توسعه دهد. اینگونه است که می شود به بهترین طراحی ممکن که در نظر است، رسید.

بهینه سازی Back-end

چیزی که برای مشتری شما به نمایش در می آید مهم است، اما باید در نظر داشته باشید که هر عملی از  کاربر می تواند چه تاثیری در پشت صحنه داشته باشد. زمانی که یک کد توسط کاربر اجرا می شود، می تواند روی سئو، سرعت بارگذاری، ناوبری وبسایت و واکنش سریع نسبت به هر چیزی  که منجر به بروزرسانی بخشی یا پلاگینی می شود، تاثیر بگذارد.

توسعه ساختاری

سلسله مراتب ناوبری و لایه های هر کدام از صفحات وب می تواند در مشاهده کاربر تاثیر بگذارد. طراحی شبکه ای، منوهای تمام صفحه، طراحی های مینیمالیستی و لایه های دیگری که می توانید پیکربندی کنید، همه اینها می توانند در ساده سازی وبسایت شما کمک بکنند. از نکات کلیدی در یک طراحی ساده هماهنگ کردن لایه درست با استایل در منو، فونت، محتوا و جنبه های تعاملاتی وبسایت است.

تعریفی کوتاه در رابطه با مینیمالیسم و سادگی

بسیاری از مردم مینیمالیسم را با سادگی یکی می دانند، در صوتی که اینطور نیست. در حقیقت مینیمالیسم در طراحی وب همیشه سادگی را به همراه دارد، اما سادگی همیشه با مینیمالیسم همراه نیست. مینمالیسم طراح را تشویق می کند که از میزان طراحی المنت ها برای مهم نمایش دادنشان کم کند.

وبسایت های ساده در یک طرف دیگر ماجرا قرار دارند، هدف این وبسایت ها راحت کردن تجربه کاربری وبسایت و بهتر کردن راه تعامل با وبسایت است. برای مثال سایتی مانند پینترست یک وبسایت ساده است اما از طراحی مینیمالیستی استفاده نمی کند.

توجه به جزئیات

قسمتی از یک تصویر، متنی که کنار یا روی آیکن وجود دارد، سایز فونت استفاده شده برای عنوان، بدنه اصلی و … داخل وبسایت. همه این ها آيتم هایست که به طراح یا توسعه دهنده کمک می کند تا وبسایتش را بهتر جلوه بدهد. با فکر کردن روی هر یک از این آیتم ها می توانید جزئی نگر تر باشید و به اجزای کوچکتر وبسایت هم اهمیت بدید.

درکی درباره mainstream

وبسایت شما نباید شبیه به وبسایت رقیبان شما باشد، چه از نظر ظاهری و چه از نظر کارایی. در اینجا بهترین کار آن است که طراح وبسایت بتواند درجه ای از تعادل را ایجاد کند. برای مثال منوهای وبسایت، فونت و… آیتم هایست که استاندارد هستند و می توان گفت که در اکثر وبسایت ها با هم برابرند. پس طراح الزامی ندارد که دنبال طرح جدیدی بگردد.

ثبات برند

بسیاری از طراحان بیشترین فکر و ذکرشان را روی صفحه اصلی وبسایت قرار می دهند، آنها می خواهند چیزی بسازند که در قدم اول جلب توجه کند. البته با وجود آنکه صفحه اصلی باید به همین صورت طراحی شود اما نباید طراحی کلی پوسته، برند و لایه ها را فراموش کرد، بلکه باید آنها را نیز درون صفحه اصلی خود جای دهید.

استفاده از یک لوگوی قدیمی و یا تکراری، انتخاب اشتباه قالب کلی لوگو و یا انتخاب اشتباه فونت و اندازه همه اینها می توانند تاثیر بدی روی برند سایت شما داشته باشد.

فراخوانی رابط

یک طرح ساده می تواند در ذهن باقی بماند. بعد از یکبار بازدید از وبسایت بازدید کننده می تواند فرم ها و کارکرد سایت را بخاطر بسپرد و بر اساس نیازهایی که در آینده خواهد داشت سایت را بخاطر آورد. فراخوانی رابط یکی از مسائل مهمی است که طراحان وبسایت ها «مخصوصا با محوریت ثبت و ذخیره اطلاعات، مانند وبسایت یک آژانس هواپیمایی» باید در نظر داشته باشند.

در آخر باید گفت  سایت هایی که ساده هستند بیشترین قابلیت آشنایی و درک کردن را دارند. این سبک از طراحی می تواند کارایی بیشتری به وبسایت ببخشید و تعامل با کاربر را افزایش می دهد. برای آنکه برند شما بهتر دیده شود سعی کنید از طراحی ساده بهره ببرید.

فاکتورهایی که باعث می شوند سادگی وبسایت با مشکل بربخورد

بسیاری از عناصر طراحی به منظور سادگی وبسایت استفاده می شوند. وقتی که یک طراح چندین نوع از این المنت ها را در یک راه جدید استفاده می کنند ممکن است که بسیاری از کاربران آن حسی را که قبلا نسب به عنصر داشته اند، نداشته باشد. بسیاری از طراحان و توسعه دهنده های وب سعی می کنند با این کار خود را به یک نشان یا مارک تبدیل کنند، اما بیشتر اوقات کارکرد و طراحی وبسایت بسیار ساده و یا بسیار پیچیده می شود. اشتباهاتی که اکثر طراحان به منظور دست یابی به یک طراحی ساده انجام می دهند شامل موارد زیر است:

‌بردن مینیمالیسم به نهایت. طراحی مینیمالیستی باید قابل توجه و به یادماندنی باشد – نه خسته کننده و  یا بسیار ساده-. تعادل کلید مهم برای رسیدن به یک طراحی مینیمال و ساده است.

فراموش کردن اساس ها. درست است که گرافیک، لایه های وبسایت و ساختار، در اثرگذاری روی مخاطب در وبسایت تاثیر می گذارد، اما یادتان باشد که در دسترس بودن اطلاعات اولیه وبسایت می تواند طراحی شما را موفق یا به شکست منتهی کند. استراتژی CTA، اطلاعات کامل مربوط به تماس و اطلاعات با ارزش دیگری که به منظور ارتباط مستقیم با پشتیبانی وجود دارد، همه اینها می توانند اجزایی باشند که شاید یک طراح وب آنها را از یاد می برد.

اجرای خودکار اعمال بصری. محدود کردن کاربر برای کنترل روی محتوای وبسایت می تواند یکی از بدترین ایده های طراحی وبسایت باشد. هرگونه عمل و یا رفتاری که در وبسایت به صورت خودکار انجام می شود می تواند در تجربه کاربری وبسایت شما تاثیر منفی بگذارد. برای حل این مشکل تعداد جلوه های بصری، ویدیو ها و… وبسایت را کاهش دهید یا اینکه کنترل کامل پخش این عناصر را به خود کاربر بدهید.

تراکم بیش از حد اطلاعات. با وجود آنکه یک طراحی ساده به آسانی قبل هضم و فمیدنی است، اما باز هم می شود در این صفحات از منوهایی برای کنترل دستی توسط کاربر استفاده کرد. اگر در یکی از موضوعات یا مطالب وبسایت بیش از اندازه پارگراف، تصویر و المنت های دیگر محتوایی وجود داشته باشد، باید ما روی قابلیت دردسترس بودن وبسایت بیشتر کار کنیم. برای مثال کاربر را مجبور نکنید که برای هر یک از موضوعاتی که در آن مطلب وجود دارد صفحه ای جدید را باز کند. برای مطالبتان می توانید از لینک های درونی استفاده کنید.

در چنین حالت هایی سعی کنید که روی فلسفه A to B بیشتر تمرکز کنید. این حالت یک تعریف ساده است که می گوید در یک مطلب بلند بالا سعی کنید با نوشته هایتان A را به ‌B متصل کنید، نه اینکه در مورد خوبی های  A صحبت کنید. 

اشکالات تایپوگرافی. یک مطلب خوب مطلبی است که از هر جهت به آن اهمیت داده باشید، اشکالاتی که بیشتر کاربران به آن برمی خورند مربوط به تایپوگرافی و نوشتار وبسایت است. یک اشکال واضح! اشکالات واضح می توانند روی دور کردن کاربر از هدف اصلی صفحه وب شما تاثیر بگذارد.

عناصر یک طراحی وب ساده همیشه براساس نیازهای کاربران نسبت به حالت های نمایشی، تعاملی و میزان دسترسی می تواند تغییر کند. سادگی، یعنی اینکه طراحی وبسایت را بهینه کنید، به برند خودتان اعتبار بیشتری بدهید و کاربر را مشتاق به تعامل با وبسایت کنید. با نزدیک شدن یا تغییر کلی وبسایتتان به مفهوم طراحی ساده می توانید در تحقق این اهداف به وبسایت کمک کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است