رابط کاربری محاوره‌ای چیست و چرا اهمیت دارد؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

رابط کاربری محاوره‌ای چیست و چرا اهمیت دارد؟

رابط کاربری محاوره‌ای یک تجربه ساده از یک چت بات است که سعی می‌کند زبان انسان را به صورت طبیعی پردازش کند، درست مانند حالتی که شما با استفاده از متن یا صوت با یک فرد دیگر صحبت می‌کنید. یک مثال کلی از این حالت را می‌توانید در کامپیوتر‌ها، وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل مشاهده کنید - برای مثال شما در کامپیوترها برای انجام کاری روی یک آیکون یا لینک کلیک می‌کنید. البته این ارتباط حتی با وجود استفاده درست و خروجی مناسب، طبیعی یا شبه انسانی نیست.

رابط کاربری محاوره‌ای حالت ارتباط را به یک قالب انسانی تغییر می‌دهد و سعی می‌کند شبیه به ارتباط دو انسان معمولی با همدیگر باشد. در حال حاضر دو رابط کاربری جذاب وجود دارد که یکی از آن‌ها واقعا صحبت می‌کند -الکسا آمازون- و مورد دیگر می‌تواند چت کند و به صورت چت‌بات حضور داشته باشد -Facebook Massenger-. در رابطه با انواع دیگر بعدا صحبت می‌کنیم.

به چه دلیل رابط‌های کاربری محاوره‌ای ایده خوبی هستند؟

ساده است، مردم بجای اینکه از تکنولوژی استفاده کنند می‌توانند با همدیگر راحت‌تر حرف بزنند. این موضوع کاملا طبیعی و ذاتی است. وقتی با یک دوست یا غریبه صحبت می‌کنیم، در زمان اشتباه کردن یا گفتن یک چیز پیچیده می‌توانیم خودمان را اصلاح کنیم و یا آن را ساده‌تر نماییم. 

به چه دلیل رابط‌های کاربری محاوره‌ای ایده خوبی هستند؟

من در بالا هم اشاره کردم، مردم در حال حاضر برای ارتباط برقرار کردن با دنیای تکنولوژی بیشتر از حالت کلیک و یا لمس کردن استفاده می‌کنند. البته در این حالت هم نمونه‌هایی وجود دارد که باعث سردرگمی می‌شود، برای مثال وقتی که کاربران در پر کردن یک فیلد اشتباه می‌کنند و یا اینکه نمی‌توانند یک موضوع را در اپلیکیشن پیدا نمایند. پس در چنین ارتباطات ساده‌ای نیز اشتباهات وجود دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد برای مطمئن شدن از درست کار کردن رابط کاربری و حالت محاوره‌ای روی آن‌ تست‌های کاربری انجام می‌دهد. رابط کاربری محاوره‌ای نباید تست‌های کاربری را رد کند اما تجربیات برای کاربران و مردم در حالت عادی باید به صورت پیش‌فرض بسیار آسان‌تر باشد. (تست‌های کاربری تنها نیاز دارند که تا حدی متفاوت باشند). به صورت کلی باید گفت که تکنولوژی وظیفه دارد که براساس راحتی ما تغییر کند.

پیام‌رسان فیسبوک و تجارت

در سال‌های گذشته فیسبوک یک API چت‌بات را با اپلیکیشن پیام‌رسان‌ش ادغام کرد که به کاربران این امکان را می‌داد تا بتوانند از طریق رابط کاربری محاوره‌ای و در سطح جدیدی با شرکت‌های مختلف ارتباط برقرار کنند. شما در این حالت به صورت مستقیم با کارمندان یک شرکت حرف نمی‌زنید - البته برخی اوقات شاید اما نه همیشه - در هر حال شما قادر خواهید بود که بتوانید اطلاعات بسیار مفیدی را از طریق این چت‌بات‌ها دریافت کنید، برای مثال بتوانید از ساعت پرواز بپرسید و یا اینکه آخرین اخبار CNN را بدانید و... . یکی‌دیگر از چت‌بات‌های جالب Nordstrom نام داشت که بعد از جواب دادن به چند سوال می‌توانست به شما پیشنهادتی برای خرید هدیه را بدهد. 

به چه دلیل رابط‌های کاربری محاوره‌ای ایده خوبی هستند؟

از آنجایی که استفاده از موبایل بسیار زیاد شده و هر روز به این تعداد اضافه می‌شود بسیار مهم است که بتوانید یک تجربه بی‌نقص از خرید آنلاین را از طریق یک موبایل پیاده‌سازی کنید. Nordstrom از سال ۲۰۱۶ به بعد چت‌باتی تولید کرد که می‌توانست پیشنهاداتی برای خرید هدیه عید را بدهد. این موضوع یک فرصت بسیار عالی در جهت تجارت و فروشگاه‌های آنلاین است، حالتی که کاربران می‌توانند درست آن را از طریق پیام‌رسان خود تجربه کنند. 

رابط کاربری محاوره‌ای

بعد از آنکه Nordstrom به موفقیت بزرگی رسید برخی از شرکت‌های بزرگ آنلاین وی را دنبال کردند. حال شما می‌توانید از طریق آن به سادگی با شرکت‌های مختلف مانند Burberry و حتی eBay ارتباط برقرار کنید. البته تمام چت‌بات‌های موجود یک هدف را دنبال نمی کنند. بنابراین می‌توانند تجربه‌های متفاوتی را دریافت کنید. 

Slack و راه جدیدی برای دریافت اطلاعات

بخش بسیار زیادی از محبوبیت Slack به دلیل جود چت‌بات‌ Slackbots است. اپلیکیشن Slack همراه با بات خود ارائه می‌شود بنابراین ارتباط برقرار کردن با آن بسیار ساده است. شما می‌توانید اپلیکیشن‌های مختلفی مانند Google Calendar , Google Hangouts را نیز با Slack ادغام کنید. در زمان چت کردن با Slackbots شما می‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی را دریافت کنید و یا موارد مختلف دیگری را درخواست نمایید. Slack در مسیری که تیم‌ها و شرکت های مختلف کارهای روزانه‌شان را انجام می‌دادند انقلابی بوجود آورد. این اپلیکیشن باعث شد که دسترسی به اطلاعات بسیار آسان تر شود و بتوان تمام موارد را در توده‌ای از منابع به آسانی و تنها با پرسیدن پیدا کرد. 

رابط کاربری محاوره‌ای

به خودی خود این حالت شاهکار است. اما یک امکان جالب دیگر این است که شرکت‌های مختلف می‌توانند چت‌بات‌های خود را درست کرده و آن را نیز با حساب و اکانت Slack ادغام کنند. 

Digit، یک چت‌بات اپلیکیشنی برای صرفه‌جویی

اگر تا به اینجای کار متوجه شده باشید در این مقاله ما بیشتر بحث تجربه کاربری را پیش برده‌ایم تا رابط کاربری. خب این موضوع بدان دلیل است که رابط کاربری محاوره‌ای در حقیقت در رابطه با تجربه کاربری است. عبارت رابط کاربری محاوره‌ای تا حدی غلط‌انداز است. فیسبوک و Slack هر دو رابط کاربری منحصر به فرد خود را دارند، شاهکار در آن‌جایی اتفاق می‌افتد که این شرکت‌ها می‌خواهند حالت‌های تعامل و مکالمه را طراحی کنند. با این حال در این قسمت قصد دارم که در رابطه با یک اپلیکیشن مستقل صحبت کنم. اپلیکیشنی با نام Digit که طراحی بصری خود را ادغام می‌کند. این مورد یک مثال مستقل از نمونه‌های قبلی است. در هر حال اجازه بدهید که من به شما این هشدار را بدهم، Digit شبیه به یک رابط چت کردن به صورت peer-to-peer است. 

برای افرادی که اطلاعات زیادی در رابطه با Digit ندارند، باید بگویم که این مورد یک اپلیکیشن برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. شما می‌توانید با استفاده از این اپلیکیشن کارهای مختلفی مانند بررسی قبوض، میانگین حساب‌ها و... را انجام دهید. شما می‌توانید با این بات به دو صورت کار کنید. حالت اول این است که در خود اپلیکیشن کارها را انجام دهید. صفحه اصلی اپلیکیشن یک چت‌بات است که می‌توانید با آن کار کنید اما در کنار آن تنظیماتی نیز وجود دارد که می‌توانید با آن کار کنید. همچنین قابلیت گفتگوی مستقیم از طریق صوت نیز فراهم است. 

حالت دوم برای ارتباط برقرار کردن از طریق پیام کوتاه دادن به شماره چت‌بات است. تجربه کار کردن در هر دو حالت شبیه به همدیگر است، اما قبل از کار مطمئن شوید که تمام قابلیت‌های موجود در این اپلیکیشن را می‌دانید. با وجود دو حالت تعامل پس شما می‌توانید حالتی که دوست دارید و با آن راحت هستید را انتخاب کنید. در حقیقت Digit یک نمونه بسیار خوب از رابط کاربری محاوره‌ای است و می‌تواند این موضوع را به مرحله جدیدی ببرد.

در نهایت

رابط کاربری محاوره‌ای درست شبیه به چیزی نیست که مردم در رابطه با آن فکر می‌کنند. در هسته اصلی رابط کاربری محاوره‌ای در رابطه با تبدیل کردن تجربه طبیعی گفتگو کردن دو انسان به صورت دیجیتالی و در بستر چت‌بات‌ها است. استفاده از تعاملات در این حالت بسیار ساده‌تر و راحت‌تر از حالات گذشته است. استفاده از رابط کاربری محاوره‌ای می‌تواند تجربه بسیار بهتری در تجارت را به خریداران بدهد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات