تعیین خواسته واقعی مشتری تان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

تعیین خواسته واقعی مشتری تان

دنیای آزاد با مجموعه مهارت های پیچیده و هنرمندان بسیار پر شده است.طراحان آزاد(فریلنسر) پیوسته در تلاش برای تطبیق دادن مهارت هایشان با نیاز مشتریان شان هستند.همانطور که کار روی یک پروژه جدید میتواند هیجان انگیز باشد تطابق نداشتن ایده های شما با خواسته مشتری تان هم می تواند استرس زا و خسته کننده باشد. 

بدیهی است که ،ارتباط خوب برای تعیین نیاز مشتری ضروری است اما فهمیدن اینکه مشتری واقعا چه می خواهد و در نهایت به دنبال چیست هم ضروری است.ما در این مقاله چند راهنمایی برای کمک به کشف نیاز مشتری تان آوردیم.وقتی شما با پرسیدن سوالات درست آشنا باشید به مراتب راحت تر می توانید مطمئن شوید که مشتری تان همان جایی است که می خواهد.

یک لیست بسازید

لیست ها کمک بزرگی در ابزارهای برنامه ریزی هستند و می توانند روش دقیقی را برای شروع فرآیند ساخت ایده تان ارائه کنند.خواندن لیستی دارای نقاط بالت(bullet point) برای مشتری راحت تر است و می تواند طرح کلی پروژه را مشخص کند.به علاوه این نوع لیست ها به مشتری اجازه ارزیابی ایده و ایجاد هرگونه تغییری که احساس کنند لازم است را می دهند.

از پرداختن زیاد به جزئیات و شرح بیش از حد در پیش نویس اولیه اجتناب کنید.ایده هایی که به توجه بیشتری نیاز دارند را پایین قرار دهید و شرح جزئیات را به دو یا سه جمله محدود کنید.این کار اطلاعات کافی جهت ارزیابی اینکه آیا شما نیاز و روند فکری مشتری را درک کرده اید به آنها می دهد. اگر لازم است مثال هایی از ویژگی های مشابه در سایت های دیگر مانند ناوبری یا الگوهای طراحی بزنید و برای هر مثال یک زیرلیست بسازید.

لیست شما می تواند شامل ایده های متعددی باشد که به عنوان پیش نویس کار به راحتی توسط خودتان یا مشتری اصلاح شود.این لیست از ابتدا همکاری و تمرکز روی یک هدف واحد برای تعریف پروژه را ترویج خواهد  داد.

مثال های موجود

مثال ها بهترین روش توضیح جزئیات به مشتری هستند.بسیاری از مشتریان دردرک اصطلاحات تکنیکی مشکل دارند و می توانند پروژه را به چالش بکشند. 

اگر نمونه کاری از قبل دارید می توانید نمونه های مشابه را به مشتری نشان دهید.و اگر نمونه کار ندارید می توانید از وب سایت های دیگر برای نشان دادن مقاصدتان استفاده کنید.این کار به مشتری اجازه ارائه ورودی  های ارزشمندتر و افزایش اعتمادش به شما در تمام مراحل پروژه را می دهد.اگر مثال مرتبطی در دست ندارید از موتورهای جستجو برای پیدا کردن یک مثال خوب استفاده کنید.

وب مباحث رایگان زیادی دارد که مثال هایی تقریبا برای هر اسکریپت پیش ساخته متن باز، ارائه می کنند.این مباحث مثال های زیادی برای منوهای ناوبری ، چرخ فلک تصاویر، پاپ آپ های جی کوئری یا دیگر عناصر یک صفحه وب را ارائه می کنند.

مشتری را به روز نگه دارید

در تمام جنبه های برنامه ریزی قبلی و طراحی پروژه ، ایده های خود را برای مشتری ارسال کنید و ارتباط کاملی با وی برقرار کنید.مشتری همیشه حرف آخر را می زند پس یک فریلنسر همیشه باید خودش را با مشتری تطبیق دهد و آنچه را که مشتری می خواهد بسازد.شما مجبورید چیزی را بسازید که مشتری بابت ساخت آن به شما پول پرداخت می کند.

چرا زمان را برای تبدیل طرح یک وب سایت، به کد ،هدر می دهید مگر نمی دانید طرحتان باید به آنچه که مشتری می خواهد تبدیل شود؟ شما در تعداد دفعات عقب و جلو کردن جزئیات محدودیت دارید.زمانی را برای زمان بندی پیشرفت سایت به گونه ای که جزئیات در ذهن تان تازه بمانند در نظر بگیرید. مشتری را در طول فرآیند طراحی و wire-framing و یک بار هم وقتی برنامه طراحی شده صیقل داده شد ، آپدیت کنید. 

از نوآوری های جدید استفاده کنید

برخی از مشتریان دانش و مهارت درک اصول اولیه یک وب سایت را دارند.برخی از این مشتری ها سعی می کنند به شما پیشنهاد هایی برای چگونگی تکمیل کارتان بدهند.اما برخی از این پیشنهادات ممکن است از تکنولوژی های قدیمی استفاده کنند.از اشاره به نوآوری های جدید و فن آوری های منبع که طراحان حرفه ای وب استفاده می کنند خجالت نکشید.

یک مثال خوب برای این نوع مشتریان ، کسانی است که هیچ تجربه ای از وردپرس ندارند.آنها ممکن است درباره بهره مندی وب سایت شان از یک موتور CMS کاملا بی اطلاع باشند.این روش می تواند  یکی از بهترین راه های مدیریت وب سایت و ویرایش صفحات بدون هیچ زحمتی باشد.اما مشتری که کمی درباره HTML می داند ممکن است روی ساخت سایتش با HTML اصرار داشته باشد که کار را برای شما و خودش در درازمدت سخت تر می کند.

راه حل های دیگر کدنویسی ممکن است در مفاهیم با مقیاس کوچکتر مفید باشند.تمام منابع طراحی که میزبان اسکریپت های مختلف با فرمت های دیگری هستند را بررسی کنید.با شاخص های جدیدتر کد و کتابخانه ها که به زمان توسعه سرعت می بخشند کار کنید. این کار حتی می تواند به حذف باگ های درون کد کمک کند زیرا بسیاری از برنامه نویسان کدشان را برای از بین بردن این خطاها بررسی می کنند.

در مورد جزئیات چشم گیر بحث کنید

قبل از پذیرش پروژه ، بحث کردن در مورد جزئیات پروژه و خدماتی که شما ارائه می دهید مهم است. برخی مشتریان تمام فشار و انتظارات شان را به فریلنسر تحمیل می کنند.یک مشتری باید کاملا درک کندکه شما طراح یا توسعه دهنده وب هستید و خدمات بازاریابی یا کپی رایت ارائه نمی کنید.

جزئیات آنچه را که انجام می دهید یا آنچه را نمی توانید انجام دهید یا تمایلی به انجامش ندارید را مشخص کنید.برای توجه به یک خواهش مشتری وسوسه نشوید که کار اضافی انجام دهید این کار ممکن است بسیار استرس زا باشد و جواب معکوس دهد.

اما از پذیرفتن ایده جدید اجتناب نکنید.اگر مهارت یا انگیزه کافی برای کمک به یک پروژه جدید یا طرح های بازاریابی دارید ،پیش بروید.فقط مطمئن شوید که مشتری درک کرده که این تخصص شما نیست و نباید انتظار نتایج یک متخصص را از شما داشته باشد.این کار می تواند به مشتری و گسترش نمونه کارهای شما کمک کند.

فریلنسر بودن به هیچ وجه ساده نیست چالش های زیادی دارد اما نباید خودتان را از پاداش این کار معاف کنید.وقتی به دنبال کار روی یک پروژه جدید هستید استراتژی های مختلفی را برای مواجهه با مشتری در نظر بگیرید.توسعه این مهارت ها می تواند کلید موفقیت شما باشد.

حصول اطمینان از اینکه هم شما و هم مشتری هدف واحد و ارتباط موثری دارید مهم است. چطور می توانید خواسته واقعی مشتری تان را مشخص کنید؟

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@mahin.kiyan.68

کارشناس ارشد مهندسی نرم افزار . زمینه مورد علاقه من برنامه نویسی اپلیکیشن هستش و زمینه تحقیقاتی ام شاخص گذاری فایل ها در سیستم های ذخیره سازی مقیاس بزرگ توزیع شده است . با دنیای وب به تازگی آشنا شدم و هنوز اول راهم .

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

مهین کیان

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات