اگر از برنامه‌نویسی خسته‌ شده‌اید این‌ کارها را انجام دهید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

اگر از برنامه‌نویسی خسته‌ شده‌اید این‌ کارها را انجام دهید

اشخاصی که برنامه‌نویسی را شروع می‌کنند، خودشان را کاملاً وقف آن خواهند کرد. من به عنوان یک برنامه‌نویس، این حرفه را چالش برانگیز می‌دانم اما گاهی اوقات بسیار سرگرم‌کننده است. بسته به موقعیتی که در آن قرار دارید، برنامه‌نویسی می‌تواند خسته‌کننده و یا حتی استرس زا نیز باشد.

در این مقاله سعی می‌کنم به شما ترفندهایی را یاد دهم تا به کمک آن‌ها بتوانید استرس و خستگی ناشی از برنامه‌نویسی را از خودتان دور کنید.

1. با تکنولوژی‌های مورد علاقه خود کار کنید

ما به عنوان برنامه‌نویس، عاشق تکنولوژی هستیم. مشخصاً وقتی با تکنولوژی‌های مورد علاقه‌ی خود کار می‌کنید، کارها برایتان بسیار سرگرم‌کننده خواهند شد. مثلاً من واقعاً توسعه‌ی frontend را دوست دارم، به همین خاطر کار کردن در این زمینه برای من جالب به نظر می‌رسد. من دوست دارم چیزی را برنامه‌نویسی کنم که بتوانم در گوشی یا کامپیوتر با آن تعامل برقرار کنم.

با این حال اگر یک روز مجبور شوم برای یخچال‌های هوشمند برنامه‌نویسی کنم، شاید در ابتدا آن کار مرا سرگرم کند اما مطمئنم که بعد از گذشت مدتی فوراً از آن خسته خواهم شد چون علاقه چندانی به یخچال ندارم. بنابراین اولین توصیه‌ای که می‌خواهم به شما کنم، این است که از تکنولوژی‌های مورد علاقه‌ی خود استفاده کنید. موضوعات دلخواه خود را یاد بگیرید یا از زبان‌هایی استفاده کنید که می‌توانند در دستگاه‌های مورد علاقه‌ی شما پیاده‌سازی شوند.

2. روی پروژه‌های مورد علاقه‌ی خود کار کنید

موضوع بحث الان ما با مورد قبلی ارتباط دارد. شما باید سعی کنید روی پروژه‌هایی وقت بگذارید که به آن‌ها علاقه دارید. پروژه‌هایی را انجام دهید که حس مشارکت را به شما القا می‌کنند. قطعاً همیشه نمی‌توانیم روی پروژه‌های مورد علاقه خود کار کنیم. همیشه همه چیز به ما بستگی ندارد. می‌توانید در روند انجام پروژه بخش‌های بسیاری را تحت کنترل داشته باشید اما گاهی اوقات برخی از مسائل از کنترل شما خارج هستند. درست مانند نکته‌ای که در بالا ذکر شد، کار کردن بر روی پروژه‌های دلخواه، برنامه‌نویسی را برای شما بسیار سرگرم‌کننده‌تر خواهد کرد.

مثلاً بیایید فرض کنیم که شما حامی حیوانات هستید. مدیر 2 پروژه با موضوعات «مدیریت حقوقی یک شرکت» و «ترویج پذیرش حیوانات رها شده» را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به دلخواه یکی را برای کار انتخاب کنید. کدام یک از این دو پروژه احساس بهتری را به شما منتقل می‌کند؟ کدام یک برای شما سرگرم‌کننده است؟ وقتی صبح از خواب بیدار شدید، انجام دادن کدام یک به شما انگیزه می‌دهد؟ مطمئناً در چنین شرایطی پروژه دوم را انتخاب خواهید کرد؛ یعنی پروژه‌ای که بیشترین حس تعامل را نسبت به آن دارید.

حالا بیایید به دامنه و نحوه‌ی کارهای خود دقت کنیم. به عنوان مثال کار کردن در شغلی که درآمد آن کم بوده و پروژه‌هایش هیچ سودی برایتان ندارد، بالاخره روی برنامه‌نویسی شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. شما از مسائلی مثل میزان حقوق، شرایط کار، محیط کار، پروژه‌ها و غیره ناراحت هستید و تمام این‌ها روی شما و برنامه‌نویسی شما تاثیرگذار خواهند بود.

با این حال اگر ساعات کاری و حقوق شما مناسب است، یعنی برنامه‌نویسی برایتان بسیار سرگرم‌کننده خواهد بود. همانطور که خودتان تا به حال متوجه شدید، دامنه‌ی کار یک فاکتور بسیار مهم است.

3. به دنبال انجام دادن کارهای متفاوت باشید

برنامه‌نویسی شما را به فکر کردن وادار می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا این حرفه برای مردم لذت‌بخش باشد. شما تا الان از یک زبان و روش برای برنامه نوشتن استفاده کرده‌اید؛ اینجاست که برنامه‌نویسی زیبایی و جذابیت خودش را برای شما از دست می‌دهد. از این لحظه به بعد دیگر کارهای خلاقانه انجام نمی‌دهید و فقط از همان روش درست برای کدنویسی استفاده می‌کنید.

اگر روزی با چنین شرایطی مواجه شدید، باید نحوه برنامه‌نویسی، زبان، نوع ساختار، الگوهای طراحی و تکنولوژی‌های خود را تغییر دهید تا بتوانید راه‌حل جدیدی را برای مشکلات خود پیدا کنید. به دنبال یاد گرفتن چیزهای جدید باشید.

4. برنامه‌نویسی با روش‌های خوب را یاد بگیرید

یاد گرفتن روش‌های درست برنامه‌نویسی، هم برای شما و هم برای دیگران مفید خواهد بود. این موضوع بر روی کدهای شما تاثیر مثبت خواهد داشت و آن‌ها را از همه نظر بهبود می‌بخشد. کدهای خودتان را خوانا بنویسید. مثلاً شما به دستور مدیر، یک پروژه خاص را ناتمام باقی می‌گذارید و به سراغ پروژه‌ی دیگری می‌روید، سپس بعد از اتمام آن پروژه به شما دستور داده می‌شود تا دوباره به پروژه قبلی خود برگردید و کار ناتمام خود را به پایان برسانید. اگر کدهایی که قبلاً نوشتید خوانا باشند، مسیر شما برای ادامه دادن به آن پروژه هموار می‌شود. گاهی اوقات نیز دیگران می‌خواهند کدهای شما را مشاهده کنند و خوانا بودن آن‌ها باعث می‌شود تا بتوانند راحت‌تر کدهایتان را درک کنند.

اگر از شیوه‌های درست استفاده نکنید و بدون فکر برنامه‌نویسی کنید، با مشکلات نگران‌کننده‌ای روبرو خواهید شد. زیرا احتمال تغییر دادن بخشی از کد یا اضافه کردن مواردی به آن در آینده وجود دارد. شاید بتوانید سریع‌تر از روش‌های درست، برنامه‌نویسی کنید اما این مسئله در آینده برایتان دردسرساز خواهد بود.

بعضی وقت‌ها با کدهایی روبرو می‌شویم که اصلاح آن‌ها تقریباً ناممکن است. قطعاً موقع کار کردن بر روی چنین پروژه‌هایی استرس خواهید داشت اما متاسفانه چاره‌ای دیگری ندارید چون انجام این پروژه بر عهده شماست. به درستی برنامه‌نویسی کنید تا این حرفه برایتان سرگرم‌کننده‌تر شود.

5. زندگی خود را پیچیده نکنید و همه چیز را ساده نگه دارید

این دقیقاً همان چیزی است که باید به دنبال آن باشید. برنامه نوشتن را ساده نگه دارید و مشکلات خود را به طور مستقیم برطرف کنید. وقتی از راهکارهای کاربردی استفاده کنید، همه چیز بسیار بهتر پیش خواهد رفت و شما استرس کمتری را تجربه خواهید کرد.

این مسئله را مد نظر قرار دهید که منظورم از ساده، آسان نیست. حل کردن مشکلات پیچیده با راهکارهای آسان بسیار سخت است، اما اگر بتوانید این کار را انجام دهید، همه چیز در آینده برای شما ساده‌تر و بهتر خواهد شد.

کسانی را می‌شناسم که برنامه‌نویسی را ترک کرده‌اند یا قصد ترک کردن آن را دارند. آن‌ها ادعا می‌کردند که برنامه‌‌نویسی خسته‌کننده است یا دیگر مانند سابق برای آن‌ها جذاب نیست. همه‌ی ما در زندگی حرفه‌ای خود با مشکلات متعددی روبرو می‌شویم اما نباید اجازه بدهیم این مسائل بر روی انگیزه ما تاثیر بگذارد.

 

منبع

 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.13 از 8 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات