جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
۱۰ تا از بهترین رازهای ایلان ماسک برای پیشرفت - بخش دوم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

۱۰ تا از بهترین رازهای ایلان ماسک برای پیشرفت - بخش دوم

در ادامه بخش اول از ۱۰ تا از بهترین رازهای ایلان ماسک برای پیشرفت در این بخش قصد داریم ادامه بهترین رازهای ایلان ماسک را بررسی کنیم

۷. برنامه ریزی کنید

اداره کردن ۳ شرکت آن هم همزمان کار کمی نیست و باعث می‌شود که زمان برای ماسک بسیار باارزش شود. او دائما برای مدیریت وقت خود از حلقه های انتقادی استفاده می‌کند. مانند دیگر افراد موفق دردنیا، ایلان هم از یک برنامه دقیق و حساب شده پیروی می‌کند. او مهندسی، طراحی و تولید را جزو اولویت های خود قرار می‌دهد و ۸۰ درصد وقت روزانه خود را صرف این مسائل می‌کند.

« من وقت خود را تسلیم تصورات بلند پروازانه نمی‌کنم. برعکس سعی می‌کنم تا از وقتم برای حل مشکلات مهندسی و طراحی استفاده کنم.»

با این نوع برنامه ریزی ماسک موفق شده است تا کارهای بیشتری را در زمان کمتر انجام دهد.

اعمال این راز بهره وری

بیشتر افراد بهره ور، به جای لیست کاری، طبق تقویم کار می‌کنند. تقویم ها به شما دید بهتری از زمان را می‌دهند، به این ترتیب می‌توانید تعیین کنید که برای تکمیل پروژه هایتان در طول هفته، چه مقدار زمان دارید. 

سعی کنید زمان خود را به بخش های کوچک تقسیم کنید. کارهای برنامه ریزی شده، بهره وری شما را افزایش می‌دهند. من متوجه شدم که کارآمدترین روش برای مدیریت زمان و تحقق اهدافم تقسیم زمان است. با تقسیم ساعات هر روز به بخش های ۳۰ دقیقه ای، قادر بودم هر کار را در هر بخش ۳۰ دقیقه ای بدون خستگی و از دست دادن اشتیاق انجام دهم.

مطمئن شوید که همه چیز را برنامه ریزی کرده باشید. همه چیز به تقویم کاری شما بستگی دارد. لیست کاری را دور بیاندازید و طبق تقویم زمانی کار کنید.

۸. اهداف تغیرپذیر را بپذیرید

شاید یکی از خصوصیات بد ماسک، علاقه او برای به عقب انداختن مهلت اتمام پروژه های شرکت باشد.

او گفته است:

« قدم اول این است که بپذیرید چیزی ممکن است. سپس آن امکان به واقعیت تبدیل می‌شود

طبق گفته های یکی از مدیران اجرایی SpaceX:

" به نظر می‌رسد ایلان ماشینی طراحی کرده که با یک باک سوخت، از لس آنجلس به نیویورک برسد. تمام کارکنان شرکت به مدت ۱ سال کار کردند؛ ماشین را تولید و قطعات آنرا آزمایش کردند. تمام سیاستمداران تصور می‌کردند ماشین نهایتا به لاس وگاس می‌رسد. اما در آخر ماشین تا نیو مکزیکو را طی می‌کند، ۲ برابر مسافتی که برای آن طراحی شده بود. با این حال ماسک هنوز هم از نتیجه کار راضی نبود."

این داستان قدرت اهداف تغییرپذیر را به درستی نشان می‌دهد. گاهی اوقات اهداف هر انسان آنقدر غیرقابل دسترس است که حتی با کوچکترین پیشرفت هم انسان را خوشحال می‌کند زیرا شما انتظار رسیدن به کوچکترین نتیجه را هم نداشتید.

طرح اولیه تسلا قرار بود در سال ۲۰۰۶ به بازار بیاید. شرکت این زمان تحویل را تا سال ۲۰۰۸ تغییر داد. با اینکه تسلا ۲ سال بعد از زمان گفته شده تحویل داده شد، اما تبدیل به اولین ماشین تمام الکتریکی شد. طبق گفته های خود ماسک:

« اغلب گفته های من اتفاق می‌افتند. شاید طبق برنامه زمانی پیش نرود اما بلاخره اتفاق می‌افتد.»

به لطف اهداف تغییرپذیر ماسک، بهترین ماشینی که می‌توانید خریداری کنید، با برق کار می‌کند.

اعمال این راز بهره وری

قصد استفاده از اینگونه اهداف این است که شما به خودتان تکانی دهید. رشد، با تکرار کارهای گذشته اتفاق نمی‌افتد. رشد، با شکست خوردن در راه رسیدن به موفقیت بدست می‌آید. اگر برای رسیدن به ۵ چیز تلاش کرده اید اما به ۲ چیز رسیده اید، از بسیاری از کسانی که حتی تلاش هم نکرده اند، جلوترید.

اهداف تغییرپذیر نیاز به کمیت و کیفیت کاری بیشتری دارند. این اهداف شما را مجبور می‌کنند تا به جای تمرکز بر اهداف عادی، بیشتر به نوآوری فکر کنید. با اینکار شما مجبور می‌شوید تا برای رسیدن به خواسته هایتان، توانایی های فعلی خود را ارتقا دهید.

در ابتدا ممکن است ندانید که اهدافتان باید تا چه اندازه بلندپروازانه باشند اما می‌توانید با آزمون و خطا بفهمید که چقدر می‌توانید از حدود فردی خود فراتر بروید. دفعه ی بعدی که برای کارهایتان برنامه ریزی می‌کنید، سعی کنید هدفی تغییرپذیر را نیز در این برنامه جای دهید. سعی کنید ۵۰ درصد بهتر از دفعات قبلی عمل کنید. مصمم شروع کنید و توسط عملکرد خودتان حیرت زده شوید. با این طرز فکر، می‌توانید به تمام هدف هایی که برایتان غیرقابل دستیابی بود، برسید.

۹. یک ذهنیت درست پرورش دهید

در سال ۲۰۰۴ ماسک به یکی از تهیه کنندگان شرکت دستور داد تا قیمت یک محرک الکترومکانیکی را بدست آورد؛ او قیمت محرک را ۱۲۰۰۰۰ دلار گزارش کرد.

با توجه به اصول اولیه، ماسک قطعات مورد نیاز را تهیه کرد و از استیو دیویس، که اکنون مدیر پروژه های پیشرفته SpaceX است، خواست تا محرک را با قیمتی کمتر از ۵۰۰۰ دلار آماده کند. دیویس ۹ ماه از وقتش را صرف طراحی و ساخت این محرک، برای قیمت ۳۹۰۰ دلار کرد. این محرک در موشک فالکون ۱ استفاده شده بود.

ایلان ماسک هیچوقت از جایگاه خود راضی نیست. شرکت های او دستاوردهای فوق العاده ای را کسب کرده اند اما او اعتقاد دارد همیشه جایی برای پیشرفت هست. به گفته ی او همیشه راهی بهتر، سریع تر و ارزان تر برای انجام کارها وجود دارد:

« شما باید روشی را که با آن اشتباه کرده اید، بپذیرید. هدف شما این است که کمتر اشتباه کنید

این همان ذهنیت درست است؛ یک مهارت مهم که افراد موفق را از دیگران جدا می‌کند. وقتی ذهنیت سالمی نسبت به مسائل داشته باشید، می‌دانید که اگر به اندازه کافی تلاش کنید، به موفقیت می‌رسید. اگر شکست بخورید، از زاویه دیگری به مسئله نگاه می‌کنید تا راه حلی پیدا کنید که شما را به نتیجه برساند.

به نقل از ماسک:

« در اینجا شکست یک گزینه است. اگر در بیشتر کارهایتان شکست نمی‌خورید، یعنی به اندازه کافی نوآوری به خرج نمی‌دهید

مخالف یک ذهنیت سالم، ذهنیت ثابت است. جایی که وضع موجود به ندرت به چالش کشیده می‌شود و کارها همیشه یکنواخت انجام می‌شوند. از سوی دیگر، پرورش یک ذهنیت درست، پیشرفت را به زندگی شخصی و حرفه ای ما می‌آورد.

اعمال این راز بهره وری

رشد و تکامل، با ارزیابی مشکلات سخت، پرسش ها و چالش ها بدست می‌آید. برای اینکه به موفقیت برسید، باید مغزتان را طوری پرورش دهید تا شکست و سختی را به چشم پیشرفت ببیند و هر لحظه به دنبال راه حل بگردد.

در اینجا چگونگی پرورش یک ذهنیت درست و سالم ذکر شده:

1. یادگیری مداوم: سطح علم و دانش خود را با خواندن کتاب افزایش دهید. از چالش های روزانه درس بگیرید. با قرار دادن اطلاعات و دانستنی های جدید در مغزتان، سبب می‌شوید تا مغز در برابر مشکلات از ایده ها و راه حل های جدیدتری استفاده کند. این ایده ها زندگی و شغل شما را ارزشمند می‌کند.

2. برای چالش ها زندگی کنید: اگر دو انتخاب دارید، انتخاب سخت تر را انتخاب کنید. چالش ها را به عنوان فرصتی برای ارتقای و رشد توانایی هایتان ببینید.

3. شکست را در آغوش بگیرید: همه ی انسان ها در زندگی شکست می‌خورند؛ سعی کنید از این شکست درس بگیرید و بفهمید که کجای کار را اشتباه کرده اید تا در تلاش بعدی همان اشتباه را دوباره انجام ندهید.

4. انتقادها را بپذیرید: انتقادهای موثر و به موقع، یک مولفه مهم در موفقیت است. آغوشتان را حتی برای انتقادهای مخرب باز کنید.

۱۰. یک پایگاه گسترده از دانش به وجود آورید

طبق گفته های برادر ماسک، او عادت داشت تا در جوانی روزی ۲ کتاب بخواند. این کار به او درک گسترده ای ازبسیاری از علوم از جمله فیزیک، ریاضی، مهندسی و علوم کامپیوتر را می‌داد. یکی از گفته های دوست داشتنی من از ماسک درباره ی تعریف او از دانش است:

« این مهم است که ما دانش را به عنوان یک درخت معنایی توصیف کنیم: مطمئن شوید که تنه و شاخ ها (اصول بنیادی) را به خوبی یاد گرفته اید. سپس به سراغ برگ ها (جزئیات) بروید. اگر از تنه اطلاعی نداشته باشید، دیگر شاخه ای وجود نخواهد داشت تا برگ ها را نگه دارد

حتی وقتی شرکت های خود را اداره می‌کند، ماسک دائما سعی می‌کند از افراد اطرافش که دانش بیشتری در بعضی مسائل خاص دارند، یاد بگیرد. دراینجا یک متن از کتاب آمده:

" او پیش یک مهندس تازه وارد در کارخانه SpaceX رفت و درباره ی بعضی مسائل از او سوال پرسید. کوین بروگان، همان مهندس بود و به گفته ی او: من ابتدا فکر کردم که او می‌خواهد مرا به چالش بکشد تا بفهمد آیا من کارم را درست بلد هستم یا نه... اما بعد از گذشت چند دقیقه متوجه شدم که او تنها قصد یادگیری دارد."

در طول سال ها، ماسک مهارت های T شکل زیادی را یاد گرفت. با این مهارت ها او دانش زیادی را در یک زمینه خاص(کسب و کار) و مقدار قابل توجهی از دانش را در بسیاری از رشته ها و موضوعات دیگر بدست آورد. این کار به او اجازه می داد تا از دانش اضافی خود برای نوآوری، یافتن راه حل های مختلف، خلاقیت و همکاری با دیگر متخصصان در هر زمینه ای استفاده کند.

اعمال این راز بهره وری

بیایید با یک مثال تمرینی شروع کنیم:

شما می‌خواهید سالم باشید. به منظور سالم ماندن فقط یک نوع ورزش کردن جوابگو نیست. شما باید در زمینه های مختلف مثل: رژیم غذایی، چگونگی رشد عضله،انعطاف پذیری و غیره اطلاعات کسب کنید. وقتی در یک رشته خاص(ورزش) اطلاعات داشته باشید، به دنبال آن اطلاعات زیادی را نیز از مسائل پایه ای آن رشته بدست خواهید آورد. روش کار مهارت T شکل به این صورت است.

با این روش توانایی های T شکل خود را افزایش دهید:

1. یک حرف  T بکشید و توانایی های اصلی، توانایی های ثانویه و دانش کلی خود را در آن بنویسید. اگر به شما کمک می‌کند، از سطح تجربه و تخصص یک انسان موفق در مقایسه با خودتان استفاده کنید.  

2. حالا نگاه کنید که کجای کار قرار دارید.

3. سطح تجربه و تخصص خود را با خواندن کتاب، یادگیری رشته های جدید و تجربه های دیگران افزایش دهید.

۱۱. راز اضافی: دوش گرفتن

بیشترین سوالی که از ایلان ماسک در 2015 Reddit AMA with Musk پرسیده شد، این بود:

"به نظر شما چه عادت روزانه ای می‌تواند بیشترین تاثیر مثبت را در زندگی داشته باشد؟"

ماسک پاسخ داد: دوش گرفتن، همیشه به من یکی از بهترین ایده ها را برای ادامه کار و زندگی می‌دهد.

 مغز شما تمام شب را مشغول پردازش اطلاعات بوده و سعی داشته تا راه حل هایی را پیدا کند. چند دقیقه طول می‌کشد تا به خودش بیاید و از نظر من این فقط در حمام اتفاق می‌افتد. حمام به مغز شما کمک می‌کند تا چالش ها را با وضوح بیشتری ببینید. همچنین فضایی ساکت را برایتان فراهم می‌کند تا به درستی فکر کنید. می‌توانید از این سکوت برای نقشه کشیدن و یا یافتن راه حل برای مشکلات پیش رو استفاده کنید. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است