فیس‌بوک در حال مرگ است، و مدرک آن هم در اینجاست
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

فیس‌بوک در حال مرگ است، و مدرک آن هم در اینجاست

هشتگ #DeleteFacebook هیچ وقت واقعا از بین نرفت. این هشتگ، تبدیل به یک سناریو جذاب برای کسانی شده است که به اندازه کافی شجاع هستند تا با اعتیاد به موبایل دست و پنجه نرم کنند. در واقع اگر ما در حال حذف برنامه فیس‌بوک و حساب کاربری خود در این قدم هستیم، فیس‌بوک در حال مبارزه با ماست! بله، درست شنیدید.

حال فیس‌بوک کاربران را مجبور می‌کند که برای حذف حساب‌های خود، دو برابر زمان را منتظر بمانند

پس در نهایت شما درک می‌کنید که زندگی شما بدون فیس‌بوک، اینستاگرام، Messenger و WhatsApp بهتر خواهد بود،‌ تا این که متوجه یک چیز عجیب می‌شوید. خارج شدن سخت‌تر از همیشه است، و حال فیس‌بوک خداحافظی کردن را تبدیل به یک کار زمان‌بر کرده است. البته که فیس‌بوک نمی‌خواهد که شما آن را ترک کنید.

در یک حرکت شوک برانگیز و عجیب و غریب به محصول و تجربه مشتری، حال حذف کردن حساب فیس‌بوک خود یک ماه کامل زمان می‌برد؛ یعنی دو برابر قبل. این دقیقا حق اراده، یا جدا شدن از یک برنامه نیست.

فیس‌بوک فکر می‌کند که ما باید یک «دوره لطف» داشته باشیم

فیس‌بوک فکر می‌کند با مجبور کردن ما برای صبر کردن بیشتر، می‌تواند تصمیم ما را تغییر دهد. به نظر می‌رسد که فیس‌بوک واقعا اعتماد و مصرف کنندگان را درک می‌کند. وقتی که یک کاربر سعی می‌کند حساب خود را حذف کند، فیس‌بوک او را مجبور می‌کند که قبل از این کار یک «دوره لطف» (Grace Period) را بگذراند.

فیس‌بوک با انجام این کار،‌ احتمالا تعداد زیادی از کاربران را در سال ۲۰۱۸ از دست خواهد داد. پس استراتژی فیس‌بوک کجاست؟ این تغییر، پس از ماه‌ها رسوایی و بحران‌های مردمی برای فیس‌بوک، شامل تحلیلCambridge  و هک اخیر ۵۰ میلیون مردم می‌آید. این که باید برنامه فیس‌بوک خود را حذف کنیم، هیچ وقت برای افراد زیر ۴۵ سال واضح‌تر از این نبوده است.

فیس‌بوک فکر کرد این که باعث شود دنیا حس نزدیک به هم داشته باشند، دروازه‌اش به دنیا خواهد بود. اما در عوض این محصول را ساخت، داده‌های ما را درو کرد و آن را به بالاترین قیمت فروخت. البته جدا از کلاهبرداری‌های میلیون دلاری سالانه. من ممکن است دیگر حتی بر روی فیس‌بوک وجود نداشته باشم، اما هدف گیری داده آن‌ها بر روی من هنوز پابرجاست. کمی به معنای این جمله فکر کنید.

فیس‌بوک حتی داده‌های کاربر را با شرکت‌های چینی هم به اشتراک گذاشت. فیس‌بوک دسترسی عمیق به داده‌های کاربر را به ۶۰ شرکت فناوری دیگر هم داد. لیست تجاوز به حریم خصوصی فیس‌بوک کاملا مجرمانه است، و Mark Zuckerberg نه تنها نباید مدیر عامل آن باشد، بلکه باید مقصر هم اعلام شود.

اگر نشت داده‌های ۵۰ میلیون نفر برای فیس‌بوک طبق گفته اتحاد اروپایی ۱.۶ میلیارد دلار هزینه داشت باشد، پس برای جرم‌های خود در طول تاریخ، چه مقدار هزینه باید به کاربرهای خود پرداخت کند؟ فیس‌بوک در حال حاضر هم با شکاف‌هایی در قانون GDPR (General Data Protection Regulation = مقررات حفاظت داده عمومی) در اتحاد اروپایی، قانون را شکسته است.

یک ماه صبر کردن برای حذف حساب، بدتر از سانسور کردن است

پس به گفته فیس‌بوک، حال به نظر می‌رسد که ما زندانی‌های آنلاین هستیم. آیا به فکر حذف کردن حساب فیس‌بوک خود هستید؟ زیاد تند نروید. متاسفم دوستان؛ این کار که پیش‌تر ۱۴ روز زمان می‌خواست، حال ۱ ماه کامل زمان می‌برد. حتی اگر شما حساب خود را حذف کنید، انتظار نداشته باشید که فیس‌بوک داده‌های شما را داخل سطل زبانه بریزد. این کار غیر ممکن است.

دوراهی اعتماد فیس‌بوک چنان حماسی است که شوک آن با این که مختصصان می‌گویند اشکالی ندارد، می‌تواند سقوط کند. فقط صبر کنید تا ببینیم که تا سال ۲۰۲۰ چند عدد از کاربران فیس‌بوک آن را ترک می‌کنند. این ترک کردن بسیار حماسی خواهد بود.

آمازون سرعت و راحتی را به من می‌دهد، و فیس‌بوک هم کلاه‌برداریی و زندانی بودن را. در رقابت بر روی تبلیغات در آینده موفق باشی، فیس‌بوک. این به نوعی دلیل این است که کاربران کمپین #deletefacebook را دریافت می‌کنند، و قطعا مرا ناراحت می‌کند.

  • وقتی که کاربری تصمیم می‌گیرد حساب کاربری خود را حذف کند، در واقع حساب او سریعا حذف نمی‌شود. در عوض، یک «دوره لطف» وجود دارد که در آن دوره حساب غیر فعال، اما قابل دسترسی باقی می‌ماند. فقط محض احتیاط که شاید کاربر تصمیم بگیرد بر روی فیس‌بوک بماند.
  • آری، من واقعا نمی‌توانم خارج شوم. فقط یک اسکرول دیگر در میراث خود، که در آن هیچ کسی که میشناسم دیگر فعال نیست.

فیس‌بوک فکر می‌کند از آنجایی که «دوره لطف» قبلا ۱۴ روز بود، دلتنگ بودن جالب است. شرط می‌بندم که Mark دلتنگ روزهای قدیم است، اما شکست‌های بزرگ در رهبری، استراتژی و چرخش، فیس‌بوک را به یک راه بن‌بست رسانده‌اند. وقتی که غرور داشتن میلیاردها کاربر به گذشته عقب‌نشینی می‌کند، فیس‌بوک محصولی ندارد، زیرا این محصول همیشه شما و داده‌هایتان بوده است.

Silicon Valley مقررات هوش مصنوعی را جدی نمی‌گیرد (زیرا بسیار گران است) و فیس‌بوک و YouTube مثال‌های نخستین این مسئله هستند. وقتی که فرار استعدادها شروع می‌شود، همانطور که برا فیس‌بوک و Snapchat شروع شده است، این مسئله بسیار جدی است. با غرق کردن کشتی‌هایی که رفتن را سخت می‌کنند، چیزی نجات پیدا نمی‌کند.

از ادامه دادن نترسید. اگر می‌خواهید داده‌هایتان حذف شوند، از بین بردن آن‌ها بهترین کار است. وقت آن رسیده است که برای بک زندگی با کیفیت‌تر، کار دور از ذهن را انجام دهید:

  • فیس‌بوک را حذف کنید.
  • Messenger را حذف کنید.
  • اینستاگرام را حذف کنید.
  • WhatsApp را حذف کنید.

فیس‌بوک روزی یک تنوع خوب از دوپامبن دجییتال برای ارتباطات انسانی بود، اما آن دوره به پایان رسیده است.

البته، «دوره لطف» طولانی‌تر هم با توجه به این که ما را دیوانه می‌کند تا فکر کنیم که هنوز پابرجاست، به نفع فیس‌بوک است. توییتر نوستالژی است، اما فیس‌بوک فقط احمقانه است.

اگر ارزش شما به تعداد بالای کاربران بستگی دارد و آن کاربران در حال ترک شما هستند، شما چاره‌ای جز سقوط ندارید. اینستاگرام هیچ نوع YouTubeای نیست و WhatsApp هیچ نوع WeChatای نیست. اگر آن‌ها به اندازه کافی عقل داشتند تا مدیر عامل خود را تغییر دهند، همه چیز می‌توانست متفاوت باشد. اما هر چیز خوبی پایانی دارد، حتی برنامه‌ای پر از پشیمانی.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@er79ka

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید