پنج زبان برنامه‌نویسی که توسط زنان ایجاد شده است
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

پنج زبان برنامه‌نویسی که توسط زنان ایجاد شده است

صنعت توسعه نرم‌افزار در سال‌های اخیر توسط مردها تسخیر شده است. البته شایان ذکر است که بگوییم در سال‌های اخیر میزان تاثیرگذاری زنان نیز در دنیای نرم‌افزار بیش از پیش رشد داشته و این موضوع همواره در حال ادامه پیدا کردن است. با این حال متاسفانه این موضوع هنوز در رسانه‌ها چندان به خوبی منتشر نشده و افراد بسیار زیادی از این موضوع بی خبر هستند.

البته جالب است بدانید اولین فردی که در حوزه توسعه نرم‌افزار شروع به برنامه‌نویسی کرد یک زن بود. از این رو باید گفت انتظار می‌رود زنان امروزی نیز در چنین حوزه‌ای فعال باشند. در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم در ارتباط با پنج زبان برنامه‌نویسی صحبت کنیم که توسط جامعه توسعه‌دهنده زنان ایجاد شده‌اند.

۱. ARC Assembly

ARC Assembly زبانی است که توسط Kathleen Booth در سال ۱۹۵۰ زمانی که در دانشگاه United Kingdom کار می‌کرد ایجاد شد. آن روزها اوایل دنیای برنامه‌نویسی کامپیوتری به حساب می‌آمدند از این رو نوشتن یک برنامه و مهمتر از آن توسعه یک زبان برنامه‌نویسی بیشتر از هر چیزی صرفا تعامل با یکسری از صفر و یک‌ها بود. 

Automatic Relay Calculator یا زبان ARC برای کامپیوتر ARC ساخته شد، هدف از انجام این کار آن بود تا شیوه نوشتن برنامه‌ها ساده‌تر، راحت‌تر و پایدارتر باشد.

۲. COBOL

Grace Hopper یکی از اولین افرادی بود که در تاریخ روی کامپیوترها و مفهوم زبان برنامه‌نویسی کار کرده است. خروجی کارهای این فرد زبان محبوب (زمانی محبوب بوده البته) COBOL است. این زبان در ابتدا برای دولت آمریکا و برای شرکت‌هایی که به دنبال یک زبان برنامه‌نویسی برای پردازش داده بودند ایجاد شد. البته Hopper تنها فردی نیست که روی این پروژه کار کرده بلکه مشارکت‌ کنندگان بسیار زیادی را نیز برای ایجاد و نگه‌داری از این زبان در اختیار داشته است.

۳. FORMAC

Formula Manipulation Compiler یا FORMAC در سال ۱۹۶۲ توسط Jean Sammet ایجاد شد. البته FORMAC را نمی‌توان یک زبان برنامه‌نویسی مستقل دانست چرا که این مورد بیشتر یک افزونه برای زبان Fortran است که در دهه پنجاه میلادی توسط IBM توسعه یافت. این شرکت در آن زمان‌ها Jean را استخدام کرد تا روی زبان برنامه‌نویسی فورترن کار کرده و آن را برای محاسبات ریاضی و انجام کارهای علمی بهینه کند.

در سال ۱۹۶۲ وی این افزونه را برای فورترن طراحی کرد. این افزونه بعدها به عنوان یکی از نماد‌های محاسبات ریاضیاتی در دنیای کامپیوتر شناخته شد. 

۴. CLU

CLU را می‌توان یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار مهم در دنیای زبان‌های برنامه‌نویسی شئ‌گرا دانست چرا که خالق آن جزو اولین افرادی بود که تئوری‌های مربوط به شئ‌گرایی را ارائه کرد.

Barbara زنی است که این زبان را توسعه داد. این فرد اولین کسی بود که در ایالات متحده آمریکا مفتخر به دریافت Ph.D افتخاری در زمینه علوم کامپیوتر شد. در زمان توسعه این زبان برنامه‌نویسی وی در MIT مشغول درس خواندن بود و بعدها نیز مفاهیمی مانند abstract data type، iterators و parallel assignment را به جهانیان معرفی کرد. 

البته با وجود آنکه زبان CLU از ویژگی‌های کلیدی برنامه‌نویسی شئ‌گرا بی بهره بود اما توانست روی زبان‌های برنامه‌نویسی مدرنی مانند جاوا، سی‌پلاس‌پلاس و پایتون تاثیرگذاری بسیار زیادی داشته باشد.

۵. BBC Basic

BBC BASIC توسط Sophie Wilson ساخته شد، برنامه‌نویسی که در سال ۱۹۸۱ به عنوان یک مهندس کامپیوتر در یک شرکت کار می‌کرد. در واقع می‌توان این زبان را اولین زبان برنامه‌نویسی دانست که برای یک شبکه تلویزیونی ساخته می‌شد. این زبان برنامه‌نویسی برای برنامه‌ای تحت عنوان The Computer Literacy Project ایجاد شد که هدف آن یاد دادن برنامه‌نویسی به عموم مردم بود. 

در پایان

به نظر می‌رسد که سهم زنان از تاثیرگذاری روی دنیای کامپیوتر نیز بسیار زیاد بوده و این موضوع واقعا نیاز به انتشار بیشتر از این دارد چرا که در صنعت نرم‌افزار توانایی‌های این دسته از افراد همواره دست کم گرفته شده و کمتر خبری از آن‌‌ها به گوش عموم مردم رسیده است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا