طراحی فلت در مقابل مینیمالیسم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

طراحی فلت در مقابل مینیمالیسم

طراحی فلت امروزه همه جا هست. می توانید این طراحی زیبا و پر نفوذ را در نسخه های مختلف سیستم عامل آی‌او‌اس آیفون ببینید، در طراحی وبسایت های مختلف و … . اما به نظر می رسد که مردم همیشه این طراحی را با چیزی که معروف به مینیمالیسم و یا طراحی مینیمال است، اشتباه می گیرند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که این دو طراحی کاملا با هم تفاوت دارند و تنها زمانی می شود آنها را با هم ادغام کرد که طراح به خوبی روی آنها کار کند.

در این مقاله قصد داریم تا به شما تفاوت مینیمالیسم و فلت را بگوییم و روشن کنیم که چرا طراحان باید به این مسئله توجه کنند.

طراحی فلت، مینیمالیسم نیست!

طراحی فلت یک زیبایی بصری است. این تعریف به این معنی است که طراحی فلت باعث می شود یک المان طراحی و یا هر چیز دیگری بدون استفاده از تکنیک های پیچیده مهم و زیبا به نظر برسد. شما می توانید یک وبسایت یا اپلیکیشن مبتنی بر طراحی فلت داشته باشید که از اجزای فلت مانند دکمه ها، منو و چیزهای دیگر در سرتاسر آن استفاده شده است. خب این پیچیده‌ای است. تنها تفاوت این طراحی با طراحی معمولی سادگی و اعتبار خاص آن است.

از طرفی دیگر مینیمالیسم یک فلسفه طراحی است. یک وبسایت که مبتنی بر طراحی مینیمال است حتی با وجود المان های بصری زیاد، کاوش در آن و استفاده از آن بسیار ساده است. به نظر می‌آید که تفاوت این دو به سادگی آشکار شد. طراحی فلت مانند یک ترکیب و تکنیک جدید است که در رستوران ها به کار برده می شود و مینمالیسم شبیه به یک کتاب آشپزی است که در هر رستورانی وجود دارد و تقریبا هر سرآشپزی آن را مطالعه کرده است.

آیا طراحی مینیمال مهم است؟

خب جواب دادن به این سوال واقعا بستگی به موارد مختلف دارد. به صورت کلی اگر بگوییم، مطمئنا طراحی مینیمالیستی در دنیای طراحی وبسایت مهم است. اما وقتی به انجام پروژه ها برای مشتری می رسد، باید گفت که بستگی به مواردی دارد. اول: آیا مشتری شما به طراحی مینیمال احتیاج دارد؟ هیچکسی نمی تواند بگوید که آمازون و یا ای‌بی از طراحی مینیمال بهره می برند اما آیا این موضوع سبب شده که وبسایت هایی با ترافیک کم باشند؟ خیر. در حقیقت براساس نیازهاست که شما از طراحی مینیمال استفاده می کنید.

دومین مسئله آیا طراحی مینیمالیستی باعث می شود به اهداف مشتری‌تان آسیب بزند یا کمک کند؟ برای مثال اگر کاربر می خواهد روی سادگی وبسایت و توانایی کاربران برای سریع‌تر پیدا کردن بخش مورد نیازشان در وبسایت تمرکز داشته باشد صد در صد طراحی مینیمال بسیار به وی کمک می کند. 

آیا طراحی فلت منحصرا استفاده می شود؟

هیچکس نمی تواند بگوید که طراحی فلت صرفا در یک جهت تکنیک به حساب می آید و مهم است. آیفون و آیپد را در نظر بگیرید. آنها در عرصه موبایل و تکنولوژی مرتبط به آن انقلابی درست کردند اما طراحی فلت را تقریبا می شود در همه جای دنیای دیجیتال دید. 

چیزی که یک تکنیک را محبوب می کند، شیوه استفاده از آن توسط طراحان حرفه‌ای است، افرادی که می دانند دقیقا چه‌کاری انجام می دهند. به عنوان مثال آشپزی را تصور کنید که می خواهد از یک چاشنی غیر بومی در غذا استفاده کند. با وجود آنکه وی قواعد کلی آشپزی آن غذا را نشکسته است،‌ اما توانسته از یک جزء جدید را به غذا اضافه کند. اگر یک طراح پایه های طراحی را خوب بلد باشد و بتواند از آن استفاده کند، اضافه کردن قواعد جدیدی به دستور اصلی کار مطمئنا آسیب جدی به کار نمی زند. 

آیا باید از طراحی فلت استفاده کنید؟

اگر به شرکت های مختلفی نگاه کنید متوجه خواهید شد که بسیاری از آنها در حال استفاده از طراحی فلت هستند. طراحان بسیاری نیز برای اینکه کارهای‌شان رنگ و لعاب تازه‌ای به خود بگیرد از این حالت استفاده می کنند. اگر مشتری شما به دنبال یک طراحی فلت باشد و شما مخالف با آن باشید اینجاست که فاجعه روی می دهد. 

به مشتری های خود بیان کنید که برای استفاده از طراحی فلت در تجارت خود باید یکپارچگی را رعایت کند. یکپارچگی بدین مفهوم که اگر می خواهد از طراحی فلت استفاده کند باید در تمام سرویس ها از آن استفاده نماید. برای مثال وقتی صحبت از وبسایت فلت می شود مطمئنا باید اپلیکیشن وبسایت نیز مبتنی بر فلت باشد. 

استفاده کردن از طراحی های مختلف باعث می شود وبسایت ناآشنا به نظر برسد. در حقیقت به شناسایی وبسایت و سرویس های آن صدمه بسیار زیادی وارد می کند. کاربر را متقاعد کنید که نمی تواند به صورت همزمان از دو طراحی برای یک برند به صورت همزمان استفاده کند به این دلیل که استایل و طراحی یک محصول یکی از نکات قابل توجه برای جلب اعتماد مشتری است.

شما چه فکر می‌کنید؟

شما چگونه فکر می کنید؟ آیا به نظرتان طراحی فلت در حال مردن است یا هنوز چیزی مهیج و تازه است؟ آیا مشتری‌هایتان تفاوت میان فلت و مینیمال را درک می کند؟ چگونه مشتری هایتان را در رابطه با استایل های مختلف آگاهی می‌دهید و به آنها می گویید که چه چیزی برای آنها مناسب تر است؟

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا