۱۳ ابزار رایگان بصری‌سازی داده
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

۱۳ ابزار رایگان بصری‌سازی داده

داده‌ها الزاما موارد خسته‌کننده‌ای نیستند. اضافه کردن اندکی بصری‌سازی می‌تواند درک و نمایش آن را بسیار لذت‌بخش کند.

به این جهت که بخواهید داده‌های‌تان را بیشتر کاربر پسند کنید و کسی را خسته نکند، انتخاب ابزار بصری‌سازی مناسب بسیار مهم است.

با وجود ابزارهای بسیار مختلف انتخاب یک مورد که بتواند نیازهای شما را به خوبی جواب دهد معمولا کار سختی است. در این مطلب ما قصد داریم با ارائه نکات و موارد مختلف به شما ۱۳ مورد از ابزارهای مناسب برای بصری‌سازی را معرفی کنیم.

1. D3.js

D3.js که برخی اوقات به آن D3 نیز گفته می‌شود یکی از بهترین کتابخانه‌های بصری‌سازی موجود است.

D3 به توسعه این قابلیت را می‌دهد که بتواند گراف‌ها و چارت‌های پیچیده و مختلفی را ایجاد کند. در این کتابخانه از تکنولوژی‌های مبتنی بر وب -HTML، CSS و جاوااسکریپت- استفاده شده است، این موضوع باعث می‌شود که از پشتیبانی این کتابخانه در پلتفرم‌های مختلف مطمئن شوید. 

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که D3 برای مرورگرهای مدرن طراحی شده است. این مورد قابلیت اجرا شدن روی مرورگرهای قدیمی مانند IE9 و موارد قدیمی‌تر را ندارد. البته یک موضوع دیگر که وجود دارد این است که کار با D3 به آشنایی خوبی نیاز دارد و از آن‌جایی که APIهایی این کتابخانه بسیار زیاد است پس یادگیری آن‌ها نیاز به زمان دارد. D3 می‌تواند یکی از قدرتمندترین ابزارهای بصری‌سازی داده باشد.

 ابزار رایگان بصری‌سازی داده

D3 یک پروژه متن باز است. مطمئن شوید که مثال‌های این پلتفرم را مشاهده کنید. 

2. FusionCharts

FusionCharts مجموعه‌ای از بیش از ۹۰ چارت و بیش‌تر از ۹۶۰ نقشه مختلف است که می‌تواند تقریبا تمام نیازهای توسعه‌دهندگان و افراد حرفه‌ای در زمینه بصری‌سازی داده را جواب‌گو باشد. موضوع پشتیبانی از مرورگر در این مورد کمی به نسبت D3 ضعیف‌تر است. 

FusionCharts به خوبی با فرمت‌های داده‌ای مختلف مانند XML و JSON کار می‌کند. در این لیست می‌توانید سازگارهای بصری‌سازی داده را مشاهده کنید. در حالیکه FusionCharts پلتفرم سنگین‌تری به نسبت موارد مشابه خود است، اما می‌توانید هر کدام از موارد را قبل از خریداری به صورت تمام و کمال امتحان کنید. 

در این لینک می‌توانید کتابخانه‌های جاوااسکریپت را با این ابزار مقایسه کنید.

 ابزار رایگان بصری‌سازی داده

3. Tableau Public

در وصف Tableau Public می‌توانم بگویم که سازگار، کاربری ساده و رایگان است. چیز بیشتری می‌خواهید؟ با وجود میزان زیادی از نقشه‌ها، گراف‌ها و چارت‌ها این مورد به نظر یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای افرادی است که به جهان توسعه و طراحی آشنایی ندارند. 

در نسخه رایگان این ابزار، نام ابزار در چارت‌های ساخته شده نوشته می‌شود، این موضوع برای افرادی که کارهای غیر تجاری دارند به نظر مشکلی ندارد اما برای دیگران ممکن است مشکل باشد به همین دلیل بهتر است که آن را خریداری کنید. 

می‌توانید در این لینک مواردی که با استفاده از این پلتفرم ایجاد شده را مشاهده کنید و از آن الهام بگیرید. 

 ابزار رایگان بصری‌سازی داده

4. Charted

Charted در بین ابزارهای چارت‌سازی دیگر از بهترین رابط‌های کاربری برخوردار است. استفاده کردن از آن بسیار ساده است. تنها کاری که باید بکنید این است که فایل CSV یا لینک Google Sheets را قرار داده و منتظر ساختن چارت‌تان باشید. این ابزار هر ۳۰ دقیقه یکبار چارت شما را نوسازی می‌کند، بنابراین چارت داده‌ای شما همواره می‌تواند بروز باشد.

سرویس Charted رایگان است و سورس آن نیز به صورت آزاد در اختیار همگان قرار گرفته، پس اگر خواستید می‌توانید آن را روی وب‌سرور خود به اجرا در بیاورید.

 ابزار رایگان بصری‌سازی داده

5. Google Charts

Google Charts پلتفرمی کاربرپسند و سازگار با تمامی مرورگرهای موجود در اینترنت است. در این پلتفرم انواع مختلف بصری‌سازی داده در نظر گرفته شده است، به همین دلیل ابزار Google Charts می‌تواند تقریبا برای همه پروژه‌‌ها مناسب باشد.

برای مشاهده کارهای مختلف این پلتفرم می‌توانید از گالری پلتفرم دیدن کنید. 

 ابزار رایگان بصری‌سازی داده

6. Flot

Flot یک کتابخانه چارت سازی با استفاده آسان است که چارت‌ها و گراف‌های بسیار زیبای مختلف را برای توسعه‌دهندگان قرار داده است. در این ابزار کنش‌های کاربری مختلفی مانند زوم کردن، تغییر اندازه، استخراج کردن و… تعبیه شده است. 

Flot تعداد مختلفی از پلاگین‌های ساخته شده توسط انجمن را نیز شامل می‌شود که باعث توسعه آن می‌شود.

می‌توانید از طریق این پلی‌لیست روش کار آن را مشاهده کنید.

 ابزار رایگان بصری‌سازی داده

7. Chartist.js

اگر شما از اکسل خسته شده‌اید و نمی‌خواهید دیگر کارهایی شبیه به مدرسه را انجام دهید، پس بسیار مناسب است که نگاهی به Chartist بیاندازید. این ابزار بسیار خوش ساخت است و همراه با تعداد بسیار زیادی از چارت‌های واکنشگرا، متحرک و زیبا ساخته شده است. 

برخلاف دیگر ابزارها با حجم بسیار زیاد، این کتابخانه با حجم ۱۰ کیلوبایت ارائه می‌شود. باید بگویم که این ابزار همچنین رایگان است. برای مشاهده برخی از نمونه‌ها می‌توانید به این لینک مراجعه کنید. 

 ابزار رایگان بصری‌سازی داده

8. Highcharts

Highcharts یکی دیگر از نام‌های بزرگ در زمینه بصری‌سازی داده است. در این ابزار می‌توانید تعداد بسیاری زیادی از نقشه‌ها و چارت‌های مختلف را مشاهده کنید. در این ابزار پلاگین‌های مختلفی ارائه شده که ویژگی‌های قدرتمندی را بدون سر و کار داشتن با جاوااسکریپت به شما ارائه می‌دهد. 

Highcharts برای مقاصد غیر-تجاری کاملا رایگان است.

 ابزار رایگان بصری‌سازی داده

9. Datawrapper

Datawrapper یکی از ابزارهای بصری‌سازی بسیار عالی است که استفاده از آن ساده است و همچنین چارت‌های تعاملی را در بر می‌گیرد. درست مانند حالت Charted تنها کاری که نیاز است انجام دهید این است که فایل صفحه‌گسترده خود را آپلود کرده و منتظر به وجود آمدن چارت باشید. معمولا از این ابزار بیشتر روزنامه‌نگاران استفاده می‌کنند. 

حقیقت این است که استفاده از این ابزار بیشتر توسط افراد غیر تکنیکی استفاده می شود. در اینجا می‌توانید آموزش‌های لازم را مشاهده کنید.

 ابزار رایگان بصری‌سازی داده

10. dygraphs

Dygraphs یکی از کتابخانه های چارت سازی جاوااسکریپت است که به شما اجازه تعاملاتی مانند زوم، هاور و… را می‌دهد. در این ابزار مجموعه‌ داده‌هایی با حجم بالا بسیار به خوبی تفسیر و مدیریت می‌شوند.

در این ابزار تقریبا مشکل پشتیبانی برای مرورگرهای مختلف وجود ندارد اما مرورگر مدرن پیشنهاد می‌شود.

در این لینک می‌توانید نمونه کارهایی را از این ابزار مشاهده کنید. 

 ابزار رایگان بصری‌سازی داده

11. Raw

Raw یک پل در بین صفحات گسترده و گرافیک‌های وکتور است. این ابزار براساس پلتفرم D3.js ایجاد شده است. اگر شما برنامه‌نویس نیستید، Raw می‌تواند ابزار بسیار خوبی برای بصری‌سازی‌ داده‌های‌تان باشد.

در Raw به صورت پیشفرص شما با ۱۶ نوع از چارت‌های آماده به کار سر و کار دارید. قابلیت شخصی‌سازی یکی از جنبه‌های بسیار خوب Raw است که به کاربران اجازه می‌دهد تا لایه بندی‌شان را سفارشی‌سازی بکنند.

برای مشاهده شیوه کاری Raw می‌توانید این لینک را مشاهده کنید. 

12. TimelineJS

TimelineJS ابزار بسیار عالی برای ایجاد خطوط زمانی تعاملی و بصری بدون نوشتن کد است. وبسایت‌های معروفی مانند TIME و Radiolab برای ایجاد خطوط زمانی که اطلاعات مفیدی را در یک محیط کوچک نمایش می‌دهد از این ابزار استفاده می‌کنند.

TimelineJS شامل APIهای داخل مختلفی است که با استفاده از آن می‌توانید به منابع داده‌ای‌ ویکی‌پدیا، توییتر، ساوندکلاد و… دسترسی داشته باشید.

در این لینک می‌توانید نمونه‌ای از کار TimelineJS را مشاهده کنید. 

 ابزار رایگان بصری‌سازی داده

13. Polymaps

همانطور که نام این ابزار اشاره می‌کند Polymaps برای بصری‌سازی داده‌های جغرافیایی استفاده می‌شود. داده‌ها در این ابزار به نقشه‌های آماده تزریق می‌شود و در نهایت خروجی براساس تصویر و حتی فایل وکتور در دسترس قرار می‌گیرد. می‌توانید در این لینک مثال‌های متعددی را مشاهده کنید.  

 ابزار رایگان بصری‌سازی داده

کدام ابزار بصری سازی داده برای شما مناسب است؟

صراحتا گفتن اینکه کدام مورد برای شما بسیار مناسب است کمی ریسکی است، اگر بدنبال راه حل سبکی می‌گردید Chartist می‌تواند به شما کمک کند، اگر موردی با جزئیات بیشتر را می‌خواهید D3 یا FusionCharts می‌تواند به شما کمک کند. اگر قصد استفاده از داده در نقشه را دارید Polymaps می‌تواند کمک خوبی باشد و اگر قصد ایجاد خط زمانی را دارید TimeLineJS می‌تواند کمک بسیار خوبی باشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

5 سال پیش
/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا