آینده صدا : صنعت‌هایی که برای همیشه تغییر می‌کنند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

آینده صدا : صنعت‌هایی که برای همیشه تغییر می‌کنند

تکنولوژی رابط کاربری صوتی هر روز هوشمندتر، سریع تر و قابل اطمینان‌تر می شود. این موضوع برای اکثریت صنعت های امروزی چه معنایی دارد؟ و در آینده به چه شکلی خواهند بود؟

رابط کاربری صوتی برای دهه‌ها در آگاهی ما وجود داشت. اما این آگاهی کاملا محدود بوده، ناتوانی ما در تکنولوژی و ناتوانی در جمع‌آوری داده به اندازه کافی باعث شده بود که هر چیزی در خیال‌مان می‌گذشت، پیاده سازی آن را در دنیای واقعی سخت کند.

اما تمام این موضوعات در حال تغییر است…

به این دلیل که ما در صنعت‌های هوش مصنوعی، پردازش ابری و یادگیری ماشین پیشرفت داشته ایم و حالت این توانایی را داریم که بتوانیم داده‌های مشخص شده ای را از کاربر دریافت کنیم. حال می توانیم به آن‌ها (هوش مصنوعی و…) منظورمان را بهتر و درست‌تر از پیش برسانیم.

صدا موضوع بسیار بزرگی است، و در حال حاضر این موضوع به یکی از اولویت‌ها در پیشرفت تکنولوژی بدل شده است. سرویس‌های صدا مانند الکسا آمازون، دستیار صوتی گوگل و کورتانا مایکروسافت نه تنها در حال پیشرفت و بهبود هستند بلکه دارند جریان اصلی را به دست می گیرند. 

اما تکنولوژی صدا چگونه زندگی ما را تغییر می‌دهد؟ بهتر بگویم – چه صنعت‌هایی وجود دارند که این پتانسیل را دارند تا با آن‌ها تغییر کنند؟ 

در اینجا می توانید پنج صنعت اصلی را مشاهده کنید که با تغییر در تکنولوژی آن‌ها نیز به خوبی تغییر می کنند.

خدمات به مشتری

می توانید دنیایی را تصور کنید که در آن صوت می تواند کنترل دستیارهای مجازی مانند الکسا و سیری را بجای انسان کنترل کند؟ اگر این موضوع بتواند بهتر از توقعات ما عمل کند و سرویس های بهتر و موثرتری را نسبت به انسان، به مشتری ها بدهد چه؟

شاید این موضوع در حال حاضر فقط یک ماجرای علمی تخیلی باشد،‌ اما باید گفت که صوت این قابلیت را دارد تا بتواند جایگزین مناسبی برای مواردی که گفته شد باشد و جای سوال بزرگی را در حال حاضر برای خدمت رسانی به مشتری‌ها برجای بگذارد.

برای اینکه این تکنولوژی جدید بتواند با مشتری‌ها تطابق داشته باشد، تنها توسعه ابزارها و دستگاه‌ها کافی نیست بلکه شما نیاز دارید تا آن ها را کاربر-پسند نیز بکنید. اگر این سرویس‌ها نتوانند اطلاعات را به درستی دریافت کنند و در پاسخگویی کاراکتر جذابی مانند انسان نداشته باشند، مطمئنا نمی توانند موفق شوند. 

در دهه های بعدی ممکن است شاهد طراحان تجربه کاربری باشیم که وقت‌شان را بیشتر برای طراحی سیستم‌های صوتی می‌گذارند، تجربه کاربری که کاربر را خشنود می کند و وی را به سوی تکنولوژی جذب می نماید.

صنعت خودرو

موفقیت در تکنولوژی صوت و هوش مصنوعی نه تنها باعث می شود که خودروها «پیش‌رو»تر باشند بلکه به ایمن‌ سازی آن ها نیز کمک می کند. رابط صوتی در خودروها به زودی حالت ایمن تری را ممکن می سازند در این حالت کاربر با دستورهای صوتی خودرو را کنترل می کند و حتی نیازی ندارد که به جاده نیز نگاه کند. این تکنولوژی با انرژی بسیار بالایی در حال پیشرفت رو به جلو است و به شرکت‌های تکنولوژی کمک می کند تا بیشتری روی این موضوع کار کنند.

رابط کاربری صوتی در ماشین حتی می تواند رابطه شخصی جدیدی را ایجاد کند. تصور کنید که صوت رابط صوتی می تواند به ما در شناسایی ترافیک و مواردی از این قبیل کمک کند. 

خانه

مطمئنا اسم اینترنت چیزها یا IOT را شنیده‌اید. حالتی که زندگی از طریق دستگاه‌های متصل به هم جریان پیدا می کند. این ارتباطات کلید اصلی برای ساخت یک خانه هوشمند است. حالتی که دستگاه ها به همدیگر متصل هستند و شما می توانید آن ها را از طریق رابط صوتی کنترل کنید.

هدف اصلی این موضوع تنها این است که زندگی ما ساده تر شود. اما درست مانند کارت‌های هوشمند این موضوع زمانی می تواند کاربر را به خود جذب کند که طراحی مناسبی داشته باشد. خانه های هوشمند باید با ظرافت طراحی شوند و درک آن‌ها ساده باشد، همانطور که گفته شد هدف اصلی ساده کردن زندگی نه پیچیده کردن بیش از چیزی که حال است.

بازاریابی دیجیتالی

همانطور که هر روز کاربران با استفاده از قابلیت جستجوی صوتی، کوئری های خود را دریافت می کنند، بهینه سازی صوتی برای جستجوها یکی از کلیدی‌ترین موضوعات برای موفقیت در بازاریابی دیجیتالی و سئو است.

چیزی که نیاز دارید در ابتدا این است که متوجه شوید جستجوی متنی با جستجوی صوتی ممکن است خیلی از اوقات تغییراتی داشته باشد. برای مثال شما جستجو می کنید -متنی:- «کافه نزدیک من» این در حالی است که به صورت صوتی می‌گویید «نزدیک‌ترین کافه به من کجاست؟». 

در جستجوی صوتی معمولا صرفا به کلمات کلیدی توجه نمی شود. پس دیگر اهمیت اصلی فقط در این نیست که به کلمات کلیدی توجه کنید. طراحان نیاز دارند تا دستگاه‌هایی را طراحی نمایند که فهم پذیری و درک کردنشان بیشتر باشد و بتوانند جواب‌های بهتری را ارائه کنند.

ترجمه

این موضوع برای تکنولوژی ترجمه بسیار مهم است. در پنج سال اخیر مترجم گوگل از یک مترجم ساده متنی به مترجم بسیار پیچیده‌تری تبدیل شده که شرکت‌های دیگر نیز در حال دنبال کردن آن‌ها هستند. 

هدف اصلی این تکنولوژی، تسریع فرایند ترجمه سندهای مختلف است. این موضوع روی بهروری شرکت‌های مترجم تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. درست مانند خدمات رسانی ممکن است پیشرفت صوت برای مترجم‌ها نیز به خطری تبدیل شود اما در این حال بسیاری از افراد وجود دارد که می گویند همیشه به چشم یک انسان که نظاره‌گر باشد، نیاز است.

بدون شک شرکت‌ها با پیشرفت تکنولوژی پردازش صوت برای زبان‌های مختلف فواید بسیاری خواهند دید. تصور کنید که شما تمام زبان های دنیا را می توانید تنها از طریق یک دستگاه که در گوش‌تان قرار دارد متوجه شوید. 

تکنولوژی‌های قابل پوشیدنی

تکنولوژی‌های قابل پوشیدنی مورد دیگری است که از صوت تاثیر مثبتی می گیرد. ابزارهای مختلفی نیز مانند Fitbit در این زمینه درست شده اند که از طریق موبایل هوشمند و سیستم عامل‌تان اطلاعاتی بدست می آورند، حال تصور کنید که بدون نیاز به سیستم عامل و تنها از طریق صوت این حالت امکان پذیر شود.

در آینده مطمئنا این گجت‌ها کوچکتر می شوند و کار با آن‌ها تنها از طریق رابط صوتی امکان پذیر خواهد شد. بدون هیچ شکی این عرصه‌ای است که پیشرفت بسیاری خواهد کرد.

در پایان

توسعه سریع‌ رابط صوتی بسیاری از صنعت‌ها را متعجب کرده است که چگونه این موضوع می تواند روی آن‌ها تاثیر بگذارد. طراحان تجربه کاربری در این زمینه باید سعی کنند تا ایده ها و طرح هایی را ارائه دهند تا کار با این موارد روزبه‌روز بهتر و کاربرپسند‌تر شود. در آینده در وبسایت راکت می توانید شاهد مقالات و پژوهش‌های بیشتری در این زمینه باشید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا