جشنواره تکرارنشدنی نوروزی راکت آغاز شد! | هر روز یک سوپرایز ویژه!

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
یک دیوانه کامپیوتر را از یک فرد عادی چگونه تشخیص بدهیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

یک دیوانه کامپیوتر را از یک فرد عادی چگونه تشخیص بدهیم؟

آیا تا به حال برایتان سوال شده است که یک دیوانه فناوری کامپیوتر (geek) بودن چه چیزی نیاز دارد؟ آیا دیوانه‌های فناوری کامپیوتر، افراد به شدت خردمندی هستند که به طور وسواسانه‌ای به فناوری کامپیوتر یا عناصر فرهنگ پاپ اشتیاق دارند، به قدری که سبک زندگی آن‌ها حول محور این اشتیاق می‌چرخد؟ آیا ما می‌توانیم کسی که این موضوعات را به خوبی می‌داند، یک دیوانه فناوری کامپیوتر نامگذاری کنیم؟ یا آیا چیز اساسی‌تری وجود دارد که در ساخت این تمایز کمک می‌کند؟

حدس من این است که این مسئله بیشتر به رفتارهای آن‌ها بستگی دارد، تا کاری که برای تحریک دیگران انجام می‌دهند. برخلاف افتضاح بودن روابط اجتماعی افراد دیوانه فناوری کامپیوتر، رفتارهای خارق العاده آن‌ها بسیار نادر هستند، که با توجه به این که این رفتارها به برخی از بزرگ‌ترین رویدادهای فناوری دنیا ختم می‌شوند، می‌توان گفت این مسئله بسیار خوب است.

امروز، ما یک تقبل و تشخیص بهتر برای افراد دیوانه فناوری کامپیوتر می‌بینیم. چه کسی می‌داند، شاید شما هم خصوصیات آن‌ها را داشته باشید. حال ببینید که موقعیت شما در این مسئله چگونه است.

۱. آیا شما به چیزی که به آن علاقه دارید، وفادارید؟

یک چیز که می‌تواند افراد دیوانه فناوری کامپیوتر را از مردم دیگر جدا کند، تعهد آن‌ها به چیزهایی است که دوست دارند. حال این چیز می‌تواند بازی کردن، گجت‌های پیشرفته یا کمیک‌ها باشد. آن‌ها درباره موضوع وسواس خود تعصب دارند، و همیشه حاضرند تلاش بیشتری را وارد کنند تا مطمئن شوند که آن‌ها اول از همه اخبار جدید را دریافت می‌کنند.

برای دیگران، این می‌تواند فقط یک سرگرمی باشد. اما برای آن‌ها، این دلیل وجود داشتن است. این مسئله کسی که آن‌ها هستند را تعریف می‌کند و به همین علت است که خیلی به آن اشتیاق دارند.

آیا شما یک وسواس خاص، یا دلیلی برای هیجان داشتن هنگام بیدار شدن دارید؟ اگر‌ چیزی را دارید که زندگی‌تان حول آن می‌چرخد، از آنچه که فکر می‌کنید به یک دیوانه فناوری کامپیوتر بودن نزدیک‌ترید.

۲. آیا خود را از دیگران متمایز می‌بینید؟

افراد دیوانه فناوری کامپیوتر با توجه به وفاداری و تعهد بالای خود نسبت به چیزی که دوست دارند، فقط به دنبال همراهی کسانی هستند که اشتیاقی مشابه به آن‌ها را از خود نمایان می‌کنند. آن‌ها دوست دارند در یک جامعه کوچک دور هم جمع شوند، ترجیح می‌دهند که با نظایر خود جفت شوند و کسانی که به اشتیاق مشابه متعهد نیستند را ترد کنند. این مسئله، عدم تطابق اجتماعی افراد دیوانه فناوری کامپیوتر را توضیح می‌دهد.

در هر صورت، وقتی به تقبل افراد دیگر به عنوان همنوع خود می‌رسیم، افراد دیوانه فناوری کامپیوتر بسیار سختگیر هستند. این مسئله از نحوه صحبت کردن این افراد واضح است. شما می‌توانید ببینید که این افراد به زبان خود (چه واقعی و چه ساختگی)، و با استفاده از اصطلاحات و اختصارات مختص خود صحبت می‌کنند. احتمال این که فقط چند نفر از این افراد موضوع صحبت یکدیگر را درک کنند، بسیار بالاست.

۳. آیا دوست دارید که نژاد پرست باشید؟

به نظر من یک بخش اجتناب‌ناپذیر در دیدن خود به صورت متمایز از دیگران، این است که آن‌ها کمتر می‌توانند موضوعات را از دید یک شخص خارجی ببینند. این افراد گاهی با داشتن افتخاری نسبت به سطح درک خود راجع به یک موضوع، از دیگران هم انتظار دارند که بدون توضیح، صحبت آنان را درک کنند.

اگر این افراد گیمر باشند، برخی عبارات در مکالمات آن‌ها وجود دارند که باعث فراخوانی پاسخ‌هایی مانند بالا بردن ابرو می‌شوند. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که افراد دیوانه فناوری کامپیوتر تغییر کنند؛ پس وقتی که یک فرد دیگر تغییر نمی‌کند، این عدم تطابق پابرجا می‌ماند و افراد دیوانه فناوری کامپیوتر نمی‌توانند با کسان جدیدی که طبیعت آن‌ها را ندارند، دوست شوند.

این افراد از خارج به عنوان افرادی با روابط اجتماعی بسیار ضعیف شناخته می‌شوند؛ زیرا مقصر کردن اقلیت نسبت به عموم، بسیار ساده‌تر است. این مسئله آن‌ها را بیشتر به انزوا وارد کرده، و باعث خواهد شد که ترجیح دهند با همنوعان خود صحبت کنند، تا این که روابطی در دنیای واقعی داشته باشند.

۴. آیا به راحتی خود را در وسواس خود گم می‌کنید؟

با توجه به این که افراد دیوانه فناوری کامپیوتر درباره کار خود بسیار اشتیاق دارند، جای تعجب ندارد که آن‌ها به «جریان» برسند. نوعی وضعیت ذهنی که حس می‌کنند کاملا با کار خود درگیرند و به طور مداوم زمان از دستشان می‌رود. به همین علت است که افراد دیوانه فناوری کامپیوتر که در زمینه بازی فعالیت دارند، به راحتی می‌توانند ساعت‌ها و ساعت‌ها را صرف صبر کردن برای غذا نمایند، در حالیکه در تلاشند تا بازی خود را به اتمام برسانند.

در نهایت، حس رضایت از جریان برای آن‌ها تبدیل به یک اعتیاد می‌شود، و به این صورت گیمرها معتاد می‌شوند.

۵. آیا یک نیاز سیری ناپذیر برای دانستن همه چیز دارید؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردم، زندگی یک دیوانه فناوری کامپیوتر حول چیزی که دوست دارد می‌چرخد. با توجه به این مسئله، آن‌ها یک نیاز دائم برای داشتن حس قدرت و کنترل بر روی چیزی که در آن حرفه‌ای‌اند و دوست دارند انجام دهند، دارند.

آن‌ها هیچ وقت دست از گشتن بر نمی‌دارند و همیشه خود را درباره چیزهایی که به آن‌ها علاقه دارند، با خواندن همه چیز درباره آخرین گجت‌ها، شرکت کردن در همه رویدادها و کنفرانس‌ها و... بروز نگه می‌دارند.

آن‌ها فقط می‌خواهند حضور داشته باشند و اولین نفری باشند که شایعات تایید نشده را می‌شنوند، و البته اولین نفری باشند که خبر را به دیگران می‌دهد.

۶. آیا به تخصص خود افتخار می‌کنید؟

آن‌ها متخصص‌های زمینه خود هستند. هر از گاهی آن‌ها شاید وقتی که دیگران درباره اشتیاق آن‌ها سوال می‌کنند، در طی مکالمات روزانه خود درباره آن صحبت کنند. با این که شاید وقتی دیگران ایده‌های آن‌ها را درک نمی‌کنند، با روی باز نسبت به آن ابراز تنفر کنند، اما از این که خود را یک متخصص نشان داده‌اند، لذت می‌برند.

با توجه به مقدار زمان و تلاشی که افراد دیوانه فناوری کامپیوتر حاضرند به موضوع اشتیاق خود اختصاص دهند، به راحت می‌توان درک کرد که چرا این افراد به خود افتخار می‌کنند. بالاخره، این زمینه تقریبا هدف زندگی آن‌ها است.

۷. آیا طاقچه‌ای در اشتیاق خود دارید؟

حتی وقتی که این افراد در زمینه خاصی فعالیت دارند، احتمال دارد نوعی ترجیح در اشتیاق خود توسعه داده باشند. برای مثال افراد دیوانه فناوری کامپیوتر کلیشه‌ای را در نظر بگیرید. شاید آن‌ها دیوانه آخرین فناوری‌های کامپیوتر باشند، اما اغلب بر روی یک برند یا سیستم خاص تمرکز می‌کنند.

این مسئله به دومین لایه تعصب می‌رود، که در آن به طور عمیق‌تری غرق می‌شوید تا طاقچه خود را پیدا کنید. به همین علت است که ما همیشه درباره مبارزه بین پشتیبان‌های سیستم عامل‌های متفاوت مانند IOS یا اندروید می‌شنویم.

۸. آیا حاضرید تا آخر راه به علاقه خود پایبند بمانید؟

طرفدار یک سیستم عامل، ابرقهرمان، لباس، فیلم عملی تخیلی، زبان برنامه‌نویسی و... مشخص بودن یک چیز است، و پایبند بودن به آن یک چیز دیگر. افراد دیوانه فناوری کامپیوتر هر دوی این کارها را انجام می‌دهند. چیزی که آن‌ها را بسیار متفاوت، بسیار خاص و شاید برای دیگران ترسناک می‌کند، همین است.

آن‌ها حاضرند برای چیزی که به آن اعتقاد دارند، قد علم کنند، حتی وقتی که شرایط بسیار بد است. مسئله اصلا ارزیابی هدفدار چیزی که دوست دارند نیست؛ بلکه مسئله بیشتر از آن است. وقتی که به فندوم آن‌ها می‌رسیم، مسئله احساسات است.

اگر یک نفر درباره یک موضوع دانشی داشته باشد، ولی اشتیاق نداشته باشد، یک دیوانه فناوری کامپیوتر تلقی نمی‌شود. یک فرد دیوانه فناوری کامپیوتر واقعی، هم از نظر ذهنی و هم از نظر احساسی به آن علاقه دارد. این مسئله، علت این که افراد دیوانه فناوری کامپیوتر، تا ابد به سیستم عامل یا ابرقهرمان خود وفادار می‌مانند را توضیح می‌دهد. آن‌ها از نظر احساس (یا حتی روحی) به آن‌ها وابسته شده‌اند. اگر درباره اشتیاق آن‌ها بد صحبت کنید، درباره خود آن‌ها بد صحبت کرده‌اید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.17 از 6 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است