چگونه توسط مشتریان شناخته شویم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

چگونه توسط مشتریان شناخته شویم

بیشترین سوالی که از من پرسیده می‌شود این است که «چگونه می‌توانم توجه مشتری‌های آینده نگر را به نمونه کارهای خود جلب کنم؟». این روزها رقابت‌ها شدت زیادی گرفته‌اند. وقتی یک شرکت به دنبال طراح، تصویرگر و عکاس است، چگونه خودمان را به آن‌ها معرفی کنیم؟

روشی که عادت به انجامش داریم

یکی از دوستانم به من گفت که اسمش را در یک لیست دایرکتوری مخصوص مشاغل وارد کرده است. من از شنیدن این واقعاً شوکه شدم. من از او پرسیدم که آیا هنوز هم مردم از چنین چیزهایی استفاده می‌کنند؟ او گفت بله، آن‌ها هنوز هم گران هستند و انتشار چنین کتاب‌هایی یک سال به طول می‌انجامد.

من ادعا می‌کنم که سال‌ها بود همچین کتابی را ندیده بودم. من هم مثل بسیاری دیگر تصور می‌کردم که اینترنت سبب شده این مجموعه‌های چاپی و گران از کار برکنار شوند. من در چند نمونه از این داریکتوری‌ها بوده‌ام. زمان‌هایی وجود داشت که شما می‌بایست در هر کدام از این کتاب‌ها حضور پیدا می‌کردید و هزینه آن‌ها هم ۷۵۰ دلار به ازای هر کتاب بود. اما این کتاب‌ها یک سری مشکلاتی داشتند:

- برخی از افراد خلاق شناخته شدند، نه به خاطر استعداد و کارهایشان، بلکه به خاطر پول‌هایی که می‌دادند تا در صفحات بیشتری حضور داشته باشند. مشهور شدن آن‌ها به خاطر استعداد و توانایی‌های شغلی‌شان نبود.

- تصویرپردازان و عکاسان حاضر بودند ۵۰ تا ۷۵ درصد بیشتر هزینه کنند تا اسمشان در کنار آژانس‌های بهتر نمایش داده شود. آن‌ها سالی ۷ تا ۱۰ هزار دلار می‌پرداختند، به امید اینکه سال بعد در یک شرکت خوب مشغول به کار شوند.

- هیچکدام از مدیران تا آخر عمر در یک آژانس کار نمی‌کرد، آن‌ها منتقل می‌شدند، بازنشسته می‌شدند یا تغییر شغل می‌دادند. ناشران کتاب به طور مداوم کتاب را بروزرسانی می‌کردند. 

بعضی از کتاب‌ها از دور خارج شدند. برخی از افراد خلاق باور داشتند که انتخاب شدن در برنامه‌های design award یکی از بهترین روش‌ها برای رقابت با سایر طراحان است. 

واقعاً همه چیز برنده شدن نیست

چه کسی برندگان جوایز را می‌بیند؟ برندگان در مراسمی کنار سایر طراحان می‌نشینند و می‌بینند که مردم می‌گویند او لایق همچین جایزه‌ای نبوده است. یا اینکه کار برنده شما می‌تواند در کتابی از برندگان منتشر شود، البته قبل از آن شما مجبورید هزینه‌ای را پرداخت کنید تا شاید بتوانید آن کار برنده را به نمایش بگذارید.

« مشتریان آینده نگر، به ندرت به دنبال "برندگان جایزه طراحی وب" می‌گردند.»

بنابراین سایر طراحان با شما دست می‌دهند و شما یک تکه پلاستیک و شیشه دریافت می‌کنید تا روی میز کار خود قرار دهید. آیا این جوایز برای کسانی که طرح‌های خلاقانه را می‌خرند اهمیت دارد؟ آیا ذکر کردن "طراح برنده جایزه" در بنرهای تبلیغاتی می‌تواند نظر مشتریان آینده نگر را به خودش جلب کند؟

مشتری‌های آینده نگر به ندرت «جایزه + برنده + وب + طراح» را در اینترنت جستجو می‌کنند. جوایز طراحی برای کسانی است که می‌خواهند سایر طراحان را تحت تاثیر قرار دهند. تا این حد ناراحت نشوید چون ممکن است روزی در این موقعیت قرار بگیرید. آن‌ها را با استعداد و توانایی‌های خوب خود در همکاری با مشتری حیرت زده کنید. بازگشت یک مشتری خودش یک نوع جایزه است. در واقع این جایزه‌ای است که برایتان پول به ارمغان می‌آورد.

وب سایت شما و پیدا شدن

شما یک وب سایت بسیار زیبا دارید! حتی وب سایت شما در وبلاگی برتر، جزو «۲۰ وب سایت طراحی برتر» شده است. متاسفانه باید گفت که بازدیدکنندگان این نوع وبلاگ‌ها طراحان هستند. اما این یک سودی برای شما دارد و آن سود اصطلاحات جستجو می‌باشد. 

اگر مشتری اصطلاح «برترین وب سایت‌های طراحی» را جستجو کند، شما یک قدم به پیدا شدن نزدیک می‌شوید. اگر آن‌ها «طراحی وب» را جستجو کنند، ممکن است هنوز هم از بین میلیون‌ها نفر شانس پیدا شدن را داشته باشید.

من یک وب سایت دارم، اما چطور می‌توانم مردم را به دیدن آن تشویق کنم؟

این سوالی است که همیشه پرسیده می‌شود. اما در اصل این سوال باید به صورت زیر مطرح شود:

چطور افراد مناسب را ترغیب به دیدن وب سایت خود کنم؟

برخی از مردم عقیده دارند که می‌توانند کارهای زیادی را از سایر طراحان بدست آورند، خب این در مورد عکاسان و تصویرپردازان صادق است. اما اگر یک طراح بخواهد به شما پروژه‌ای را پیشنهاد دهد، به این خاطر می‌باشد که شما لوگوهای بهتری را طراحی می‌کنید یا یک وب سایت را سریعتر می‌سازید. گاهی اوقات آن‌ها به خاطر رهایی از پروژه‌های مضخرف دست به همچین کاری می‌زنند.

شما می‌توانید تبلیغات‌های خود را در فیسبوک، Linkedln، Adsense، وبلاگ‌های مناسب و انتشارات آنلاین قرار دهید. گاهی اوقات این کار به بودجه بسیار زیادی احتیاج دارد. رسانه‌های اجتماعی ارزان تر و یا رایگان هستند، اما باید چگونه با افراد مناسب ارتباط برقرار کنید؟ شما می‌توانید به وسیله‌ی کارت‌های تجاری، عضو شدن در یک گروه Linkedln وغیره این کار را انجام دهید. اگر شما در نقش خریداری قرار گرفته باشید که مجبور به خرید طراحی، تصویرپردازی یا عکاسی فریلنس بوده، قطعا می‌دانید که برای پیدا کردن استعداد مناسب باید کجا به دنبال آن بگردید.

رفتار، لیست‌های اخلاقی، نمونه کار؟

آیا سایت‌های نمونه کار رایگان، انتخاب بهتری هستند؟ چنین سایت‌هایی مانند مکانی دیجیتالی از استعدادهای گوناگون هستند؛ درست مانند کتاب‌های گران قیمت دارکتوری که قبلاً به آن‌ها اشاره شد. آیا فردی که به دنبال استعدادی خلاق می‌گردد، به چنین سایت‌هایی مراجعه می‌کند؟ آیا آن‌ها مانند ورق زدن برگه‌های دایرکتوری، در این سایت‌ها به جستجو می‌پردازند؟ به طور دقیق نه.

این سایت‌ها این امکان را به شما می دهند تا استعدادهای خاصی را در مکانی مشخص جستجو کنید. این بدان معناست که شما به جای رقابت با سایر افراد در دنیا، با همسایه‌های خود وارد رقابت می‌شوید.

«۳ عامل در به فروش رفتن یک خانه نقش دارند... مکان، مکان، مکان! همین موضوع در مورد نمونه کارهای شما نیز صدق می‌کند.»

من به عنوان یک مدیر هنری، برای یافتن استعدادهای جدید، دایرکتوری‌ها را زیر و رو می‌کنم اما در کنار آن‌ها سایت‌های نمونه کار را نیز مد نظر قرار می‌دهم. با روی کار آمدن چنین سایت‌هایی، پیدا کردن استعدادها و افراد جدید بسیار آسانتر و مطلوب‌تر شده است، زیرا قبلا شما مجبور بودید صفحات بیشماری را برای پیدا کردن فرد مورد نظر خود ورق بزنید. از آنجایی که موتورهای جستجو شروع به یافتن خلاقیت‌هایی کردند که دارای دانش کافی در مورد SEO و کلمات کلیدی بودند، پیدا کردن افراد مناسب برای یک حرفه آسانتر شد.

به نوعی قدرت سایت‌های نمونه کار در این است که SEO و تبلیغات‌ها تا حد زیادی توسط افرادی انجام می‌شود که سایت مورد نظر را اداره می‌کنند. اداره کردن یک سایت لازمه‌ی همراه شدن با آن سایت می‌باشد. این سایت‌ها بسیاری از نگرانی‌های طراحان را در خصوص طراحی نمونه کارهایشان به حداقل می‌رسانند. در تجارت‌های املاک، ۳ عامل را در به فروش رفتن یک خانه دخیل می‌دانند: مکان، مکان، مکان! همین موضوع در مورد شناخته شدن نمونه کارهای شما توسط مشتری نیز صادق است. سعی کنید در همه جا حضور داشته باشید.

شما حتما مجبور نیستید کارهای خود را در سایت‌های نمونه کار قرار دهید. شما می‌توانید سایت نمونه کار مستقل و مختص خودتان را داشته باشید. این یک روش هدفمند است، اما شما باید همیشه نمونه کارهای خود را بروزرسانی کنید و موارد قدیمی را با کارها و مطالب جدیدتر جایگزین کنید.

نتیجه گیری

شما باید انتخاب‌های درستی را برای رسیدن به اهداف سایت خود برگزینید. مطلبی که بسیاری از افراد خلاق از آن غافل می‌شوند این است که نمونه کارهای شما باید مثل داستانی از استعدادهای شما باشد. اکثر مدیران خلاق می‌خواهند نحوه‌ی تفکرات شما را ببینند، بنابراین نمونه کاری که نشان دهنده مسیر رسیدن از یک طرح به محصول نهایی است، می‌تواند مشتریان کنجکاو شما را به خوبی تحت تاثیر قرار دهد.

برای صاحبان مشاغل، دیدن این روند بسیار جذاب خواهد بود. اگر شخصی می‌خواهد نمونه کارهای بیشتری از شما را ببیند، نمونه کارهایی را به آن‌ها نشان دهید که مثل کتابخانه‌ای از استعدادها و توانایی‌هایتان می‌باشند. مثلا آن‌ها را به سمت نمونه کارهای مختص طراحی لوگو یا وب سایت بفرستید. از آنجایی که شما می‌توانید تا حد ممکن نمونه کار داشته باشید، پس چرا در صورت لزوم از هاستینگ‌های ارزان، پلتفرم‌های رایگان نمونه کار و حتی PDFها استفاده نکنید؟

نکته خوب در مورد سایت‌های رایگان نمونه کار این است که اگر کار نکنند، چیزی از سرمایه شما کاسته نمی‌شود. اولین کسی باشید که ۱۰۰ نمونه کار در وب سایت قرار داده است. زمان تنها هزینه‌ای است که باید در اینجا پرداخت کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی