چگونه لپتاپ مناسب را برای برنامه نویسی انتخاب کنیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

چگونه لپتاپ مناسب را برای برنامه نویسی انتخاب کنیم؟

انتخاب لپتاپ مناسب برای برنامه نویسی می‌تواند یک روند سخت باشد. در هنگام تحقیق درباره گزینه‌های متنوع، به راحتی می‌توان گیج شد. مدل‌های مختلفی از لپتاپ‌ها وجود دارند، که هر کدام مجموعه متفاوتی از برتری‌ها را به همراه دارند. شما می‌توانید بر روی اکثر لپتاپ‌ها کدنویسی کنید. اما اگر از یک دستگاه مناسب برای نوع عملیاتی که می‌خواهید اجرا کنید را به کار بگیرید، باروری شما ارتقا خواهد یافت. انواع مختلفی از توسعه دهی وجود دارند، و ابزار متنوعی برای هر تخصص مورد نیاز هستند. پس هیچ لپتاپی وجود ندارد که برای تمام موارد مناسب باشد.

من در این مقاله، فرض را بر این می‌گذارم که:

  • شما یک توسعه دهنده وب هستید.
  • لپتاپ شما دستگاه اولیه برای توسعه دهی است.

قبل از این که لپتاپ بعدی خود را بخرید، برخی موارد هستند که باید در نظر بگیرید:

قابل حمل بودن

لپتاپ‌ها در همه نوع شکل و اندازه‌ای وجود دارند. شما باید ببینید که لپتاپتان چقدر باید قابل حمل باشد.

اگر خیلی نیازی نیست که لپتاپ خود را با خود حمل کنید، شاید بخواهید یک لپتاپ ۱۵ اینچی را در نظر بگیرید. این نوع لپتاپ‌ها معمولا مشخصات و صفحه بهتری برای انجام چند کار به صورت همزمان دارند.

اگر شما در مکان‌های مختلفی کار می‌کنید یا خیلی سفر می‌کنید، یک لپتاپ ۱۳ یا ۱۴ اینچی می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. این نوع لپتاپ‌ها سبک‌تر هستند و عمر باتری بیشتری دارند.

یک صفحه نمایش لمسی منفعت زیادی فراهم نمی‌کند که هزینه اضافی‌اش را جبران کند. پیشنهاد می‌کنم که از صفحه نمایش لمسی پرهیز کنید.

صفحه نمایش

صفحه نمایش یک لپتاپ، یکی از مهم‌ترین امکانات آن است؛ به خصوص برای برنامه نویسان. توسعه دهی برنامه‌ها شامل خیره شدن به یک صفحه برای مدت زمان‌های طولانی می‌باشد. شما باید به جزئیات توجه زیادی داشته باشید.

اکثر لپتاپ‌ها یک صفحه نمایش 1366 x 768 پیکسلی دارند، که به نظر من در حد متوسط است. صفحه نمایش اینگونه لپتاپ‌ها، صفحه نمایش کافی‌ای برای انجام چند کار به صورت همزمان ندارد. همچنین، متن‌ها در آن‌ها به گونه‌ای نیستند که بتوانید یک تجربه خواندن راحت داشته باشید.

یک صفحه نمایش 4K برای یک لپتاپ بیش از حد است، به خصوص وقتی که هزینه اضافی و تخلیه باتری‌ای که با آن مواجه خواهید شد را در نظر بگیرید.

هر کاری که انجام می‌دهید، هیچ لپتاپی با صفحه نمایش کمتر از Full HD 1920 x 1080 (1080p) ‌نخرید. اگر برای داشتن یک صفحه نمایش 1080p باید کمی هزینه بیشتری صرف کنید، همین کار را انجام دهید.

همچنین مطمئن شوید که صفحه نمایش زاویه دید خوبی دارد؛ صفحه نمایش لپتاپ شما نباید به عنوان یک آینه عمل کند.

قدرت پردازش (CPU)

CPU لپتاپ شما تاثیر بزرگی بر روی کارایی دارد، پس در این مورد نمی‌توانید کم کاری کنید. انواع مختفی از پردازنده‌ها با مشخصات مختلف وجود دارند. مطمئن شوید که این مشخصات را در نظر می‌گیرید. برخی از مهم‌ترین مشخصات شامل حجم cache، تعداد هسته‌ها، فرکانس و قدرت طراحی دما می‌باشند.

به طور عمومی، یک پردازنده Intel Core i5 یا i7 با فرکانس ۳ گیگاهرتز یا بیشتر باید برای اکثر افراد مناسب باشد.

حافظه (RAM)

به نظر من هیچ برنامه نویسی خوبی نمی‌تواند بر روی لپتاپی با رم کمتر از ۴ گیگابایت انجام شود. حداقل پیشنهاد رم من ۸ گیگابایت است. با ظهور برنامه‌های Electron که مقدار زیادی از رم را اشغال می‌کنند، حتی این مقدار هم به سختی کافی است. اکثر مقداری پول بیشتر در دست دارید، بر روی ۱۶ گیگابایت رم سرمایه گذاری کنید.

نوع و ظرفیت محل ذخیره سازی

به دست آوردن یک SSD باید در اوایل اولویت‌های شما باشد. این نوع حافظه در مقابل یک HDD، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در کارایی به شما می‌دهد. با داشتن یک SSD، هر عملیاتی بسیار سریع‌تر خواهد بود. مانند راه‌اندازی SSD، کمپایل کردن کد، اجرای برنامه‌ها و بارگذاری پروژه‌ها.

یک حافظه SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت باید خط مقدم شما باشد. اگر پول بیشتری در دست دارید، یک SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت بهتر است. اگر هزینه یک فاکتور برای شما مهم است، به دنبال یک SSD کوچک‌تر باشید که سیستم عامل شما به همراه برنامه‌ها و اسنادی که خیلی با آن‌‌ها سر و کار دارید (مانند فایل‌های پروژه‌ها)، در آن قرار دارد. باقی فایل‌های شما مانند موسیقی یا فیلم‌ها، می‌توانند در یک هارد اکسترنال بزرگ‌تر قرار بگیرند.

کیبورد

از آنجایی که شما در کل روز با استفاده از کیبورد کد خود را وارد خواهید کرد، نمی‌توانید سر آن کیفیت لپتاپ خود را به خطر بیندازید. من سعی می‌کنم به دنبال لپتاپ‌هایی با طرح کیبورد فشرده‌تر بروم.

مهم‌ترین چیز این است که قبل از خریدن یک لپتاپ، کیبورد آن را به طور کامل تست کنید. مطمئن شوید که کلیدها نرم هستند و دسترسی به آن‌ها راحت است. اگر دوست دارید که بیشتر در یک محیط با نور کمتر کار کنید، یک نور پس زمینه هم می‌تواند خوب باشد.

انرژی

اگر اکثر وقت خود را نزدیک به یک پریز برق صرف می‌کنید، عمر باتری خوب ممکن است آنچنان برایتان مهم نباشد. به هر حال، به دنبال حداقل ۶ ساعت عمر باتری باشید.

به عمر باتری اعلام شده توسط سازنده تکیه نکنید. ارزیابی‌های جداگانه را از وبسایت‌های معتبر بخوانید و ببینید که کاربران در انجمن‌ها و بررسی‌ها درباره آن چه می‌گویند.

سیستم عامل

سیستم عامل منتخب شما به مقدار زیادی در تعیین لپتاپ شما نقش خواهد داشت. کاربران ویندوز گزینه‌های زیادی دارند، اما اگر macOS را ترجیح می‌دهید، به یکی از Macbookها محدود هستید.

لینوکس بر روی اکثر سخت‌افزارها اجرا خواهد شد، اما بهتر است لپتاپ‌هایی را بخرید که پشتیبانی لینوکس رسمی را به همراه دارند. برخی فروشندگان مانند Dell و System 76 دستگاه‌هایی را فراهم می‌‌کنند که لینوکس را از پیش بر روی خود نصب دارد. ممکن است بخواهید اول به آن‌ها نگاهی داشته باشید.

در غیر این صورت، تحقیق کنید تا مطمئن شوید لپتاپی که می‌خرید با نسخه لینوکس توزیع شده مورد نظر شما سازگاری دارد.

گرافیک‌های اختصاصی یا مجمتع؟

یک کارت گرافیک اختصاصی برای اهداف کدنویسی خیلی مهم نیست. با انتخاب یک کارت گرافیک مجتمع، در هزینه خود صرفه‌جویی کنید. هزینه‌ای که ذخیره می‌کنید را بر روی یک SSD یا یک پردازنده بهتر صرف کنید که ارزش بیشتری را در ازای پول شما می‌آورد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@er79ka

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان کاکایی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات