یک متد برای انتخاب ابزارها (مناسب طراحان)
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

یک متد برای انتخاب ابزارها (مناسب طراحان)

هر سر آشپزی ابزار مورد علاقه خود را دارد. ابزار مورد علاقه من «قاشق چوبی» است، من این را دوست دارم شاید به خاطر اینکه آدم غیر طبیعی هستم. بعضی‌ها حتی این قاشق ها را برای نسل های بعدی نیز بجای می گذارند. دارم راجب به مجموعه هایی از این ابزار صبحت می کنم.

در این مقاله می‌خواهم به شما یاد بدهم که چگونه به عنوان یک طراح می توانید بهترین ابزارها را برای بهبود انجام کار طراحی انتخاب کنید.

از استاندارد ها شروع کنید

آیا می‌ دانید چرا بیشتر سرآشپز و  آشپزها بجای استفاده از مواد ساخته شده با فلز از مواد چوبی استفاده می کنند؟ خب جواب این سؤال می‌تواند برای سؤال چرا  طراحان از مک و محصولات ادوبی بیشتر استفاده می کنند، نیز باشد. در ابتدایی ترین قسمت برای جواب این سؤال می‌شود گفت که این ابزارها، استاندارد هستند و در پروسه اجرای کار به شما کمک می‌کنند و کار شما را آسانتر به پایان می رساند. قبل از اینکه به رد این موضوع فکر کنید باید بدانید که من کاملاً از این قضیه آگاه هستم که خیلی از طراحان بزرگ هم وجود دارند که از نرم افزارهای غیر استانداردی مانند گیمپ و... روی پی سی و یا لینوکس استفاده می کنند. و باید اعتراف کنم که خیلی از اوقات کار آن‌ها از یک «Mac Man» نیز بهتر است. اما چیزی که الان مهم است، دانستن مزایای استفاده از یک راه استاندارد است. این مزایا می‌تواند ارتباط بهتر مردم با این ابزارها، اشتراک ایده‌ها با طراحان دیگر باشد. از جهتی دیگر بسیاری از دپارتمان ها و شرکت های بزرگ اغلب دنیای نیروی کاری می‌گردند که از استاندارد ها استفاده کند.

این را نیز به یاد داشته باشید که ممکن است استفاده از ابزارهای مک و یا ادوبی خیلی مهم به نظر نرسد، اما باید بدانید که زمانی می‌خواهید وارد عرصه‌ای از دنیای تکنولوژی شوید باید فرهنگ آن را نیز در حالت کلی رعایت کنید. به عنوان مثال ممکن است شما بخواهید یک طراح باشید، فرهنگ طراحان دنیا استفاده از ابزارهای ادوبی است. این قضیه را شاید کسانی که در خانه مشغول کار هستند «فریلنسر ها» بهتر بتوانند درک کنند، بخصوص اگر تجربه آن‌ها بیشتر باشد و برای مدتی طولانی‌تری با مشتری‌های مختلفی کار کرده باشند.

آخرین کار که من انجام دادم مربوط بود به یک پروژه بود که در یک محیط «آلوده به PC» انجام شد، در آن وقت من در محیطی بودم که همسالان من به شدت با ایده داشتن مک ضدیت داشتن و همیشه مجبور بودن که من و مک بوک پرو یم را تحمل کنند. اما چیزی که واضح بود این بود که آن‌ها صرفاً دارند جانب داری می‌کنند و به اصل ماجرا نگاهی نمی اندازند. این خنده‌دار و جالب بود، اما باید می‌دانستند که انسان‌های احساساتی در نهایت به دست احساسات خودشان ضربه خواهند خورد. مردم باید نگاهی بهتر و عمیق‌تر روی ابزاراتی که از آن‌ها استفاده می کنند، داشته باشند و همانطور که متوجه منظورم می‌شوید باید بدانید که انتخاب اشتباه این ابزارها می‌تواند به کار شما آسیب برساند و آن را زشت کند. به یاد داشته باشید که ممکن است در طول یک مسیر کاری با مشتری‌های مختلفی روبرو شوید، آن‌ها شاید نظرات متفاوتی داشته باشند، در یک تعریف کلی سعی نکنید که به شدت و علاقه افراطی به یک ابزار دل ببندید و نتوانید از آن جدا شوید. اگر خودتان را در سیل تغییرات قرار ندهید منتظر آن باشید که هر لحظه از کار اخراج شده و نیرویی جدید جای شما را بگیرد.

جنگلی برای درختان

شاید هیچ چیزی احساس یک سرآشپز واقعی بودن را تا زمانی که یک قاشق چوبی بزرگ و سنگین را به دست نگیرید، ندهد. این حرف ممکن است کلیشه ای باشد اما حتماً دفعه بعدی که به آشپزخانه رفتید این کار را امتحان کنید. «می تونی بعداً ازم تشکر کنی»! با همین فکر می‌توانید به دنیای طراحان هم نگاهی بیاندازید، البته آن‌ها نظرات و گزینه هایی مختلفی بجای قاشق چوبی را در اختیار شما خواهند گذاشت.

بعضی از مردم به قاشق هایی خیره می‌شوند که با یک چشم به هم زدن می‌توانند تمام محتویات ظرف را به آسانی بهم بزنند. شاید ویژگی‌های دیگر قاشق چوبی نیز آن‌ ها را متوجه خود کند، برای مثال می‌توان به قیافه زیبا و تراش قشنگی که در بدنه اش هست نگاه کرد، یا اینکه وقتی با این قاشق ها غذایی را سرو می‌کنید غذا به قاشق نمی چسبد. و در نهایت می‌توان از چنین قاشق هایی برای خوردن و امتحان کردن غذا نیز استفاده کرد.

بر اساس این نیاز ها و ویژگی‌ها، منطقی ترین کار آن است که دنبال قاشقی بروید که همه این کار ها را انجام می دهد. « بحث راجع به قاشق ها دیگه کافیه !» به فکر ابزارهایی که به عنوان یک طراح از آن‌ها استفاده می‌کنید بیافتید. اگر شما در زمینه طراحی آدم حرفه‌ای هستید و یا اینکه می‌خواهید حرفه‌ای باشید مطمئناً استفاده از  Adobe PhotoShop , Illustrator  , InDesign می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. خب چرا باید از این ابزارها استفاده کنید؟ همانطور که گفتم در صنعت مورد نظر شما این ابزارها، استاندارد هستند. خروجی که این نرم‌افزارها به شما می‌دهند،استاندارد خواهد بود و مطمئناً در انجمن‌های مختلف می‌توانید حضور پر‌رنگ این برنامه‌ها به عنوان یک دارایی با ارزش را ببینید.

با وجود این شما باید جنبه‌های دیگری را نیز در نظر بگیرید. باور کنید یا نه، اما برخی از طراحان حرفه‌ای از ابزارهایی استفاده می‌کنند که بر اساس یک سری از فاکتور ها مانند قیمت، سرعت، کارایی رابط و… با محصولات Adobe رقابت می کنند. این را یادتان نرود که ابزارهایی مانند Adobe PhotoShop , Illustrator  , InDesign بسیار قدرتمند هستند اما بیشتر اوقات ما به تمام قدرت آن‌ها احتیاجی نداریم. طراحان زیادی وجود دارند که طرح های بسیار زیبا و تمیزی را با نرم افزارهایی بسیار ساده‌تر خلق می کنند. من یک کاربر محصولات ادوبی هستم اما بسیار از اوقات با استفاده از برنامه ساده sketchapp می‌توانم طرح های زیباتری را خلق کنم. من کاملاً جدی هستم.

از طرفی دیگر

جایگزین ابزارهای شرکت ادوبی، فراوان هستند که از طرف طراحان حرفه‌ای نیز مورد استفاده قرار می گیرند. بعضی از آن‌ها رایگان و متن باز هستند، بعضی دیگر مبتنی بر وب اند و بعضی‌ها نیز از رابط بسیار آشنایی بهره می گیرند. همانطور که ذکر شد طراحان بزرگ دلایل خودشان را برای استفاده از اپلیکیشن های غیر استاندارد دارند. اپلیکیشن های تحت وب می‌تواند برای کاربرانی که از سیستم عامل های مختلفی استفاده می‌کنند و مدام در حال سوییچ بین آن‌ها هستند مناسب باشد، این در حالیست که اگر برنامه‌ای از رابط آشنایی بهره برد می‌تواند کار طراحی را با سرعت بیشتری انجام دهد.

از کامپیوتر جدا شوید

کامپیوتر ابزاری سریع و کارآمد برای انجام کارهای ماست، مخصوصاً اگر آن کار در حوضه طراحی وب باشد. اما بعضی از اوقات شما نمی‌خواهید یک کار به سرعت انجام بگیرد، بلکه می‌خواهید آرام آرام پیش برود، دقیقاً مانند وقتی که یک غذا را روی اجاق با شعله کم گذاشته اید و آن را گهگاهی با یک قاشق هم می‌زنید تا همه چیز خوب با هم مخلوط شود و در نهایت یک خروجی خوب با طعم و بوی عالی داشته باشید. «خب ممکنه از خودتون بپرسید چرا من اینقدر از غذا مثال می زنم، شاید به خاطر این باشه که گرسنمه». اگه شما طراح حرفه‌ای باشید می‌دانید که بعضی از اوقات خاموش کردن کامپیوتر می‌تواند بهتر از روشن ماندنش باشد، جدای از آنکه اگر شما مدت زیادی جلوی کامپیوتر بنشینید ممکن است به بینایی تان صدمه بزند، ممکن است که به خلاقیت شما نیز آسیب برساند. بعضی از اوقات پناه بردن به یک کاغذ و چیزی که دیجیتالی نباشد می‌تواند بسیار به شما کمک کند.

طراحان و مخصوصاً طراحان وب زیادی وجود دارند که برای سرهم کردن فکر ها و ایده هایشان اغلب به سمت کاغذ می روند. کاغذ، پارچه و یا حتی غذا چیزهایی هستند که می‌توانند به بهتر کردن طراحی شما کمک کنند. برای مثال طراح کانادایی Marian Bantjes در یکی از طراحی های خود از ابزارهایی چون شیرینی، حلبی، چرم مصنوعی و … استفاده کرد.

اسلحه ات را انتخاب کن

به خاطر داشته باشید که انتخاب ابزار درست برای طراحی دقیقاً مانند انتخاب قاشق چوبی در آشپزخانه، انتخابی شخصی است. شما می‌ توانید به حرف‌های مردم که می‌گویند این ابزار بهتر از آن یکی است گوش دهید، اما در نهایت باید بدانید که این‌ها صرفاً ابزار کارند. 

بحث صرفاً و صرفاً شما هستید، ابزار فقط چیزی است که می‌تواند در تحقق رؤیا و ایده تان به شما کمک کند. ابزار نمی‌تواند برای شما ایده ای را خلق کند و حتی نمی‌تواند ضعف‌هایی که در ایده و یا در حرفه تان وجود دارد را بپوشاند.

اگر شما برای یک مدت کوتاه از کامپیوتر دوری کنید، مطمئناً دچار اشتباه نخواهید شد، این را تجربه ثابت کرده است. یک بار این راه را نیز امتحان کنید، اگر برای تان نتیجه بخش بود می‌توانید در کارهای دیگرتان نیز از این ایده استفاده کنید.

پس برای کار با کاغذ، قلم و قیچی آماده باشید، استفاده کردن از قلم و کاغذ حتی می‌تواند درک بهتری را نسب به پروژه به مشتری بدهد.

نتیجه

هرگز یادتان نرود که استفاده کردن از ابزار های استاندارد نمی‌تواند تنها کلید موفقیت باشد، شما می‌توانید از فوتوشاپ استفاده نکنید اما طراح موفقی نیز باشید. ایده‌های تان را مثال‌های مختلف هم رده قرار دهید و یادتان نرود از ابزارهایی غیر دیجیتالی نیز بهره بگیرید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا