چگونه به یک ایده موفق تجاری دست پیدا کنیم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

چگونه به یک ایده موفق تجاری دست پیدا کنیم

این روزها راه‌اندازی یک تجارت بسیار آسان است. ساخت یک وبسایت تجاری تنها چند دقیقه طول می‌کشد. به نظر می‌رسد که این روزها منابع کسب و کار آنلاین بی حد و مرز می‌باشند، بنابراین شما فقط باید دست به کار شوید. این کار سریع و آسان به نظر می‌رسد اما تنها تعداد معدودی از افراد در سرمایه‌گذاری‌های خود به موفقیت می‌رسند. علت چه می‌تواند باشد؟

آسان بودن ورود به این محیط کاری به خودی خود یک نوع مشکل است، زیرا بسیاری از مردم تلاش خود را می‌کنند اما فقط تعداد انگشت شماری از کارآفرینان جدید موفق خواهند شد. در گذشته برای رسیدن به موفقیت شما به دو مورد نیاز داشتید. یکی از این موارد ایده‌ی خوب تجاری و دیگری دو برابر سخت‌تر کار کردن نسبت به رقیبان شما بود. امروزه شما باید هر دو کار را انجام دهید، زیرا تعداد اندکی از ایده‌های موفق تجاری باقی مانده است. دسترسی به اطلاعات باعث می‌شود تا فضای کسب و کار رقابتی‌تر شود.

بنابراین چگونه به یک ایده تجاری موفق دست پیدا کنیم تا بتوانیم به کمک آن کسب و کار موفق خود را ایجاد کنیم؟

انتخاب بخش برای ایده موفق تجاری

قبل از اینکه به ایده‌ی تجاری خود فکر کنید، باید این موضوع را درک کنید که امروزه ۲ بخش اصلی در  تجارت وجود دارد. شاید شما در حال فکر کردن به تجارت‌های جذاب باشید. یکی از این تجارت‌های جذاب می‌تواند اداره کردن یک کافی شاپ باشد. این نوع تجارت‌ها جالب و لذت‌بخش هستند. قطعا داشتن یک فضا که دوستانتان در آن جمع شوند و شما بتوانید به آن‌ها کیک و قهوه بفروشید جالب است.

ایده‌های تجاری جذاب معمولاً ایده‌های موفقیت‌آمیزی نیستند، زیرا همه به این ایده‌ها فکر کرده‌اند و معمولاً رقابت در آن دیوانه‌کننده است. معمولاً ورود به بازار در بخش‌هایی که از قبل توسعه یافته واقعاً سخت است. من نمی‌گویم که ایده‌های تجاری جذاب فاقد پتانسیل هستند، منظور من این است که ورود به این بخش‌ها بسیار دشوار بوده و معمولاً اکثر کارآفرینان در این نوع مشاغل شکست می‌خورند. وقتی شما شروع به انجام کاری می‌کنید، باید احتمال شکست خوردن را به حداقل برسانید.

بخش دوم، آن تجارت غیر جذابی است که پتانسیل بزرگی دارد. این‌ها همان ایده‌های تجاری هستند که در وهله‌ی اول به ذهن شما خطور نمی‌کنند. آن‌ها معمولاً خیلی جالب و سرگرم‌کننده نیستند، اما همان فرصت‌های شغلی هستند که می‌توانند شما را به موفقیت برسانند زیرا بسیاری از کارآفرینان حتی به آن‌ها فکر هم نمی‌کنند. به همین دلیل است که این مشاغل خاص و ورود به آن‌ها آسان‌تر است.

مثلاً یک روز من بنری در رابطه با میخ‌های چوبی دیدم و بعداً در مورد نحوه‌ی کار این شرکت تحقیق کردم. من فهمیدم که این شرکت کوچک دارای گردش مالی بالغ بر ۳۰ میلیون دلار است. تنها کاری که آن‌ها می‌کردند، فروختن میخ‌های چوبی بود. قطعا این یک تجارت جذاب نیست، اما مطمئنم که شما منظورم را درک خواهید کرد. من به شما نمی‌گویم که به دنبال ایده‌های نامناسب باشید، من فقط می‌خواهم به شما نشان دهم که گاهی اوقات بهتر است ایده‌هایی را بررسی کنید که به نظر نمی‌رسد در ابتدا هیجان‌انگیز باشند.

با یک "چرا" شروع کنید

موفق‌ترین شرکت‌های دنیا دارای چشم‌انداز، رسالت و اهدافی قوی هستند. آن‌ها ارزش‌های خود را می‌دانند و تصمیمات شغلی بزرگ را براساس آن ارزش‌ها اتخاذ می‌کنند. آن‌ها علاوه بر نوع و نحوه‌ی انجام کارهای خود، از علت انجام دادن آن‌ها نیز مطلع هستند.

فکر می‌کنم که درک این امر می‌تواند تاثیر زیادی در سرمایه‌گذاری شغلی شما داشته باشد و به شما در انتخاب بخش دلخواه کمک می‌کند. اگر شما اشتیاق زیادی نسبت به تغییر یک چیز یا خود آن چیز دارید، بهتر است به دنبال آن بروید. این کار فقط شانس موفقیت شما را در دراز مدت افزایش می‌دهد. سایمون سینک در مورد این موضوع در TED صحبت کرده و من اکیداً توصیه می‌کنم که آن را تماشا کنید.

پیدا کردن مشکلاتی برای حل کردن

ایده‌های تجاری میلیونی و بزرگ در اطراف شما هستند، تنها کاری که باید انجام دهید دیدن آن‌هاست. اما چطور؟

در حال حاضر به دنبال مشکلات واقعی باشید که شما، دوستان و یا شرکتی که الان در آن کار می‌کنید را احاطه کرده است. حل مشکلات یا بهبود راه‌حل‌های فعلی راهی برای پیشبرد این موضوع است. آیا تا به حال چیزی را دیده‌اید و با خود فکر کرده‌اید که می‌توانید آن را بهتر انجام دهید؟ آیا تا به حال محصولی را خریداری کرده و نقصی را در آن پیدا کرده‌اید؟ شاید برایتان سوال باشد که چرا آن‌ها آن مشکلات و نقص‌ها را برطرف نکرده‌اند؟

این‌ها می‌توانند ایده‌های تجاری میلیونی و دلخواه شما باشند.

 به عنوان مثال به Airbnb نگاه کنید. آن‌ها در گذشته برای اجاره کردن فضایی به پول احتیاج داشتند، بنابراین وبلاگی را شروع کردند که الان ارزشی معادل ۱۰ میلیارد دلار دارد. این نوع ایده‌های موفق تجاری از زندگی و پی بردن به مشکلات روزمره سرچشمه می‌گیرد. اگر بتوانید مشکلات خود را مشاهده کرده یا نحوه‌ی بهبود راه‌حل‌های فعلی را بدانید، می‌توانید به یک ایده تجاری موفق دست پیدا کنید. شما حتی می‌توانید آینده‌نگر بوده و مشکلات و راه‌حل‌هایی را برای مشکلات فردا پیدا کنید.

جهان دائماً به جلو پیش می‌رود و مشکلات (فرصت‌ها) جدیدی به وجود می‌آیند. بنابراین شما باید ببینید که می‌توانید چه کارهایی انجام دهید تا آن مشکلات را حل کرده و به فرصت‌های شغلی جدید دست پیدا کنید.

ایده‌های تجاری امروز را بهبود ببخشید

اگر صاحب یک تجارت هستید، باید بدانید که همه چیز دائماً در حال تغییر بوده و تجارت شما مجبور است به طور مداوم با دنیایی که امروزه در آن زندگی می‌کنیم سازگار شود. مشکل این است که مشاغل معمولاً سازگاری پیدا نمی‌کنند و راکد می‌شوند. در اینجا فرصتی برای شما فراهم می‌شود تا محصول یا راه‌حل بهتری را ایجاد کنید. شرکت‌های مستقر نگاه چندانی به آینده نمی‌کنند، شما می‌توانید در اینجا یک راه‌حل بهتر برای همین مشکل را خلق کرده  و در رقابت از آن‌ها پیشی بگیرید. مشاغل مورد علاقه خود را بررسی کرده و ببینید که چگونه می‌توانید آن‌ها را بهتر کنید.

شما می‌توانید با استفاده از فناوری‌های جدید یا بهینه‌سازی تجارت خود، محصول ارزان‌تری را بسازید. شما می‌توانید محصول را بهبود بخشیده و با آن محصول وارد بازارهای کاری یا مخاطبان جدید شوید. سعی کنید محصولات موفق خود را بهبود بخشید.

کارهای خود را سریع‌تر، ارزان‌تر و بهتر انجام دهید

از خدمات و سرویس‌های خود غافل نشوید. این ایده‌های تجاری واقعاً جذاب هستند، زیرا شما می‌توانید آن‌ها را سریعاً بهبود بخشید. علاوه بر این، ورود به مشاغل خدماتی آسان است و شما می‌توانید بلافاصله به عنوان یک فریلنسر شروع به کار کنید.

شما می‌توانید با انجام سریع‌تر، ارزان‌تر یا بهتر کردن خدمات فعلی، آن‌ها را بهبود بخشید. همه‌ی مردم می‌خواهند به آن "سریع‌تر" و "ارزان‌تر" برسند تا بتوانند از رقبای خود پیشی بگیرند. قبل از انجام این کارها اوضاع را به دقت بررسی و ارزیابی کنید. اگر نمی‌خواهید تغییری را اعمال کنید، تنها خدمات خود را سریع‌تر، ارزان‌تر و بهتر کنید.

شرکت های موجود نیز به طور مرتب سعی در ارزان‌تر، سریع‌تر و بهتر کردن خدمات خود دارند. اگر کارهای لازم را انجام ندهید، ممکن است در آینده با برخی مشکلات تجاری روبرو شوید.

اشتیاق خود را به یک تجارت موفق تبدیل کنید

همه‌ی ما سرگرمی‌ها و اشتیاقاتی در زندگی خود داریم، پس چرا آن‌ها را به یک تجارت تبدیل نکنیم؟ انجام این کار می‌تواند فواید زیادی را به همراه داشته باشد. با تبدیل کردن اشتیاق‌های خود به یک تجارت، نه تنها آنچه را که دوست دارید انجام می‌دهید، بلکه از قبل در مورد این صنعت مطالب زیاد را می‌دانید و همین می‌تواند برگ برنده شما نسبت به سایر رقبا باشد.

البته این کار می‌تواند مشکلات خاص خودش را نیز دارا باشد. من با از دست دادن اشتیاق خود درگیر این ماجرا شدم، زیرا هر روز در حال انجام دادن همان کار بودم.

جمع‌بندی

چندین نکته و ترفند در مورد نحوه رسیدن به ایده موفق تجاری وجود دارد، اما مهم‌ترین چیز این است که قلب خود را دنبال کنید. اگر دلتان با یک ایده یار نباشد، مطمئناً علاقه‌ای به انجام دادن آن نخواهید داشت. احتمالاً برای موفقیت در کسب و کار خود باید واقعاً سخت کار کنید، بنابراین بخشی را پیدا کنید که شما را راضی نگه داشته و برای ادامه دادن به شما انگیزه لازم را بدهد.

همچنین توصیه می‌کنم که این فیلم را از سخنرانی در دانشگاه استنفورد، که در آن سم آلتمن و داستین موسکوویتز حضور دارند را مشاهده کنید. در این سخنرانی آن‌ها در مورد نحوه‌ی شروع یک استارتاپ و ایده‌های تجاری صحبت می‌کنند. توصیه‌های خوبی در این فیلم وجود دارد و من فکر می‌کنم اگر قصد دارید کار خود را شروع کند، این ویدیو می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی