چگونه تصاویر رایگان را برای وبلاگ‌تان پیدا کنید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چگونه تصاویر رایگان را برای وبلاگ‌تان پیدا کنید

یکی از مشکل‌ترین کارها هنگام نوشتن محتوا برای وبلاگ پیدا کردن تصاویر مناسب برای آن است. قرار دادن تصاویر خوب یک راه بسیار معقول و عالی برای جلب کردن توجه کاربرانی است که به وبسایت شما روی می آورند. این کار همچنان آن ها را بیشتر مشتاق به خواندن مطالب می کند. جدای از محتوای وبلاگ باید اشاره کنم که از این تصاویر می توانید در پروژه های‌تان نیز بهره بگیرید. حال چه پروژه شخصی باشد و یا تجاری.

برای انجام دادن چنین کاری راه های متفاوتی وجود دارد. شما می‌توانید از تصاویر public domain استفاده کنید، استفاده از این گونه تصاویر جدای از رایگان بودن‌شان کاملا قانونی هستند و شما مطمئن می‌شوید اگر از آن ها استفاده کنید باعث نمی شوید که به شخص خاص یا اعتبار وی صدمه بزنید.

محدودیت های تصاویر رایگان

از نظر قانونی انواع مختلفی از تصاویر وجود دارد که شما نیاز دارید با آنها آشنا شوید. 

Public Domain

یک تصویر public domain تصویری است که یک زمان دارای حقوق کپی رایت بوده اما حال آن حق منقضی شده است. استفاده از اینگونه تصاویر در پروژه های شخصی و پروژه های تجاری مجاز است. یک  قاعده کلی در این تصاویر وجود دارد و آن هم «free for all uses» یعنی «آزاد برای هر کاری» است، اما اگر در تصویر شخص خاصی حضور داشته باشد شما نیاز دارید تا اجازه وی را دریافت کنید.

Creative Commons

من به شخصه تنها یکبار با تصاویر Creative Commons CC0 برخورد کرده ام. اینگونه از حقوق کپی رایت شما را آزاد می دارد در استفاده از تصویر و حتی انجام تغییرات در آن. مطابق با نسخه پارسی این حالت شما قادر هستید کارهای زیر را انجام دهید:

  • اشتراک بگذارید — نسخه‌برداری کنید و مواد را در هر رسانه ای به اشتراک بگذارید.
  • مطابقت دهید — ترکیب کنید، تغییر دهید، و بر اساس مواد اصلی بسازید، برای هر قصدی حتی تجاری
  • Royalty Free
    تصاویرRoyalty Free تصاویر آزاد و رایگانی نیستند. برای داشتن آن ها معمولا شما باید یک حق الزحمه‌ای را پرداخت نمایید. شما یکبار برای تصویر هزینه می کنید و پس از آن می توانید از آن استفاده نمایید. مانند چیزهای عادی که در اطراف‌مان مشاهده می کنیم. اینگونه از تصاویر معمولا براساس اشتراک های ماهیانه و سالیانه است.

به چه صورت این تصاویر را دریافت کنیم؟

خب، به نظر می آید که حال باید دنبال مکانی باشید که در آنجا اینگونه تصاویر وجود دارند. مکان های بسیار زیادی وجود دارد که شما می توانید از آنجا ها اینگونه تصاویر را پیدا نمایید. یکی از چیزهایی که هنگام استفاده از تصاویر CC0 و Public Domain متوجه خواهید شد این است که اغلب آن ها از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیستند. با این وجود من چند منبع بسیار خوب را برای پیدا کردن اینگونه تصاویر قرار می دهم.

Flickr

در فلیکر شما با لایسنس های قانونی مختلف برخورد خواهید کرد. در اینجا شما می توانید ترکیبی از تقریبا هر تصویری که در ذهن دارید را پیدا کنید. همچنین می توانید در این مکان برای وبلاگ و یا حتی طراح های پروژه تان تصاویر مناسبی را پیدا کنید.

Pixabay

تمام تصاویر موجود در این وبسایت رایگان هستند و مطابق با CC0 عرضه می شوند.

Public Domain Archive

در این وبسایت می توانید مجموعه کاملی از انوع تصاویر Public Domain را مشاهده نمایید و از آن ها استفاده کنید.

خرید مجموعه تصاویر

بعضی از اوقات به دنبال مورد خاصی می گردید اما نمی توانید آن را پیدا نمایید،‌ بعضی اوقات نیز می خواهید تصاویر کیفیت بسیار بالاتری داشته باشند. اگر واقعا به پروژه یا محتوای‌ تان ارزش می دهید و در چنین حالتی قرار گرفته اید، پس پول دادن بابت دریافت یکسری از تصاویر واقعا ارزشش را خواهد داشت. یکی از مزیت های پرداخت پول برای خرید تصویر این است که شما مجموعه ای تقریبا بی پایان از تصاویر انتخابی را در اختیار خواهید داشت. این تصاویر کیفیت بالایی دارند و وقتی تنها یک بار بابت آن ها پول پرداخت کردید بعد از آن، مال شما می شود.

دو راه متفاوت برای دسترسی به چنین سرویس های پرداختی وجود دارد. اولین راه این است که شما هزینه ای را پرداخت می کنید که با آن به عضویت ماهانه/سالانه وبسایت در می آیید و دومین راه این است که برای هر تصویری میزان هزینه ای را پرداخت می کنید. عضویت ماهانه/سالانه برای افرادی که در کارهای روزانه شان به تصاویر مختلفی نیاز دارند بسیار راهکار خوب و مناسبی است. شما می توانید هر چیزی را که دوست دارید در هر اندازه ای از صفحه نمایش دریافت کنید. اگر هم از افرادی هستید که صرفا به یک تصویر خاص نیاز دارید و مطمئن هستید تا مدت ها تصویری دیگر را خریداری نمی کنید بهتر است حالت دوم که خرید تکی تصویر است را انتخاب نمایید.

در این جا می توانید لیستی از مکان هایی را مشاهده کنید که در آن ها می توانید تصاویر با کیفیت و مناسب را خریداری کنید:

Fotolia by Adobe

Fotolia وبسایتی است که از طرف شرکت Adobe ساخته شده و هر روز در حال پیشرفت و تداوم کار است. در این وبسایت می توانید شاهد مقدار زیادی از تصاویر، ویدیو‌ها، گرافیک های سه بعدی و موارد دیگر باشید. در این وبسایت می توانید هم به صورت اشتراک عضو شوید و هم می توانید به ازای هر مورد میزان پولی را پرداخت کنید. 

Shutterstock

به نظر می آید که Shutterstock پر استفاده ترین و شناخته شده ترین محل برای خرید تصاویر مختلف است. در این وبسایت موارد بسیار متنوعی از تصاویر، وکتور‌ها، ویدیوها، آیکون‌ها، موزیک‌ها و … را می توانید مشاهده کنید. در این وبسایت نیز می توانید اشتراک بخرید و یا اینکه به ازای هر کدام از موارد میزان پولی را پرداخت کنید.

iStock by Getty Images

Istock یکی دیگر از مکان های بسیار بزرگ برای انواع تصاویر است. در این وبسایت می توانید به تصاویر، ویدیوها و صداهای مختلف دسترسی پیدا کنید. قیمت های این وبسایت از دیگر وبسایت ها به مراتب بیشتر است اما کیفیت تصاویر در این وبسایت بسیار بالا است. درست مانند نمونه های بالا در این وبسایت نیز هم می توانید به صورت اشتراک تصویر تهیه کنید و هم به صورت تکی تصاویر را خریداری نمایید.

سنجیدن گزینه‌های‌تان

همه چیز به خود و انتخاب های‌تان برای استفاده از یک وبسایت رایگان و یا یک سرویس تجاری بستگی دارد. در نهایت باید گفت که سرویس های رایگان تصاویر رایگان را به شما عرضه می کنند اما در آن ها محدودیت هایی از نظر کیفیت، اندازه و تعداد وجود دارد. در مقابل سرویس های پرداختی درست است که برای شما هزینه بردار هستند اما کیفیت بسیار خوبی را به شما عرضه می کنند. تعداد و تنوع تصاویر در این وبسایت ها بیش از حد زیاد است.

در شکار تصاویر موفق باشید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات