روش یادگیری Flutter در سال 2020
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

روش یادگیری Flutter در سال 2020

Flutter یک فناوری بسیار معروف در سال 2020 است. در این مقاله از راکت بعضی از روش‌های یادگیری رایگان و با پرداخت هزینه برای توسعه برنامه‌های کاربردی iOS و اندروید، از طریق Flutter بیان شده است.

آیا علاقه‌مند به توسعه برنامه‌های کاربردی موبایل هستید؟

اگر پاسخ شما به این سؤال بله است، مطلب درستی را برای خواندن انتخاب کردید!

ممکن است چیزی درمورد Flutter ندانید اما نگران نباشید چون من مقاله‌ای درمورد اینکه Flutter چیست و چرا باید امسال آن را یاد بگیرید، نوشته‌ام.

طبق مقاله بالا، Flutter یک فریمورک UI رایگان و متن‌باز برای موبایل است که توسط گوگل ساخته و در ماه می 2017 منتشر شده است. درواقع امکان ساخت یک برنامه کاربردی native برای موبایل را تنها با یک کد فراهم می‌کند به این معنی که شما می‌توانید برای ساخت دو برنامه کاربردی متفاوت (برای ios و اندروید) از یک زبان برنامه‌نویسی و کد پایه استفاده کنید.

در این پست، من دو روش مختلف یادگیری آن را بیان می‌کنم: رایگان و با پرداخت هزینه. سعی کردم از بهترین منابع برای معرفی تمام روش‌های یادگیری شامل ویدئو، دوره‌های آموزشی، کتاب‌ها، آموزش‌نامه‌ها و سایر موارد استفاده کنم.

قبل از شروع، بهتر است یک مقاله دیگر را با عنوان «استفاده از کدام روش یادگیری (رایگان یا همراه با پرداخت هزینه) برای شما بهتر است و چرا؟» به شما معرفی کنم. اگر نمی‌دانید که استفاده از کدام دو روش برای شما بهتر است، توصیه می‌کنم ابتدا این مقاله را مطالعه بفرمایید.

بهتر است شروع کنیم. من سعی کردم هر منبع را در یک پاراگراف کوتاه توضیح دهم. تمام توضیحات برگرفته از تعاریف وب‌سایت‌های مرتبط است. همان‌طور که تصور می‌کنید، من تمام روش‌ها را امتحان نکرده‌ام و اگر شما به جزئیات بیشتری نیاز دارید، بهتر است سایت‌های لینک‌شده را مشاهده کنید.

روش‌های رایگان

ویدئوها یا دوره‌های آموزشی

«زبان برنامه‌نویسی Dart در این آموزش‌نامه برای مبتدیان به‌صورت کامل بیان شده است. Dart یک نوع زبان برنامه‌نویسی قدرتمند است که در فریمورک Flutter از آن برای توسعه پلتفرم جانبی برنامه‌های کاربردی موبایل استفاده می‌شود.»

یک آموزش‌نامه کامل از freeCodeCamp برای مبتدیان. این آموزش‌نامه یکی از منابع من در زمان شروع کارم با Flutter بوده است. یک معرفی عالی از Flutter ارائه کرده است که به درک مفاهیم اولیه‌ کاربردی کمک ‌می‌کند.

«Flutter یک فریمورک مخصوص توسعه موبایل چند پلتفرمی و متعلق به گوگل است؛ برای ایجاد برنامه‌های کاربردی اندروید و iOS آن را یاد بگیرید. در این دوره، Nick Manning از Flutter Crash Course به شما آموزش می‌دهد که چگونه با سرعت و به‌صورت مؤثر بتوانید با Flutter کار کنید. Nick یکی از مهندسان پروژه Flutter از سال 2017 بوده است که گام‌به‌گام و واقع‌بینانه آن را همراه با ذکر نقاط ضعف و قوت آموزش می‌دهد.»

  • دوره آموزشی Flutter Crash

دوره فشرده آموزشی Flutter در Traversy Media

«در این دوره فشرده، نگاهی به Flutter برای ساخت برنامه‌های کاربردی native موبایل میندازیم. یاد می‌گیریم که Flutter چیست، تنظیمات آن چگونه انجام می‌شود، کاربرد آن در ساخت ویجت و ویجت‌های stateless و stateful، مسیریابی و سایر موارد چیست.»

ویدئوهای یوتیوب برای آموزش Flutter برای مبتدیان که توسط Net Ninja ارائه شده است.

«روش استفاده از Flutter و Dart را برای ساخت برنامه‌های کاربردی اندروید و iOS از ابتدا یاد می‌گیرید. تمام نکات مربوط به ویجت‌ها، بسته‌ها، assetها و asynchronous برای ساخت یک برنامه کاربردی را طبق زمان جهانی یاد می‌گیرید، همچنین دو برنامه کاربردی کوچک دیگر برای استفاده مناسب از مهارت‌های Flutter را یاد خواهید گرفت!»

ویدئوهای یوتیوب برای آموزش Flutter و Firebase که توسط Net Ninja ارائه شده است. زمانی که من قصد داشتم از Firebase در اولین برنامه کاربردی خودم استفاده کنم، این دوره را گذراندم. این دوره یک دوره جامع بود و درک خوبی از روش ترکیب کردن این ابزار با Flutter به من داد.

«شما در این دوره یاد می‌گیرید که چگونه با استفاده از Flutter یک برنامه کاربردی را از ابتدا بسازید و از Firebase Firestore (یک پایگاه داده هم‌زمان) و Firebase Authentication استفاده کنید. این دوره مخصوص توسعه‌دهندگانی است که با Flutter از قبل آشنایی دارند.»

یک کانال یوتیوب که به Flutter اختصاص دارد. Reso Coder آموزش‌نامه‌های زیادی درمورد نحوه کارکرد این فریم‌ورک ارائه کرده است. چندین ابزار قابل‌استفاده در Flutter معرفی شده‌اند که می‌توانید آن‌ها را در پروژه‌تان باهم ترکیب کنید. درس‌هایی هم مربوط به معماری Flutter در این دوره وجود دارد.

«Flutter توسعه برنامه کاربردی را متحول کرده است. نسبت به آن بی‌اهمیت نباشید! یاد بگیرید که چگونه می‌توان از آن در توسعه پلتفرم جانبی وب و موبایل استفاده کرد. از پروژه‌هایی که بادقت اجرا شده‌اند استفاده کنید و آموخته‌هایتان را در برنامه‌های کاربردی خودتان به‌کار ببرید.»

یک کانال یوتیوب که مختص Flutter است. آموزش‌نامه‌های بسیاری درمورد Flutter مثل Firebase ،UI، معماری و سایر موارد در آن وجود دارند. درس‌های مربوط به توسعه Flutter برای وب و موبایل هم در آن قابل‌ دسترسی است.

«یاد می‌گیرید که با استفاده از Flutter برنامه‌های کاربردی موبایل باکیفیت بالا بسازید.»

«آموزش‌نامه‌هایی در ارتباط با یادگیری Flutter. ویدئوهای خوبی که تمام نکات Flutter را شامل مدیریت موقعیت، لایه‌ها، تست و سایر موارد پوشش می‌دهند. این کانال کمک می‌کند که توسعه‌دهنده بهتری درزمینهٔ Flutter شوید.»

Google Codelabs

شما می‌توانید Flutter را در وب‌سایت Google Codelabs هم یاد بگیرید. این وب‌سایت یک راهنمای آموزش‌محور از موارد مختلف کدنویسی دستی ارائه می‌دهد. من اخیراً این سایت را کشف کرده‌ام. از این سایت حتی برای سایر موضوعات نامرتبط به Flutter هم می‌توانید استفاده کنید. این سایت منبع خوبی برای تمام فناوری‌های گوگل است و آموزش‌نامه‌های زیادی هم درمورد آن‌ها دارد.

«بیش‌تر codelabها، شما را از طریق فرایند ساخت یک برنامه کاربردی کوچک یا افزودن یک ویژگی جدید به برنامه کاربردی موجود، قدم برمی‌دارند. آن‌ها محدوده گسترده‌ای از موضوعات شامل پوشش اندروید، موتور محاسبه گوگل، پروژه Tango و APIهای گوگل در iOS را پوشش می‌دهند.»

مستندات

آنچه باعث علاقه زیاد من به Flutter می‌شود، مستندات کامل آن است که برای یادگیری و توسعه یک برنامه کاربردی می‌تواند بسیار مفید باشد.

این مستندات شامل موارد بسیاری است مثل:

  • چگونه کار را با Flutter شروع کنیم.
  • تمام ویجت‌های موجود
  • مستندات مربوط به API (مستندات کتابخانه)
  • تعدادی مثال از برنامه‌های کاربردی
  • کانال یوتیوب Flutter

کتاب‌ها

من این کتاب را در جستجوهایم در مستندات Flutter پیدا کردم. نویسنده آن مثالی از یک برنامه کاربردی کامل ارائه می‌دهد که به شما در درک کامل این فریمورک کمک می‌کند. چه تجربه توسعه موبایل را داشته باشید و چه نداشته باشید، این کتاب، کاربردی است.

این کتاب راهنما شامل دستوراتی است که نحوه حل مسائل رایج در نوشتن برنامه کاربردی با Flutter را نشان می‌دهند. هرکدام از این روش‌ها به‌صورت مستقل هستند و می‌توانند به‌عنوان یک مرجع به شما در ساخت یک برنامه کاربردی کمک کنند. از این هم می‌توان علاوه بر مستندات Flutter استفاده کرد که مثال‌های زیادی هم در آنجا آورده شده است.

من قصد دارم به‌زودی آموزش‌نامه‌ای برای Flutter منتشر کنم. برای اینکه بروز باشید، می‌توانید کانال یوتیوب و توییتر را دنبال کنید. به من اطلاع دهید که به چه موضوعات و آموزش‌نامه‌هایی نیاز دارید.

روش‌های همراه با پرداخت هزینه

دوره‌های آموزشی

«Flutter Bootcamp با همکاری تیم Flutter گوگل ایجاد شده است. شما از ابتدا Flutter را یاد می‌گیرید و تعدادی برنامه کاربردی با آن می‌سازید. این دوره 27 ساعت آموزشی و شامل ویدئوی آموزشی و پروژه‌هاست. حتی اگر هیچ تجربه برنامه‌نویسی ندارید در این دوره می‌توانید شرکت کنید.»

«یک راهنمای کامل برای SDK و فریمورک Flutter جهت ساخت برنامه‌های کاربردی native با Flutter. دانستن یک زبان برنامه‌نویسی پایه، کمک‌کننده است اما اجباری نیست. در این دوره نه‌تنها Flutter را ازنظر تئوری، بلکه به‌صورت عملی و با ساخت یک برنامه کاربردی کامل واقعی یاد می‌گیرید. در این برنامه کاربردی از ویژگی‌هایی مثل نقشه گوگل، دوربین، انیمیشن‌ها و سایر موارد استفاده شده است.»

«همه مواردی که برای ساخت یک برنامه کاربردی با Flutter و Dart شامل RxDart و انیمیشن‌ها به آن نیاز دارید! داشتن تجربه کاری اولیه برنامه‌نویسی با جاوااسکریپت، جاوا، پایتون و سایر زبان‌های مشابه جزو ملزومات است. در این دوره با نحوه طراحی، ساخت انیمیشن‌ها و معماری یک برنامه کاربردی با Flutter آشنا می‌شوید. این دوره نسبت به سایر دوره‌ها پیشرفته‌تر است؛ مهارت‌هایی مثل استفاده از حافظه آفلاین، بهینه‌سازی درخواست‌های شبکه، استفاده از الگوهای طراحی پیشرفته و سایر موارد را کسب می‌کنید.»

«در این دوره شما یک برنامه کاربردی کامل و واقعی برای اندروید و iOS با استفاده از Dart و Flutter و Firebase می‌سازید. این دوره از مفاهیم پایه‌ای شروع می‌کند و شامل معرفی کامل Dart و Flutter است. هم‌زمان با پیشرفت شما، موضوعات پیشرفته‌تری هم در دوره مطرح می‌شوند. مفاهیم مهم با دیاگرام‌های شفاف بیان می‌شوند. در پایان این دوره، یک توسعه‌دهنده توانا خواهید بود.»

روش یادگیری Flutter در سال 2020

همچنین ما در راکت نیز یک دوره جامع و کامل از آموزش فلاتر و زبان برنامه‌نویسی دارت برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم. این دوره به زبان فارسی ارائه شده و شامل پروژه‌های متفاوتی از جمله، رابط کاربری واتساپ و رابط کاربری اینستاگرام و ... است.

برای آشنایی بیشتر از این دوره این لینک را مشاهده فرمایید. 

کتاب‌ها

Google Flutter را سریع یاد بگیرید: 65 مثال از برنامه‌های کاربردی

یک کتاب کامل درمورد Flutter. Google Flutter را ازطریق مثال با 65 مثال از برنامه‌های کاربردی کوچک یاد بگیرید. در این دوره نحوه ساخت همه‌چیز از پایه‌ای‌ترین برنامه‌های کاربردی تا یک برنامه پیشرفته با معماری پیچیده را یاد می‌گیرید. در انتهای این کتاب نویسنده روش انتشار برنامه کاربردی‌تان در app store را بیان می‌کند.

این یک معرفی عالی برای Flutter است که شما سریعاً می‌توانید با کمک آن کارتان را آغاز کنید و اصول اساسی را درک کنید. اگر یادگیری ازطریق کتاب، ترجیح شماست، تردید نکنید!

«شروع Flutter: یک راهنمای دستی برای توسعه برنامه کاربردی است که یک مرجع ضروری برای توسعه‌دهندگان حرفه‌ای و مبتدیانی است که می‌خواهند کارشان را با Flutter آغاز کنند. یک معرفی گام‌به‌گام از Flutter ارائه می‌دهد. این کتاب توسط L.Napoli سئوکار Pixolini نوشته شده است که یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای برنامه‌های کاربردی موبایل، وب و دسکتاپ است. او یک رزومه قوی درزمینهٔ توسعه بصری ظریف و استفاده آسان از سیستم‌ها دارد.»

نتیجه گیری

آیا شما منبع دیگری برای یادگیری Flutter می‌شناسید؟ اگر جواب بله است، لطفاً به من در قسمت نظرات این مقاله اطلاع دهید.

اگر از این مقاله خوشتان آمد می‌توانید آن را با دیگران به‌اشتراک بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات